Forumindex › Forums › Techniek › C20xe (2.0 16v) › oliekoeler afgedopt c20xe, probleem?
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
8 april 2010 om 21:39 #17219790
hallo allemaal,
ik zit met een vraag, een tijdje geleden heb ik een c20xe gekocht waarvan ze de leidingen naar de oliekoeler hebben dichtgelast omdat de koeler lek was, dus afgesloten. ik heb hier verder niet meer over nagedacht totdat iemand zei dat de motor wel eens zonder oliedruk gelopen zou kunnen hebben, omdat als de thermostaat open gaat de olie niet meer richting koeler kan.
nu twijfel ik hieraan, want bij koude motor blijft de thermostaat ook dicht en loopt de olie via een bypass, het lijkt mij dat als de thermostaat open gaat maar de olie niet kan doorstromen ook via een bypass gaat stromen? of kreeg de motor gewoon geen olie meer?
ben benieuwd, weet ik of ik hem in moet gaan bouwen of uit elkaar trekken:hmmz
8 april 2010 om 22:17 #17654242Dat de oliekoeler is afgedopt, maakt niets uit. De thermostaat gaat open aan de hand van je koelwatertemperatuur.
9 april 2010 om 07:09 #17654243in de ring waar je de leidingen van de oliekoeler inschroef zit ook nog een thermostaat….
deze gaat aan de hand van je olietemp open anders zou de olie continu door de oliekoeler gaan en zou bijna niet warm worden….
9 april 2010 om 07:46 #17654244je kan de ring van de olie koeler eraf halen en een draad busje van een zonder olie koeler er indraaien en daar de olie filter opschroeven
:thumbup9 april 2010 om 08:30 #17654245origineel gepost door royke2000
je kan de ring van de olie koeler eraf halen en een draad busje van een zonder olie koeler er indraaien en daar de olie filter opschroeven
:thumbup:thumbup
Heb ik ook gedaan
9 april 2010 om 09:21 #17654246AnoniemLid sinds:
1 January 1970ook zou je er weer n oilekoeler op kunnen monteren
maar dat t afgedopt is is nog geen reden tot paniek
slimmer zou in dat geval geweest zijn om beide leidingen domweg met 1 slang met elkaar te verbinden
dan was er niets “vernield”en was t terug plaatsen van een olie koeler iets gemakelijker;)
9 april 2010 om 10:09 #17654247Adapter plaat van de olie koeler eraf en bij de opel dealer een draadbus van de oliefilter van een ascona C halen. Dan kan je zo de olie filter erop schroefen. Voor 6 euro ben je klaar en is het fatsoenlijk.
10 april 2010 om 15:15 #17654248fatsoenlijk is alleen als je de oliekoeler monteert.
deze zit er niet voor niets op…
is al zo vaak voorbijgekomen hier:sleeping
11 april 2010 om 10:42 #17654249origineel gepost door sjoerdie
fatsoenlijk is alleen als je de oliekoeler monteert.deze zit er niet voor niets op…
is al zo vaak voorbijgekomen hier:sleeping
juist andere koeler er op.
en evt nieuwe slangen op maat laten maken.11 april 2010 om 19:23 #17654250Koeler zit er niet voor niets op, maar toch..
Ik rijdt al 13 jaar zonder koeler…no sweat!!
Ook ik heb gewoon een andere bus in het oliehuis geschroefd.11 april 2010 om 19:25 #17654251ik rij op de manier waarop de koeler zeker nodig is….
de manier waarvoor een c20xe gemaakt is dus:angel
11 april 2010 om 20:30 #17654252ligt ook aan de auto.
in een corsa of iets zou ik er lekker een koeler opfietsen.
11 april 2010 om 20:34 #17654253AnoniemLid sinds:
1 January 1970ik vind de olie koeler afsluiten ook “downgraden”
waarom wel andere nokkenassen uitlaten
inlaten chipsmaar vervolgens een koeler weg laten???
mij ontgaat ff de logica van t verhaalik heb der enkel grotere olie koelers opgezet:o;)
racimax bavalt mij goed:thumbup13 april 2010 om 16:44 #17654254Ik heb er gewoon een slang tussen gezet voor als ik toch
de koeler nodig zou hebben.
In mijn geval doe ik wedstrijden van max 3 min per rit
en heeft de koeler niet veel nut.13 april 2010 om 21:35 #17654255ik zeg ook niet dat ik de koeler weglaat, ik wilde weten of de motor nu schade heeft opgelopen doordat de oliekoelerleidingen door de vorige eigenaar zijn dichtgelast?.
14 april 2010 om 08:21 #17654256Rij zelf ook zonder, gaat prima. Zit een draadbus (waar het oliefilter weer op kan) in van M-tech kostte 10 euro incl verzenden. Heb wel een 18s carter daar gaat sowiezo al genoeg olie in.
Dus voor dagelijks op de weg (wat ik doe) zal ik overwegen om em weg te laten.
Heb evt die adapter over voor €15,-
14 april 2010 om 20:27 #17654257Correct me if i am wrong. Bij koude toestand slaat hij de oliekoeler over en loopt hij rechtstreeks via bypass naar het blok. Wordt hij warm dan gaat de thermostaat open en sluit hij de bypass af om zo door de oliekoeler te lopen. Dit is ook zo gemaakt omdat er anders geen druk achter staat om door je oliekoeler te laten lopen.
Als ze hem dus dicht gelast hebben (erg vreemde manier van een auto onderhouden) en ze hebben ermee gereden zou ik er vanuit gaan dat dit blok zeker een smeerprobleem heeft gehad/gekregen.
Maar hoe ziet die thermostaat er nu uit, zit die er uberhaupt nog in?16 april 2010 om 16:05 #17654258@arjan, je hebt gelijk vrees ik, heb gister een thermostaathuis opengemaakt en zit idd geen bypass in, als olie warm wordt sluit hij de bypass af en kan de olie uitsluitend door de koeler stromen. maargoed, vanavond gaan we toch maar het blok inbouwen, loopt ie goed heb ik veel geluk;)
ik snap echt niet hoe je het verzint de leidingen dicht te lassen, of een andere koeler of een andere nippel om zonder koeler te rijden lijkt me net zo makkelijk mja, sommige mensen:cry
zodra alles draait laat ik mn bevindingen horen.
allemaal alvast bedankt voor jullie reacties.
16 april 2010 om 16:49 #17654259de vraag is, hoelang is zo gereden, en hoelang houd ie het nog vol.
als de lagers al een opdonder hebben gehad, kan het met 500km afgelopen zijn.
Ik had voor de zekerheid 1 drijfstanglager losgepakt om het na te kijken.
17 april 2010 om 13:46 #17654260Dat zou ik idd ook doen, even pannetje eraf en sowieso de lagers bekijken. Een paar minuten zo laten lopen als ie warm is kan al genoeg zijn.
En waarom mensen zoiets dichtlassen, sja, weten niet wat ze doen of hoe dat iets werkt:(17 april 2010 om 15:40 #17654261Toch raar dat ongeveer 90% van alle autocrossers er gewoon stoppen indraaien en gaan crossen:hmmz
Zelf 3 xe’s gehad en altijd zo gereden.
Bij niemand heeft het ooit problemen gegeven.
Bij een originele sandwichplaat tenminste.
Wat ik wel zou adviseren is de oliepomp te vervangen als de motor goed blijkt te zijn.
Dat is doodsoorzaak nr 1:D17 april 2010 om 15:47 #17654262Als je de thermostaat uit je pomp haalt en je stopt hem dan af zal het geen problemen geven, laat je hem zitten verlies je echt druk.
17 april 2010 om 15:57 #17654263Ik twijfel er nog aan om er 1 op de corsa te zetten.
Heb op ebay wel een betaalbare set gezien….17 april 2010 om 16:22 #17654264origineel gepost door Arjan Kuijper
Als je de thermostaat uit je pomp haalt en je stopt hem dan af zal het geen problemen geven, laat je hem zitten verlies je echt druk.Waar verlies je druk dan?
Op de meter geeft hij gewoon zijn druk nog aan.
Maargoed beter is natuurlijk een korte nippel monteren.17 april 2010 om 19:11 #17654265Als je je pomp goed bekijkt, en dan met name het ronde stuk waar die thermostaat in zit, zie je aan de zijkant 2 gaten. Bij koud staat het ene gat open en het gat naar de oliekoeler houdt hij dicht. Wordt hij warm dan duwt het pennetje de thermostaat naar buiten waarmee het gat naar de oliekoeler opengaat en het gat naar de motor dicht gaat. Dus hoe je het ook bekijkt, je druk/opbrengst is bij lange na niet optimaal. Loopt de druk te hoog op dan ontsnapt de olie via het overdrukventiel terug het carter in, en dus niet naar boven naar de motor.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.