Ruitenwisser voor (E kadett 1988)

Forumindex Forums Modellen Kadett Ruitenwisser voor (E kadett 1988)

  • Dit onderwerp is leeg.
10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Auteur
    Berichten
  • #17221975
    PeterE1988
      Lid sinds:
      3 February 2009

      Hallo allemaal,

      Vanmorgen wilde ik mijn ruitewisser gebruiken, deze kwam echter halverwege en doet het nu helemaal niet meer. Het relais hoor je klikken maar de wisser doet het niet. Ook niet als ik de sproeistand gebruik (continu wissen) Nu vroeg ik mij af of de motor en het relais afzonderlijk gezekerd zijn of apart. Dan zou er misschien een zekering kapot kunnen zijn. Alvast dank!

      Peter.

      #17681823
      Vinci
      Deelnemer
        Lid sinds:
        3 August 2009

        Nee, je wisser, sproeiermotor, relais enz. alles komt vanaf een 30A zekering. Hier in mijn schema aangeduid als ZE9…

        #17681824
        PeterE1988
          Lid sinds:
          3 February 2009

          Dank je wel voor je antwoord! Ik heb gemeten en nu blijkt dat er geen spanning op de motor komt. Er komen 4 draden naar toe, zwart, geel, wit en groen. Ik heb bij de multimeter de zwarte op zwart vastgehouden en met de rode de andere kleuren bij langs gegaan. Uitkomst=geen spanning. Of meet ik verkeerd? Het relais tikt wel maar zou het dan ook kapot kunnen zijn? Groeten!

          Peter.

          #17681825
          Kadettlover
            Lid sinds:
            21 June 2009

            Hoi,

            Volgens mij meet je verkeerd.

            De zwarte van de multimeter moet je op een massa zetten(chassis) en met de rode moet je dus de aankomende spanning meten op de andere draden.

            Motor heeft natuurlijk verschillende standen die vanaf je stuurhandel worden bediend(interval,gewoon en snel wissen)

            Ik heb een vermoeden(heb het nog nooit doorgemeten)dat 1 van de draden altijd spanning moet krijgen zodra je de handel beweegt en dat de andere drie voor de verschillende standen zijn……

            Misschien heb ik het fout,maar misschien heb je er wel wat aan….succes

            Dannis

            #17681826
            Vinci
            Deelnemer
              Lid sinds:
              3 August 2009

              Geen dank man, zit hier in Frankrijk te balen omdat ik met een fiat stilo moest gaan omdat ik mijn kadett motor ombouw niet op tijd af heb gekregen…:swear Maar heb wel mijn vraagbaak bij me!:P

              Helaas staan er in dit schema geen draad kleuren bij, dus daar kan ik weinig over zeggen. Wel klopt het inderdaad wat Dannis zegt dat je met de zwarte draad op de massa moet blijven en met de rode moet meten op de motor. En volgens mijn schema zouden er vijf stroom verbindingen moeten zijn, maar mogelijk maar vier draden, want massa loopt meestal gewoon via de bevestigings bout.

              De wissermotor hangt in elk geval vast aan massa, dat kun je eerst nog even doorpiepen met je multimeter want als hij die massa niet heeft is er ook geen spanning. Dit soort problemen komen eigenlijk het meest voor omdat de massa dus door de meestal zwaar verroeste bevestigings bout loopt. Roest geleidt niet…:vertag

              Dan als hij zeker weten massa heeft en je hebt nog steeds geen spanning kun je eens een draadje vanaf de accu op de motor aansluiten en kijken of er actie is. Dan weet je of de motor zelf nog goed is. Als er actie is dan is dus waarschijnlijk het relais toch kapot. Dat hij klikt zegt namelijk niet zo veel, meestal zijn de contacten van de schakelaar in het relais geoxideerd of verbrand.

              Dan de andere vier draden die op de motor zitten. Twee staan als het goed is gewoon parallel en komen vanaf het relais, maar van twee verschillende contacten die ook parallel staan, dit is waarschijnlijk gedaan om meer stroom door te laten en de kans op dat het stuk gaat te verkleinen.

              De laatste twee draden komt vanaf de interval regelaar, één daarvan is ook 30A gezekerde plus en die loopt door naar de motor. De motor krijgt dus continu 12V, maar die wordt geschakeld door de motor zelf, waarschijnlijk bij het einde van de baan. De laatste draad op de motor loopt enkel naar de interval regelaar. Op deze draad wordt de continu 12V geschakeld aan het einde van de baan en wordt dus de interval regelaar weer gereset.

              Ik kan morgen als je wilt wel even een foto posten van het schema, dat maakt het allemaal waarschijnlijk een stuk duidelijker….:P

              #17681827
              sebastiaankadettcabriogsi
              Deelnemer
                Lid sinds:
                27 November 2005

                origineel gepost door Vinci
                Geen dank man, zit hier in Frankrijk te balen omdat ik met een fiat stilo moest gaan omdat ik mijn kadett motor ombouw niet op tijd af heb gekregen…:swear Maar heb wel mijn vraagbaak bij me!:P

                Helaas staan er in dit schema geen draad kleuren bij, dus daar kan ik weinig over zeggen. Wel klopt het inderdaad wat Dannis zegt dat je met de zwarte draad op de massa moet blijven en met de rode moet meten op de motor. En volgens mijn schema zouden er vijf stroom verbindingen moeten zijn, maar mogelijk maar vier draden, want massa loopt meestal gewoon via de bevestigings bout.

                De wissermotor hangt in elk geval vast aan massa, dat kun je eerst nog even doorpiepen met je multimeter want als hij die massa niet heeft is er ook geen spanning. Dit soort problemen komen eigenlijk het meest voor omdat de massa dus door de meestal zwaar verroeste bevestigings bout loopt. Roest geleidt niet…:vertag

                Dan als hij zeker weten massa heeft en je hebt nog steeds geen spanning kun je eens een draadje vanaf de accu op de motor aansluiten en kijken of er actie is. Dan weet je of de motor zelf nog goed is. Als er actie is dan is dus waarschijnlijk het relais toch kapot. Dat hij klikt zegt namelijk niet zo veel, meestal zijn de contacten van de schakelaar in het relais geoxideerd of verbrand.

                Dan de andere vier draden die op de motor zitten. Twee staan als het goed is gewoon parallel en komen vanaf het relais, maar van twee verschillende contacten die ook parallel staan, dit is waarschijnlijk gedaan om meer stroom door te laten en de kans op dat het stuk gaat te verkleinen.

                De laatste twee draden komt vanaf de interval regelaar, één daarvan is ook 30A gezekerde plus en die loopt door naar de motor. De motor krijgt dus continu 12V, maar die wordt geschakeld door de motor zelf, waarschijnlijk bij het einde van de baan. De laatste draad op de motor loopt enkel naar de interval regelaar. Op deze draad wordt de continu 12V geschakeld aan het einde van de baan en wordt dus de interval regelaar weer gereset.

                Ik kan morgen als je wilt wel even een foto posten van het schema, dat maakt het allemaal waarschijnlijk een stuk duidelijker….:P

                helemaal mee eens de massa moet goed zijn, had hier ook last van.. en ik exzakt dezelfde draden/ stekkers aansluiten waar de vorige moter het ook mee deed ff snel om te kijken niks…

                en hij deed het niet omdat ik hem nog niet op z,n plek had geschroefd door de schroef haalt hij idd zijn massa

                daar zat bij mij wel een kabeltje voor maar die rijkte niet eens zo ver als de kabelboom van de auto.. (raar)

                #17681828
                Vinci
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  3 August 2009

                  Zoals beloofd hier dan een stukje schema… rechts onder het deel waar RWM-V staat (voor ruitenwissermotor-voor) en links onder het achter wisser gedeelte. Je ziet de RSP-V (ruitensproeier-voor) Het INT-REL (interval relais) Dan zie je de CS (combinatieschakelaar) die je dus zelf bedient, dit leek mij eerst een relais, maar de bekrachtiging is met de hand zo te zien, dus gewoon de schakelaar op je stuur dus…:P

                  Ik weet niet of je een beetje schema kan lezen, maar al die liggende ‘T’s zijn dus alle massa’s…

                  #17681829
                  PeterE1988
                    Lid sinds:
                    3 February 2009

                    Super bedankt allemaal! Het schema is me duidelijk! Inmiddels denk ik het probleem gevonden te hebben. Er komt spanning (12v) op de moter zodra ik de hendel bedien. Ik heb nu tussen het chassis (massa) en 1 van de andere draden gemeten. Als ik de hendel “uitzet” is het weg. Dit betekent dat het relais nog goed is. Nu heb ik gisteren de motor gedemonteerd en uit elkaar gehaald. Wat blijkt: uit 1 van de magneetschalen is een stukje uitgebroken, dit heeft waarschijnlijk de rotor klemgezet en verklaart ook dat de wisser tot de helft van de ruit kwam en de moter vrij warm werd..! Ik ga dus vandaag even naar de sloop een nieuwe (andere) ophalen en hoop dan dat het weer werkt! Ik laat het nog wel weten hoe het is afgelopen. Groeten!

                    Peter.

                    #17681830
                    Vinci
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      3 August 2009

                      Kijk, dat lijkt me inderdaad wel de oorzaak dan! :agent

                      Ben benieuwd!:hmmz

                      #17681831
                      PeterE1988
                        Lid sinds:
                        3 February 2009

                        Het werkt weer! Het was dus idd. de motor. Ik heb op de sloop een andere opgehaald, alleen had deze een andere electrische aansluiting. (waarschijnlijk een nieuwere kadett…) Ik heb dus het rotorhuis omgewisseld met de andere en nu werkt het weer prima! Bedankt voor alle hulp!

                        Peter.

                      10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
                      • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.