Forumindex › Forums › Techniek › Ecotec › welke accu
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
3 augustus 2010 om 16:03 #17224264
welke accu heb ik nodig voor mijn opel astra coupe 2.2 liter benzine motor uit 2001 ?
alvast bedankt voor de reacties.
gr, Sha
3 augustus 2010 om 18:17 #17707228Zelfde als er nu in ligt.
Kan je ook heel makkelijk natrekken hoeveel Amp het ding moet zijn door even je kenteken in te vullen op http://www.onderdelendirect.nl en dan bij de accu’s te kijken.
3 augustus 2010 om 20:47 #17707229thx voor je reactie Mckaamos.
vandaag had ik de ANWB gebeld om mijn auto te komen starten en die verkopen ook accus. Hij liet mij 2 verschillende accus (allebei zelfde merk) zien met verschillende ampere. eentje was van 660 Ah (die was de grote dus) en die andere was 510 Ah (de kleine dus). de grote zou mij € 156 gaan kosten en de kleine € 141.
toen vroeg ik welke accus ik het beste voor mijn auto kon gebruiken en hij adviseerde mij die kleinere te nemen van 510 Ah omdat ik geen grote afstanden met mij auto mee rijd (dagelijks rond 40 Km) en dus dat een grote accu bij mij niet volledig zal opgeladen worden waardoor de levensduur van de accu korter worden omdat telkens aan gedeelte van de accu afsterft.Nu heb ik dus die kleine accu van 510 Ah (62 Ah capaciteit) genomen voor € 141 en de auto start weer helemaal goed. alleen vraag ik me af of ik niet die grote moest gaan nemen… want ik mijn auto zat ook een grote van 640 Ah (maar die was niet de originele accu, was van de vorige eigenaar)….
heb ik de goeie genomen Mckaas?
gr, Sha
3 augustus 2010 om 21:04 #17707230Die 660 en 510Ah zijn de maximale ontlaad waarden. Hoeveel kan de accu wegpompen zonder dat hij stuk gaat.
Wanneer je de startmotor laat draaien trek je zo 300Ah voor een heeeeeel kort poosje.
Sowieso maakt het weinig uit hoe hoog de ontlaadstroom maximaal is, als het maar minimaal voldoende is om de startmotor van een stevige stoot te voorzien. Alles boven de 300Ah lijkt mij voor een Astra G prima.Zodra de motor gestart is neemt de dynamo eigenlijk alles over. De accu is er dan alleen nog om de boel stabiel te houden en pieken en dalen in de hoeveelheid strom van de dynamo op te vangen (daardoor gaan je lampen niet minder en feller branden bijvoorbeeld, zoals dat op een brommer wel gaat)
Of de accu helemaal volgeladen wordt of niet doet er verder ook weinig toe. Lood accu’s hebben geen last van geheugeneffect zoals Nickel Cadmium batterijen dat hebben, dus het verhaaltje van de ANWB is een lulverhaal.
Loodaccu’s gaan eigenlijk alleen maar stuk door extreme koude, hitte en door diepontlading (als de dynamo stuk is b.v. of je de lampen snachts aan laat)Waar het op neer komt is dat de accu voldoende is voor je auto en dat je niet overbodig veel geld hebt uitgegeven ;) Dus het verhaaltje van de ANWB was wel ergens goed voor, namelijk voor je portomonee ;)
3 augustus 2010 om 22:07 #17707231haha, thx nogmaals voor je snelle reactie!
Ik zat mezelf namelijk gek te maken of ik niet beter die grotere accu kon nemen omdat voorheen ook in mijn auto een grote zat….
maar nu je zegt dat deze klein accu ook goed voor me auto is ben ik gerust gesteld.
gr, Sha
4 augustus 2010 om 04:35 #17707232Geen punt :)
Waar het op neer komt is dat de piek ontlading groot genoeg moet zijn om de startmotor te kunnen voeden.
De accu heeft een capaciteit en een ontladingsstroom. Capaciteit gedeeld door maximale ontlaadstroom is de minimale tijd dat jij achtereen lol kan hebben van de accu en hij weer opgeladen moet worden.Rekenvoorbeeld:
B.v. 50A capaciteit en 250Ah ontlaadstroom is 0.2 uur. 60minuten maal 0.2 is 12 minuten lang starten :P Zeg dat het na 70% van de accu lastig wordt omdat die dan in power iets aftakelt (krijg je dat moeizaam starten) en dan houd je ruim 8 minuten over om je auto te starten.
Zelfs in hartje winter is dat genoeg :)Het enige nadeel is dat je misschien je stereo een uurtje minder kan gebruiken met een stilstaande motor :P
De enige situatie waarin die grotere accu mijns inziens interessant is, is wanneer je een diesel model rijd. Die moet namelijk eerst voorgloeien (gloeistiften ipv bougies) en moet daarna ontsteken op compressie ipv vonken. Dat heeft iets meer “kick” nodig.7 augustus 2010 om 12:18 #17707233Tja ik rijdt voornamelijk korte stukken met 2 Grote accu’s rond
55ah type + 80ah type..
Deze zijn eigenlijk vrij weinig ontladen en meetal wel volledig vol geladen..
dit kan ik zien aan de volt meter, als ze ontladen zijn komt deze niet verder als 13,5Volt, zijn de accu’s weer vol na een stukkie rijden geeft ie weer 14,2 volt aan.
Ik sta rustig op mijn gemak zonder draaiende motor uren te knutselen met:
-220V (max 500watt afname) aan,
– binnen verlichting (4x 10watt) aan, radio (incl versterker en sub) aan,
– diversel werklichten (60watt) aan, zwaailamp (65watt) aan,
– eventueel knippers (6x 21w + 2x5w + 3x 1.2w) aan en
– stadslicht (4×5 + 2×4 + 2×5 + 4x1watt buiten en dan binnen nog)
– Contact aan
– in donker ook nog wel eens achteruitrijlicht erbij..Als ik dan weg rijdt dan geeft de voltmeter niet meer dan 13,5 volt aan, en na max een uurtje staat ie weer op 14,2volt
Willem
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.