Forumindex › Forums › Techniek › C20xe (2.0 16v) › Startmotor prima, maar draait niet ??? C20XE M2.8
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
5 augustus 2010 om 19:40 #17224360
Heb dit even gekopieert vanuit men project topic, denk dat ik hier iets meer kans maak op antwoord :)
Zo, afgelopen week druk geweest met de laatste dingentjes voor de keuring..
Alles klaar vandaag. Wou em even overrijden vanaf de garagebox naar huis zodat ik morgenvroeg naar de garage kon.
Nou niet dus
Ik ben de woonwijk nog niet uit of de kadett houd er mee op… wssnlijk kapotte brandstofpomp.. Als dat nog niet lullig genoeg is kapt de startmotor er ook mee !!!!
De brandstofpomp moet ik nog naar kijken, daar heb ik wel een andere voor liggen.
Alleen die startmotor daar snap ik niks van. De startmotor zelf is prima in orde. Maar als hij ingebouwd zit lijkt het alsof de zwart/rode draad te weinig spanning levert ??? De startmotor draait dan dus niet als ik de sleutel omdraai, wel tikt het relais. Hij heeft het van het begin af aan wel goed gedaan.
Ik moet het nog meten hoeveel hij krijgt, maar dan als nog weet ik niet waar ik het in moet zoeken. Die draad kan toch niet van het 1 op het andere moment minder spanning doorgeven ? Dat kan alleen als hij ergens kortsluiting maakt ( heb ik het met Freek over gehad al ) Echter kan ik niks aan de draad vinden.
Vanuit de auto is het gewoon de originele D kadett draad, daar heb ik hem gesoldeerd aan de grote ronde stekker waarna hij in een originel C20XE dis draadboom gaat. Als ik de draad door meet is het gewoon 0,0 ohm dus goed.
Wie weet hoe ik erachter kan komen wat er mis gaat ?
5 augustus 2010 om 20:15 #17708290Is de dikke plus draad vanaf de accu goed ik heb zelf 2 keer gehad dat ie over stuk van een cm of 20 gewoon gecorrodeerd was en toen deed de startmotor ook niks . En controleer of je een goeie massa heb
Heb je trouwens geprobeerd om de startmotor met de hand te bedienen terwijl hij op de gemonteerd zit( dus een directe plus geven op het startrelais
5 augustus 2010 om 20:18 #17708291Heb je niet een slechte massa , van accu naar carosserie of van blok naar carosserie?
ik heb een keer gehad dat ik ook niet kon starten toen de garage de massa niet goed vastgezet had. leek wel goed te zitten op het eerste gezicht maar toch aangedraait en meteen starten.5 augustus 2010 om 20:21 #17708292De dikke draad is goed, daar had ik 12V dat heb ik gemeten. Massa is ook dik in orde.
Ik heb de startmotor op een andere motor gezet ( 1 die ik los in een bok heb hangen ) en daar heb ik idd een directe plus gegeven op het startrelais. Toen draaide de startmotor prima. De startmotor is dus niet defect.
Ik vermoed dat het in de zwart/rode draad ( stuurdraad vanaf het contact slot ) zit. De motorkabelboom daar meet ik gewoon 0 ohm op die draad.
vanaf de stekker tot aan het contactslot heb ik nog niet gemeten. Maar het kan alleen maar daarin zitten lijkt me.
Ik weet alleen niet of als ik 0 ohm meet dat dat dan per direct betekend dat de draad geen sluiting maakt ?
5 augustus 2010 om 20:25 #17708293origineel gepost door Maartuh
Heb je niet een slechte massa , van accu naar carosserie of van blok naar carosserie?
ik heb een keer gehad dat ik ook niet kon starten toen de garage de massa niet goed vastgezet had. leek wel goed te zitten op het eerste gezicht maar toch aangedraait en meteen starten.massa’s zijn prima, bijna alles is kwa techniek nieuw aan de auto.
Het is ook van het 1 op het ander dat hij dit doet… hij heeft vanaf dat de motor erin hing het altijd goed gedaan. Vanmiddag deed hij het ook nog prima totdat dus de auto ermee ophield door waarschijnlijk de pomp.. Toen draaide ineens de startmotor niet meer rond.
5 augustus 2010 om 20:26 #17708294die 12v die meet je gauw op de startmotor, maar het gaat om ampere’s. Daar gaat het meestal fout, spreek uit ervaring :vertag
5 augustus 2010 om 20:28 #17708295origineel gepost door folkyc20xe
die 12v die meet je gauw op de startmotor, maar het gaat om ampere’s. Daar gaat het meestal fout, spreek uit ervaring :vertagokok en hoe of wat ga ik het aanpakken om dit te meten. En wat zou het moeten zijn en wat kan ik doen als het niet goed is ?
Beetje veel vragen in 1 misschien, sorry daarvoor. Hoop hem alleen morgenochtend nog snel klaar te krijgen zodat ik misschien toch nog kan gaan keuren
5 augustus 2010 om 20:30 #17708296je kan wel 12v meten maar meet je dat ook als je de startmotor aanslingert??
Contactslot nog goed? Anders zou je nog een draad buitenom de roodzwarte draad kunnen leggen om te testen
5 augustus 2010 om 20:33 #17708297Als je klik hoort is de geschakelde draad naar het relais prima in orde. Wel kunnen de relais contacten slecht zijn geworden. Je kunt eens een dreun erop geven met bijv een rubber hamer of de steel van een hamer in lengte richting. Wil nog wel eens eventjes helpen. Maar is natuurlijk dan wachten op herhaling, dus wel vervangen daarna.
Verder blijven alle lampjes op de tellerbak een beetje “op peil”?
Het is geen rocket science in elk geval…. Dikke +, massa en een geschakelde draad vanaf je contact…. verder kan het alleen nog de motor zelf zijn, of een slecht geworden accu…
Succes!
5 augustus 2010 om 20:36 #17708298origineel gepost door TheGeneral
je kan wel 12v meten maar meet je dat ook als je de startmotor aanslingert??Contactslot nog goed? Anders zou je nog een draad buitenom de roodzwarte draad kunnen leggen om te testen
draad buiten om pakken heb ik al een soort van gedaan toen ik de startmotor op het andere blok had gemonteerd.
Ik ben er al achter gekomen inderdaad dat het ergens tussen het contact slot en de startmotor moet zitten. Echter de draad vanaf de ronde stekker naar de startmotor gaf 0 ohm dus die moet ook goed zijn ??
Als ik de sleutel omdraai ( en de startmotor dus niks doet ) weet ik nog niet wat ik zal meten. Dit heb ik nog niet geprobeerd. Maar stel dat het geen 12v is.. wat te doen dan ?
5 augustus 2010 om 20:38 #17708299Jeetjuh! Ben ik effe door iedereen voorbij gepost hee!! Snelle jongens hier hoor!:P
origineel gepost door folkyc20xe
die 12v die meet je gauw op de startmotor, maar het gaat om ampere’s. Daar gaat het meestal fout, spreek uit ervaring :vertagJa, maar als de ampères tekort schieten kakt de 12V ook duidelijk meetbaar in… Vandaar mijn vraag of de lampjes op de tellerbak ‘op peil’ blijven. Als de sleutel om gaat en de amères tekort schieten gaan die namelijk gelijk flink minder fel branden….:vertag
5 augustus 2010 om 20:39 #17708300origineel gepost door Vinci
Als je klik hoort is de geschakelde draad naar het relais prima in orde. Wel kunnen de relais contacten slecht zijn geworden. Je kunt eens een dreun erop geven met bijv een rubber hamer of de steel van een hamer in lengte richting. Wil nog wel eens eventjes helpen. Maar is natuurlijk dan wachten op herhaling, dus wel vervangen daarna.Verder blijven alle lampjes op de tellerbak een beetje “op peil”?
Het is geen rocket science in elk geval…. Dikke +, massa en een geschakelde draad vanaf je contact…. verder kan het alleen nog de motor zelf zijn, of een slecht geworden accu…
Succes!
De startmotor zelf of het startrelais kan het niet zijn omdat de startmotor het op een andere C20XE het prima deed.
Accu heb ik ook al gewisseld voor een exemplaar van een half jaar oud ( vanuit mijn Omega )
Dikke + is naar mijn weten ok. echter wat folky zegt over de amperes ?? dat moet ik checken. als ik hem door meet krijg ik in iedergeval netjes 0 ohm
Wat je zegt over de lampjes op het dashboard zet me aan het denken…
Volgens mij herstarte het digidash… het brandstofpomprelais begint ook te tikken dan..
5 augustus 2010 om 20:42 #17708301Dan nog koolborstels…:vertag
Geef eens die dreun op de startmotor. Heb dit heel vaak gezien dat het effe helpt…:angel
5 augustus 2010 om 20:43 #17708302origineel gepost door Vinci
Dan nog koolborstels…:vertagGeef eens die dreun op de startmotor. Heb dit heel vaak gezien dat het effe helpt…:angel
Maar dit spoort dat toch niet met het feit dat de startmotor het op een andere C20XE het wel doet ? Dat is zegmaar waarom ik denk dat het in de draden zit… of denk ik dan fout :jerry
5 augustus 2010 om 20:43 #17708303Lampjes op de tellerbak gaan trouwens idd niet zwakker branden als de ampères bij de motor zelf niet aankomen… Maar je kunt wel de spanning op de motor zelf eens meten onder starten…
Maar goed, meestal maakt de motor dan wel aanstalte om te gaan draaien…
5 augustus 2010 om 20:45 #17708304origineel gepost door Vinci
Lampjes op de tellerbak gaan trouwens idd niet zwakker branden als de ampères bij de motor zelf niet aankomen… Maar je kunt wel de spanning op de motor zelf eens meten onder starten…Maar goed, meestal maakt de motor dan wel aanstalte om te gaan draaien…
dat zal ik morgen eens gaan doen inderdaad :thumbup maar wat te doen als deze onder de 12v gaat zitten ? Waar duid het dan op ? wel ervan uitgaande dat de accu prima is.
5 augustus 2010 om 20:53 #17708305kan het ook zijn dat de dikke kabel ( constante plus ) doorslaat op het motorblok ? Zoja hoe kan dit ineens en hoe speur ik dit op ?
5 augustus 2010 om 21:21 #17708306origineel gepost door GlennGSI
origineel gepost door Vinci
Lampjes op de tellerbak gaan trouwens idd niet zwakker branden als de ampères bij de motor zelf niet aankomen… Maar je kunt wel de spanning op de motor zelf eens meten onder starten…Maar goed, meestal maakt de motor dan wel aanstalte om te gaan draaien…
dat zal ik morgen eens gaan doen inderdaad :thumbup maar wat te doen als deze onder de 12v gaat zitten ? Waar duid het dan op ? wel ervan uitgaande dat de accu prima is.
de spanning valt altijd wat terug maar dat mag niet teveel zijn minimaal moet ie wel tussen de 9,5 v a 10 v blijven zakt ie verder terug dan zou je accu kapot kunnen zijn
maar probeer eens een Dikke pluskabel buitenom op de startmotor aan te sluiten(kan dmv een startkabel wel een goeie en niet zo een speelgoeed ding) en dan nog eens proberen misschien is je dikke pluskabel niet helemaal jofel
5 augustus 2010 om 21:24 #17708307origineel gepost door TheGeneral
origineel gepost door GlennGSI
origineel gepost door Vinci
Lampjes op de tellerbak gaan trouwens idd niet zwakker branden als de ampères bij de motor zelf niet aankomen… Maar je kunt wel de spanning op de motor zelf eens meten onder starten…Maar goed, meestal maakt de motor dan wel aanstalte om te gaan draaien…
dat zal ik morgen eens gaan doen inderdaad :thumbup maar wat te doen als deze onder de 12v gaat zitten ? Waar duid het dan op ? wel ervan uitgaande dat de accu prima is.
de spanning valt altijd wat terug maar dat mag niet teveel zijn minimaal moet ie wel tussen de 9,5 v a 10 v blijven zakt ie verder terug dan zou je accu kapot kunnen zijn
maar probeer eens een Dikke pluskabel buitenom op de startmotor aan te sluiten(kan dmv een startkabel wel een goeie en niet zo een speelgoeed ding) en dan nog eens proberen misschien is je dikke pluskabel niet helemaal jofel
okok bedankt voor de waardes dan weet ik tenminste wat ik minimaal moet meten :) Het buitenom aansluiten zal ik ook proberen. startkabel gaat em denk ik niet worden, tis niet zo heel ruimtelijk daar onder de kap bij een D kadett :jerry Maar ik fix wel wat :)
5 augustus 2010 om 21:30 #17708308Het beste kun je zo ‘ver’ mogelijk meten of de 12V overeind blijft. Als het mis gaat is het namelijk vaak door contactweerstand. :vertag
Meten op de dikke draad zegt dus minder dan meten op het metalen vlak op de startmotor waar hij tegen aan klemt… En dan de massa, die moet van het blok af komen, maar begin eens met de min meetpen van je meter op het onderblok, dan het huis van de bak, dan het chassis massapunt (die vlak voor de accu), dan de accu min pool. Er vanuit gaande dat je op de startmotor hebt gemeten dat de 12V inkakt kun je op deze manier opsporen waar het mis gaat.
Zowieso zijn die massa verbindingen tussen het blok en chassis en tussen de startmotor en het blok altijd verdacht. Daarvandaan dat ik die van uitstekende kwaliteit kies, overdreven dik, goed gecoat/geisoleerd, voorzie van kopervet bij montage en vastzet met koperen flens moeren…:thumbup
Als die tussen het blok en het chassis het begeeft moet je eens kijken wat een vuurwerk je in de kabelboom krijgt!!:o
5 augustus 2010 om 21:50 #17708309klopt idd dat geeft wel vuurwerk.. Echter weet ik 100% zeker dat de massa in orde is.
Dat is het eerst wat ik altijd nakijk.. De rest van de electrische componenten werkt ook prima vandaar.
Het zit em wssnlijk dan dus in 1 van de + kabels.. die zal ik morgen ook eens buitom aansluiten
5 augustus 2010 om 22:02 #17708310Ik heb ook ooit eens gedacht dat er niets mis kon zijn met de massakabel van mijn dynamo, maar mijn accu laadde niet op!:swear
Bleek dat het koper in het oog aan het uiteinde binnen in de krimp bus helemaal groen was geworden. Was nog een vertinde koper vlecht ook! Maar ja, jaren lang vocht in zo’n bus doet wonderen….:vertag Ding zag er op het oog nog keurig uit.:thumbup Tot ik er even aan trok, toen kwam het los en werd alles duidelijk…
Neem dan een paar honderd ampères die je startmotor vraagt, dan moet het allemaal echt verdraaid goed in orde zijn hoor. Eén slecht punt en het is over met de pret…:vertag
Meten =…nou ja je weet wel…:thumbup
Succes!:angel
5 augustus 2010 om 22:35 #17708311origineel gepost door Vinci
Ik heb ook ooit eens gedacht dat er niets mis kon zijn met de massakabel van mijn dynamo, maar mijn accu laadde niet op!:swearBleek dat het koper in het oog aan het uiteinde binnen in de krimp bus helemaal groen was geworden. Was nog een vertinde koper vlecht ook! Maar ja, jaren lang vocht in zo’n bus doet wonderen….:vertag Ding zag er op het oog nog keurig uit.:thumbup Tot ik er even aan trok, toen kwam het los en werd alles duidelijk…
Neem dan een paar honderd ampères die je startmotor vraagt, dan moet het allemaal echt verdraaid goed in orde zijn hoor. Eén slecht punt en het is over met de pret…:vertag
Meten =…nou ja je weet wel…:thumbup
Succes!:angel
weten idd :P jaren lang door een electro leraar van me erin gestampt haha :P maar goed ik ga morgen alles maar weer nakijken incl massa’s en alles. Men bevindingen en eventueel de oplossingen zijn hier wel te lezen :)
6 augustus 2010 om 14:02 #17708312Het is opgelost.. jullie geloven nooit wat het nou was ( ofjah jullie wssnlijk wel maar ik deed het eerst niet :’) ) Het bleek toch de massa tussen de versnellingsbak en chassisbalk te zijn.
Ik had dit gemeten maar daar kwam gewoon 0 ohm uit.. wssnlijk pakte hij de massa via een plus draad ergens weg..
Als ik ook deed meten op de massastripzelf was er niks aan de hand. Echter als ik op de bout deed meten waar hij mee vast zat aan de bak dan gaf hij 1/oneindig aan. Daar zat dus de narigheid.
Na heel Apeldoorn rond gereden te zijn voor een nieuwe massastrip ( ook maar ff voor de zekerheid omdat ik die andere niet meer vertrouwde ) kon ik die nergens krijgen.. der zitten 6 automatrialen zaken in Apeldoorn en nog een mechanisatie bedrijf. Geen 1 van deze kon me een massastrip leveren. Toen maar als laatste naar de Opel specialist Ap van Beek geweest, die zit om de hoek bij men garagebox en jaah hoor die had ze gewoon met bosjes op voorraad liggen hulde aan Ap van Beek dus.
Ik hoef nu alleen nog ff een filter binnen te krijgen voor tussen de tank en de brandstofpomp en dan rijd de kadett weer !
Iedereen super bedankt voor het meedenken, heb er een hoop aan gehad. Ben sowieso een stuk wijzer geworden weer :thumbup Super !
6 augustus 2010 om 14:09 #17708313Top!:thumbup
Eindelijk eens goed nieuws over een opel dealer!:P
Je kan inderdaad nul ohm meten omdat er een motor tussen hangt en een dynamo en god mag weten wat nog meer, maar inderdaad loopt er dan geen stroom… Zo’n meter is ook maar een domme kracht heh, zegt niet altijd even veel over de praktijk. Daarom naast doorpiepen ook altijd nog spanning op hetgeen wat spanning hoort te hebben meten….:vertag
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.