Forumindex › Forums › Techniek › C20xe (2.0 16v) › Stappenmotor modificatie, GELUKT en BLIJ er mee!
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
14 juli 2010 om 09:34 #17223462
Ik had met al het gedoe met mijn motor ombouw een ideetje om mijn stappenmotor te verplaatsen. :hmmz
Hierdoor kan ik er een stuk makkelijker bij en volgens mij heeft hij zo minder last van olie druppels en rommel wat uit de kleppendeksel ontluchting er in kan komen.king:
De vraag is alleen of het problemen zal geven?:vertag
Hier een tekening van wat ik van plan ben…
Oude situatie:
De modificatie:
14 juli 2010 om 11:57 #17698691Zou volgens mij moeten kunnen! Probeer het uit en laat het weten!
14 juli 2010 om 12:18 #17698692Lijkt me een goed plan, ik ga het doen! :afro
Het enige probleem is dat ik nu een probleem heb en dus niet echt can concluderen of het wel of niet nadelen meebrengt….:hmmz
Het is verder niet zo spannend natuurlijk, het enige nadeel wat ik zou kunnen bedenken is dat de lucht tussen de stappenmotor en de inlaat een groter volume heeft, dus ‘rekbaarder’ is, en dat wordt nog versterkt door de langere slang ook… Maar ja, verder is de modificatie niet veel spannender dan de stappenmotor iets verplaatsen…:cool:
14 juli 2010 om 14:24 #17698693Ik weet niet of je er daadwerkelijk mee “in de problemen” zou komen, maar ik denk wel dat het wat uit maakt als je dat ding verplaatst.
De stappenmotor krijgt een signaal vanuit de ECU en als je het traject van de stappenmotor naar het inlaatspruitstuk nu langer maakt, zal het m.i. ook langer duren voordat het effect heeft op wat gaande is in het inlaatspruitstuk. De ECU weet dan misschien niet meer wat er precies aan de hand is en gaat onnodig bijregelen, wat tot gevolg kan hebben dat het blok niet goed meer loopt.
Je kan het altijd proberen, maar als ik jou was zou ik het niet doen, alleen omdat ik er dan gemakkelijker bij kan.
14 juli 2010 om 16:02 #17698694Haalt niet zoveel uit.
Open is open, dan heb je lichtstroom, en die word direct waargenomen.
Willem
14 juli 2010 om 17:20 #17698695origineel gepost door wim-v6
Haalt niet zoveel uit.Open is open, dan heb je lichtstroom, en die word direct waargenomen.
Willem
Dat dacht ik dus ook. Het leek mij dat op zo’n korte afstand het niet echt uitmaakt, want de totale afstand van de slangen blijft het zelfde. Bovendien is het wat je zegt, of je nou 10 meter slang hebt, open is open en er is lucht…
14 juli 2010 om 17:47 #17698696Heb het gasklephuis net gewisseld en het blok loopt nu als een tierelier! Dus ik kan nu eens checken of het problemen geeft of niet…
23 juli 2010 om 15:51 #176986978 november 2011 om 22:23 #17698698Nog even een update, menigen hebben inmiddels deze modificatie en ik zelf ook en het werkt super! :thumb
Enige wat je nodig hebt is een stuk pijp van ongeveer 22mm met een knietje er in. Heb zelf een 90 graden gas pijp knietje met koper pijp er in gesoldeerd. Iemand anders die ik ken heeft er een oma fiets stuur voor misbruikt. :D
Hier een plaatje:
Zo kun je er makkelijk bij en komt er niet langzaam aan steeds meer vuil en olie in!
10 november 2011 om 07:59 #17698700Nette oplossing!
Zo heb ik het ook gehad op mijn vorige c20xe manta, ik vind het haast een verplichte aanpassing gezien het constante vervuilen van die rotdingen.
:thumbup
10 november 2011 om 22:18 #17698699Precies, hoe vaak lees je niet dat mensen problemen hebben met slecht stationair lopen van een XE!
(geen idee of het hier aan ligt bij hem, maar ik gok er wel op!)
11 november 2011 om 06:30 #17698701Je kan ook gewoon een catchtankje nemen en je carterslang daar naar toe brengen.
Ziet er mooi uit, je stappenmotor word niet vies en je hoef hem niet te verplaatsen en draden te verlengen (neem aan dat je dit ook heb moeten doen aangezien ze zo kort aan zijn ).Want ik persoonlijk vind die klep naast je kleppendeksel, niet echt een nette oplossing. En dan zie je op de bovenstaande foto nog een originele sfi bak, maar met een bolletje zit die klep helemaal in het zicht.
Maar wel leuk voor je dat is gelukt wat je wou, en als jij er blij ben, super toch!
:thumb
11 november 2011 om 08:12 #17698702Catch tankje raakt op een gegeven moment ook verzadigd hoor, vind dat maar een halve oplossing…
Die draden voor de stappenmotor zijn lang genoeg om het bekant tot de radiateur te redden hoor, moet je gewoon even uit de isolatie halen en los isolatie tape omheen doen….
Mijne hangt net achter de tank ventilatie klep en ik heb een bolletje en hij hangt niet lelijk in het zicht of zo….
11 november 2011 om 22:18 #17698703Verzadigd? Misschien als je een olieboot heb. Er zijn mensen zat die er na 5000 km nog geen spetter olie in hebben zitten. En voor de mensen die dat wel hebben, hebben ze een mooi kraantje gemaakt onderaan je catchtank om hem dus leeg te laten lopen. Dat je die draden van de stappenmotor tot zover los kon krijgen, wist ik niet en is dus beter als verlengen.
Dat die dus NIET in het zicht zit, is zeker mooi meegenomen al neem dat nog niet weg dat ik het niet echt “DE” oplossing vind.
Maar goed, gelukkig zijn het dus niet alleen de smaken die verschillen, maar ook de oplossingen. ;)
11 november 2011 om 22:33 #17698704Ik heb ook geen idee hoe veel olie de mijne in de inlaat spuugt uit de kleppendeksel ventilatie hoor. Er schijnen ook oplossingen te zijn die het hele traject in de deksel zo aanpassen dat alle olie er in blijft (inwendig terug loopt) en dan zet je er enkel een adem filtertje op. Ik probeer altijd zo dicht mogelijk bij origineel te blijven en dat uiterlijk kan met niet zo heel veel schelen. Mijn oplossing is ook zeker niet DE oplossing, heb enkel gekeken waar plek was nog zo dicht mogelijk bij de originele plek en zo kwam ik daar gewoon uit.
Lijkt me verder ook niet verkeerd om een lichte olie film in de inlaat te behouden tegen corrosie, dus hou die ontluchting liever in takt in plaats van een catch tankje te installeren….
13 november 2011 om 10:25 #17698705Ik snap heel de bedoeling niet… Ik heb nooit een stappenmotor schoon moeten maken.
13 november 2011 om 12:44 #17698706Dan heb jij altijd mazzel gehad!
13 november 2011 om 13:55 #17698707Blijkbaar. Maar nu heb je dus eigenlijk t idee van een c20ne, maar die móet je ook wel een schoon maken.
Je kan toch de binnenkant van t kleppendeksel aanpassen, dan kan de olie niet in de plaat blijven en dus veel minder olie de Inlaat in.
13 november 2011 om 14:55 #17698708heb ze tot nu toe allemaal moeten schoonmaken/gangbaar maken.
probleem is niet zozeer olie, meer de troep die de luchtfilter nog doorlaat of ergens anders word aangezogen. die koekt aan op de olie damp die op de stappenmotor is neergeslagen.
ik heb zelf ook catchtankje er op zitten, komt amper olie in, meer vocht.
is ook kleine moeite om dat af te tappen toch?beter is gewoon nieuwe stappenmotor kopen, daar kan je zeker weer 15jaar mee vooruit….. :D
13 november 2011 om 16:25 #17698709Grootste voordeel is dat als je hem nu een keer nog schoon moet maken dan kan je er veel makkelijker bij.
4 december 2011 om 08:53 #17698710kan ik ook nog wel eens gaan maken als mijn blok er eens uit ligt.
ik ben nu ogeveer een kleine1,5 tot 2 uur bezig, om hem schoon te maken.
dat is met eruit en erin bouwen, omdat ik er niet fatsoenelijk bij kan.
het zit nogal vol van boven en van onder(4×4 bak).
ik doe nu de slang van de sfi eraf, spuit er een kwak remmenreiniger in, en start hem dan een paar keer zonder bobine kabel erop.
dan de bobinekabel er weer op, en starten maar.
dit kost me ongeveer 10 minuten :angel :angelgroeten.
4 december 2011 om 14:45 #17698711Ja zo deed ik het ook eerst, maar het is wel veel handiger nu om hem er effe tussen uit te halen en mooi schoon te maken, blijft langer goed ook. Kost nog geen 20 minuten nu!
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.