GSI start soms wel, soms niet

Forumindex Forums Techniek Elektrische problemen GSI start soms wel, soms niet

  • Dit onderwerp is leeg.
18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)
  • Auteur
    Berichten
  • #17224564
    Looney
    Deelnemer
      Lid sinds:
      6 June 2010

      Wij hebben hier een Opel Kadett E GSI cabrio staan met een 2.0l 8v blok daarin.

      1 van de problemen die er nog zijn en waar ik echt niet uitkom is het starten.
      Als de auto meer dan 3á4 uur heeft stilgestaan, start de auto niet. Dan moet ik de -pool van de accu minimaal 3 seconden loshalen, dan weer terugzetten en dan start die in 1 keer. En dit gebeurt ALTIJD!

      Natuurlijk is het niets om ‘s morgens voor je werk dagelijks de -pool even los te trekken en weer vast te maken. Een auto moet instappen en starten zijn.

      Als die eenmaal gelopen heeft start die tot 3á4 uur daarna gewoon in 1 keer. Het is alleen als die meer dan een paar uur heeft stilgestaan.

      Iemand een idee waar dit aan kan liggen? Ik moet zeggen dat de draadboom een drama was bij aankoop. Inmiddels zijn veel draden opnieuw aangesloten, getrokken en gekrimpkoust maar dit probleem blijft bestaan!

      #17710776
      Vinci
      Deelnemer
        Lid sinds:
        3 August 2009

        Doet je motormanagement lampje het? (hoort even te branden op contact en vrij snel uit te gaan..) Zo niet, dan in orde maken en storings codes eens uitlezen.

        Zo ja, test eens een ander brandstof relais…

        Helpt dat niet test eens een andere ECU…

        Het handigst is het als je met iemand die ook een auto heeft met C20NE blok om deze onderdelen eens uit te wisselen…

        #17710777
        Looney
        Deelnemer
          Lid sinds:
          6 June 2010

          Het motormanagement lampje doet het maar brandt altijd al. Dit komt omdat te sensor van de temperatuurmeter kapot is. Hiervoor is een nieuwe besteld maar die laat nogal lang op zich wachten.
          Ik heb de auto uit laten lezen door iemand en de enige foutcode die die gaf was de foutcode van de temperatuurmeter. Verder niets.

          Ik ben helaas niet heel erg thuis in de electra van auto’s.
          Maar ik ga iemand zoeken met hetzelfde blok.

          Maar als de auto het voor de rest gewoon goed doet en alleen met echt koude motor niet start. Zou het ook kunnen liggen aan de kapotte temperatuursensor?

          #17710778
          Vinci
          Deelnemer
            Lid sinds:
            3 August 2009

            Bedoel je de koelvloeistof temperatuursensor? Die is wel echt nodig, anders ‘denkt’ de auto misschien dat het -40 is of +40 en is het mengsel niet goed.

            Bedoel je trouwens deze:
            http://www.vauxhall-car-parts.co.uk/acatalog/VAUXHALL_TEMPERATURE_GUAGE_SENSOR_-_3439088N.html

            Of deze:
            http://www.dupartswebwinkel.nl/opel-temperatuursensor-oe-ref-1338458.html

            Verklaart alleen dat van de min pool losnemen niet…

            Misschien kan Kaneelschep je helpen trouwens, volgens mij rijdt hij nu niet met zijn Kadett C20NE omdat de wielophanging is doorgeroest. Je kan hem in elk geval even een U2U sturen om het te vragen…:thumbup

            #17710779
            Looney
            Deelnemer
              Lid sinds:
              6 June 2010

              Volgens mij die 2e. Die is bij mij deels wegsmolten. Die komt, als je van voren kijkt, toch links achterin ergens? Komt uit een kabel die links loopt dan.

              Als ik die vervang zou het probleem verholpen kunnen zijn?

              #17710780
              Vinci
              Deelnemer
                Lid sinds:
                3 August 2009

                Heb er nog een liggen, had bij mij een nieuwe erin gezet, maar maakte geen bal uit, dus mijn oude zou gewoon goed moeten werken. Mag je (mits ik hem kan vinden) zo hebben voor de test…:angel

                Hilversum is niet ver bij Amersfoort vandaan….:vertag

                #17710781
                Looney
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  6 June 2010

                  Jups, net nog even gekeken en het is inderdaad die tweede. Je draait hem in ieder geval je blok in hij ziet er net zo uit ;)

                  Maar zal dat echt de reden kunnen zijn dat die soms als die koud is niet start voordat de accu eraf is? En zorgt die plug ook voor de temperatuur die je in het dashboard ziet? Die werkt namelijk ook niet bij mij…

                  #17710782
                  Powercorsa
                    Lid sinds:
                    26 October 2007

                    Nee, dat is een andere.
                    Dit zou in de buurt van je distributieriem moeten zitten.

                    #17710783
                    Vinci
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      3 August 2009

                      Ja, je hebt een koelvloeistoftemperatuur voeler en sensor. De voeler is voor de meter op je instrumentenpaneel en de sensor is voor je motor management.

                      De voeler zit bij de meeste 8V blokken net boven de dynamo aan de achterkant van de distributieriem behuizing op de kop. Bij een 16V blok zit hij vlak naast de temperatuur sensor voorop het thermostaat huis.

                      De voeler zit een enkele draad op die blauw is. De sensor heeft een dubbele draad, een blauw/bruine en een bruine.

                      Het probleem zoals je het omschrijft is het alsof er een soort van ‘reset’ nodig is om de motor te starten. Ik twijfel ook of het die sensor is, maar sluit het zeker niet uit. Kan best dat als de min pool er even af gaat dat de ECU eerst een zooitje metingen doet die wat tijd kosten en de sensor waarde eventjes niet ‘meedoet’… Of dat het verloop van de sensor niet meer klopt en de ECU de laatste incorrecte waarde nog opgeslagen heeft staan… Geen idee hoe dat precies werkt, wel weet ik dat het mengsel hier sterk op wordt aangepast en dat het belangrijk is dat het verloop (weerstand) goed klopt. In mijn vraagbaak staat ook een tabelletje met welke weerstand je hoort te meten bij welke temperatuur.

                      Het is dus wel degelijk een sterke verdachte!:vertag

                      #17710784
                      Powercorsa
                        Lid sinds:
                        26 October 2007

                        Volgens mij moet ik nog een nieuwe dashboard temperatuur sensor hebben liggen van een Calibra (C20NE), zou dezelfde moeten zijn als degene van jou.

                        Edit:

                        @Vinci
                        ,

                        Ik zou het niet zo durven zetten, een reset van de waardes gebeurd pas na een aantal minuten (15 a 30).
                        Misschien dat er ergens een massa niet helemaal lekker meer is.

                        #17710785
                        Vinci
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          3 August 2009

                          origineel gepost door Powercorsa

                          @Vinci
                          ,

                          Ik zou het niet zo durven zetten, een reset van de waardes gebeurd pas na een aantal minuten (15 a 30).
                          Misschien dat er ergens een massa niet helemaal lekker meer is.

                          Ik heb zelf twee computers liggen, één die binnen een paar seconden reset en de andere binnen ongeveer 5 minuten. Volgens mij wordt het geheugen vast gehouden met een condensator en die wil nog wel eens capaciteit verliezen na wat jaartjes…. Dus kan het alsnog gelijk gereset zijn hoor…:vertag

                          Een slechte massa lijkt me onwaarschijnlijker toch…:hmmz

                          #17710786
                          Powercorsa
                            Lid sinds:
                            26 October 2007

                            klopt, maar dan is de condensator wel heel er versleten ;)

                            Weerstand is a.o. afhankelijk van temperatuur en indien slecht contact vaak ook van vocht.
                            Dit zou het wisselde starten/niet starten kunnen veroorzaken.

                            Het is vrij eenvoudig te controleren
                            Ik weet niet of de ts een multimeter heeft, anders de motor starten en de weerstand tussen de motor en minpool meten op de ohm stand.

                            #17710787
                            Vinci
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              3 August 2009

                              origineel gepost door Powercorsa
                              klopt, maar dan is de condensator wel heel er versleten ;)

                              Weerstand is a.o. afhankelijk van temperatuur en indien slecht contact vaak ook van vocht.
                              Dit zou het wisselde starten/niet starten kunnen veroorzaken.

                              Het is vrij eenvoudig te controleren
                              Ik weet niet of de ts een multimeter heeft, anders de motor starten en de weerstand tussen de motor en minpool meten op de ohm stand.

                              Condensatoren hebben (zeker tegenwoordig met het milieuvriendelijke materiaal) een beperkte levensduur, over het algemeen het kortst van alle componenten in electrische apparatuur….:vertag

                              En ik kan het weten want ik heb er duizenden van moeten vervangen:

                              Is onderdeel van mijn werk….:vertag

                              Verder is voor massa meten het niet nodig om de motor te laten lopen en weerstand meten een uiterst onbetrouwbare methode omdat er geen belasting aan hangt, je meet ook vaak door spoelen heen van bijv. de start motor, sensoren, de dynamo en godmagweten wat.:thumbdown

                              Een stuk betrouwbaarder is het om massa te controleren door op de + van de accu te meten met de meter op gelijkspanning stand en met de andere probe van de meter op diverse massa’s. Als de 12V er niet is zit daartussen je massa probleem. En dan nog is dit niet 100%, beter al om tussen de probes ook een 12V gloeilampje te zetten, dan heb je in elk geval nog iets van een belasting…:angel

                              #17710788
                              Powercorsa
                                Lid sinds:
                                26 October 2007

                                Niet helemaal.

                                De enige weg naar de minpool toe is de massa is het chassis. Daarnaast loopt er stroom door dit gedeelte (motor heeft toch stroom nodig om te kunnen lopen) waardoor het prima als shunt te gebruiken is.

                                Ik hoef je niet uit te leggen waar stroom loopt en spanning staat dat daar vermogen is.
                                Ook door de weerstand gaat er een spanning over de massa heen staan waar uiteindelijke je verlies dus dan zit. ;)

                                Maar er zijn idd. meerdere manieren om dit te meten, en iedereen heeft zijn eigen voorkeur.

                                Tell me about it, dan weet je vast ook nog wel van de taiwanees die een incomplete formule had gekocht :D

                                #17710789
                                Vinci
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  3 August 2009

                                  origineel gepost door Powercorsa
                                  Niet helemaal.

                                  De enige weg naar de minpool toe is de massa is het chassis. Daarnaast loopt er stroom door dit gedeelte (motor heeft toch stroom nodig om te kunnen lopen) waardoor het prima als shunt te gebruiken is.

                                  Ik hoef je niet uit te leggen waar stroom loopt en spanning staat dat daar vermogen is.
                                  Ook door de weerstand gaat er een spanning over de massa heen staan waar uiteindelijke je verlies dus dan zit. ;)

                                  Maar er zijn idd. meerdere manieren om dit te meten, en iedereen heeft zijn eigen voorkeur.

                                  Tell me about it, dan weet je vast ook nog wel van de taiwanees die een incomplete formule had gekocht :D

                                  Ja precies, maar dan meet je dus spanning, en geen weerstand (indirect wel natuurlijk, maar het knopje van de meter moet op spanning meetstand staan….):vertag

                                  Welke Taiwanees was dat dan? Weet wel dat er een hoop rommel gemaakt is, maar sommige oude machines bij ons hebben tot op heden nergens last van… :hmmz

                                  #17710790
                                  Powercorsa
                                    Lid sinds:
                                    26 October 2007

                                    Je bedriegt de meter eigenlijk, maar het is ook geen preciesie meting. Het gaat erom dat de waarde die eruit komt erg laag is, 0.3 a 0.4 komt meestal voor.
                                    Als die veel hoger is dan heb je een probleem met de massa

                                    Je had bepaalde fabrikanten die veel uitval op moederboarden hadden (ook grote merken)
                                    Allemaal bolle condensatoren, vervangen en meestal werkte het bord daarna zonder problemen ;)

                                    #17710791
                                    Looney
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      6 June 2010

                                      Ben helemaal hier vergeten nog eens te posten hoe het is afgelopen!
                                      Ik heb dus inderdaad de sensoren vervangen en daarna startte de auto gewoon altijd in 1 keer!

                                      Dus heel erg bedankt allemaal :afro

                                      #17710792
                                      Vinci
                                      Deelnemer
                                        Lid sinds:
                                        3 August 2009

                                        Super!:thumbup

                                      18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)
                                      • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.