Forumindex › Forums › Modellen › Senator, Monza en Commodore, Rekord, KAD › laswerk!!
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
15 mei 2010 om 15:03 #17221255
kan iemand vertellen wat er allemaal los moet om de veerpoten te reparern met nieuwe opzet stukken? k kom er net achter naar grondige inspectie dat deze door gerot zijn.
moeten alleen d zijschermen eraf dan of nog meer???15 mei 2010 om 15:32 #17672284zijschermen en de voorpoten uiteraard.
15 mei 2010 om 15:57 #17672285ja ok dat had ik ook al wel verwacht.
15 mei 2010 om 16:02 #17672286:D
ach je moet je scherm van binnen ook even ontdoen van de prullaria,
maar dat snapte je wel.suck-6 ermee
15 mei 2010 om 16:58 #17672287zou er een veerpootbrug voor maken en dan alles netjes losslijpen en er mooi inlassen.
15 mei 2010 om 19:22 #17672288ja dat had ik al in gedachte.
bjorn wat bedoel je met veerpootbrug???15 mei 2010 om 19:34 #17672289een buis tussen je twee veerpote (zie je wel een bij tuning onder de motrokap).
Ik denk zo een beetje, dat je deze beter kunt verstevigen omdat als je daar gaat lassen en slijpen, je de stevigheid wat wegneemt en de veerpot mss van stand kan veranderen waardoor het een echte banden wreter kan worden of hij kan gaan trekken in het stuur. kan mss ook mis zijn, maar ik ga het in ieder geval bij men Monza wel doen.
15 mei 2010 om 21:37 #17672290AnoniemLid sinds:
1 January 1970Volgens mij is het zelfs handig om de veerpootbrug als een soort maat te hanteren. Hierdoor kom het nieuwe opzetstuk op exact dezelfde plaats. Dit bedoel ik dan als je het opzetstuk er geheel in last, en niet eroverheen last.
Zelf ben ik liever voorstander om deze te gebruiken. Zie link
http://www.opel4ever.nl/beheer/thumbsdb/parts_949_image.jpg?2377Dit betreft een plaat die je om de veerpoot heen dient vast te lassen.
De roestvorming is ook altijd om de veerpoot heen, en niet de veerpoothoed zelf.
16 mei 2010 om 16:25 #17672291als je die stukken erop last dus niet uitslijpt is t dan wel opgelost of is t dan nog net zo broos als zonder OPzetstuk???ff voor de goeie orde ik heb gen verstand van plaatwerk cq schades
16 mei 2010 om 17:01 #17672292zowiezo het slechte plaatwerk ver genoeg eruit slijpen, anders rot hij onder overzet stukken even vrolijk verder. En dan is één jaar later weer van hetzelfde. je kan het best alles in één keer goed doen en mss wa meer uitbesteden
16 mei 2010 om 18:00 #17672293Gewoon een veerpootbrug ertussen kant per kant maken,alles 100% weg slijpen en fatsoenlijk 2/3mm dik plaatwerk erin zetten.
Dat overzet plaatwerk kun je goed zelf maken uit 2/3/4mm dik plaatwerk,dat is een piece of cake voor iemand die wat handig is,dan de zaak 100% vol af lassen zodat veerpoot en plaatwerk geen naden hebben waar vuil/vocht in kunnen komen,en dan word de constructie ouder als de de auto.
17 mei 2010 om 08:27 #17672294Het hangt natuurlijk ook een beetje af, van hoever het roestproces bij je auto is gevorderd op die plek.
Maar het rotte stuk er ruim uitsnijden, en daarna het nieuwe plaatwerk erin lassen. Opel4ever levert dubbel dik plaatwerk voor die specifieke plek, en dat is redelijk van pasvorm (volgens mijn plaatwerker. Het is er bij mij ook een paar maandjes geleden, min of meer preventief, want een paar kleine roestpuntjes, ingegaan aan de bestuurderskant) en ruim zat qua afmetingen. En dan is het sterker, dan dat het vanaf fabriek uit was.
Maar, als je handig bent ben in plaatwerk, kun je het ook zelf maken, zoals Ben zegt, en dan heb je helemaal de vrije keus qua dikte van het materiaal.
17 mei 2010 om 08:33 #17672295AnoniemLid sinds:
1 January 1970Of kijk ff hier in deze topic,
user Obelix heeft hier een paar foto’s en info geplaatst
betreffende laswerk aan de veerpoten,
misschien heb jij er wat aan, en kun je er een beeld van vormen :thumbupLink>>>>>> http://www.opel-forum.nl/viewthread.php?tid=119809
succes ermee :wors
17 mei 2010 om 11:11 #17672296http://www.twomas.co.uk/phpbb3/viewtopic.php?f=2&t=581
Zo heb ik het bij mij opgelost maar dan van 4mm dik plaatwerk dat 100% afgelast it aan de veerpoot en met die 3hoeks constructie aan de A-stijl…
Als dat nog ooit kapot gaat dan weet ik het niet meer.
17 mei 2010 om 12:19 #17672297AnoniemLid sinds:
1 January 1970Er zijn nu al voorbeelden van hoe je de veerpoten kunt
restaureren cq lassen, met dank aan user Obelix,
die zijn foto’s ter beschikking heeft gesteld in een andere
topic zoals in boven aangegeven link :thumbupAls je ermee bezig gaat, let dan ook even op bij de afwateringen,
wil je niet demotiveren, maar hier heb je een paar pics van m’n A2,
voordat ie in de huidige kleur werd gespoten.bij mijn A2 waren de veerpoten in orde,
maar de afwateringen, daar was het wel iets minder :mad:lijken me wel mooie en handige foto’s voor in het forum,
ze zijn van bestuurderskant genomen,
om er een duidelijk beeld van te geven,
daarop kun je zien hoe je het zou kunnen aanpakken.met dank aan de org bouwer van m’n A2,
die me deze foto’s en nog veel meer tot de beschikking stelde :jerry:kewlpics
bij het zien van de eerste foto zou je gaan denken, die ziet er nog mooi uit :wub
optisch ziet het er strak uit :thumbup
Maar schijn bedriegt, nadat het verstevigings stuk er afgeboord is,
zien we wat er onder bloeit en groeit :mad:om niet bij de pakken neer te gaan zitten,
is besloten om het rottige en roestige gedeelte te verwijderen :thumbupnog eentje om er ruim doorheen te kijken:D
nu wordt het tijd om creatief te zijn met het plaatwerk :thumbup
hier dan weer het bevestigingsdriehoek :thumbup
nu nog even de epoxy/primer erover :thumbup
en de binnenkant natuurlijk ook :o
hierop zie je de bevestigingspunten van de Lucht Massameter.
Nu zijn ze er niet meer, helemaal uitgeslepen,
en nieuw plaatwerk erin gelast :thumbup
Dat is wat er aan mijn A2 is gedaan, zowel links als rechts vervangen,
de voorkant wel te verstaan.Zag deze topic staan over laswerk,
misschien dat er nog users zijn die er wat mee kunnen doen. :thumbupgrtz Ron ;)
17 mei 2010 om 15:19 #17672298jaaah de enige echte manier [in mijn ogen] om het klaar te maken al het andere is prutswerk
de meeste ellende zit achter de driehoek plaat
17 mei 2010 om 20:21 #17672299AnoniemLid sinds:
1 January 1970Ja, Rob, je hebt me er toen mee aan het denken gezet,
toen je mij zo’n gesloopt deel liet zien,
supergaaf, dachten we, maar tevergeefs, een klein gaatje
aan de binnenkant was voldoende om die pret te drukken.Ik vond het tijd om het nu hier te plaatsen,
hopende dat andere users en lezers,
die er dan toch mee bezig zijn, er iets mee kunnen ;)grtz ;)
17 mei 2010 om 20:38 #17672300Een geweldige uitleg mannen :thumbup
Nu nog even een lascursus volgen want daar ontbreekt het mij nog aan :angel
18 mei 2010 om 06:28 #17672301Hoewel het schokkend lijkt, was jouw auto er ten tijde van die restauratie op die plaats er nog geen eens zo erg aan toe. Als je soms die engelse restauraties ziet, zoals die link die Ben gaf, dan pas rijzen je de haren ten bergen.
Je kan trouwens op de 3 na laatste foto ook mooi de afvoerslang zien zitten van het schuifdak, die je moet verlengen om de afwatering buiten de dorpel te laten plaatsvinden.
18 mei 2010 om 06:55 #17672302AnoniemLid sinds:
1 January 1970Kheb niet vermeld dat die van mij er erg aan toe is/was ,
door die grondige aanpak lijkt het groots. :thumbupEn dat er achter die driehoeksbevestigingen wel eens wat groeien kan,
da’s een plekkie waar een ieder voor waken mag. :hmmzdie afvoerslangen heb ik na de tip van jou al ‘buitenboord’ hangen, Rinus, thnx :thumbup
18 mei 2010 om 11:16 #17672303Als je de zaak toch los hebt,kun je veel beter zo,n 3-hoeks constructie maken,die is veel sterker als dat zwakke dunne plaatje wat er nu voor de sterkte moet zorgen.
En het is heel zeker waar dat achter die 3 hoekige plaat de rottigheid komt te zitten,kijk maar eens bv boven de injectie computer daar zit vaak ook roest,en die kun je van onder de voor schermen niet zien,die zit dan mooi achter de 3-hoeks versterkings plaat.
Ik vind de Opel constructie ronduit kut gemaakt,veels te zwak en gierig gemaakt en als je nagaat het is gemaakt om te rotten zo lijkt het wel.
Dat had Opel ook 200% beter kunnen maken,zodat niet de helft van de auto,s vanwege rotte veerpoten bij de sloop is beland.Als ik kijk naar de Holdens in Australie,daar hebben ze dikker plaatwerk gebruikt en nog een extra plaat van…zeg maar schutbord naar veerpoot die er verticaal onder hangt voor de sterkte,en bij die Holdens is roest bij de veerpoten een onbekende roest plek…Enkel door een paar kleine aanpassingen,zijn de Holdens sterker en roesten niks.
Kijk maar eens voor de gein op ebay Australie naar de modellen Commodore VB-VC-VH-VK-VL-VN-VP die hebben allemaal dezelfde veerpoot constructie als de Opel Rekord E-Monza/Senator A Commo C en hoe goed je ook zoekt,roest zul niet vinden bij geen 1 van die auto,s bij de veerpoten.
18 mei 2010 om 14:05 #17672304AnoniemLid sinds:
1 January 1970Voor de Aussies [Holden] ligt het verhaal een beetje anders,
ten eerste is het klimaat daar anders,
ten tweede zijn die koetsjes aangepast voor die grotere,
zwaardere en krachtiger Holden motorblokken.;)Opel heeft idd meer aandacht mogen schenken aan het plaatwerk,
een probleem dat ze tot op heden nog niet verbannen hebben.
Maar over een paar jaar zal het anders zijn,
de ouderen, die voor onze wagens hebben ‘gezorgd’ zijn dan verdwenen van de constuctie-tafel .:thumbupVoor ‘onze’ oudere bolides is het improviseren met het laswerk,
om tot een verbeterd niveau te komen,
Met als uitgangspunt, het beter doen dan wat die
Opel constructie-tekenaars hebben of hadden geleverd. :thumbupJe hebt het wel eens vaker aangegeven in posts, GSE,
uitkijken voor vocht bij de computers,
die zitten in die donkere hoeken waar het wel eens kan gaan spoken,
vochtige lucht in die hoeken kunnen het cruisen met je bolide aardig belemmeren :hmmzDat zijn die hoeken die ik nu even in de schijnwerpers wil zetten,
ik wist het zelf voorheen niet, maar door die foto’s die ik heb,
en het stukkie blik wat ik bij Rob heb gezien, vond ik het belangrijk
om in deze topic over laswerk er een beetje aandacht aan te schenken. :worsHet gaat nu om onze bolides, die willen we met ons allen zolang
mogelijk in tact houden, ook in die donkere hoeken,
want gaat het daar echt mis, is het te vaak over en sluiten,
net wat je zegt, er zijn teveel bolides tenonder gegaan door dat soort rottigheid :mad:grtz :thumbup
18 mei 2010 om 16:28 #17672305IK had het er vanmiddag nog over op msn met mijn maat in Aussie maar die had nog nooit of te nimmer gehoort dat veerpoten door rotten tussen front wing and suspension dome.
Hij heeft al echt vele Holdens gezien en daar kennen ze het probleem echt niet…Het klimaat is in Aus op sommige plekken slechter dan hier.(NT QLD WA in de tropen in de regen tijd is het ook een half jaar maar een vochtig moeras daar en Melbourne en Sydney Perth Brisbane met altijd die zoute zeelucht is ook niet wat het hoort te zijn)
Ik heb daar ook genoeg auto,s gezien met roest…
Maar goed,opmaken met gekocht overzetplaatwerk vind ik nog niet alles,het past vaak toch niet 100% want iedereen snijd der meer of minder plaatwerk uit,en kwa dikte is het ook verre van echt sterk,als je handig bent kun je beter zelf wat maken en der wat meer tijd aanbesteden om het precies op maat te maken,ben je goedkoper klaar en het is sterker dan dat overzet spul.
19 mei 2010 om 17:36 #17672306Dank voor de foto’s, wil ook nog een dergelijke reperatie uitvoeren. Hoe heb je de driehoek losgemaakt ? De laspunten uitgeboord, zie ik dat goed ?
Lascursus is eenvoudig, valt best mee. Rustbuster in Veenendaal geeft een dag praktijkles voor toen nog 90 euro. Was erg leerzaam en je wordt er nooit stommer van.
Beginnen is het halve werk.
Grt
19 mei 2010 om 18:08 #17672307AnoniemLid sinds:
1 January 1970graag gedaan kenny ;)
als je goed gelezen hebt,
lees je dat ik het niet gedaan heb, maar de vorige bouwer :thumbupen ja, als je de randen goed schoonborstelt, kun je de laspunten zien,
die moet je doorboren tot aan het plaatwerk wat eronder zit.
die driehoeken zijn evt ook nog nieuw verkrijgbaar bij opel4ever ;) -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.