Forumindex › Forums › Overige › Restauratie, verbouwingen en styling › Rem bekrachtiger verwijderen
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
14 juni 2010 om 16:30 #17222476
Hallo
Ik heb net een ombouw gedaan naar injectie met
vier gaskleppen en zou eens willen proberen zonder
vacuum bekrachtiger te rijden.
Nu weet ik als je gewoon de vacuum leiding los koppeld
dat het pedaal behoorlijk hard is om te bedienen.
Ik wil dus de hefboom van mijn pedaal veranderen
zodat de hoofdcilinder rechtstreeks bediend word door het
pedaal. Niet te vergeten dit is in een kadett-c, dus het
scharnierpunt van het pedaal is bovenaan en de bevestiging
naar de pomp er onder. Om de kracht te vergroten van het
pedaal moet ik dan naar boven met die aansluiting of naar
beneden dichter bij de voetpad?Ik zie nog mensen met zo een dubbel rempomp systeem
rijden zonder bekrachtiger maar vraag mij af of zij dan ook
de pedaal aangepast zouden hebben.Misschien weten de drift bouwers wel raad…
Ivan
14 juni 2010 om 17:33 #17688141Je moet naar boven met de bevestiging om de arm groter te maken.
Denk er wel aan dat hierdoor de slag van het pedaal ook groter wordt, je pedaal zal dus dieper komen als eerst.
Overigens zou je een kleinere diameter hoofdremcilinder kunnen gebruiken, die moet je dan ook verder indrukken maar het zal wel lichter gaan.
Het pedaal is wel hard zonder bekrachtiger maar er zit ook meer gevoel in, dat is voor een racer de grote winst.
14 juni 2010 om 18:18 #17688142En hoe zit dat met die apparte hoofdremcilinders die je bijv bij biesheuvel enz kan krijgen?
14 juni 2010 om 20:32 #17688143Die zijn bedoeld om een gescheiden circuit te hebben
en de remdruk te kunnen verdelen tussen voor en achter.Zelf zou ik beginnen met de hoofdremcilinder die ik nu heb
zonder de bekrachtiger, er zit wel een tilton kraan tussen de achterste remleiding waarmee ik de druk kan verminderen.Dus een centimeter of twee naar boven op de pedaal verplaatsen zou meer kracht op de cilinder zetten
14 juni 2010 om 20:34 #17688144En hoe remt zoiets? ook een hard pedaal of gewoon zoals origineel?
14 juni 2010 om 20:56 #17688145Het moet toch te doen zijn daar er meerdere in de competitie
met zo een setup rijden.
Ik hoorde steeds van andere piloten dat je beter gevoel hebd van hoe je rem werkt.16 juni 2010 om 11:08 #17688146Ik heb even de pedaal onderzocht en de aansluiting van de rempomp staat al niet zo ver van het bovenliggende scharnierpunt ongeveer 4 cm. Dus veel winst zal er niet in zitten met bvb 1 cm naar boven te verplaatsen want ik denk
alles wat ik meer naar boven zou verplaatsen de slag van het pedaal veel te lang zou worden.Ivan
16 juni 2010 om 14:45 #17688147Krachten kun je uitrekenen net als de slag.
Denk aan een wip net als bij natuurkunde en dan is het Kracht x arm = kracht x arm
Voor een standaard personen auto is 500 N = ongeveer 50Kg de maximale pedaaldruk.
Bij een bedrijfswagen is het 700N = 70Kg.Voorheen had je met een pedaal van (bijvoorbeeld) 25 cm (gemeten van middelpunt pedaat tot scharnierpunt)
500 x 25 = X x 4
X = 3125 N op je cilinder staanBij een verkorte hefboom: 3cm
X = 4167 N25% meer kracht, let er wel op dat je je pin van de pedaal recht op je cilinder moet blijven staan anders worden de krachten anders (= lager).
Je slag is echter ook wel 25% meer, dit levert je echter wel weer meer gevoel op in je pedaal daar je meer pedaalslag hebt.
Als je de ruimte hebt om die 25% extra tot de bodem te kunnen trappen is het een overweging waard om het te proberen.
16 juni 2010 om 20:26 #17688148dit levert je echter wel weer meer gevoel op in je pedaal daar je meer pedaalslag hebt.
Kun je dit ook uitleggen? raakt in mijn ogen kant noch wal namelijk…:jerry
Berekening is overigens wel duidelijk.:thumbup
16 juni 2010 om 21:00 #17688149origineel gepost door giuliettaevo
dit levert je echter wel weer meer gevoel op in je pedaal daar je meer pedaalslag hebt.
Kun je dit ook uitleggen? raakt in mijn ogen kant noch wal namelijk…:jerry
Berekening is overigens wel duidelijk.:thumbup
Van “niet remmen” tot “blokkeren” heb je meer slag zitten,
Je kan dan beter doseren bedoelt hij denk ik17 juni 2010 om 08:23 #17688150precies
17 juni 2010 om 16:00 #17688151Heb ook een pedal box in de Corsa, helaas nog nooit mee gereden maar het stelt niet veel voor verder. Cilindertjes zijn niet zo duur en pedal box kan je zelf maken. Alleen alle slangen, koppelingen, hydrolische handrem en dikke voorremmen maken het weer duur he :P
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.