opel astra f x16xel 1996 problemen

Forumindex Forums Techniek Ecotec opel astra f x16xel 1996 problemen

  • Dit onderwerp is leeg.
5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Auteur
    Berichten
  • #17222028
    alex.7
    Deelnemer
      Lid sinds:
      3 June 2010

      Hallo,

      Sinds een tijdje gaat af en toe mijn MML branden terwijl ik niets kan merken in het rijgedrag tot afgelopen weekend.

      De motor sloeg met afremmen regelmatig af + de auto liep erg slecht stationair i.p.v. 850 rpm soms maar 500 met een schuddende auto als gevolg.

      Ik heb d.m.v. de paperclip methode de computer uitgelezen wat resulteerde in de volgende codes (vreemd dat de meeste sites denken dat ik een multec in mijn auto heb terwijl het een Simtec is):

      0400 Exhaust gas circulation valve n/a
      0500 Idle speed stepper motor/idle air regulator n/a

      Op dit moment loopt de motor wel weer aardig maar als ik straks op vakantie ga lijkt het me verstandig om het één en ander te doen om herhaling te voorkomen.

      Volgens mij komt het bovenstaande erop neer dat door een slecht werkende EGR mijn gasklephuis en stationair stappenmotor lekker smerig is.

      Nu de vragen:

      • Is mijn bovenstaande conclusie juist
      • moet je echt het hele inlaat traject (manifold) los maken om alles te reinigen
      • als de manifold los moet moet je dan ook hier een nieuwe pakking tussen doen
      • uit voorzorg de EGR maar voorzien van een dichte pakking waar ze in het EGR topic steeds over hebben
      • het verbruik is ook aardig gestegen (lambda reageert nog wel goed) moet je de injectoren dan ook reinigen of zou het met de bovenstaande handelingen al goed komen

      Alvast bedankt voor het meedenken ;)

      #17682407
      wim-v6
      Deelnemer
        Lid sinds:
        12 August 2005

        Conclusie zal juist zijn, alleen heb je wel degelijk een Multec systeem, maar wel 4 cijfer code systeem..

        dat houd in dat je een 16 pins uitleesstekker hebt, en dat ie dus nieuwer is dan 1995

        Willem

        #17682408
        alex.7
        Deelnemer
          Lid sinds:
          3 June 2010

          Willem bedankt voor je reactie, volgens het EGR topic zou mijn klep één zijn die naar binnen gaat dus een gesloten pakking zou dan goed zijn om geen MML te krijgen?

          Oh ja, het klopt dat het hele spruitstuk eraf moet? :(

          Nog een vraag, op youtube zijn diverse filmpjes te zien omtrent het schoonmaken van een EGR klep maar wat mij opvalt is dat bij sommige filmpjes mensen een gaatje in een “EGR” kanaal boort om zo er allemaal troep uit te halen. Is dit ook van toepassing op de X16XEL?

          Hier een filmpje waarbij in het einde er een gaatje wordt geboord…

          #17682409
          wim-v6
          Deelnemer
            Lid sinds:
            12 August 2005

            Je moet niet uitgaan van andere merken, deze gebruiken andere systemen, het filmpje wat je laat zien is van honda, deze honda heeft een VACUUM EGR, jouw opel een VOL electrische.

            deze demonteren, goed reinigen en ganbaar maken, en dan terug plaastsen met gesloten pakking.

            alsnog kan je het MML lampje krijgen, maar dan code p0400, zonder problemen, of noodloop.

            Boven helft inlaat moet los, en gasklep moet los.

            Willem

            #17682410
            alex.7
            Deelnemer
              Lid sinds:
              3 June 2010

              Willem bedankt voor je info, voor degene die trachten dit ook zelf te doen bij een x16xel EGR past de meriva pakking niet (ik heb zelf een plaatje metaal gebruikt). De stappenmotor is haast niet los te krijgen van het gasklephuis (welke intern besmeurd was met aangekoekte roet etc.) en voor deze klus bij deze motor moet de bovenste helft van het inlaatspruitstuk los dus verkijk je je hier niet op.

            5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
            • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.