Forumindex › Forums › Techniek › C20xe (2.0 16v) › Fuel map en ignition map voor 'standaard' c20XE me
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
31 mei 2010 om 13:40 #17221882
Ik probeer op dit moment mijn Ascona aan de praat te krijgen:
*c20XE, met 45 mm Jenvey throttle bodies, standaard nokkenassen (ja, ik weet dat dit zonde is enz….)
*Cream injecteurs Bosch 280 150 744 (214 cc/min@3bar?)
*zonder stroomverdeler
*DTA S40PRO motormanagement
*zonder MAP-sensor; alleen gasklepstandsensor TPSTot nu toe wil ie net niet echt aanspringen, fiks ‘pompen’ met het gaspedaal lijkt wat te helpen (te weinig brandstof?).
De instellingen voor de hoeveelheid brandstof en voorontsteking heb ik tot nu toe van een door DTA bijgeleverde 20XE (Er staat bij dat deze -te grote- Pico injecteurs heeft van 480cc/min).
Op dit moment vermoed ik te weinig brandstof, vanwege het ‘pompen’ en het verschil in injectoren. Ik ga eerst maar eens de waardes in de fuel map (ms) met 480/214 corrigeren en kijken wat ie dan doet :hmmz
VRAAG:
Wil iemand zijn Fuel map en Ignition map met mij delen (mag via U2U of mail)? Tenminste als je map(jes) hebt die zouden kunnen werken in mijn motorconfiguratie. Dan hoef ik het ei van Columbus niet helemaal zelf uit te vinden.Oh ja, moet de branstofdrukregelaar wel/niet aangesloten op het vacuum?
31 mei 2010 om 13:48 #17680939regelaar moet idd wel op het vacuum aangesloten zijn, als je die er af haalt krijgt hij continu .05 bar meer ipv alleen bij gas geven.
en 214 cc injectoren bij 3 bar??
standaard heeft de c20xe gele 220 cc injectoren bij 2.5 bar
ik neem aan de je een instelbare regelaar hebt?
31 mei 2010 om 14:05 #17680940Neem hier eens een kijkje ;)
31 mei 2010 om 17:44 #17680941origineel gepost door Rik Ophuis
Ik ga eerst maar eens de waardes in de fuel map (ms) met 480/214 corrigeren en kijken wat ie dan doetDoor de waardes te corrigeren wilde de motor nu wel lopen, maar ik had toch wel twijfels over de juistheid van de waardes; ik weet niet of het wel helemaal klopt om ze simpelweg te vermenigvuldigen met 480/214.
Zo’n hele map omrekenen en invoeren is ook nog een beetje werk ook, daarom heb ik in de bijgeleverde software gezocht naar een wat beter vergelijkbare motor en daar de fuel- en ignition map van genomen. Een 2liter Z-Tech van Ford. Hier deed ie het al een heel stuk beter op.
:oIk heb een andere toerenteller nodig!:D Tjonge, zo’n blok hangt heel wat meer aan het gas dan een CIH. Beetje motorfiets-achtig. Dat houdt de moed erin.
En toen……… plofte er een slangpilaar uit de brandstofrail, omdat ze er in Engeland blijkbaar vergeten zijn seegerringen in te zetten om de zaak te borgen:thumbdown:swear. Dan komt er best veel benzine uit!
Ook aan de andere kant zit geen seegerring terwijl er wel heel duidelijk een groef zit.
31 mei 2010 om 18:14 #17680942Misschien toch maar een kijken naar een wide band lambdasensor. Dit zou nog wel eens verstandiger kunnen zijn, dan een dagje bivakeren op een testbank.
Voor zover ik het begrijp kan het systeem met een snelle lambdasensor in close loop ‘zelf leren’. Het systeem past dan de fuel map aan aan de hand van de ingestelde optimale lambda waarde (meet en koppelt terug).
Je hoeft dan niet telkens met de hand de fuel map te corrigeren op basis van de gegevens van de externe lambdameting van de testbank. Als je wat veranderd aan de motor/auto dan wordt dit automatisch gecorrigeerd.
Wat vinden jullie van deze gedachte?
31 mei 2010 om 19:17 #17680943Hallo,
Gisteren toevallig naar de software van dta aan het kijken.
Bij de software voor de S-serie zit er een base map voor een XE. Beschrijving:2.0L Vauhall XE
QED Q42H Cams
48mm Jenvey Taper SF TB’s and Manifold
Pico 480 cc injectors (Too large for this engine)
4 – 2 – 1 Ex
Standard Cylinder Head and Engine Internals.
Gouped Injection Wasted Spark
180BHP
Map by DTABestand zou staan onder:
C:DTASwinmaps
Alleen de fuel map zal je moeten aanpassen aan jouw motor.
Welke lambda sonde ga je gebruiken. LC1 van innovate of een tech-edge lambda sonde.31 mei 2010 om 19:44 #17680944origineel gepost door patje
Hallo,Gisteren toevallig naar de software van dta aan het kijken.
Bij de software voor de S-serie zit er een base map voor een XE. Beschrijving:2.0L Vauhall XE
QED Q42H Cams
48mm Jenvey Taper SF TB’s and Manifold
Pico 480 cc injectors (Too large for this engine)
4 – 2 – 1 Ex
Standard Cylinder Head and Engine Internals.
Gouped Injection Wasted Spark
180BHP
Map by DTABestand zou staan onder:
C:DTASwinmaps
Alleen de fuel map zal je moeten aanpassen aan jouw motor.
Welke lambda sonde ga je gebruiken. LC1 van innovate of een tech-edge lambda sonde.Exact deze map had ik ook als uitgangspunt genomen, maar de fuel map klopt van geen kant. Die moet helemaal over de kop. Een deel heb ik aangepast om te proberen en dat werkte wel, maar ik vond ook de ignition map wat ongebruikelijk overkomen. Heel veel vervroeging bij stationair; 36 grad en bij hogere toerentallen maar 11 graden (?). Daarom heb ik gezocht naar een motor en mappen die me beter leken te passen en inderdaad, toen leek het er al veel beter op.
Welke Lambda sonde moet ik nog uitzoeken (NGK UEGO?).
31 mei 2010 om 20:50 #17680945:hmmz Ik ben dus aan het kijken naar een wide band lambda sensor die ik kan aansluiten op mijn DTA-systeem.
De kabel in de kabelboom voor de lambdasonde heeft (maar) 3 draden “Red – 12V, Black – Gnd, Blue – Signal”.
Wie weet wat ik nu nodig heb? Moet ik nu zoeken naar een 3-polige wide-band of kan/moet het een 5-polige zijn en moet er nog iets tussen (“amplifier” ?)
2 juni 2010 om 11:33 #17680946origineel gepost door patje
Welke lambda sonde ga je gebruiken. LC1 van innovate of een tech-edge lambda sonde.Als het goed is, zou er nu een PLX DM-5 AFR kit onderweg moeten zijn. De DTA-software kent deze ook.
2 juni 2010 om 12:33 #17680947wellicht een tip, (ik weet niet of dta dat standaard al doet bij het “leren”)
als je gaat rijden met de target afrs ingevuld, zet dan de acceleratieverrijking uit, omdat dit anders eea wat vertekent.Dit gooide bij mij behoorlijk roet in het eten, omdat mijn mainload sensor een map sensor was, en met een snelle nokkenas met behoorlijk wat overlap :( de gevolgen laten zich raden..
Ik ben zelf niet zo’n fan om continu in closedloop te blijven rijden als ie goed geprogrammeerd is.
2 juni 2010 om 19:49 #17680948Ik heb je een U2U gestuurd.
Ik heb nog een map van een C2.0XE waarmee je goed kunt starten voordat
je naar de rollenbank gaat.3 juni 2010 om 07:58 #17680949origineel gepost door Miruni
Ik heb je een U2U gestuurd.
Ik heb nog een map van een C2.0XE waarmee je goed kunt starten voordat
je naar de rollenbank gaat.Heel erg bedankt hiervoor!
Ik heb trouwens gisterenavond laat voor het eerst een stukje gereden en ik moet je zeggen dat het adrenaline nog steeds aanwezig is. Wat een geluid en wat mooi oppakken! Kippevel gewoon en dat terwijl ik nu nog draai op een ignition en (rijke) fuel map van een 2.0 L Ford Duratec. Ik kon het gewoon niet laten om het toch eens te proberen.
Geweldig3 juni 2010 om 21:01 #17680950Zolang als ie vollast niet veel vroeger staat als een 24-25 graden, zit je wat dat betreft redelijk goed.
3 juni 2010 om 21:18 #17680951Volgens mij heb je daar een dik blokje opgebouwd. Ben beniewd naar de foto’s!
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.