Forumindex › Forums › Modellen › Senator, Monza en Commodore, Rekord, KAD › mijn rekord 3.0 berlina
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
28 juni 2010 om 20:38 #17222966
hallo,
ben wel al beetje bekend hier op het forum maar heb me tot nu toe eigenlijk alleen met C kadettjes bezig gehouden maar sinds vrijdag ben ik de trotse bezitter van een rekord, volgens mij is dit het E1 type toch :hmmz
Uploaded with ImageShack.us
Uploaded with ImageShack.us
dit zijn de foto’s van de mooiste kant :P
dit zijn de iets mindere foto’s van de andere kant.
Uploaded with ImageShack.us
Uploaded with ImageShack.us
foto van het blokje :o
Uploaded with ImageShack.us
er ligt een 3.0E motor in zoals jullie wel gezien hebben maar helaas is deze motor overleden dus zal ik er een andere in moeten hangen :(
gelukkig heb ik al een 3.0E liggen die volgens de verkoper prima is dus die gaat er in samen met een 4 bak met electrische overdrive want heb vernomen dat deze de langste overbrenging heeft van alle opel versnellingbakken en ga er vanuit dat deze motor het rekordje makkelijk kan trekken dus mag wel wat langere versnelling hebben op de snelweg.het intrieur is in nog nette staat.
Uploaded with ImageShack.us
Uploaded with ImageShack.us
Uploaded with ImageShack.us
Uploaded with ImageShack.us
dan nu de vragen:
heeft toevallig iemand een idee wat er nog meer om de versnellingspook moet komen want ik mis wat maar weet eigenlijk niet wat er omheen hoort.toevallig nog iemand die het deksel van de zekering kast heeft liggen want ik heb er geen.
het onderste raamrubber van de beide voor deuren is gescheurd en lekt dus behoorlijk, iemand een iedee waar dit nog verkrijgbaar is??
ook heb ik ruimte op een pen die verbonden is met het wiel aan de bijrijderkant en aan de stuurstang, iemand een idee of dit nog nieuw verkrijgbaar is of andere oplossing??
dit was het wel voor eerst even maar komen vast nog veel meer vragen.
alvast bedankt voor de reacties.
groeten Theo.
28 juni 2010 om 20:42 #17693254Dit is inderdaad een E1, een E2 heeft kunststof bumpers.
Gaaf zo, die typeaanduiding :thumbup
En dat hij nog klopt ook…..28 juni 2010 om 21:37 #17693255origineel gepost door toppertheo
hallo,ben wel al beetje bekend hier op het forum maar heb me tot nu toe eigenlijk alleen met C kadettjes bezig gehouden maar sinds vrijdag ben ik de trotse bezitter van een rekord, volgens mij is dit het E1 type toch
er ligt een 3.0E motor in zoals jullie wel gezien hebben maar helaas is deze motor overleden dus zal ik er een andere in moeten hangen :(
gelukkig heb ik al een 3.0E liggen die volgens de verkoper prima is dus die gaat er in samen met een 4 bak met electrische overdrive want heb vernomen dat deze de langste overbrenging heeft van alle opel versnellingbakken en ga er vanuit dat deze motor het rekordje makkelijk kan trekken dus mag wel wat langere versnelling hebben op de snelweg.dan nu de vragen:
heeft toevallig iemand een idee wat er nog meer om de versnellingspook moet komen want ik mis wat maar weet eigenlijk niet wat er omheen hoort.toevallig nog iemand die het deksel van de zekering kast heeft liggen want ik heb er geen.
het onderste raamrubber van de beide voor deuren is gescheurd en lekt dus behoorlijk, iemand een iedee waar dit nog verkrijgbaar is??
ook heb ik ruimte op een pen die verbonden is met het wiel aan de bijrijderkant en aan de stuurstang, iemand een idee of dit nog nieuw verkrijgbaar is of andere oplossing??
dit was het wel voor eerst even maar komen vast nog veel meer vragen.
alvast bedankt voor de reacties.
groeten Theo.
ziet er een mooie uit, miszie niet direct iets aan de minder mooie kant.
het is één van de laatste E1’s.
je rechts achterlicht is van een oudere.
denk dat er in je auto origineel een automaatbak zat en dat ze daarom het pookgat uigezaagd hebben.
aan een andere middenconsole en een klepje voor de zekeringenkast kan ik je wel helpen.
aan de besturing dat zal de valse pitmanarm zijn, klassiek geval zijn nog nieuw bij opel te krijgen maar kosten wel wat.
je kan ook een achteras zoeken met een langere verhouding.
weet je welke er nu onder zit?29 juni 2010 om 09:37 #17693256Mooi exemplaar. Maar wat is het nu een Rekord of Commodore?:thumbup
er ligt een 3.0E motor in zoals jullie wel gezien hebben maar helaas is deze motor overleden dus zal ik er een andere in moeten hangen :(
gelukkig heb ik al een 3.0E liggen die volgens de verkoper prima is dus die gaat er in samen met een 4 bak met electrische overdrive want heb vernomen dat deze de langste overbrenging heeft van alle opel versnellingbakken en ga er vanuit dat deze motor het rekordje makkelijk kan trekken dus mag wel wat langere versnelling hebben op de snelweg.Ik weet niet of het wel een slim id is om een bak te gebruiken met overdrive. Dit omdat de Commodore C 2.5s deze ook hadden. Toen er ‘eindelijk’ injectie op de commodore C kwam hebben ze de overdrive vervangen door een automaat of 5 bak (volgens mij een getrag 240). Dit omdat de overdrive te ‘slap’ was voor kracht die een 2.5E levert, laat staan een 3.0E.
Met andere woorden: volgens mijn kun je beter een getrag 265 uit een senator of Monza nemen.
Getrag 240 kan ook maar voor een 3.0E lijkt mij een getrag 265 beter.Sterkte met de motor transformatie. :wors
29 juni 2010 om 16:08 #17693257Welke overdrive bak heb????????Handschakel of automaat de automaat heeft de langste overbrenging nl 0.69 als je de Monza/Senator 4-gang automaat neemt deze gaat prima samen met een 30E.
Ligt mooi rustig in toeren en met een korte achteras zoals bv een 3.7 kun je nog wat lol hebben ook,en op de autobaan niet te hoog in toeren liggen.
29 juni 2010 om 17:03 #17693258bedankt voor de reacties,
de minder mooie kant heeft een deukje en een roestplekje boven het kleine knipperlichtje op het voorscherm.
het kan inderdaad een automaat zijn geweest en daarom hebben ze natuurlijk hele bovenkant gesloopt :cry
die valse pitmanarm is dat ding van kunstof? anders kan ik op het werk wel zo’n bus draaien uit PU of is het een rubber ofzo wat zeker weer rubber moet worden??
ik denk dat ik een 3:67 achteras heb maar weet dit nog niet 100% zeker, vermoed dit omdat de auto een origineel 2.0E is geweest en deze (volgens het boekje wat ik er bij heb) origineel met deze verhouding geleverd is.
de overdrive bak die ik heb is een hand geschakelde 4 bak met een electriche overdrive.
deze 4 bak heeft veel grotere lagers dan de normale 4 bakken die ik bij mijn kadettjes enz heb dus ging er vanuit dat deze bak de power wel kon hebben. :hmmzben van plan om de auto op gas te laten lopen dus dan gaan er alweer wat pk’s verloren en hoef ook niet het circuit op :P
de kans dat ik een 265 bak kan vinden die goedkoper is dan ik voor de hele auto incl 2 extra 3.0e motoren betaald heb is erg klein en wil het graag betaalbaar houden.ik heb trouwens nog wel een automaat liggen van een 3.0e maar geen idee wat voor 1 het is, zal wel even een foto maken en plaatsen ;)
groeten.
29 juni 2010 om 17:14 #17693259leuk ding
had m ook op internet zien staan
1 juli 2010 om 17:02 #17693260hier de foto van de automaatbak die ik heb, iemand een idee waar deze bak achter/uit vandaan komt en hoeveel versnellingen hij heeft??
Uploaded with ImageShack.us
1 juli 2010 om 17:08 #17693261Het is een 3-gang automaat…3-gang 1:1 in de hoogste gang en altijd lekken.
1 juli 2010 om 17:37 #17693262dat word dus enkeltje oudijzerbak :P
ik wil de record op gas laten lopen en nu heb ik 3 verschillende cilinderkoppen maar alle onderblokken zijn gewoon 3.0E
kop “30E”
Uploaded with ImageShack.us
kop “R3E”
Uploaded with ImageShack.us
kop “30NE”
Uploaded with ImageShack.us
welke van deze cillinderkoppen is de beste om mee op gas te rijden?
groeten.
1 juli 2010 om 20:37 #17693263leuke auto!!
mocht je geen geschikte kop hebben. ik heb er nog 1 tje liggen die geschikt is gemaakt voor LPG ( 30.000 km geleden met rekening van 500 euro )
komt van mijn monza af, waar het onderblok van stuk gelopen is, kop is vandaag ervan af gehaaldgroetjes,
Marcel
1 juli 2010 om 20:44 #17693264eerst even afwachten wat ik met deze 3 koppen kan en als er geen goede bij zit dan heb ik misschien wel intresse.
1 juli 2010 om 21:02 #17693265Mooi ding, lekkere ombouw zo naar zo’n dik blok, kun je petjes lelijk mee voor schut mee zetten. Berlina’s waren destijds erg luxe. Suc6 ermee. Ik zag alleen wel dat ie op kenteken nog niet 6 cilinder is. Ga je dat ook doen??
2 juli 2010 om 10:24 #17693266Maak je niet zo druk om die koppen,alleen de 30NE heeft harde zittingen,maar de gewone R30E kop of 30E gaat ook zeker een ton goed op LPG,ik heb 80.000km met een R3E gereden en der was 0.0 niks aan te zien,kop had de nokkenas kapot en daarom is ie der vanaf gegaan.
2 juli 2010 om 11:26 #17693267Ik zou even kijken of de kleppen niet te diep liggen in de kop want dan zijn de klep zittingen ingeslagen.
En als de klepppen goed rondom dragen zou ik die gewoon gebruiken.2 juli 2010 om 16:00 #17693268bedankt voor de reacties,
alle 3 de koppen zitten nog op een motorblok dus kan nog niets zeggen over de staat van kleppen enz.
wel weet ik nu dus dat de 30NE kop standaard geharde zittingen heeft en omdat ik een andere motor in mijn record ga hangen en wel een beetje tijd heb gaat de motor eerst uitelkaar voorzie ik hem van nieuwe lagers, keringen, kleprubbers, pakkingen en slijp de kleppen opnieuw in enz, dus van daar dat ik graag wilde weten welke de meest geschikte kop is voor gas omdat ik de kop toch uitelkaar haal.groeten.
7 juli 2010 om 21:23 #17693269ben tijdje aan het denken geweest en lijkt mij toch beter om een automaat achter de 3.0 te hangen ipv een schakelbak.
even een vraagje:
kan aan een complete automaatbak van een omega 3 liter lijnmotor uit 1988 komen.
is dit een beetje goede bak en is het een beetje tedoen met ombouw van zo.n bak naar mijn record of is het haast geen doen en niet de moeite waard??alvast bedankt voor de reacties.
8 juli 2010 om 16:33 #17693270Een bak van een omega is electrisch aangestuurd !
Een automaat van een 85er sennie of monza is ook een 4 bak en veel makkelijker aan te sluiten op een 3.0E !
Deze is nog mechanisch.
Plus je moet de baksteun aanpassen en je aandrijfas !8 juli 2010 om 17:06 #17693271en als ik dan een complete omega overneem en de complete motor plusbak incl kabelboom enz over zet is het dan geen probleem of dan nog steeds veel werk.
de aandrijfas en baksteun zal zowiezo aangepast moeten worden want heb nu een 4 bak hand geschakeld.
heeft een omega 1 uitlaatpijp of 2?? heb nu namelijk 2 uitlaten van voor naar achter lopen.groeten.
9 juli 2010 om 13:49 #17693272Das niet waar dat een Omega een electrische bak heeft,ik heb hier zelf een Omega A bak liggen een 03/71L met andere cardanas aansluiting als een monza deze zijn maar 1 jaar in productie geweest en toen kwam de LE die is wel electronisch net als de AR25/35.
Kijk ff naar het typeschild op de bak als daar iets opstaat in de vorm van Aisin warner 03/71L dan kun je die bak probleemloos gebruiken mits je zelf een bak steun en cardan as maakt,een Omega heeft een andere uitlaat als een Monza en een Monza heeft dezelfde bodemplaat als een Rekord E alleen de acheras is anders,daarom kun je een Monza pijp vrij gemakkelijk passend maken,een Omega uitlaat word een ander verhaal.
10 juli 2010 om 15:00 #17693273GSE,
Je hebt gelijk, sorry.
Ik dacht dat Toppertheo een bak van een omega-B bedoelde.
Omega-A kan wel erachter maar je moet wel wat dingen aanpassen, zoals GSE al vertelde ….10 juli 2010 om 18:04 #17693274ik kan morgen een omega A 3000 ophalen en deze heeft een automaat.
het is dus een complete auto die nu nog rijdend is maar heb hem gekocht via de telefoon zonder hem ooit gezien te hebben dus word nog een verrassing wat voor bak er onder zit enz enz maar de motor en bak zijn volgens de verkoper prima maar dat gaan we morgen zien als ik hem ophaal.
de cardan as aansluiting is dan zeker met een hardyschijf ipv schuifstuk dus zal er zelf een schuifstuk tussen moeten maken neem ik aan of is het een ander probleem??
als ik dan een electronisch aangestuurde automaatbak heb is dat dan een groot probleem of is de A omega nooit met zo’n bak geleverd en als het dan wel een electronisch gestuurde is, is het alleen een dikkere draadboom en een extra draadje aansluiten of krijg ik dat helemaal niet draaiend op mijn record??
de uitlaat van een omega is volgensmij een enkele pijp ivm dat een omega een labda sensor heeft en mijn record heeft geen labdasensor en heeft 2 losse pijpen van voor tot achter dus vandaar dat ik vroeg wat voor uitlaat een omega heeft.
kan ik de labda sensor ook in 1 uitlaat deel van de 2 doen dus 3 cilinders of moet hij echt de uitlaat gassen van alle 6 cilinders meten??alvast badankt voor de reacties.
10 juli 2010 om 18:25 #17693275lamda’s kun je zo in je eigen uitlaat zetten , spruitstuken ook van je eigen rekord pakken dan past het zo
om de automaat aan de gang te krijgen wil wel maar dan moet je wel wat handig zijn met electronica
de bak en m otor electronica werken zamen10 juli 2010 om 18:43 #17693276maar als ik de omega motor (C30NE) compleet met kabelboom en bak overzet dan is het dus geen probleem als ik het goed begrijp, maar alles op een 3.0E overzetten is een flinke klus en haast niet te doen :hmmz
10 juli 2010 om 20:07 #17693277Welk jaar is die Omega???????
86/87 is een 03/71L
87-89 (of zoiets) is een 03/71LE bak
na 90 tot einde is een AR25 bak achter de C30NE.Die bak aansluiten stelt niet zo heel veel voor:
De bak en motorkabelboom zijn 1 geheel en lopen samen je moet wel een sport/econoom schakelaar plaatsen en als je een LE/AR25 bak hebt een winterstand schakelaar plaatsen en je moet ook een kickdown schakelaar plaatsen onder je gaspedaal,de cardan as en baksteun passen voor geen meter meer die moet je ff vermaken.
Lambda sonde moet je niet druk over maken,je neemt gewoon je eigen spruitstukken en last daar een moer op en zet um in 1 van de 2 spruitstukken,is wel niet de beste oplossing maar gaat prima.Het is allemaal niet zo moeilijk,ik hoop wel dat je Omega voor 90 is anders zit je weer met die multiriem en andere stuurpomp te klote.
Je moet ook een busje laten maken zodat je huidige koelvin op de waterpomp van de C30NE past.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.