verschil tussen achter assen ?

Forumindex Forums Modellen Manta verschil tussen achter assen ?

  • Dit onderwerp is leeg.
6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Auteur
    Berichten
  • #17222890
    Redmen
    Deelnemer
      Lid sinds:
      21 February 2007

      Ik heb een vraag nou ben ik een manta bcc aan het opknapen/ombouwen tot 3.0 24v
      en ik zat van de week op marktplaats te snuffelen en zag toen een gsi achteras te koop nou staat er bij dat een gsi achteras een verhouding(ratio) heeft van 3.44
      nou staat er ook een achteras te koop waar in de advertentie staat dat die een verhouding van 3.89 heeft.

      wat is het verschil tussen die 2 en kan iemand me uitleggen hoe dat allemaal zit met die verhoudingen en wat de getalen inhouden.
      wat is er beter voor in mijn geval ik heb er nu een standaard gsi as onder zitten ?

      #17692501
      postbusmanta
      Deelnemer
        Lid sinds:
        5 July 2004

        Officieel praat je over 3,44:1 (3,44 sta tot 1).

        Dat wil zeggen dat de cardan-as 3,44 maal rond moet draaien, om de achter-as 1 maal rond te laten draaien.

        Je hebt “lange overbrengingen” en “korte overbrengingen”.

        Een lange is bijv. de 3,18 (van de Manta 400 en de A-Manta GT/E.
        Hier moet dus de cardan-as slechts 3,18 maal rond draaien om de achter-as 1 maal rond te laten draaien.

        Een korte overbrenging is de 4,22:1.
        Hier draait de motor dus veel meer toeren bij dezelfde snelheid (bijv. 100 km/h). Je hebt echter veel meer trekkracht en kan sneller opschakelen.

        Bij een 24V zou ik zoeken naar een 3,18, omdat de motor trekkracht genoeg heeft.

        Probleem is echter om deze overbrenging te vinden.
        Vergis je ook niet in de kosten om zoiets in een bestaande as te bouwen. Dit is specialistisch werk.

        #17692502
        Redmen
        Deelnemer
          Lid sinds:
          21 February 2007

          oke dit is echt super intressant zo leer je weer wat:thumbup:wors

          maar een 3.18 is dus het verstandingst maar zo te horen zijn ze niet te vinden en niet te betalen

          het laten inbouwen in een orginele achteras kan maar kan je ook zeg maar een achteras van een manta 400 waar ie al orgineel onder zit onder onder mijn manta zetten of is de wielbassis dan breeder?

          #17692503
          postbusmanta
          Deelnemer
            Lid sinds:
            5 July 2004

            Een achter-as van een Manta 400 is heel anders dan die van een normale Manta.
            De complete bevestiging aan de carrosserie is anders. Het is is zogenaamde “4-link” systeem.

            De normale Manta heeft een “staartstuk” , welke de Manta 400 weer niet heeft.

            Tevens zijn de steek-assen van de Manta 400 5-gaats uitgevoerd en die van de normale Manta zijn weer 4-gaats.

            Let wel op:
            Waneer je een andere achter-as overbrenging gaat gebruiken, klopt je snelheidsmeteraanduiding niet meer.
            Dit kan opgelost worden door het plaatsen van een ander tandwieltje in de versnellingsbak (eenvoudig), of door het plaatsen van een andere kilometerteller met een ander wegdraaigetal.

            #17692504
            Redmen
            Deelnemer
              Lid sinds:
              21 February 2007

              oke en maar een andere tandwiel gelt alleen voor een ogrinele bak

              want ik heb er nu een hydrolischebak van een senator er op zitten
              maar ik heb ook nog een 2.8 bak van een omega met kabel liggen

              geld het daar dan ook voor ?

              #17692505
              postbusmanta
              Deelnemer
                Lid sinds:
                5 July 2004

                Dat is een kwestie van uitproberen.

                Navigatie mee in de auto en de GPS-snelheid bekijken.

              6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
              • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.