ecostand of sportstand?????

Forumindex Forums Modellen Calibra ecostand of sportstand?????

  • Dit onderwerp is leeg.
8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Auteur
    Berichten
  • #17221288
    svdk20
    Deelnemer
      Lid sinds:
      24 August 2009

      hey luitjes,

      kan iemand mij vertellen of het mogelijk is de chip van je ecu te splitsen in een dubbele socket met een schakelaar ertussen. zodat ik mijn chiptuning chip en mijn orginele chip kan wisselen.

      dus als ware een sportstand en een eco stand maken?:wtf

      :wors bedankt voor de reactie’s alvast :wors

      #17672773
      McKaamos
      Deelnemer
        Lid sinds:
        10 December 2009

        Hell dat zou je desgewenst hardwarematig kunnen doen.

        Printplaatje pakken (stukje experimenteerbord) en daar pootjes aan solderen zodat dat in het socket valt. Dan die puntjes die er uit komen aan een set (Solid State?) Relais met schakelcontact (liefst meerdere schakelcontact sets per relais) hang je dan aan de aansluitpuntjes en dan zet je de NC (normally closed) contacten aan de stock ECU en de NO (normally open) contacten aan de sport ECU.

        Schakelaartje erbij om de relais om te gooien en je bent klaar. Standaard staatie dan in Eco Mode, en als je de schakelaar indrukt op Sport Mode.

        Wordt wel een lompe schakeling, maar het kan desgwenst compacter met dingen als optocouplers of transistors. Maja, ben geen elektronica wizz, dus helemaal voor je uitwerken kan ik niet. (tenminste, niet even snel, kost me dan ook nogal wat tijd)
        Maar wat je wil is zeer zeker mogelijk.

        Edit:
        Trouwens, ik weet niet wat alle pinnen op de ECU doen en hoeveel pinnen het uberhaupt zijn, maar als je een beetje onderzoek doet kan je vast ook nog wel uitvinden welke pinnen niet geschakeld hoeven te worden.
        Bijvoorbeeld de stroomvoorziening of de output draden naar dingen als de injectie.
        Dat scheelt een hoop relais in mijn schakelplan. Plus dat je sport ECU misschien mee kan blijven lopen zonder te interfereren en je gewoon onder het rijden de ECU kan schakelen.

        Edit2:
        Met gewone relais zit je misschien nog met het punt dat er een magneet in zit en dat dat storing veroorzaakt. Ik zou op z’n minst voor Solid State Relais gaan.

        #17672774
        svdk20
        Deelnemer
          Lid sinds:
          24 August 2009

          ja solid state was ook meer mijn eerste voorkeur omdat deze ook minder snel kapot gaan. de bestaande chip heeft uit mijn hoofd 14 pinnen (7 pin invoer en 7 pins uitvoer).
          maar de bijkomende vraag is ook wat is beter de chip te schakelen of gewoon een 2de ecu te plaatsen en deze te schakelen doormiddel van de kabelboom.

          zijn er hier trouwens mensen die dit wel eens uitgevoerd hebben of ben ik de enige met deze rare ideenen:D:hmmz:angel

          #17672775
          McKaamos
          Deelnemer
            Lid sinds:
            10 December 2009

            Mwah, Solid State is gevoeliger voor stroompieken (solid state werkt op rook. zodra dat er uit komt werkt het niet meer ;) ), mechanisch gevoeliger voor slijtage. Minder snel kapot gaan is afhankelijk van hoe jij er mee om springt ;) Normaliter maakt het niet uit iig ;)

            #17672776
            svdk20
            Deelnemer
              Lid sinds:
              24 August 2009

              @mckaamos weet jij toevallig of de sportstand van een automaat via de ecu wordt geregeld of gaat dit via ……?

              #17672777
              McKaamos
              Deelnemer
                Lid sinds:
                10 December 2009

                origineel gepost door svdk20

                @mckaamos
                weet jij toevallig of de sportstand van een automaat via de ecu wordt geregeld of gaat dit via ……?

                Nou ben ik niet bepaald thuis in automaten, maar volgens mij is dat meer dat de automaat snellere schakelacties maakt (korter op de koppeling, sneller omschakelen naar de volgende versnelling) en de motor verder laat doortrekken.

                Eigenlijk hetzelfde wat een mens zou doen. Koppeling heel snel inrammen, harde ruk aan de pook, en meteen je poot weer van de koppeling, terwijl je wat tussengas geeft.
                En uiteraard pas schakelen aan het einde van de powerband van de motor.

                En de powerband is, als ik het goed heb, het toerenbereik tussen de koppelpiek en de vermogenspiek. Dus niet zozeer de redline van je toerenteller.
                Op mijn Calibra zou dat tussen de 2600 en 5600RPM zijn. De toerentallen waarin de motor het meest effectief is.

                #17672778
                CommoCruiser
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  23 March 2007

                  Bij de sportstand schakelt de automaat bij een hoger toerental op en reageert de kick-down eerder.
                  Dit is idd in de ecu van de automaat geregeld.

                  Misschien is de dubbele ecu de makkelijkst uitvoerbare optie.
                  Twee ecu’s, en dan de voeding daarvan omschakelbaar maken.
                  Waarschijnlijk heb je dan wel een handvol diodes o.i.d. nodig, om de ecu’s electronisch van elkaar gescheiden te houden, zodat ze niet op elkaar gaan storen.

                  #17672779
                  svdk20
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    24 August 2009

                    heb nu toevallig 2 sockets besteld en ga morgen nog een 2de ecu op de sloop halen ga is ff vogelen wat beter uit pakt

                    keep you posted

                  8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.