Oliezuipen met rookpluim zo nu en dan

Forumindex Forums Techniek C20xe (2.0 16v) Oliezuipen met rookpluim zo nu en dan

  • Dit onderwerp is leeg.
25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 25)
  • Auteur
    Berichten
  • #17223747
    Fearless
    Deelnemer
      Lid sinds:
      9 January 2005

      Al sinds ik het blok inelkaar heb zitten heb ik last van een rokende uitlaat (bij hoge toeren) AF EN TOE.

      Ik heb nooit de zuigerveren vervangen, en heb een gereviceerde kop gemonteerd.

      Hij verbrand gewoon olie, ik moet telkens wat bijvullen.

      Nou las ik ergens over slechte klepseals. Ik heb de kop kant en klaar gekocht, en weet niet wat voor seals er in zitten. Mischien wel goedkope die nu verstaft zijn en olie doorlaten.

      ik heb een compressie van 9/10 bar

      Zouden dit de zuigerveren zijn of de klepseals?

      #17702006
      Fearless
      Deelnemer
        Lid sinds:
        9 January 2005

        Trouwens ook leuk om te weten.
        Bougie van cil 1 heeft een zwartige laag. De rest is netjes.
        Lijkt wel of die alleen op cilinder 1 olie verbrand.
        Heb de bougies weer vervangen nu.

        Dan ga ik daarvan mooi de klepseals vervangen met de kop er gewoon op. (perslucht op de cilinder om de kleppen omhoog te laten.)

        Voor een poosje terug heb ik er een blik dikke wynns ingegooid, schijnt goed te zijn voor je klepseals endergelijke……..Weggegooid geld die toevoegingen, je verneemt er niets aan.

        #17702007
        Mr. Bone
        Deelnemer
          Lid sinds:
          21 September 2009

          compressie kan je niet verliezen door klepseals.

          Het kunnen of je zuigerveren zijn of iets in je cilinderkop, bv een klep die niet afsluit.

          Het beste wat je kunt doen is een lektest, om te horen waar je compressie verliest.

          succes

          #17702008
          GSI Racer
          Deelnemer
            Lid sinds:
            25 June 2009

            Kan ook een slechte klepgeleider zijn, deze zorgt er dan weer voor dat je klepseal als het ware groter wordt, hierdoor gaat hij uiteraard olie door laten.

            Weet je niet of de klepgeleiders vervangen zijn bij de revisie?

            #17702009
            Mr. Bone
            Deelnemer
              Lid sinds:
              21 September 2009

              origineel gepost door GSI Racer
              Kan ook een slechte klepgeleider zijn, deze zorgt er dan weer voor dat je klepseal als het ware groter wordt, hierdoor gaat hij uiteraard olie door laten.

              dit zou inderdaad een verklaring voor die olie kunnen zijn, maar niet voor die compressie verlies, :vertag

              #17702010
              Fearless
              Deelnemer
                Lid sinds:
                9 January 2005

                Ik heb een gereviceerd kopje gekocht…kleppen en alles zijn daar van los geweest. Hier en daar een nieuwe geleider er in. En dus ook klepseals lijkt me.

                Een versleten klepgeleider is ook goed mogelijk, maar hiervoor moet dan de kop wel los. Als het nou alleen een seal is dan kan ik het mezelf heel makkelijk maken.

                Maar een bar of 9/10 is niet verkeerd wat de compressie betreft.
                Dus zuigerveren lijkt me in eerste instantie niet echt.
                Wat ik ook heb…..best wel carterdruk.

                Ik heb vanaf het kleppendeksel een slang naar een catchtank. Die blaast best.

                Achteraf had ik het best die zuigerveren beter gelijk kunnen vervangen….maarja dacht dat het er allemaal goed uitzag…olie op de zuigers liep niet weg….

                Blokje moet hoedan ook uitelkaar dit wordt er niet beter op :P

                #17702011
                sw16v
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  1 July 2004

                  je hebt je kleppendeksel ontluchting toch bewerkt? doe er eens origineel kleppendeksel op….

                  #17702012
                  GSI Racer
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    25 June 2009

                    Je zegt dat je een compressie hebt van 9 a 10 bar.

                    Spuit eens een beetje olie op je zuigers en meet dan nog eens compressie.
                    Is hij dan ineens 12 bar o.i.d dan zijn het echt wel je zuigerveren, helaas.

                    Doe dat olie op de zuiger spuiten uiteraard wel een voor een, anders krijg je een aardig bruin gezicht:jerry

                    Heb je tijdens compressie meten vol gas gegeven?

                    #17702013
                    Fearless
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      9 January 2005

                      Sjoerd….ik heb die mod gedaan van zon engels forum. Je houd dan alleen een stukje plaat over thv die pijpjes. De rest haal je weg.

                      Zal nog eens compressie meten met olie op de zuigers. Zover had ik nu nog niet nagedacht :P

                      #17702014
                      GSI Racer
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        25 June 2009

                        Gelukkig zijn er nog mensen die dat wel doen!:jerry

                        #17702015
                        modfreak
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          30 June 2004

                          eventueel kan je je cilinderwanden eens bekijken met een endoscoop.

                          misschien zit er wel een kras in.
                          dan weet je ook wat je moet doen.

                          #17702016
                          Orang-pinda
                            Lid sinds:
                            29 June 2004

                            origineel gepost door Fearless
                            Maar een bar of 9/10 is niet verkeerd wat de compressie betreft.

                            Dat is zeker wel verkeerd. Begrijp niet dat niemand hier wat over zegt? De compressie hoort tegen de 14 bar aan te zitten! En dat je best wel carterdruk hebt wijst ook vaak op versleten zuigerveren. Nu zeg ik niet dat je zuigerveren versleten zijn, maar ik zou dit niet uitsluiten.

                            Misschien geeft een lektest je wel de oplossing.:thumbup

                            #17702017
                            Fearless
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              9 January 2005

                              sluit ik ook zeker niet uit,
                              alleen het punt is…..

                              ik heb geen zin om die complete motor uitelkaar te draaien. Heb er aankomende tijd weinig tijd voor.

                              Ik heb trouwens nooit een auto gehad die dik 14 bar compressie had.
                              Alles wat ik zelf getest had zat wel rond de 10/11…dus vond die 9/10 bar niet echt vreemd aan mn Corsa.

                              Maarja toch die carterdruk he, ga je snel denken aan je zuigerveren idd.

                              Blok moet dus toch maar een keer los……Mag ik dr weer met frisse tegenzin tegen aan.
                              Laat ik gelijk de kop nakijken bij de revicieboer.

                              #17702018
                              stoppelflieger
                                Lid sinds:
                                14 January 2007

                                14bar hoort een std xe te doen,met scherpe assen word het iets minder;)
                                Ik denk dat het wel duidelijk is waarom.
                                Zuigerveren slijten idd maar de wanden en zuigers zijn 9vd10x ook aan hun einde:o
                                Heb 2 motoren los gehad en bij beide waren de zuigers 1 tiende!! onder de maat.
                                Miruni heeft er zo ook diverse gehad.
                                Spul is oud en heeft vaak een zwaar leven gehad…
                                Maar een complete revisie is gewoon duur te duur vaak.

                                #17702019
                                Fearless
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  9 January 2005

                                  Ik heb geen spul om de cilinderwanden te meten helaas. Zal het met mn ogen moeten doen.

                                  Als het probleem slimmer wordt, (lees, als ie constant rookt :P:P) dan trek ik het motortje uitelkaar.

                                  De kop naar de revisie…en de zuigers er uit.

                                  Zou ik het niet redden met nieuwe zuigerveren dan?

                                  #17702020
                                  wim-v6
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    12 August 2005

                                    9 a 10 bar, dat is zelfs laag voor een hoogcompressie 8klepper.

                                    Mijn 1.6 8V E16SE met gaar onderblok deed al 12+ bar.

                                    De C20XE met 3ton achter de kiezen deed ruim 14 bar op alle cilinders..

                                    Willem

                                    #17702021
                                    Fearless
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      9 January 2005

                                      Dat wordt weeerrrrr…..sleutelen………….:mad:

                                      #17702022
                                      wim-v6
                                      Deelnemer
                                        Lid sinds:
                                        12 August 2005

                                        volgens autodata zou deze motor een compressie moeten hebben welke ligt tussen de 12 en 15 bar.
                                        en een max verschil tussen de cilinders onderling van max 1 bar.

                                        Willem

                                        #17702023
                                        stoppelflieger
                                          Lid sinds:
                                          14 January 2007

                                          12bar is dus versleten?
                                          Maar als je de boel los heb weet je meer.
                                          de meeste revisie bedrijven rekenen een paar tientjes voor het opmeten.
                                          Maar vaak schrik je wel.
                                          Die 2 motoren die ik los gooide hadden trouwens nog rond de 13bar.
                                          Ik dacht einde seizoen even opfrissen,dat liep helaas anders:cry

                                          #17702024
                                          Fearless
                                          Deelnemer
                                            Lid sinds:
                                            9 January 2005

                                            Ik was eigenlijk niet van plan om het blok er uit te halen om de zuigers er uit te halen.

                                            Dan kan ik net zo goed een andere klaar maken.

                                            Eerst blijf ik wel ff doorrijden, zodra ie slimmer roken gaat dan trek ik hem los. Hoop dat ie dat doet als mn andere auto klaar is. Kan ik daar mee doorrijden :P

                                            #17702025
                                            GSI Racer
                                            Deelnemer
                                              Lid sinds:
                                              25 June 2009

                                              Je moet ook eens van die circuits af blijven man!:jerry

                                              #17702026
                                              cd-design
                                                Lid sinds:
                                                21 July 2008

                                                origineel gepost door Fearless

                                                Maar een bar of 9/10 is niet verkeerd wat de compressie betreft.

                                                Oeps, niet verder gelezen, er was dus al op gereageerd….:sleeping

                                                Niet verkeerd??? Ik heb net me kop een beurtje gegeven (2 kromme kleppen) en heb nu weer 14.2, 14.1, 14.5 en 14.1 bar En voor de zekerheid met 2 verschillende compresie meters gemeten.

                                                Heb ik dan zo’n extreem hoge compressie???

                                                #17702027
                                                Fearless
                                                Deelnemer
                                                  Lid sinds:
                                                  9 January 2005

                                                  Nou…tis iig een compressie waar ik jaloers op ben :P

                                                  Ik was van mening dat een compressie van 10 bar altijd wel goed was.

                                                  Binnenkort maar eens dat blok uitelkaar draaien.

                                                  #17702028
                                                  wim-v6
                                                  Deelnemer
                                                    Lid sinds:
                                                    12 August 2005

                                                    origineel gepost door cd-design

                                                    origineel gepost door Fearless

                                                    Maar een bar of 9/10 is niet verkeerd wat de compressie betreft.

                                                    Oeps, niet verder gelezen, er was dus al op gereageerd….:sleeping

                                                    Niet verkeerd??? Ik heb net me kop een beurtje gegeven (2 kromme kleppen) en heb nu weer 14.2, 14.1, 14.5 en 14.1 bar En voor de zekerheid met 2 verschillende compresie meters gemeten.

                                                    Heb ik dan zo’n extreem hoge compressie???

                                                    Nee hoor..

                                                    Normale Compressie..

                                                    Nadat de C20XE was opgeknapt zat ie op 15 bar +/- op alle cilinders..

                                                    dan waren wel de kleprubbers, en zuigerveren mee vervangen..

                                                    Mijn V6 doet ook wel een 14.5 bar op alle cilinders ongeveer..

                                                    Willem

                                                    #17702029
                                                    Fearless
                                                    Deelnemer
                                                      Lid sinds:
                                                      9 January 2005

                                                      Ik had gewoon gelijk de zuigers van dat blok moeten vervangen…..nu kan ik nog een keer de boel uitelkaar draaien.

                                                      Maar dat van die klepseals….. Hoop niet dat het probleem in de kop zit eigenlijk. Anders bedenk ik me nog wel een keer voordat ik weer een kant en klaar gereviceerde kop koop!

                                                    25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 25)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.