Forumindex › Forums › Modellen › Vectra, Signum › Vectra start soms niet meer
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
28 april 2010 om 21:18 #17220551
Hallo, hier ben ik weer met een vraag.
Mijn Vectra (’98, LPG G3) is afgelopen vrijdag APK gekeurd. Afgelopen zondag had ik een km. of 6 gereden. Daarna een half uur stil gestaan. Toen ik weer wilde starten lukte dat niet. Hij maakt wel geluid of ie wil starten maar slaat niet aan, als ik gas bij geef (wat normaal nooit hoeft, start altijd als een zonnetje, zelfs afgelopen winter) dan gebeurt er helemaal niets. 10 minuten later startte ie wel weer, het toerental vloog toen (zonder gas te geven, koppeling ingetrapt) naar 3000, duurde een seconde of 3, toen was het weer normaal. Meteen benzine gaan tanken, want benzinelampje brandde wel, dus dacht dat dat misschien het probleem was. Tot vandaag eigenlijk geen problemen meer gehad, maar vanmiddag had ik 20 km. gereden, 10 minuten stil gestaan, geen probleem met starten. 2 km. gereden, 5 min. stil gestaan, moest 4x starten voor ie het deed, toerental normaal. Daarna 1 uur stil gestaan…start niet, gas geven bij het starten deed helemaal niets. (Er zit zo’n 20 l. benzine in de tank, dus dat kan het probleem toch niet zijn.) Paar uur later weer geprobeerd, startte meteen, maar toerental vloog weer naar 3000 voor 3 sec. Auto loopt verder wel goed, rustig, stottert niet.Zo, een heel verhaal, maar hopelijk helpt het om een beeld te krijgen van wat er mogelijk aan de hand is. Ik las ergens iets dat ze bij de APK wel eens iets doen aan de afstelling van LPG, kan het daarmee te maken hebben?
Hopelijk hebben jullie een idee!
Carla29 april 2010 om 11:14 #17664177origineel gepost door cavdmeent
Hallo, hier ben ik weer met een vraag.
Mijn Vectra (’98, LPG G3) is afgelopen vrijdag APK gekeurd.Afgelopen zondag had ik een km of 6 gereden.
Daarna een half uur stil gestaan.
Toen ik weer wilde starten lukte dat niet.
Hij maakt wel geluid of ie wil starten maar slaat niet aan, als ik gas bij geef (wat normaal nooit hoeft, start altijd als een zonnetje, zelfs afgelopen winter) dan gebeurt er helemaal niets.10 minuten later startte ie wel weer, het toerental vloog toen (zonder gas te geven, koppeling ingetrapt) naar 3000, duurde een seconde of 3, toen was het weer normaal. Meteen benzine gaan tanken, want benzinelampje brandde wel, dus dacht dat dat misschien het probleem was.
Tot vandaag eigenlijk geen problemen meer gehad, maar vanmiddag had ik 20 km. gereden, 10 minuten stil gestaan, geen probleem met starten. 2 km. gereden, 5 min. stil gestaan, moest 4x starten voor ie het deed, toerental normaal.
Daarna 1 uur stil gestaan…start niet, gas geven bij het starten deed helemaal niets. (Er zit zo’n 20 l. benzine in de tank, dus dat kan het probleem toch niet zijn.) Paar uur later weer geprobeerd, startte meteen, maar toerental vloog weer naar 3000 voor 3 sec. Auto loopt verder wel goed, rustig, stottert niet.
Zo, een heel verhaal, maar hopelijk helpt het om een beeld te krijgen van wat er mogelijk aan de hand is. Ik las ergens iets dat ze bij de APK wel eens iets doen aan de afstelling van LPG, kan het daarmee te maken hebben?
Hopelijk hebben jullie een idee!
CarlaHeel verhaal, ik heb het even uit elkaar getrokken voor de leesbaarheid, maar het belangrijkste vergeet je ;).
Over welk motor type hebben we het hier?
1.6, 1.8, 2L?Dat de auto niet start heeft NIETS te maken met de LPG afstelling.
1 van de voorwaarden voor een G3 certificaat is dat de auto ten alle tijden start op BENZINE.laat de motor eens stationair draaien op benzine en spuit eens remmenreiniger over de inlaat van de motor (niet te veel over de uitlaat ;))
loopt het toerental omhoog dan heb je ergens een lek in je inlaat en zuigt de motor valse lucht aan (zie hoog toerental).29 april 2010 om 14:26 #17664178klinkt als een defecte LFR (stappenmotor) maar als het een 1.6 is dan hoeft dat weer niet dus … ff wat meer info nog als het kan :)
2 mei 2010 om 11:35 #17664179duidelijk stappenmotor je zou m kunnen cleanen maar beter te vervangen.
2 mei 2010 om 18:02 #17664180‘k Was even een paar dagen afwezig, maar ik ben er weer.
Het is een 1.6 motor.
Inmiddels ben ik bij de garage geweest, die dacht aan een defecte module, wat dat ook mag zijn, maar hij heeft ‘m uitgelezen en er waren geen foutcodes. Het motormanagementlampje was ook niet gaan branden, dus dat had ik al wel verwacht.
Ik kan niet zelf allemaal dingen doen aan m’n auto (stappenmotor cleanen, remmenreiniger op de inlaat…sorry, geen idee waar dat over gaat), maar ik hoopte dat door de dingen die ik vertel en evt. aanwijzingen van jullie kant ik weer naar de garage kan met een duidelijkere vraag.
Het probleem heeft zich de laatste dagen niet voorgedaan, maar het was nu ook kouder buiten én ik heb de auto steeds minstens 2 uur laten staan voordat ik weer verder ging. Het lijkt zich echt alleen voor te doen bij een warme/lauwe motor.
Iets anders nog: Het is mij opgevallen dat er soms iets zoemt in de auto, het is niet de koeling en ook niet het gezoem wat ik de eerste paar kilometers altijd hoor. Het is niet heel hard, maar als ik stil sta lijkt het net of er ergens een koelkast aan staat. Het stopt zodra ik de motor afzet. Past dat ook in het stappenmotor verhaal?
Carla
2 mei 2010 om 18:05 #17664181Het Lijkt zich voor te doen bij warme / half warme motor:
grote kans op een van de volgende onderdelen:
– toerentalsensor
– Bobine (DIS)Willem
2 mei 2010 om 18:13 #17664182origineel gepost door wim-v6
Het Lijkt zich voor te doen bij warme / half warme motor:grote kans op een van de volgende onderdelen:
– toerentalsensor
– Bobine (DIS)Willem
Kan het niet willen starten hier mee te maken hebben, of gaat dit om het hoge toerental? Dat is nl. niet het grootste probleem, meer een verschijnsel, maar ja…’t één zal wel met het ander samenhangen.
Verklaart dat ook het zoemende geluid?2 mei 2010 om 18:17 #17664183kan voor bijde problemen met deze dingen te maken hebben..
Geen toerental signaal = niet starten = geen storing, dit ivm de computer niks regristreerd van beweging omdat er geen toerental signaal is.
willem
5 mei 2010 om 19:38 #17664184Tot vandaag zonder problemen gereden. Vanmorgen 90 km. gereden, 2 uur later weer terug naar huis. Alles normaal. Na 40 km. getankt, ook daarna weer keurig starten.
Auto heeft 4 uur stil gestaan (wel met de zon op de motorkap, motor voelt lauw aan), ik wil iemand bij de garage op gaan halen (ook toevallig), start ie weer niet. 1 1/2 uur later weer geprobeerd, zon was inmiddels van de auto af, maar starten ho maar, nog een uur later geprobeerd, maar nee hoor, weer niet willen starten.
Misschien een gekke vraag, maar ik heb er eigenlijk nooit goed op gelet, als je start, gaat dan ook altijd het motormanagement lampje branden? Dat doet ie nu nl. wel, dus eigenlijk hoop ik dat ie nu wel een foutcode geeft. Maar ik ben bang dat dat lampje gewoon hoort te branden bij het starten en dan ben ik nog niks verder.
Kunnen de toerentalsensor en bobine doorgemeten worden, of moet je eerst vervangen en dan maar afwachten of het probleem verholpen is?
O ja, het zoemende geluid is er de ene keer wel, de andere keer niet. Zowel bij koude als bij warme motor. Als het er eenmaal is, blijft het de hele rit. Het maakt niet uit of ik stilsta of rijd, het blijft een constant geluid.Ik ga morgen maar weer naar de garage, als ie dan tenminste starten wil. Anders laat ik me maar weer eens wegslepen ;)
5 mei 2010 om 20:16 #17664185Motormanagement lampje gaat aan bij opzetten Contact.
en pas als de motor is aangeslagen gaat dit lampje uit.
Komt de toerenteller een klei stukje uit de hoek als ie niet wil aanslaan tijdens starten??
Verdenk sterk de toerental sensor namelijk.
Willem
5 mei 2010 om 20:21 #17664186origineel gepost door wim-v6
Komt de toerenteller een klei stukje uit de hoek als ie niet wil aanslaan tijdens starten??
Verdenk sterk de toerental sensor namelijk.
Willem
Ja, daar heb ik vanavond op gelet. Hij komt misschien 1 of 2 mm omhoog.
5 mei 2010 om 20:22 #17664187Let daar effe op, als ze helemaal NIET omhoog komt is de toerental sensor kapot.
Willem
5 mei 2010 om 20:30 #17664188Ja, hij komt dus wel iets omhoog, maar niet meer dan 1 á 2 mm.
5 mei 2010 om 20:36 #17664189okeej
dan is het iets anders
dan zou je moeten gaan controleren of ze vonkt en of de benzine pomp aanslaat..
je kan ook uit voorzorg de 2 paarse relais vervangen in de relaibox in die bovenop de ABS pomp zit.
Willem
5 mei 2010 om 20:45 #17664190dan zou je moeten gaan controleren of ze vonkt en of de benzine pomp aanslaat..
Kan ik dat makkelijk zelf doen? (Zonder al te veel technische kennis en materialen bedoel ik.)
je kan ook uit voorzorg de 2 paarse relais vervangen in de relaibox in die bovenop de ABS pomp zit.
Zijn dat van die plastic blokjes met koperen pootjes eraan? Sorry…weet even niet hoe ik dat anders moet omschrijven. Kun je die gewoon bij Brezan halen? En even voor de nieuwsgierigheid, waar dienen die relais voor?
5 mei 2010 om 20:49 #17664191Controleren:
Vonk:
bougieskabels los halen > Test bougie aan de kabel > schroefdraad van de bougies tegen metaal van de motor drukken > Motor laten starten > dan moet tussen massa electrode en centrale electrode vonk ontstaan
Werking Benzine pomp:
bankzitting opklappen > plastic deksel los wippen > met de oor richitng gat > iemand laten starten > luisteren of de pomp draait.
Relais:
Roze/paarse plastic 4kanten blokje met 4 pootjes eraan..
Willem
5 mei 2010 om 20:52 #176641925 mei 2010 om 20:57 #17664193origineel gepost door wim-v6
Controleren:Vonk:
bougieskabels los halen > Test bougie aan de kabel > schroefdraad van de bougies tegen metaal van de motor drukken > Motor laten starten > dan moet tussen massa electrode en centrale electrode vonk ontstaan
Daar was ik al bang voor, als ik ff google kom ik er vast achter waar die bougieskabels zitten, heb ook wel een vermoeden… Maar een testbougie heb ik niet. Mooi klusje voor de garage denk ik zo.
Werking Benzine pomp:
bankzitting opklappen > plastic deksel los wippen > met de oor richitng gat > iemand laten starten > luisteren of de pomp draait.
Relais:
Roze/paarse plastic 4kanten blokje met 4 pootjes eraan..
Dat is iets wat wel gaat lukken, ware het niet dat ik morgen niemand in de buurt heb die even kan starten.
Maar als die relais gewoon bij Brezan te krijgen zijn, kan ik ze wel zelf vervangen (dat dan weer wel ;) )5 mei 2010 om 21:00 #17664194kom je uit de buurt???
Wil wel helpen..
==============================================================================
Bougies kabels zitten onder de Ecotec kap..
==============================================================================
okeej, vervangen is geen probleem, anders als ie niet wil starten iemand laten starten en met de dikke kant van een schroevendraaier erop tikken..
Willem
5 mei 2010 om 21:07 #17664195Als je Soest in de buurt noemt haha! Nee niet echt dus. Wel bedankt voor het aanbod!
Waarvan ik dacht dat het de bougiekabels waren klopt dus wel, maar ik heb nog nooit zo’n ding losgehaald, laat staan dat ik weet waar ik wel of niet aan mag zitten en of er stroom op staat of niet.
Oh ja, en het ronddraaien van de brandstofpomp, dat moet ie zoiezo doen neem ik aan, maakt het ook nog uit of ik probeer gas te geven tijdens het starten? Normaal doe ik dat nooit, is ook nooit nodig. Nu doe ik dat wel als ie niet wil starten in de hoop dat er wat gebeurt, maar het lijkt gewoon alsof er niets gebeurt als ik het gaspedaal indruk.
5 mei 2010 om 21:15 #17664196bij starten moet de pomp gaan draaien..
Willem
5 mei 2010 om 21:16 #17664197Oja, voor mij is bijna alles naast de deur…
Ze halen me ook naar duitsland om een Distri riem om te leggen…
Willem
5 mei 2010 om 21:25 #17664198Haha, ja Duitsland is toch ook niet naast de deur, maar dan weet je wel zeker wat het probleem is. Straks rij ik naar Nootdorp (kan ik wel meteen naar ‘t strand) en dan start ie natuurlijk de rest van de dag als een zonnetje :hmmz
Stel dat het iets met de brandstofpomp is, is er dan ook een kans dat ie er tijdens het rijden een keer mee ophoudt?
Als er iets met m’n auto is vind ik dat nog tot daar aan toe, maar als ik er niet meer op kan vertrouwen vind ik het wel een stuk minder worden :cry5 mei 2010 om 21:29 #17664199als het de pomp zelf was had je allang gestaan…
Maar hij doet het alleen wanneer hij een tijd heeft stilgestaan, en dan start ie niet..
en ja, wat is het je waard om m goed te krijgen..
kan evt ook met mijn mobile werkplaats langsrijden uiteraard..
Willem
5 mei 2010 om 21:37 #17664200Nou, het probleem is niet een ritje naar Nootdorp. Maar als ie dan geen kuren vertoont kun je nog niks toch? Of denk je dat je het probleem ook kunt achterhalen als ie wel start? In dat geval wil ik best een paar kilometers maken hoor :)
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.