Forumindex › Forums › Modellen › Kadett › koude start gaat zeeer moeilijk
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
13 mei 2010 om 13:44 #17221168
Hoi,
Ik heb dit forum en andere forums eerst gelezen voordat ik dit berichtje post, maar het is toch net wat anders dus ik dacht, ik stel ‘m wel (ben trouwens een rookie op het gebied van motors). Ik hoop dat iemand me op weg kan helpen
Ik heb het volgende probleem wat erger lijkt te worden: Als ik mijn nieuwe kadett c-tje 1979 wil starten (1.2 benzine), dan lukt dat echt met moeite:
– de eerste drie keer ofzo slaat de motor niet aan (met of zonder choke / met of zonder gas erbij),
– de volgende drie keer slaat de motor aan, maar slaat hij direct weer af (of ik nu wel of geen gas (flink of weinig) geef.
(Soms hoor ik ook een licht ploffend geluid)
– de volgende keer slaat de motor aan en blijft lopen als ik gas geef, maar als ik gas loslaat valt hij uit.
-Daarna start ik ‘m weer (met half-choke en gas) en dan lukt het uiteindelijk wel, maar ben ik voor mijn gevoel 5 minuten verder haha.De ANWB was langsgekomen en toen hij wat brandstof-spray direct in de carburateur spoot, sloeg de motor direct aan. Dus dan zouden het de volgende dingen kunnen zijn (kijkend naar andere posts hierover en gezond verstand):
-de temperatuursensor is kapot (is dat dan de temperatuursensor naar het metertje ‘motor-temperatuur’ in je dashboard?). Mijn auto heeft wel het probleem dat ie nooit helemaal uit het ‘blauw’ komt als ik rijd, de meter gaat niet naar het midden, maar blijft op de grens van het blauwe vlak.
-de carburateur geeft niet genoeg brandstof af, dus kwestie van afstellen?
-de carburateur is van binnen vies en moet gereinigd worden.
-de choke werkt niet goed? (Als de motor loopt werkt de choke in ieder geval wel goed).Als ik er eenmaal een stukje mee gereden heb, start ie elke keer direct, maar als ik bv na een hele werkdag weer ga rijden, dan heeft ie een beetje moeite.
Sorry voor het lange verhaal! maar ik dacht dat ik beter alles erin kon zetten en ook laten zien dat ik er zelf ook over nadenk voordat ik iets vraag
Alvast bedankt,
Groet,
Gido
13 mei 2010 om 14:27 #17671271Hoi Gido,
Precies hetzelfde probleem gehad met onze D Kadett, ook een 1.2 Die moest soms ook 6 tot 8 keer starten, voordat die liep.Ik heb toen alles vervangen van de ontsteking, dus bougies, kabels, rotor, contactpuntjes, enz., benzine filter vervangen, daarna de carb gereinigd en laten afstellen, , de hele rataplan.
Dat gaf al een enorme verbetering, hij startte nu in 2 keertjes.
Maar ik kreeg de volgende tip van iemand:
Voor dat je start, 2 x gaspedaal indrukken, dan daadwerkelijk starten met een beetje gas, en hoppa in 1 keer lopen.
Succes !!
P.S. Dat je watertemp meter bij het blauwe vlakje blijft staan, duidt op een kapotte thermostaat. Deze staat constant open, zodat het blok niet op bedrijfstemperatuur komt. Hoogstwaarschijnlijk wordt je kachel ook niet warm. Thermostaat laten vervangen, en klaar is kees. Soms is ook het zendertje geoxideerd, of zit er een breukje in de kabel naar de meter toe, maar dan wordt je kachel wel warm.
14 mei 2010 om 14:42 #17671272hey Rinus,
dank voor je tips! en ik ga dat zeker ff proberen van twee keer gas indrukken.
Heb zelf de carburateur afgesteld op de basisinstellingen en hij start al een stuk minder moeilijk, maar nu slaat de motor vaak af als hij stationair loopt en warm is :? Ik heb de mengselschroef van de carburateur toen nog een kwart slag verder opengedraaid, maar nu ruik ik een lichte benzinegeur als de choke helemaal openstaat en ik boven de motor hang. lijkt me niet helemaal goed.
Ik ga ook ff sproeier-reiniger kopen, want misschien ligt het daar nog wel aan en van de contactpuntjes ff de corrosie af schuren. Mocht het dan nog steeds niet goed gaan, dan ga ik dingen vervangen, maar ik heb het idee dat de ontsteking eigenlijk wel goed is.
over die thermostaat: ik dacht ook dat ie kapot was, maar er komt wel echt warme lucht uit mijn verwarming, dus dat betekent waarschijnlijk dat het zendertje of kabel kapot is?
mzl,
Gido
14 mei 2010 om 15:45 #17671273Waar kom je vandaan? Anders kan iemand bijvoorbeeld wel even helpen als ie in de buurt woont. Enneh zoiets als contactpuntjes zou ik gewoon vervangen, kost misschien een keer 5-10 euro en scheelt best veel. De oude kun je natuurlijk ook wel schuren en weer goed afstellen, maargoed dat is maar net wat je wilt.
14 mei 2010 om 20:13 #17671274Heb je soms een elektrische sproeier? Daar kom je achter als er een elektra-draadje naar de carburateur loopt.
Als dat zo is zou ik die eerst vervangen. Deze kan nog wel eens stuk gaan, vooral als de auto een erg lange tijd heeft stilgestaan of als je de tank hebt leeggereden (rommel meegekomen).Groeten, MArk
15 mei 2010 om 15:56 #17671275hey guys,
nou, auto start in 1 keer (met tip van 2 keer je gaspedaal indrukken) en hij slaat niet meer af stationair! ik heb eerst de basisinstellingen: CO schoef helemaal in en dan 2,5 slag uit en mengselschroef 2 slagen uit gedaan. toen sloeg die stationair dus af, en heb ik vandaag dmv proberen het zo gekregen dat ie niet meer afslaat (CO schroef nog halve slag uit). ben benieuwd of ie makkelijk start morgen. Ik zag wel wat druppels bij mijn uitlaat en de motor tril wel wat, maar dat kreeg ik niet beter helaas. Helemaal goed afgesteld staat ie denk ik dus niet, maar ik ben al lang blij dat niet afslaat.
Ik woon trouwens in de stad Utrecht dus als iemand in de buurt woont en heeft een beetje tijd/verstand heeft, dan zou dat heel fijn zijn.
mzl,
Gido
15 mei 2010 om 19:39 #17671276Helaas is Utrecht een stukje van mij af, anders had ik wel even willen helpen met afstellen. Maar er moet vast wel iemand in de buurt wonen die je even wil helpen ;) En kleppen stellen is misschien ook nog wel een idee, i.c.m. een goede afstelling moet het al een hele verbetering zijn!
17 mei 2010 om 08:37 #17671277Kijk, zo ben je al een heel eind weer op scheut !! :D:D:D
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.