Forumindex › Forums › Modellen › Vectra, Signum › wiellagers
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
25 juli 2010 om 12:46 #17223917
Hallo, ik heb e.e.a. gelezen over geluiden bij een vectra C, cuppende banden etc etc…
Kan iemand vertellen bij hoeveel kilometer de wiellagers normaal gesproken versleten raken?
Ik heb een soort zoemend geluid achter zodra ik een beetje tempo maak, bij ongeveer 70 – 80 km/h begint het en zolang ik dit tempo rijd, of hoger, blijft het aanhouden. (op de snelweg rijdt ik gemiddeld 120). Laatst zat iemand bij me in de auto en die zei dat ik een versleten lager rechts achter had, maar bij de grote beurt bij een officiele opel garage zei men dat het de banden waren. Ik lees dat michelins het beste zijn voor een vectra C, en die heb ik er rondom op liggen (premacy pilot). Mijn vestra heeft 153000 op de teller staan…Ik vetrek over 2 weken naar italie en maak me een beetje zorgen…
Ik heb ook de auto achter opgekrikt en gevoeld of er speling is, maar dat is niet het geval…iemand tips?Alvast bedankt weer!
Ohja, ik lees her en der dat een wiellagerset rond de 250 – 300 euro kost, is dit per kant? of voor beide achterwielen (omdat men het over een set heeft)
Gr. Eric.
25 juli 2010 om 16:47 #17703873Wiellagers, ja das een hele goeie..
Bij de een gaan ze een leven lang mee, en bij de ander gaan ze vlot kapot.
Wat het proces kan versnellen qua slijtage van de wiellagers:
– Veel met veel gewicht rijden, of zware aanhanger erachter
– Wielen met verkeerde ET waarde
– Verkeerde wielvlucht / camberWillem
25 juli 2010 om 20:23 #17703874De kans is idd groot dat de banden het geluid maken.
Maar wil je het zeker weten dan zou je toch nog even naar de dealer/garage moeten.Een versleten wiel lager hoeft geen speling te hebben.
Je kan wel het wiel opkrikken. Het wiel een slinger geven en luisteren of je brommend geluid hoort.
Tevens kan je met 2 vingers een ophanging deel vast pakken om te voelen of het lager kapot is.
Het voel een beetje als knabbelen aan.25 juli 2010 om 20:30 #17703875origineel gepost door arjontje
De kans is idd groot dat de banden het geluid maken.
Maar wil je het zeker weten dan zou je toch nog even naar de dealer/garage moeten.Een versleten wiel lager hoeft geen speling te hebben.
Je kan wel het wiel opkrikken. Het wiel een slinger geven en luisteren of je brommend geluid hoort.
Tevens kan je met 2 vingers een ophanging deel vast pakken om te voelen of het lager kapot is.
Het voel een beetje als knabbelen aan.Hi Arjon,
Bedankt voor je tips, altijd ff de moeite waard om te checken, maar ik ga morgen toch ook ff naar de garage bellen of ze ff tijd hebben om te kijken. Ik wil geen risico nemen, zeker als de vec straks goed is volgepakt…
Ik heb wel es eerder een versleten lager gehad met een andere auto, maar daar had ik meer een soort kloppend geluid met name in bochten. Ik hoor geen verschil als ik door een bocht rijdt of niet. Ik hoop dat het de banden zijn. Trouwens, ik keek op H-base naar de kosten van wiellagers, en daar hadden ze het over een wiellager set, kostn: 298 euro bruto…weet iemand of dat voor 1 wiel is, of voor beide achterwielen??25 juli 2010 om 20:35 #17703876origineel gepost door forcemaple
origineel gepost door arjontje
De kans is idd groot dat de banden het geluid maken.
Maar wil je het zeker weten dan zou je toch nog even naar de dealer/garage moeten.Een versleten wiel lager hoeft geen speling te hebben.
Je kan wel het wiel opkrikken. Het wiel een slinger geven en luisteren of je brommend geluid hoort.
Tevens kan je met 2 vingers een ophanging deel vast pakken om te voelen of het lager kapot is.
Het voel een beetje als knabbelen aan.Hi Arjon,
Bedankt voor je tips, altijd ff de moeite waard om te checken, maar ik ga morgen toch ook ff naar de garage bellen of ze ff tijd hebben om te kijken. Ik wil geen risico nemen, zeker als de vec straks goed is volgepakt…
Ik heb wel es eerder een versleten lager gehad met een andere auto, maar daar had ik meer een soort kloppend geluid met name in bochten. Ik hoor geen verschil als ik door een bocht rijdt of niet. Ik hoop dat het de banden zijn. Trouwens, ik keek op H-base naar de kosten van wiellagers, en daar hadden ze het over een wiellager set, kostn: 298 euro bruto…weet iemand of dat voor 1 wiel is, of voor beide achterwielen??Dit is helaas maar 1 lager.
Ze noemen het een set omdat er niet alleen het lager in zit maar ook de bouten om hem vast te zetten enz.
25 juli 2010 om 20:36 #17703877origineel gepost door wim-v6
Wiellagers, ja das een hele goeie..Bij de een gaan ze een leven lang mee, en bij de ander gaan ze vlot kapot.
Wat het proces kan versnellen qua slijtage van de wiellagers:
– Veel met veel gewicht rijden, of zware aanhanger erachter
– Wielen met verkeerde ET waarde
– Verkeerde wielvlucht / camberWillem
Goh waarom zijn mijn wiellagers achter gaar aan het worden. :jerry
Allen punt 1 heb ik niet.
25 juli 2010 om 21:24 #17703878Je kan gecupte banden redelijk goed herkennen. Zeker als je het wiel vrij kan laten draaien.
Als je er dan achter staat zal het op de rand van het profiel golven als je hem laat draaien. Dat deed het tenminste bij mijn gecupte bandjes (op de brug).Met gecupte banden op vakantie is meer irritant dan gevaarlijk. Met een versleten wiellager lijkt mij andersom.
26 juli 2010 om 06:31 #17703879origineel gepost door Hawke
Met gecupte banden op vakantie is meer irritant dan gevaarlijk. Met een versleten wiellager lijkt mij andersom.Dat lijkt mij ook, daarom vanochtend toch maar ff de garage gebeld (opel Driessen in Hapert, ben ik tot op heden zeer tevreden over trouwens!)
Ik kan morgenochtend ff langskomen, om na te laten kijken, ik wil geen risico nemen.Reactie op Willem:
Tja, ik heb deze vectra vorig jaar Maart gekocht bij een occasiondealer. Er stond toen 143.000 km op de teller. Ik weet niet hoe de vorige eigenaar met de auto omging, maar in de bijna anderhalf jaar dat ik em heb heb ik nog geen 1 keer zwaar beladen gereden, en de velgen die er onder zitten zijn origineel voor deze vectra (avatar is geshopt ;-)), met rondom michelin pilot premacy. Afgelopen winter heb ik er voor 2 nieuwe pilot premacy’s onder laten leggen, achter waren ze nog goed zeiden ze, maar nu begrijp ik dat het profiel nog wel goed kan zijn, maar dat ze toch gecupt kunnen zijn waardoor het irritante geluid zou ontstaan…
Ik laat morgen als ik terug ben van de garage ff weten hoe het is afgelopen :cool:
grtz. Eric.
26 juli 2010 om 11:47 #17703880cuppende banden kun je ook voelen door op het loopvlak tegen de draairichting van de band in te wrijven je voelt het dan hakkelen.
banden met een recht profiel hebben hier meestal minder last van !
greetz,
26 juli 2010 om 12:35 #17703881Reken er maar op dat het de banden zijn.
Gewoon even met je hand over het profiel wrijven en je voelt het al, hoef je het wiel niet eens voor op te krikken. Zelfs een leek kan het voelen als het profiel niet meer mooi vlak is.26 juli 2010 om 17:10 #17703882origineel gepost door yzf1kr
Reken er maar op dat het de banden zijn.
Gewoon even met je hand over het profiel wrijven en je voelt het al, hoef je het wiel niet eens voor op te krikken. Zelfs een leek kan het voelen als het profiel niet meer mooi vlak is.Nou, ik ben dus een leek, maar ik vind het moeilijk te bepalen of het profiel vlak is of niet. Er zit nog zo’n 5 mm profiel op de banden, en als ik met mn vlakke hand over het loopvlak wrijf, voel ik het profiel, en als ik de andere kant op wrijf, voelt het wel iets anders, maar volgens mij komt dat ook omdat je dan tegen het profiel in wrijft. Ik kan niet beoordelen of dat dan het cup effect is.
26 juli 2010 om 17:17 #17703883wat je voelt is gecupte banden..
willem
26 juli 2010 om 17:51 #17703884hoe krijg je nou weer gecupte banden dan..
26 juli 2010 om 18:22 #17703885is echt oer type en merk band en auto verschillend.
ligt er net aan hoe een band slijt onder een bepaalde auto namelijk..
Willem
26 juli 2010 om 18:33 #17703886origineel gepost door forcemaple
origineel gepost door yzf1kr
Reken er maar op dat het de banden zijn.
Gewoon even met je hand over het profiel wrijven en je voelt het al, hoef je het wiel niet eens voor op te krikken. Zelfs een leek kan het voelen als het profiel niet meer mooi vlak is.Nou, ik ben dus een leek, maar ik vind het moeilijk te bepalen of het profiel vlak is of niet. Er zit nog zo’n 5 mm profiel op de banden, en als ik met mn vlakke hand over het loopvlak wrijf, voel ik het profiel, en als ik de andere kant op wrijf, voelt het wel iets anders, maar volgens mij komt dat ook omdat je dan tegen het profiel in wrijft. Ik kan niet beoordelen of dat dan het cup effect is.
Dat is nou net wat ik bedoel: “Iets anders”
Je zou niet iets anders moeten voelen, een band hoord gewoon mooi vlak te zijn in alle richtingen.
Dus zelfs een leek kan voelen dat er iets niet klopt.
26 juli 2010 om 18:38 #17703887origineel gepost door Jerremy
hoe krijg je nou weer gecupte banden dan..Cuppen van banden onstaat doordat de band niet in de rolrichting afslijt.
Door dat autofabrikanten bewust de sporing meer naar binnen of naar buiten zetten, om meer grip te creeeren, rolt de band niet netjes rechtuit maar schuin op de rijrichting.
Dit verschilt per auto, en per band. Je can cupping van je banden verminderen door met de uitlijning te spelen, maar dat gaat ten koste van je grip.
26 juli 2010 om 19:55 #17703888Nou heb ik in mijn 43 jarige bestaan toch al wat auto’s versleten, maar ik heb nog nooit met dit verschijnsel te maken gehad, althans, ws wel, maar ik heb dit geluid nog nooit bij een van mijn voorgaande auto’s gehoord. De achterbanden onder mijn vectra zijn qua profiel nog heel goed, ze zijn ook niet onregelmatig afgesleten oid. Kan het met de bouw van de auto te maken hebben, dat bijvoorbeeld een lege achterbak als soort klankkast fungeert waardoor het geluid versterkt wordt??
Als dit idd zo is, is dit mijn eerste ne laastse vectra geweest, ik heb nl een hekel aan bijgeluidjes :hmmz
26 juli 2010 om 19:59 #17703889origineel gepost door yzf1kr
origineel gepost door forcemaple
origineel gepost door yzf1kr
Reken er maar op dat het de banden zijn.
Gewoon even met je hand over het profiel wrijven en je voelt het al, hoef je het wiel niet eens voor op te krikken. Zelfs een leek kan het voelen als het profiel niet meer mooi vlak is.Nou, ik ben dus een leek, maar ik vind het moeilijk te bepalen of het profiel vlak is of niet. Er zit nog zo’n 5 mm profiel op de banden, en als ik met mn vlakke hand over het loopvlak wrijf, voel ik het profiel, en als ik de andere kant op wrijf, voelt het wel iets anders, maar volgens mij komt dat ook omdat je dan tegen het profiel in wrijft. Ik kan niet beoordelen of dat dan het cup effect is.
Dat is nou net wat ik bedoel: “Iets anders”
Je zou niet iets anders moeten voelen, een band hoord gewoon mooi vlak te zijn in alle richtingen.
Dus zelfs een leek kan voelen dat er iets niet klopt.
Als het profiel niet alleen rechtlijnige groeven heeft, maar ook V vormige groeven als het ware wijzend in de draairichting, is het toch logisch dat je verschil voelt als je in de een of andere richting wrijft?
26 juli 2010 om 21:52 #17703890Er is volgens mij geen automerk wat aan het cuppen van banden weet te ontkomen.
Ook omdat banden de laatste tijd standaard breder zijn geworden en de eerder genoemde camber instellingen. En andere bijgeluiden zijn wel minder geworden :).
Ik vraag me ook wel eens af of spoorvorming dit ook nog versterkt.
Als je onder de band door kan kijken met het vrij draaien zie je het cuppen meteen. Ik vind ‘voelen’ ook een beetje lastig moet ik zeggen. Zeker als je het nog niet eerder hebt gezien/voelt. Ik sta niet maandelijks het loopvlak van mijn banden op te wrijven ;).
Als het goed is ingesleten zie je het wel aan het profiel, en is het wellicht wel te voelen.27 juli 2010 om 06:16 #17703891Cupping is ook wel met het ook te zien. Je band krijgt een beetje een schaakbord patroon met donkere en lichte vlakken.
Dit is een extreem voorbeeld bij een BWM de lichte en donkere punten zijn goed te zien op het 2e plaatje:
Het zou idd kunnen zijn dat het geluid van de achterbanden bij een Vectra C wat beter te horen is.
Zelf heb ik mijn banden extreem recht laten zetten, omdat ik voornamelijk autoweg rij. Dan maar wat minder grip in de bochten. Ook zet ik nieuwe banden altijd achter, en laat ik de oude van achter naar voor zetten. Dat scheelt ook weer geluid.
27 juli 2010 om 08:47 #17703892Vanochtend bij de opel garage geweest om e.e.a. te checken. We zijn een eindje gaan rijden en de monteur had meteen door dat het de banden waren. Daarna op de brug gezet en toen heeft hij laten zien wat cuppen is. Ook kon hij met zekerheid zeggen dat de lagers niet versleten zijn door te draaien aan het wiel, te luisteren, en te voelen. Al met al toch een klein half uurtje bezig geweest met uitleg en controle. Toen we klaar waren wenste hij me een prettige vakantie, ik hoefde niks af te rekenen…kijk, da’s nog es service :thumbup:thumbup
Ik ben meteen maar naar de lokale bandencentrale gereden, en heb spiksplinternieuwe Michelins (Pilot premacy, 215/55/16) laten monteren. WAT EEN VERADEMING!! Ik heb deze auto nu een kleine anderhalf jaar, en hij is nog nooit zo stil geweest! Ik heb weer wat geleerd over banden, en ben een blij man!:D
Iedereen bedankt voor de feedback.
27 juli 2010 om 09:34 #17703893origineel gepost door yzf1kr
origineel gepost door Jerremy
hoe krijg je nou weer gecupte banden dan..Cuppen van banden onstaat doordat de band niet in de rolrichting afslijt.
Door dat autofabrikanten bewust de sporing meer naar binnen of naar buiten zetten, om meer grip te creeeren, rolt de band niet netjes rechtuit maar schuin op de rijrichting.
Dit verschilt per auto, en per band. Je can cupping van je banden verminderen door met de uitlijning te spelen, maar dat gaat ten koste van je grip.
Cuppen heeft voor het grootste deel te maken met de krachten die op de band komt.
Sporing help idd ook wel.Het punt is gewoon dat de aangedreven wielen nooit cuppen.
Dit komt omdat de aandrijf krachten van binnen uit de band komt.Bij de cuppende banden komen de aandrijf krachten van buitenaf. Hier door vervormt de band waardoor cuppen een reactie daar op is.
27 juli 2010 om 10:13 #17703894Net ook even gevoelt, mijn 5 maanden oude (17.000km) Premacy’s beginnen ook alweer te cuppen :( .
Mooi dat mijn voorbanden inmiddels op de indicatoren zitten, dan kunnen er achter weer nieuwe op.27 juli 2010 om 10:58 #17703895origineel gepost door yzf1kr
Net ook even gevoelt, mijn 5 maanden oude (17.000km) Premacy’s beginnen ook alweer te cuppen :( .
Mooi dat mijn voorbanden inmiddels op de indicatoren zitten, dan kunnen er achter weer nieuwe op.Weet je wel zeker dat je het goed voelt??:P:P
Als dat cuppen al begonnen is, had je dat dan nog niet gehoord?
En dat ondanks dat je schrijft dat je je banden extreem recht hebt laten zetten….na 17000 km is wel heel erg snel…:hmmz27 juli 2010 om 11:03 #17703896Er is een remedie tegen.
Achter wielen op 2 a 2,5 graden camber zetten.
En de sporing op 30 minuten zetten.Resultaat: geen last van cuppende banden.
Dit omdat de achterbanden dan even snel slijten als de voor banden. :jerryEconomische gezien niet erg leuk.
Ik ben dan ook om de 17 a 20k aan nieuwe banden toe.:P
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.