Forumindex › Forums › Modellen › Manta › carburateur vraag – met spoed tips gevraagd –
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
13 juni 2010 om 22:31 #17222445
Ik heb een zeer irritant probleem in de manta, net nu de c20xe op dell orto 40mm carburateurs bijna klaar is voor het zeelandweekend…
Het is een vrij algemene motorische vraag, heeft niks met manta te maken, niks met de c20xe, enkel puur met de dhla 40’ers.
Gewoon even hier geplaatst omdat er geen specifiek carburateur gedeelte op het forum is en er volgens mij best wel wat manta rijders zijn met carburateurs en verstand hiervan!Komt ie:
Dit weekend de dhla 40 carbs ultrasoon gereinigd en gereviseert en voorzien van ongeveer de juiste sproeierbezetting, daarna de boel aan de praat proberen te krijgen, en vervolgens is het blok op 3 cilinders gaan draaien….
Compressie is goed, ontsteking staat goed, carburateurs staan ook prima synchroon.
We hebben alles uitgesloten door de carburateurs om te wisselen, waarna het probleem zich gewoon mee verplaatste van cilinder 2 naar cilinder 4.
Vervolgens alle sproeiers in de betreffende carburateur omgewisseld zonder resultaat, alles tig keer uit elkaar gehaald, schoongemaakt, alles gecontroleerd, nog meer omgewisseld, alles zonder resultaat.De auto blijft op 3 cilinders draaien, de bougie komt er nat uit en de ploffen uit de uitlaat waren zo erg dat zelfs ruim een halve minuut na uitschakelen van het contact er nog een keiharde knal uit de uitlaat kwam…
De helft van deze carburateur wil gewoon niet mee doen!
Wie heeft een idee?
14 juni 2010 om 06:21 #17687649Zit in de betreffende carburateur, de venturi of de hulpventuri er wel goed in? Of stiekem een kanaaltje verstopt/dicht ondanks het reinigen?
Heb het ook met m’n pa z’n Ascona 400rr gehad, op drie cilinders lopen zoals de jouwe, toen was er een venturi losgetrild (borgboutje) en liep ie ook zo beroerd.
Kijk en vergelijk met een goede carb als voorbeeld, succes.14 juni 2010 om 08:55 #17687650Venturi’s zitten 100% goed. Misschien toch een kanaal alsnog verstopt, hopelijk niet door een plugje wat losgekomen is…
Ik kreeg nog een tip om met de motor op 3000toeren remreiniger in te spuiten om zo het hele circuit te omzeilen.
Eerst dat maar eens proberen. Op lager toerental gaf dit in elk geval al geen reactie.
Als ie dan nog niet reageert dan zou het haast toch de ontsteking moeten zijn, wat me wel zou verbazen als die tot 3 keer met het probleem meeverhuist, maar wie weet.14 juni 2010 om 09:27 #17687651Blijft de vlotter niet hangen? waardoor hij dus op 1 venturi verzuipt
14 juni 2010 om 09:37 #17687652Vlotter is voor beide venturi’s gelijk en kan niet onafhankelijk op en neer. Zouden beide venturi’s dan niet moeten verzuipen?
14 juni 2010 om 09:39 #17687653Dan zouden idd beide venturi’s moeten verzuipen. Maar om de een of andere reden is het er maar 1.
Alle pasvlakken wel vlak? een pakking sluit immers niet bij een kromme zitting.
14 juni 2010 om 09:58 #17687654Ook gecontroleerd. Ik ben bang dat er tóch na het ultrasoon reinigen iets achter gebleven is. Gezien de dooie verzopen spin die al uit de vlotterkamer kwam voor het reinigen, zou ik daar niet van schrikken…
Maar ook daar hadden we in de eerste instantie al naar gekeken en we hadden niet het idee dat er een kanaal verstopt zit toen we dit naliepen.Eerst maar eens kijken of er een reactie is als we op 3000toeren remreiniger inspuiten. Hopelijk hebben we daar vanavond nog tijd voor.
14 juni 2010 om 10:03 #17687655Alles heel goed doorspuiten met perslucht om eventueel nog achtergebleven dooie spinnen en ander ongerief te verwijderen, heb nog een paar dell’orto’s liggen zonder vlotters voor als het je helemaal niet gaat lukken……..
14 juni 2010 om 10:41 #17687656Heej, nog ff een helder idee, Ruud Fredriks Dynojet zit op De Poel in Goes, en die weten erg veel van carburateurs, ga daar eens langs met het spul.
14 juni 2010 om 10:42 #17687657Klinkt een beetje als teveel brandstof als ik het zo lees? (knallen, natte bougie)
14 juni 2010 om 11:58 #17687658Klopt, krijgt teveel brandstof. We zijn er nu uit dat het een combinatie moet zijn van een vervuild traject in de carburateur waardoor hij verzuipt, wat samen met een matige vonk (bobine?) ervoor zorgt dat te boel niet wil ontbranden op deze cilinder.
Vanavond weet ik het zeker en hoop ik dat ie goed loopt! Zou heel leuk zijn om toch nog net met de manta naar het zeelandweekend te kunnen.
Bedankt voor de tip Kees, we zijn al een paar keer bij Ruud geweest voor tips en sproeiers, m’n vader kent hem wel goed, maar op dit moment heeft ie het zowieso te druk. We gaan binnenkort wel een keertje langs voor een run/eventuele correctie op de afstelling.
14 juni 2010 om 14:08 #17687659Ruud en Rinus zijn gouwe vogels, en Rinus is ook nog een Opel-fanaat dus dat komt wel goed, kom er ook zo nu en dan met de Manta’s en Ascona, word er altijd goed geholpen!
Maarre, 40 mm is dat niet aan de kleine kant voor een 16V??14 juni 2010 om 14:28 #17687660Dat zijn absoluut 2 goeie kerels ja!
Ik ben afgegaan op het advies van verschillende mensen met kennis en ervaring, dat de 40ers veel mooier lopen. Mijn c20xe is zo goed als standaard en pakt dan mooier op dan met 45ers.
Limpex-sport claimde zelfs dat ik 185 pk moet kunnen halen met mijn huidige opstelling. Eerst zien dan geloven uiteraard.
Die vond mijn venturi’s van 34mm zelfs wat te groot. Sommige dingen zijn misschien ook een kwestie van smaak, en iedereen doet bepaalde dingen weer net even anders.Ik denk dat ie best wel wil zometteen, ik ben benieuwd wat ie op de bank doet. :)
14 juni 2010 om 20:49 #17687661:o
Het is eigelijk om je rot te schamen, maar het zal de vermoeidheid van gisterenavond wel geweest zijn… :P Simpel luchtmengschroefje was de boosdoener… :P
Morgen of overmorgen even de puntjes op de i zetten en dan ben ik klaar voor het zeelandweekend.
Het is wel even wennen van een 2.0E 8v die aardig op was, naar een 16v op carburateurs, wat een vermogen. :)
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.