Forumindex › Forums › Modellen › Vectra, Signum › code p1109
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
4 mei 2010 om 17:19 #17220788
beste mensen.
vandaag hebben we een inlaatspruitstuk gebouwd op een opel signum 1,9 cdti 150 pk z19dth motor een gemodificeerde
wat een werk.
alleen nou geeft hij een foutcode p1109 wervel actuator onderbroken. wat kan dit zijn. hij gaat in nood loop motorstoring lampje rechts brand
mvg
4 mei 2010 om 17:36 #17666749De actuator is het motortje wat de kleppen aanstuurd. Omdat je hem los hebt gehad ( en waarschijnlijk de accu-klemmen er niet van af hebt gehad ) ziet de computer dit als een storing.
Resetten met tech2 is waarschijnlijk de enige oplossing ( of mss met Op-com ?)
Hoeveel uurtjes ben je er mee bezig geweest ( in Tis staat er 5 uur voor !! )
En :kewlpics genomen toevallig??Ga het binnenkort ook doen !
4 mei 2010 om 17:46 #17666750Als je het inlaatspruitstuk vervangt moet je ook de actuator vervangen.
De actuator is namelijk op het andere pruitstuk ingeregeld (gaat automatisch), en dit is niet met een tech2 te resetten.
4 mei 2010 om 17:53 #17666751we hebben al een paar keer de foutcode gewist maar hij komt gewoon weer terug
we gebruiken geen tech 2 we lezen de auto met een universele uitlees apparatuur
maar kunnen jullie mij vertellen wat ik stapsgewijs moet gaan doen.
kan het ook zijn dat de actuator kapot is want de inlaatspruitstuk met actuator is geen nieuwe maar heeft 27000 km gelopen ik heb hem gekocht van een opel monteur
we zijn ong 12 uur mee bezig geweest een beetje op ons gemak gewerkt
mvg4 mei 2010 om 18:23 #17666752Ik zou het eerlijk gezegd ook niet weten. En in de TIS kan ik ook niets vinden.
Hier is een link naar het document op iemands site: http://members.quicknet.nl/arjan.koen/Intake_Manifold_change.pdf
4 mei 2010 om 18:38 #17666753De actuator is welliswaar ‘zelf-lerend’ maar kan zeker overgezet worden op een ander spruitstuk aldus mijn VOD !!
Dit had ik nl. al geinformeerd. ( nieuwe actuator kost 80 euro ex. )Met een universeel uitleesapp. ( Gutmann , etc ) kan je goed alle codes wissen.
Je kan er echter geen onderdelen mee inleren of weer uit-leren. Ik denk dat dit wel nodig is !4 mei 2010 om 18:55 #17666754hallo
is het nodig om een actuator in te leren of zou het zo zijn dat deze kapot is.een actuator omzetten is ook veel werk ik heb zon gevoel dat het iets simpels is alleen je moet net even weten waar.
ik hoop dat iemand met een verlossende antwoord komt.
mvg
4 mei 2010 om 18:59 #17666755origineel gepost door speaker
De actuator is welliswaar ‘zelf-lerend’ maar kan zeker overgezet worden op een ander spruitstuk aldus mijn VOD !!
Dit had ik nl. al geinformeerd. ( nieuwe actuator kost 80 euro ex. )Dat is neem ik aan de zelfde dealer die je wijs gemaakt heeft dat die ratel bij het uitzetten van je motor normaal is. :jerry
Letterlijk uit Opel TIS (Field Remedy 1919):
Important:
An once used actuator must never be fitted to another manifold again because the system specific tolerances can not be adjusted anymore.4 mei 2010 om 19:00 #17666756Sorry … ik kan je ( nog ) niet het verlossende antwoord geven ! :sleeping
4 mei 2010 om 19:03 #17666757origineel gepost door T.Eskitark
hallo
is het nodig om een actuator in te leren of zou het zo zijn dat deze kapot is.een actuator omzetten is ook veel werk ik heb zon gevoel dat het iets simpels is alleen je moet net even weten waar.
ik hoop dat iemand met een verlossende antwoord komt.
mvg
De actuator is niet programmeerbaar.
Indien de kleppen gangbaar zijn, dan zegt opel dat de actuator vervangen moet worden.
Lees het document in de link die ik heb doorgestuurd maar. Dat is op oplossing van Opel.
4 mei 2010 om 19:10 #17666758origineel gepost door yzf1kr
…
Dat is neem ik aan de zelfde dealer die je wijs gemaakt heeft dat die ratel bij het uitzetten van je motor normaal is. :jerry:hmmz grapjas weer aan zeker ??:P
4 mei 2010 om 19:31 #17666759help
morgen vroeg ga ik verder met de auto
wat kan ik stapsgewijs nalopen danvoordat ik een andere actuator er op monteer
5 mei 2010 om 07:29 #17666760Is de actuator los geweest van de inlaat?
Als dat zo is geweest kan het zijn dat hij onder een iets andere positie terug gezet is, en nu ergens aanloopt en daarom een foutmelding geeft.
Ik weet niet hoeveel marge hier in zit, maar ik kan me voorstellen dat dit met het blote oog bijna niet waarneembaar is.5 mei 2010 om 17:19 #17666761beste mensen
vandaag hebben we twee actuators geprobeerd en bij beide gaf de auto foutcode
alleen wat wel raar is dat als de auto koud is er niks aan de hand is maar zodra de auto warm is begint de storing. ik zag ook dat de stang bij de actuator wat stotterig werkt als hij warm is en dan geeft hij ook storing p1109 wervel actuator permanent of onderbrokeniemand hier ervaring want wij komen er niet meer uit.
mvg
5 mei 2010 om 20:24 #17666762Misschien een stom idee maar is het niet een elektrisch probleem ?
Bedoel je zoekt het nu mechanisch (in de actuator zelf) maar misschien is de stekker van de actuator of de bedrading niet goed.5 mei 2010 om 20:45 #17666763Nee dat kan het zien want we hebben alles nagelopen
ik heb gelezen op Opel tis 2000 dat de actuator vrij gevoelig is.Dus ik denk dat ik deze moet vervangen voor een splinternieuwe
morgen nog even langs de Opel garage voor motor diagnoseMvg
20 mei 2010 om 06:23 #17666764Re: noodloop
Hallo medeforumgebruikersprobleem is opgelost.
Ik ben naar de dealer gegaan voor een motordiagnose
daar uit kwam de eerdere genoemde foutcodeDaarna heeft de monteur de actuator aangestuurd en die ging voor 94% open
conclusie nieuwe actuator alleen ik moest hem bestellen en dat heb ik niet direkt gedaan
eenmaal toen ik naar huis reed heb ik hem goed op tempratuur gebracht tot mijn verbazing vloog hij niet in noodloop heel apart sinsdien ook geen problemenen mee gehad.
Dus als je een inlaatspruitstuk met actuator vervangt rij dan even langs de dealer als je geen tech2 hebt
bedankt voor Jullie reacties
(sorry voor de late reactie was een tijdje offline)
Mvg
Online
Rapporteren | Bewerken | Citeren20 mei 2010 om 07:38 #17666765Trouwens een nieuwe actuator kost 200euro ex btw
Mvg
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.