Forumindex › Forums › Modellen › Vectra, Signum › Onrustig stationair
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
24 juli 2010 om 15:42 #17223872
Even een vraagje,
Het volgende doet zich bij mijn veccie voor:
Bij de huidige dagtemperaturen als ik mijn auto start (1e keer van de dag of als deze lange tijd stil heeft gestaan) schiet het stationair toerental richting 1500-1700 rpm.Na ongeveer 500m gereden te hebben zakt het stationair toerental terug naar +/- 700 rpm, maar blijft wel wat onrustig, je voelt dan af en toe een lichte schok.
De koelwater sensor is goed deze geeft de juiste waarde af(gecontroleerd met op-com).
Gasklep en EGR vandaag schoongemaakt zonder positief resultaat.Wat zou het nog meer kunnen zijn?
Het gaat om een X16XEL-II van eind 98
24 juli 2010 om 17:15 #17703421Gaatje opgeboord van de Carterventilatie??
je had de gasklep er toch af.
Heb er vandaag nog een van een Z16XE opgeboord..
Willem
24 juli 2010 om 17:39 #17703422Nee, niet opgeboord deze was volledig open
24 juli 2010 om 17:44 #17703423volledig nogwel
Bij die ik gekeken heb was ie ONvolledig open.
Tis maar een HEUL dun gaatje
je kan zien of de doorstroming voldoende is door en de aanzuigbuis te kijken of in de slang te kijken welke van klepdeksel naar de aanzuigbuis gaat.
Willem
24 juli 2010 om 17:48 #17703424zou het ook iets anders kunnen zijn willem? … dit ding heeft geen stappenmotor (toch?) maar misschien een ander onderdeel wat niet mee werkt?
24 juli 2010 om 17:57 #17703425Ik weet niet of deze GEEN stappenmotor heeft.
De X18XE1 heeft deze niet in dit geval, maar een X16XEL-II weet ik niet of deze een stappenmotor heeft.
Als deze Wel een stappenmotor heeft is het eenzelfde als op de alle Singlepoint motoren en de vroege smallblock 16V blokken..
zat te vinden dus.
De gasklep van de 1.6 16V X16XEL-II en 1.8 16V X18XE1 verschillen en zijn niet uitwisselbaar.
Maareuhh vecuumslangen allemaal goed op de plaats???
had vandaag ook ongemekt een slang van een tankontluchtingsklep getrokken, bij een X18XE1 in dit geval.
Dan loopt de motor ook beroerd..
Willem
24 juli 2010 om 18:34 #17703426Voor zover ik weet heeft de X16XEL-II geen stappenmotor.
Alle vacuumslangen zitten goed op hun plaats.
Het gekke is dat als het straks weer wat kouder is dat ie er dan geen last meer van heeft.
Dit weet ik omdat ik vorig jaar hetzelfde probleem had, toen heb ik de koelvloeistof sensor vervangen, maar daarna werd het ook weer kouder dus was het probleem weg.
Er is nu alleen bijgekomen dat hij nogal onrustig stationair loopt, als ik een tijdje gereden heb en ik sta bv voor een verkeerslicht dan loopt hij ook onrustig stationair.
25 juli 2010 om 09:38 #17703427Zit de slangen van de luchtinlaat nog wel goed op zijn plaats?
Zodat hij dus nu te warme lucht aanzuigt en dus niet lekker loopt.
Of je voeler van de luchtemp van de luchtinlaat niet goed weet alleen niet als die bij de X16XEL-II ook zo er inzit.
Ooit eens bij een Z1.6XE gezien dat niet niet goed meer was.28 juli 2010 om 13:30 #17703428Nou nadat ik gasklep en EGR heb schoongemaakt, is het probleem van het hoge stationair toerental (1ste x starten op een dag) weg gebleven, meteen na het dichtbouwen heeft ie het wel geteld 1 x gedaan, maar dat kwam doordat ik de accu los gekoppeld heb gehad.
ws dat dat aan een vervuilde nullastregelklep gelegen heeft, deze had een mooie zwarte rand aan de “kegel” zitten.
28 juli 2010 om 18:46 #17703429origineel gepost door JanW75
Nou nadat ik gasklep en EGR heb schoongemaakt, is het probleem van het hoge stationair toerental (1ste x starten op een dag) weg gebleven, meteen na het dichtbouwen heeft ie het wel geteld 1 x gedaan, maar dat kwam doordat ik de accu los gekoppeld heb gehad.ws dat dat aan een vervuilde nullastregelklep gelegen heeft, deze had een mooie zwarte rand aan de “kegel” zitten.
had dit probleem ook.
Ik heb een goed gebruikte egr erop gezet en die meteen afgedopt.
er is bij de opel dealer een speciale pakking te krijgen deze is 5mm dik.
die er tussen en weg probleem.
egr meet wel dus motorstoringslamp brand niet.
maar egr is buiten werking.
pakking kost 4 euro ofzo.succes!!
29 juli 2010 om 05:41 #17703430Mijn EGR was al afgedopt tijdens deze “storing”
Dus daar heeft het niet aan gelegen, bij mij was ws een vervuilde nullastregelklep de boosdoener.
Want hij loopt inmiddels ook weer rustig stationair.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.