problemen egr / LMM / gasklep ? vermogenverlies…

Forumindex Forums Modellen Vectra, Signum problemen egr / LMM / gasklep ? vermogenverlies…

  • Dit onderwerp is leeg.
7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Auteur
    Berichten
  • #17221572
    ken8
      Lid sinds:
      23 May 2010

      Hé Opelrijders,

      Momenteel zit ik wat verveeld met volgende problemen:

      Mijn Opel Vectra break bj 04/2004 150pk (110kw) heeft last van vermogenvelies onder de 2000 tr/min. Er is nog wel mee te rijden, als je op voorhand genoeg in toeren gaat, maar aangenaam is anders. Vanaf 2000 tr/min heb je zo een kleine duw in de rug, maar ervoor zit je echt in een ‘vermogensgat’ waar je echt niet vooruit gaat.

      Volgende is er al aan de auto gedaan voor het probleem zich voor deed:
      – Ongeveer na 1 jaar en 2 maanden na aankoop tweedehands in garage (juli 2009) was er er een probleem met de wervelkleppen(blijkbaar gekend probleem…). Dus vlinderkleppen,spruitsuk en wervelkleppen laten vervangen. Kostprijs ca. 1000 €
      – Daarna problemen met gasklephuis, ook vervangen (december 2009). Kastprijs ca. 400 €

      Nu al enkel maanden heb ik dus dat vermogenverlies onder de 2000 tr/min. Terug naar de garage voor het uitllezen. Niets gevonden…
      Dan is volgende al geprobeerd, telkens zonder resultaat:

      – Reinigen van egr-klep, gas-klep, inlaatcollector (was zeker nodig, blijkbaar gekend probleem…)
      – injector reiniger
      – luchtfilter vervangen
      – dieselfilter vervangen
      – luchtmassameter vervangen (was het niet, dus heb er een nieuwe liggen t.w.v. 200 €, iemand interesse?)
      – vacuumleidingen gecontroleerd
      – turboventiel is ok
      – gereden zonder roetfilter (los gezet, maar geen verschil)

      Dus een hele boterham, maar geen verbetering!

      Heeft iemand nog enig idee waar ik moet zoeken? Zou de egr-klep stuk zijn en nog belangrijk, kan ik deze testen zonder eerst weer een nieuwe te kopen???

      Alle hulp welkom. Ben een (beetje) teleurgesteld in het motorgebeuren van deze opel, maar rij er te graag mee om hem al weg te doen.

      Alvast bedankt.

      Met groeten,
      Ken.

      #17677612
      jorisor
        Lid sinds:
        30 June 2004

        EGR klep reinigen is makkelijk en zeker zelf te doen. Neem dan gelijk de turbodruk sensor mee. Smeer ook gelijk het elektrisch gedeelte (dit wordt vaak niet gedaan), of zet er een nieuw op a 120 euro (ebay.de).

        Kijk maar eens op http://members.quicknet.nl/arjan.koen/EGR_schoonmaken.pdf

        Is wist niet dat een diesel een gas-klep heeft? voor mij is dat nieuw.

        Wervelkleppen is een bekend probleem, maar zoals jij al aangeeft is dit als vervangen. Je kan controleren of dit werkt met 2 personen, 1 gasgeven, ander kijken of de kleppen zwaaien / draaien.

        Ik zal eerst eens de EGR klep schoonmaken en afblinden. Daar zijn diverse Howto’s voor te vinden op dit forum.

        De wervelkleppen geven je onderin vermogen, alleen vergeet niet dat dit geen VAG product is, deze hebben vanaf ca 1500 toeren al een hoog koppel. Mijn ervaring met opel is dat je deze in de toeren moet jagen.

        #17677613
        ken8
          Lid sinds:
          23 May 2010

          @jorisor
          Bedankt voor de snelle reactie.
          De EGR is dus gereinigd, maar dat van de sensor en elektrisch gedeelte ga ik nog moeten doen.

          Is het mogelijk de egr-klep te testen op goede werking (uitmeten/uitlezen?)? Of moet ik hier deze vervangen om zeker te zijn?

          Tja, ik veronderstel wel dat er een gasklep in mijn motor zit, heb hier een factuur van 418 € waar dit op staat )-:

          Voor het afbinden van de egr, ik weet eigenlijk niet welke motor ik heb. Moet ik hem volledig afbinden met een plaatje of moet er een gaatje in zoals soms wordt aangehaald?

          Groeten, Ken.

          PS. wat is een VAG product?

          #17677614
          arjontje
          Deelnemer
            Lid sinds:
            31 March 2006

            origineel gepost door ken8

            @jorisor

            Bedankt voor de snelle reactie.
            De EGR is dus gereinigd, maar dat van de sensor en elektrisch gedeelte ga ik nog moeten doen.

            Is het mogelijk de egr-klep te testen op goede werking (uitmeten/uitlezen?)? Of moet ik hier deze vervangen om zeker te zijn?

            Tja, ik veronderstel wel dat er een gasklep in mijn motor zit, heb hier een factuur van 418 € waar dit op staat )-:

            Voor het afbinden van de egr, ik weet eigenlijk niet welke motor ik heb. Moet ik hem volledig afbinden met een plaatje of moet er een gaatje in zoals soms wordt aangehaald?

            Groeten, Ken.

            PS. wat is een VAG product?

            er schijnt een specaal plaatje te zijn waar bij de egr aardig geknepen word. Is wel alleen bij fiat te krijgen. Speaker weet hier meer over.

            VAG is volkswagen Audi Groep.

            #17677615
            jorisor
              Lid sinds:
              30 June 2004

              origineel gepost door ken8

              @jorisor

              Bedankt voor de snelle reactie.
              De EGR is dus gereinigd, maar dat van de sensor en elektrisch gedeelte ga ik nog moeten doen.

              Is het mogelijk de egr-klep te testen op goede werking (uitmeten/uitlezen?)? Of moet ik hier deze vervangen om zeker te zijn?

              Tja, ik veronderstel wel dat er een gasklep in mijn motor zit, heb hier een factuur van 418 € waar dit op staat )-:

              Voor het afbinden van de egr, ik weet eigenlijk niet welke motor ik heb. Moet ik hem volledig afbinden met een plaatje of moet er een gaatje in zoals soms wordt aangehaald?

              Groeten, Ken.

              PS. wat is een VAG product?

              Ik ben graag bereid je te helpen, maar hier op het forum is het gebruikelijk dat je jezelf voorstel (met foto vd auto) en je zult zien dat meer mensen bereid zijn om te reageren. het zijn namelijk allemaal liefhebbers.

              mensen die een account aanmaken om alleen maar je probleem opgelost te hebben kan je beter naar problemcar.nl gaan. Maar ik ga ervanuit dat jij jezelf nog netjes voorstelt

              Ik heb een op-com setje waarmee je de auto kan uitlezen op storing, en de werking van de EGR kan testen. Ik weet alleen niet in welke regio van het land je zit. Als je in de buurt zit kan je een keer langskomen.

              Ik heb zelf de EGR ook afgeblind met het plaatje van FIAT. De motor komt van FIAT vandaan en deze heeft zelf een terugroepactie gehad voor alle diesels. Alleen zijn ze dit bij opel vergeten?. Vraag bij de fiat dealer om de EGR blindplaat. Ik begrijp wel dat tegenwoordig de EGR al softwarematig wordt geknepen om vervuiling van de motor te voorkomen.

              er zijn 2 versies.

              1 rechthoekige voor de 150 pk diesel (en sommige van 120 en 100pk)
              1 ronde voor de 120 pk diesel.

              Aangezien jij een 150pk diesel hebt gaat het over de rechthoekige.

              kijk in dit topic voor meer info http://www.opel-forum.nl/viewthread.php?tid=115642&page=1

              VAG is volkswagen audi groep. bij TDI’tjes komt de turbo al vanaf 1500 toeren in, bij opel over het algemeen vanaf 1900 toeren. Je hebt dus een groter turbogat bij Opel

              #17677616
              ken8
                Lid sinds:
                23 May 2010

                @ jorisor
                Sorry, even er tussen uit geweest.
                Heb me inderdaad niet voorgesteld… (Heb een foto klaar staan van de bewuste vectra, maar niet direct gevonden hoe ik hem moet inladen)
                Ben zelf woonachtig in België, dus het testen met het op-comsetje was wellicht niet zo evident. Maar toch zeker bedankt voor het aanbod.
                Ondertussen wel een foutmelding gekregen en laten uitlezen in de garage. Blijkbaar toch die egr-klep. Vermits ik ze eerder al eens schoon gemaakt had en dit niet opbracht…. heb ik maar een nieuwe laten plaatsen.

                Resultaat: Motor trekt nu terug onder de 2000 tr/min. Hopelijk zijn we weer vertrokken voor duizende kilometers (-;

                Nu nog even overwegen of we de egr-klep gaan afbinden… Hier te lezen dat er toch verschillende die dit ook hebben gedaan en tervreden zijn… waaronder jezelf veronder stel ik?

                Alvast bedankt aan allen om mee te zoeken naar een oplossing!

                Groeten.

                #17677617
                jorisor
                  Lid sinds:
                  30 June 2004

                  Leuk dat het gelukt is. Ik heb tot nu toe alleen positieve ervaringen met het afblinden. ik heb er nu 10.000 km mee gereden en heb hier geen hinder van. De EGR klep wordt niet helemaal afgeblind, er zitten nog 4 gaatjes in. Anders valt de auto in storing.

                  Je kan er ook voor kiezen om de auto te laten tunnen en de EGR klep buiten werking te stellen. Kosten ca 500 euro bij EDS in duitsland. Heb je gelijk 200pk en 400NM.

                  Ik zal in ieder geval 1 van beiden doen, anders kan je uiteindelijk de inlaatcollector met wervelkleppen vervangen en dat kost circa 1300-1500 euro door een garage.

                  Als ze niet het elektrisch gedeelte hebben schoongemaakt dan heeft het niet veel zin gehad. Hier moet je alleen een gaatje boren en de klep uit elkaar halen en dit is teveel werk voor een garage. Een nieuwe EGR kost 120 euro via ebay.de.

                7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.