Forumindex › Forums › Modellen › Corsa › Vraagje temperatuurmeter en distributieriem/waterpomp.
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
16 mei 2010 om 18:35 #17221312
Goedendag.
Van een opel corsa b 1.7 diesel van 10-99 komt de meternaald van de motortemperatuur niet of nauwelijks uit de linkerhoek.
Ik had al gelezen dat het aan de sensor kan liggen maar waar zit deze zodat ik hem kan nakijken/vervangen.
Of kan het nog ergens anders aan liggen?En hoe kun je controleren of de distributieriem en waterpomp is vervangen zonder onderhoudsboekje.
Op de kast staat ook geen datum.
De auto heeft 170.000 km gereden.Alvast bedankt voor jullie reactie.
17 mei 2010 om 17:32 #17672977Temperatuur:
Waarschijnlijk is de thermosstaat kapot..
Distri:
Kan je niet controleren..
Willem
17 mei 2010 om 18:17 #17672978Bedankt willem voor je reactie.
Maar hoe kom ik daar achter?
Verwarming in de auto wordt wel warm.
En klopt het dat de thermostaat achter de distributieriem zit of is dit bij een diesel anders.17 mei 2010 om 18:18 #17672979Bij de diesel (isuzu) niet, deze zit als je de bovenste koelslang volgt vnaaf de radiateur dacht ik zo.
achter de distributieriem zit ie alleen bij de Smallblock 8v motoren.
Willem
17 mei 2010 om 19:10 #17672980bedankt voor de informatie Willem.
Ga van het weekend er mee bezig.
Misschien dat ik er nog op terug kom.21 mei 2010 om 18:29 #17672981Goedendag.
De thermostaat zit inderdaad niet de distributie maar rechts aan de motor.
Daaraan zitten twee draadjes waarvan 1 met een weerstandje.
Hebben deze twee draadjes wat met de temperatuurmeting te maken want ze zitten aan een soort tapeindje wat in de thermostaat is gedraaid.
Als dat zo is dan zitten ze waarschijnlijk verkeerd om.
Omdat de meter heel even omhoog komt en dan zakt de naald weer naar de linkerhoek.
Dat gaat de hele (lange) rit zo door.
Ik heb het idee dat de thermostaat zelf wel goed is omdat de kachel wel goed heet wordt.Wederom weer bedankt voor jullie reacties.
21 mei 2010 om 22:55 #17672982Toevallig heb ik afgelopen winter ook de themorstaat moeten vervangen heb foto’s gemaakt toen dus post deze bij deze even:)
De plek waar de themostaat zit op het diesel-blok
Je moet 2 boutjes losdraaien om de kap waar de thermostaat in zit losdraaien
De slangen van het koelsysteem loshalen van die bewuste kap
Thermostaat plaatsen en de kap lichtjes opschuren (wel opletten dat er geen viezigheid in achter blijft)
Pakking(zitten 3 of 4 pakkingen in het doosje, kijken welke goed aansluit) ertussen plaatsen en dan alles weer plaatsen in de volgorde zoals je het eraf gehaald hebt. Thermostaat voor een 1.7D is 29 euro ex btw succes
21 mei 2010 om 23:02 #17672983Had bij mijn Opel Corsa B uit 1993 ook het gevoel dat mijn temperatuursensor niet werkte, echter bleek deze het wel gewoon te doen. Wat je kunt proberen is de auto gewoon te starten en een tijdje stationair laten lopen als het goed is moet dan de meter na een tijdje wel uit de linkerhoek komen.
22 mei 2010 om 06:35 #17672984Corsa-jasper, bedankt voor de duidelijke foto`s.
Hier kan ik wel wat mee.
Misschien weet je ook wat de functie van die twee draadjes die aan de thermostaathuis zitten.22 mei 2010 om 10:28 #17672985Die draadjes durf ik niet te zeggen. Ben wel handig met kleine dingen aan de auto, maar electronica heb ik nog geen kaas van gegeten. Mssn dat iemand anders weet waar die kabels voor zijn??:D
22 mei 2010 om 11:30 #17672986Ben er al achter dat het wat te maken heeft met de temperatuurmeter.
Ik moest toch nog naar de sloop voor een ander filterdeksel en daar stond zo`n zelfde diesel als wat ik heb.
Gekeken hoe daar de draadjes waren verbonden en kwam er achter dat ik een ander draadje er tussen had zitten.
Er zat een draadje met een weerstandje tussen,weggehaald en de naald kwam een stuk verder als voorheen.
Toch heb ik ondertussen wel een nieuwe thermostaat en een nieuwe temperatuursensor er in gezet.
Geen halve werk.
Ondertussen weet ik ook hoe ik het koelsysteem moet ontluchten maar hoe hoog moet het vloeistof in het reservoirtje staan.22 mei 2010 om 13:22 #17672987Goedendag allen.
Temperatuursensor, thermostaat en koelvloeistof vervangen en de auto bijna een uur stationair laten draaien.
Ondertussen nog een keer ontlucht en wat denk je……..
Alles doet het weer.
Naald van de temperatuur meter komt normaal omhoog en bij 95 graden begint de fan te draaien.
Hartelijk dank voor diegene die hebben gereageerd.Bij deze is deze topic gesloten.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.