Forumindex › Forums › Techniek › C20let / z20let(2.0 16v turbo) › C20LET motor op DTA én Motronic 2.7
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
12 mei 2010 om 11:56 #17221131
Hallo allemaal,
Ik ben een student Autotechniek op de Hogeschool Rotterdam. Daar hebben wij een C20LET motor gekregen op een verrijdbare motorproefstand. Hierachter hangt een motorrem zodat we de motor kunnen belasten. (zit geen versnellingsbak meer aan).
De bedoeling is dat deze motor wordt gebruikt voor onderwijsdoelstellingen (praktijk bij theorielessen, proeven, testen, projecten etc.)
De motor loopt nu van een originele Motronic 2.7 maar het is de bedoeling dat hij óók van een DTA S60 Pro kan lopen (is al aangeschaft).
Zo ver ik had begrepen van enkele tuningsbedrijven kan een DTA gebruik maken van alle originele sensoren en actuatoren. Maar er wordt vaak gezegd dat je kabelboom aangepast moet worden en/of vervangen.
Kan iemand mij dit specifieker definiëren?Want ik had het volgende idee:
Als ik een 2e sloop ECU koop (Motronic 2.5/2.7/2.8 passen allemaal) en daarvan de stekkerverbindingen gebruik. Dan kan m.b.v. die stukken een tussen stekker maken tussen de kabelboom en de DTA.
Immers kan ik de penbezettingen opzoeken van de DTA en die van een Motronic. Dan is het gewoon draadjes van pen naar pen solderen en dan heb je een tussenstekker.Maar goed, ik heb dus een aantal vragen en hoop dat er iemand is hier die mij er mee kan helpen :)
1) Kan een DTA gebruik maken van originele bedrading (zie bovenstaande verhaal)?
2) Kan een DTA gebruik maken van originele sensoren en/of actuatoren?
3) Hoe programmeert men deze DTA’s? Puur op rollenbank? Zijn er ergens complete mappen te verkrijgen? En/of basismappen?
4) Hebben jullie voor mij bedrijven/mensen die ervaring hebben met een C20LET en een DTA zodat ik met hen contact kan opnemen?
5) Zijn er manieren om een originele Motronic uit te lezen zodat ik de standaard waarden heb?Misschien wat veel vragen maar alle info/tips/advies is welkom :)
En ik zal jullie op de hoogte houden van het project en foto’s maken. Is wel zo leuk lijkt mij.
Alvast bedankt.
Groeten,Lennart
12 mei 2010 om 12:40 #17670928dit zijn nu nog eens topics die we willen zien.
1) normaal wel
2) originele sensoren
3) beide maar rollenbank zal wel beter zijn
4) DHZ twente. gekend als rallyastra. Weet dat hij met KMS werkt de DTA ben ik niet 100% zeker
5) moet kunnen, maar zou niet weten hoemisschien handig:
http://www.dhz-twente.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=69&Itemid=9012 mei 2010 om 13:04 #17670929He bedankt alvast voor de antwoorden!
De man van dhz twente had ik al gebeld en die heeft me iets verder kunnen helpen (uiteraard toch bedankt!). Het chiptunen en/of instellen van de DTA besteed hij ook weer uit aan een kennis/kamaraad van hem: http://www.jsautosport.nl/
Dat bedrijf heb ik ook weer contact mee opgenomen en daar ga ik volgende week langs en die kan mij hopelijk wat meer vertellen en uitleggen. Hij was gelukkig behoorlijk enthousiast!Maar goed, hoe meer informatie ik weet, hoe beter uiteraard :) (zeker de informatie die ik te weten kom via dit forum bijv. voordat ik bij die man langs ga volgende week is extra nuttig)
12 mei 2010 om 13:34 #17670930stuur eens een u2u naar miruni.
hij rijd zelf met dta,zal wel op je vragen kunnen antwoorden :thumbupen er is zelfs een dta forum:
kun je zelf achter info zoeken ;)
12 mei 2010 om 14:03 #17670931is het juist niet de studie, waar je de boel zelf leert mappen?
12 mei 2010 om 14:14 #17670932Je kunt even kijken op http://www.dtafast.co.uk Een engelse site maar, je kunt onder downloads kijken welk type sensoren en ander klein materiaal kunt gebruiken.
Hier is ook het schema met de penbezetting te downloaden.
Je kan de motor zelf redelijk afstellen, maar wil je echt 100% zul je toch iemand met de juiste apparatuur moeten vinden. (wij laten dit nog een keer doen bij alons motorsport).
Hier iig een filmpje van een kadett die we op dta hebben gezet, hij staat hier alleen nog wel op een economisch programma ivm apk.
http://www.youtube.com/watch?v=kRKSsnCXu7Y
gr joop
12 mei 2010 om 18:39 #17670933Vaste waardes uit een orginele ecu halen en in een dta zetten werkt niet.
Zet dat ding maar in learning mode met een goeie wide lambda sonde..Er zijn een aantal merken die ondersteund worden door dta vanuit de firmware.
Betreffende de kabelboom,
Wat je wilt kan wel.Je moet alleen een aantal zaken laten vervallen.
Mijn kabelboom is ook zo gebouwd, ik ga hem alleen weer verder uitbreiden.Qua sensoren moet je iig de volgende vervangen, lambda sonde, map sensor..
Volgende optie zou ik iig laten vervallen LMM en eventueel de lfr
Volgdene optie bijplaatsen, luchttemperatuur sensor…
Verder kan het spul aardig blijven zitten
Afhankleijk of je hem wilt ombouwen naar dis ontsteking en wat je nog wilt verbeteren
Ik kan je wel alvast verklappen dat je niet zomaar van iemand de maps en tips en tricks krijgt voor het volledig mappen.
Want dan gooien die jongens hun eigen glazen in, en daar doen ze niet aan merk ik wel13 mei 2010 om 09:05 #17670934origineel gepost door noc
stuur eens een u2u naar miruni.
hij rijd zelf met dta,zal wel op je vragen kunnen antwoorden :thumbupen er is zelfs een dta forum:
kun je zelf achter info zoeken ;)
inboxje heb ik verstuurd, bedankt !
DTA forum heb ik al helemaal af zitten zoeken maar ben er zeker wel wat wijzer geworden maar niet alle info die ik zoek staat daar. Maar bedankt voor de tip.
origineel gepost door sebastiaankadettcabriogsi
is het juist niet de studie, waar je de boel zelf leert mappen?Dat klopt ook, daar heb je inderdaad gelijk in. Maar omdat deze motorproefstand net nieuw is willen ze hem eerst werkend hebben. Er is bijvoorbeeld ook nog nieuwe hardware en software onderweg voor de motorrem zodat deze perfect aan te sturen is en uit valt te lezen.
In de toekomst gaat men uiteraard ‘spelen’ met de instellingen en kijken wat er gebeurd als je bepaalde waardes verandert. Maar het was een eis om de motor altijd op de Motronic te kunnen laten laten lopen. Met de DTA kan dan vervolgens ‘gespeeld’ worden. Maar dan was het weer een eis dat er begonnen wordt met de standaard instellingen van de Motronic, zo goed mogelijk gekopieerd in de DTA. Zo kan men altijd terugvallen op de oude vertrouwde instellingen.
Verder allemaal al bedankt voor de hulp en antwoorden!
13 mei 2010 om 13:11 #17670935Waarom DTA gekozen?
Als je een VEMS PnP had genomen, was je al klaar geweest.
Die past zo op de kabelboom van de LET.
http://www.dp-engineering.nl13 mei 2010 om 15:48 #17670936En de VEMS heeft een startmap met de juiste waardes…:cool:
14 mei 2010 om 16:42 #17670937idd heet niet voor niets een pnp systeem
16 mei 2010 om 09:03 #17670938Originally posted by Corsa_GSi
Waarom DTA gekozen?Als je een VEMS PnP had genomen, was je al klaar geweest.
Die past zo op de kabelboom van de LET.
http://www.dp-engineering.nler is nix mis met DTA hoor.
Ik ben ook blij met DTA.. Kan ook op een orginele kabelboom, kost je iets tijd maar dat maakt nix uit..Ieder zijn ding..
16 mei 2010 om 13:02 #17670939bedankt voor de toevoeging maar de school heeft ooit eens gekozen voor DTA en heeft toen meerdere exemplaren ontvangen/gekocht. Deze hebben ze dus liggen dus daar moeten we het mee doen. Heb helaas geen andere keuzes (meer).
Iemand nog toevoegingen? Antwoorden op mijn vragen? Ervaringen? Advies/tips etc.?
16 mei 2010 om 16:26 #17670940meeste mensen gaan jou echt niet alles prijs geven.
Dit komt doordat dat gedeelte van het tuningswereldje niet zijn geheimen prijs geeft.En ik kan ze geen ongelijk geven.. Als al dat soort maps en extra info vrij gegeven wordt dan zitten een aantal mensen zonder werk.
Dus als jullie slim zijn pak je eerst een c20ne, zorgt dat deze gaat lopen en kijkt wat er gebeurd als je bepaalde zaken aanpast. Gaat het dan mis, kost het max 150 euro voor een andere 8v…
DIt is in mijn ogen leerzamer dan hier op het forum om dta advies te gaan vragen..
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.