Forumindex › Forums › Techniek › C20xe (2.0 16v) › krukas verlichten : Doen of niet doen?
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
26 juli 2010 om 13:21 #17223955
Zoals de topic titel zegt… Liefst met uitleg wrm wel of niet?
Greetz
26 juli 2010 om 16:38 #17704198ligt eraan wat je wil bereiken denk ik….
26 juli 2010 om 16:50 #17704199krukas..:hmmz vliegwiel bedoel je..?
:hmmz welke motor heb je 2.5 of 2.8.. ?
26 juli 2010 om 16:57 #17704200‘k Heb het puur over de krukas, voor het vliegwiel heb ik een alu exemplaar…
‘t Is een 2.5 van “voor ’93”, maakt dat iets uit?Een dan nog een vraagje: De c2.0xe die ik nu heb is geen DIS, komt er veel bij kijken om die naar DIS om te bouwen?
Greetz
26 juli 2010 om 17:54 #17704201De eerste krukassen van 20XE blokken waren lichter, geloof zo’n 1500 gram… Weet niet precies waarom ze uiteindelijk over gegaan zijn naar zwaardere… heeft misschien wel een goede reden gehad…:vertag
De ‘oude’ was 15,5Kg en de ‘nieuwe’ 17Kg…
Heb nog wat verder erover gelezen en blijkt dat de verzwaring alleen te maken had met daling van emissie. Net als het later toegepaste zwaardere vliegwiel…
26 juli 2010 om 19:34 #17704202Ik denk dat Mattemaker dit vraagt omdat de DIS versie een kom vliegwiel heeft, wat veel zwaarder is als het plat vliegwiel van de rotor versie.
Ik heb zelf ook een M2.8 met afgedraait M2.5 vliegwiel. En dat merk je wel:thumbup
Mijn mening is als je het echt goed wilt doen:
alu vliegwiel (heb je al)
krukas verlichten
lichtere zuigers en e.v.t drijfstangen?En dan het hele zaakje uit laten balanceren.
Dan ben je wel aardig wat centjes kwijt, maar of het zich echt loont. Ik weet het niet…26 juli 2010 om 19:34 #17704203Ik denk dat Mattemaker dit vraagt omdat de DIS versie een kom vliegwiel heeft, wat veel zwaarder is als het plat vliegwiel van de rotor versie.
Ik heb zelf ook een M2.8 met afgedraait M2.5 vliegwiel. En dat merk je wel:thumbup
Mijn mening is als je het echt goed wilt doen:
alu vliegwiel (heb je al)
krukas verlichten
lichtere zuigers en e.v.t drijfstangen?En dan het hele zaakje uit laten balanceren.
Dan ben je wel aardig wat centjes kwijt, maar of het zich echt loont. Ik weet het niet…26 juli 2010 om 19:34 #17704204Ik denk dat Mattemaker dit vraagt omdat de DIS versie een kom vliegwiel heeft, wat veel zwaarder is als het plat vliegwiel van de rotor versie.
Ik heb zelf ook een M2.8 met afgedraait M2.5 vliegwiel. En dat merk je wel:thumbup
Mijn mening is als je het echt goed wilt doen:
alu vliegwiel (heb je al)
krukas verlichten
lichtere zuigers en e.v.t drijfstangen?En dan het hele zaakje uit laten balanceren.
Dan ben je wel aardig wat centjes kwijt, maar of het zich echt loont. Ik weet het niet…26 juli 2010 om 19:41 #17704205origineel gepost door Vinci
De eerste krukassen van 20XE blokken waren lichter, geloof zo’n 1500 gram… Weet niet precies waarom ze uiteindelijk over gegaan zijn naar zwaardere… heeft misschien wel een goede reden gehad…:vertagDe ‘oude’ was 15,5Kg en de ‘nieuwe’ 17Kg…
Heb nog wat verder erover gelezen en blijkt dat de verzwaring alleen te maken had met daling van emissie. Net als het later toegepaste zwaardere vliegwiel…
Lijkt mij dat die lichtere krukassen eerder kunnen breken. Kijk maar hoeveel vlees ze hebben in het centrepunt…das niet overdreven veel
26 juli 2010 om 19:59 #17704206Hangt er van af hoeveel je blok is opgevoerd, over het algemeen is de krukas het laatste wat zo ongeveer breekt bij een XE.
Er worden nog wel lichtere krukassen in de motorsport toegepast in XE blokken, hier bijv. een van 12,7Kg van SBD motorsport:
Quote van hun site over de originele krukas:
“The entire bottom end of the C20XE is very strong, especially the crankshaft. “It’s bomb proof,” says Steve. “I’ve never seen one break. Even with an engine has run out of oil and the con-rod has disappeared out ot the side of the block the crank is still in one piece!”Uit dit artikel:
http://www.sbdev.co.uk/History_files/History_BudgetHorsepower.htm26 juli 2010 om 19:59 #17704207De lichtere krukassen gebruiken ze ook voor 400Pk C2.0Let motoren.
Dus je hoeft niet zo bang te zijn dat ze breken.26 juli 2010 om 20:45 #17704208heeft meer te maken dat bij een zwaardere krukas oa de motor minder zenuwwachtig is.
Je hebt meer roterende massa..Tevens ook temaken met emmisieeisen.
Heb vaker afgedraaide / aangepaste krukassen gezien..tis maar net of je het er voor over hebt.
De bewerking van een krukas is echt stervens duur.26 juli 2010 om 23:53 #17704209Wel, ik heb vroeger gezien van een vriend van me, dat ze de countergewichten in een punt slepen om de krukas te verlichten
en door dat ze een vorm van een punt hadden, ondervinden de countergewichten ook minder weerstand als ze door de olie
heen moeten. Maar dit was bij een kever motor… In hoe ver je dit kunt toepassen in een c2.0xe weet ik natuurlijk ook niet.
Maar denk dat het verlichten vd krukas dezelfde functie heeft als het verlichten van het vliegwiel of zie ik iets over het hoofd hier?
@corsaboy: ‘k Weet dat m’n maat daar toen iets van een 360 euro voor betaald had…Greetz
27 juli 2010 om 01:12 #17704210nou ik bedoelde.. ik heb een 92 blok m2.5 .. met 89 krukas en drijfstangen.
die zijn lichter en er moest een P of S op drijfstang staan.. :hmmz weet niet precies meer waarom dat was .. maar dat was beter.. (het is al weer ff geleden)
en ook vliegwiel laten afdraaien .. enz..
maar het meest was je al achter .. en balanceren (bleuprinten) van je blok lees je hier.. ff gecopy pasteBLUEPRINTEN
Bij motor tuning horen we vaak de term blueprinten. Ook wel fine balancing genoemd. Hierbij draait het in feite om het verminderen van de wrijving. Er zal na deze aanpassing een hoger toerental bereikt kunnen worden met als doel dat de motor meer verbrandt per tijdseenheid en daarmee een hoger vermogen verkrijgt. Een bijkomend voordeel is dat de motor een veel lagere slijtage vertoont.
De reden dat dit niet af fabriek gedaan wordt is simpel weg dat het een zeer dure bewerking is die ook veel tijd vergt. Hierbij maken we alle draaiende delen in de motor lichter. (zonder dat we de sterkte of taaiheid van het materiaal aantasten)
En we proberen al het onbalans weg te werken door een hele nauwkeurige manier van balanceren toe te passen. Ik heb het hier voornamelijk over de onderdelen in het onderblok. Hiervoor moet het gehele motorblok worden gedemonteerd en is het van uiterst belang dat de onderdelen zeer goed moeten worden gereinigd. Dit wordt gedaan met een speciale wasinstallatie en vaak daarna ook nog eens heel nauwkeurig met de hand om fouten of afwijkingen te voorkomen. Deze ingreep vereist veel vakmanschap en ervaring. Zo verwijderen we bij de krukas een klein gedeelte van de krukwangen om hem zo perfect in evenwicht te brengen zodat onnodige trillingen niet meer voorkomen bij hoge toerentallen. Deze bewerking is pas echt zinvol als ook de zuigers en drijfstangen onder handen genomen worden een gewichtsverschil van een tiende gram kan al storend werken. Ik raad aan om in zo’n geval gewoon de daarvoor bestemde lichtgewicht drijfstangen te monteren en daarbij gesmede zuigers aan te brengen wat niet veel uiteenloopt in kosten vergeleken met eerst genoemde methode. Standaard zuigers kunnen we ook verbeteren door een keramische coating aan te brengen. Waardoor wrijving en slijtage drastisch vermindert. Ter perfectionering is er ook nog desaxatie wat inhoudt dat we de zuigerpen ofwel pistonpen zuiver centreren om kantel krachten te verminderen.
14 oktober 2010 om 15:02 #17704211zitten deze lichte krukassen alleen in de 20xe? of ook nog in de c20xe van bv een kadett uit 89?
gr jan14 oktober 2010 om 19:22 #17704212Ik heb een C20XE waar er een in zit, blok uit een Astra… Maar geen idee of het de originele krukas is.:hmmz
Opel maakte altijd al gewoon op wat er op de plank lag dus het is waarschijnlijk moeilijk te zeggen welke blokken wel/niet die lichtere as hebben…
Net als gesmede zuigers vs gegoten zuigers. de eerste blokken hadden dus ook gesmede zuigers. Dat maakt een hele hoop uit ook in de levensduur van zo’n blok.
Later is er steeds meer geprobeerd om kosten te besparen,waar in de eerste blokken onbegrijpelijk duur geconstrueerde onderdelen werden gebruikt. (zoals ook de Coscast koppen van de eerste blokken)
Al die onderdelen zijn dus in de basis gewoon uitwisselbaar (tenzij er overmaatse delen zijn toegepast met revisie of af fabriek) en er zijn enorme prestaties behaald met de juiste combinaties.
20 oktober 2010 om 15:21 #17704213even bij “overigen” kijken
20 oktober 2011 om 22:02 #17704214Hier eentje te koop:
http://link.marktplaats.nl/486980272″ onclick=”window.open(this.href);return false;
Wel vreemd dat er in de omschrijving staat dat dit het zware model is terwijl op de foto toch echt het lichte model staat…
21 oktober 2011 om 14:15 #17704215De belangrijkste vraag wordt niet gesteld..
Waar wil je de motor voor gebruiken?
Voor straat gebruik zou ik het niet doen, maar voor race gebruik wel!Hoe lichter het draaiende gedeelte hoe slechter stationair hij loopt en hoe snell hij in toeren klimt EN daalt.
En zoals reeds vermeld heeft het ook impact op je uitlaatgassen.En als je laat of gaat lichter maken, laat dan wel het gehele draaiende gedeelte uitbalanceren.
Eerst alles apart op gewicht maken (alles het zelfde of bijna gelijk), daarna alles te zamen balanceren.
1. Zuigers
2. Drijfstangen
3. Krukas
4. Vliegwiel
5. Drukgroep21 oktober 2011 om 15:04 #17704216zo lichter help ook niet zoveel.het lichter maken en kleiner maken van de buitendiameter van de krukwangen ga je merken. dit merk je niet eens en de krukas is ook minder sterk!
21 oktober 2011 om 15:10 #17704217Dat minder sterk is al getackeld. Die SDB krukas is nog drie kilo lichter als de ‘lichte’ versie van GM en meeeeeer dan sterk zat…
Ik heb die lichte as in mijn blok (toevallig) en heb geen problemen met de emissie bij de APK, en hij loopt ook prachtig stationair.
21 oktober 2011 om 21:52 #1770421822 oktober 2011 om 08:07 #17704219Ja? Okay, een bewerkte originele as? Zelf gedaan? Dat is een zware versie geweest zo te zien….
22 oktober 2011 om 18:16 #1770422023 oktober 2011 om 15:29 #17704221@Vinci wrote:
Ja? Okay, een bewerkte originele as? Zelf gedaan? Dat is een zware versie geweest zo te zien….
Is idd het zware type, maar dat gewicht zit toch in het midden, dus merk je minder van. Had toen geen lichte liggen. Heb het laten doen, krukas weegt 12,7 of 12,8 kg.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.