Hoe meer vermogen uit 2.2 DTI (Y22DTR) ?

Forumindex Forums Techniek Overige motor types Hoe meer vermogen uit 2.2 DTI (Y22DTR) ?

  • Dit onderwerp is leeg.
2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
  • Auteur
    Berichten
  • #17223740
    Gommanski
      Lid sinds:
      11 August 2007

      Standaard heeft de 2.2 DTI (Y22DTR) 125 PK.

      Nu mijn vraag; wat is er allemaal aan te passen om meer vermogen te krijgen uit een diesel?

      – Chiptuning ? welke manier is het beste ?
      – Luchtfilter ? Welk type is het beste
      – Sport uitlaat ?

      Alle tips en of ideeen zijn welkom.

      #17701966
      McKaamos
      Deelnemer
        Lid sinds:
        10 December 2009

        Luchtfilters en uitlaten win je weinig mee. Het is echter wel een belangrijke basis stap.
        Het doet bij een ongetunede motor weinig tot niets maar zodra je gaat zorgen dat de motor meer brandstof en lucht opzuigt heeft het wel nut want dan moet je meer lucht kunnen aanvoeren en meer uitlaatgas afvoeren.
        Dus als je goed bezig wil gaan is dat wel het beste om eerst te doen. Je merkt in het begin alleen geen ruk dus het lijkt een zinloze investering, maar dat is het uiteindelijk dus niet.

        Je zou een dikkere turbo kunnen monteren met een grotere intercooler en grotere inlaat pijpen. De standaard turbo op dat blok is gemaakt om heel vroeg in te haken (bij 1500RPM al) maar houd al redelijk vroeg weer op met extra druk leveren.
        Misschien dat je een twin-stage turbo kan plaatsen zodat je dat vroege vermogen en het enorme koppel behoud (want dat is echt heerlijk op dat blok! 280nm bij 1500rpm is geniaal! m’n pa heeft er een in z’n Astra liggen ;) )

        Als je dat doet zou ik ook even gaan controleren of de injectoren in staat zijn om meer brandstof te leveren. Zo niet, zet er dan grotere in en voer de brandstof druk een beetje op.
        Laat de boel daar na chiptunen op een rollerbank zodat de chip is geoptimaliseerd voor de aanpassingen die je hebt gedaan.
        Een standaard tuning chip monteren is echt zinloos bij een aangepaste motor.

        Verder, voor de zekerheid, een oliekoeler (of een grotere dan standaard als er al 1 in zit) en een dikkere radiator.

        Kostenplaatje (niet precies, educated guess):
        1000 euro voor een nieuwe turbo.
        500 euro voor een nieuwe intercooler met buizen.
        250 euro voor een oliekoeler.
        150 euro voor een nieuwe radiator.
        750 euro voor een nieuwe uitlaat vanaf het blok naar achteren.
        150 euro voor nieuwe injectoren.
        50 euro voor een instelbare brandstofdruk regelaar.
        100 euro voor een sportfilter.
        350 euro voor custom chiptunen (op de rollerbank)

        Uiteraard kan je ook gewoon voor een K&N Sportfiltertje en een kant-en-klaar chipje gaan, wat je mischien 30PK extra oplevert. Bovenstaande verhaal verdubbelt het vermogen en trekt het koppel naar de 400nm of meer ;)
        Ik weet niet of je het al geprobeerd hebt, maar met de standaard 280nm kan je met spinnende wielen in de 2de versnelling wegjakkeren ;)

        Vergeet trouwens bij dergelijke vermogens niet om je remmen te upgraden, want wie hard wil gaan moet ook kunnen stoppen ;)
        Breder rubber is dus ook vereist en neem een lening voor de brandstofrekening ;) De 1op19 die dat blok normaliter zou moeten kunnen halen haal je op deze manier keihard onderuit ;)

        Edit: Oh, en mocht dit je nog niet gek genoeg zijn, je kan nog gekker gaan doen en het vermogen opvoeren naar 3x zoveel (of meer) als standaard.
        Bedenk je dan wel goed dat je het hele blok overhoop moet gaan trekken. Lagere compressie zuigers, versterkte drijfstangen, sterkere (hoe heet die as ook alweer, waar de zuigers met drijfstangen op zitten), misschien een lichter vliegwiel, sterkere koppeling, nog grotere remmen, bodykitje met wat meer gaten er in voor meer koeling waar je dan weer meer radiatoren achter kan monteren, sterkere lagerschalen, zuigerveren, etc etc etc.

        Disclaimer: uiteraard ben ik niet verantwoordelijk voor eventuele schade, mocht ik iets zijn vergeten of jij iets verneuken ;)

      2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
      • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.