Forumindex › Forums › Techniek › C20xe (2.0 16v) › kleppendeksel schoonmaken en weer laten blinken?
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
2 april 2010 om 23:27 #17219508
Weet iemand hoe je het kleppendeksel het beste kan schoonmaken zodat ie weer blinkt? Nu de winter voorbij is zit er nog allemaal ingebrande vlekken op van pekelreste. En met een goed sopje of Mequiars engine cleaner gaat ‘t er niet af.
Ik heb voor een nekketting wel is van dat agressieve spul gebruikt om zilver schoon te maken. Je legde je ketting een dagje in dat potje en de volgende dag blinkte/schitterde het weer als nieuw zilver! Aangezien het deksel alleminium is, is daar ook zulk spul voor?
Ik kreeg al de tip om het op te schuren met nat-schuurpapier 600, ofzo, en dan polijsten… maar is dat m’n enige optie?mvg,
paul3 april 2010 om 05:31 #17651201AnoniemLid sinds:
1 January 1970of overspuiten of polijsten
die vleken zijn in de lak getrokken
en was poets je er inderdaad meest niet weer uit
je kunt nog eens commandant cleaner proberenmaar als dat niet helpt is enkel of schuren en polijsten
of opnieuw spuiten n optie;)3 april 2010 om 16:08 #17651202of dan gelijk laten poeder coaten.
3 april 2010 om 16:29 #17651203Oppassen met dat straf spul voor zilver.
Dat werkt in zijn meest simpele vorm met een sodaoplossing waarin je het vuile zilver en en aluminium plaatje,ik gebruik zilverpapier,legt en door een chemische reactie gaat het zwart,dus de oxydatie van het edeler metaal zilver naar het minder edele metaal aluminium.Je zou ,ook zink daarvor kunnen gebruiken.Maar 1 aluminium is dus de klos,die krijgt het vuil over zich
2 dit werkt niet met alle soorten vuilJaak
3 april 2010 om 17:13 #17651204Ik neem aan dat je kleppendeksel al gepolijst is?
Dus gewoon blank ongelakt alu.
Als er er dan van die witte punten in zitten kan je proberen met wat waterproof schuurpapier de deksel op te schuren en dan weer met een lappenschijf en polijstpasta alles weer netjes polijsten.
Maar meestal blijven er dan toch nog wat puntjes in zitten.
Het mooiste is dus op de deksel weer helemaal opnieuw te polijsten dus eerst grof schuren en dan steeds fijner en dan polijsten alleen dan ben je wel een paar uur zoet.3 april 2010 om 17:27 #17651205Even een klein voorbeeldje.
Deze kleppendeksel was eerst helemaal nog gelakt, dus eerst met verfafbijt aan de gang, daarna schuren 150 met een excentrische schuurmachine,240 met kleine vlakschuurmachine, 320 waterproof, 600 en als laatste 1000. Dan heel even met een lappenschijf met wat polijstpasta erover heen en klaar.
4 april 2010 om 08:29 #17651206AnoniemLid sinds:
1 January 1970origineel gepost door Bas_nl
Even een klein voorbeeldje.Deze kleppendeksel was eerst helemaal nog gelakt, dus eerst met verfafbijt aan de gang, daarna schuren 150 met een excentrische schuurmachine,240 met kleine vlakschuurmachine, 320 waterproof, 600 en als laatste 1000. Dan heel even met een lappenschijf met wat polijstpasta erover heen en klaar.
je moet bij n motorzaak eens belgom alu gaan halen
en daar dit dekel nog eens mee behandelen
hoeft niet eens met n borstel kan gewoon in poetsen en met schone doek uitpoetsenwordt de glans veel dieper van:wors
4 april 2010 om 15:18 #17651207maar hoe krijgen jullie die kleine hoekjes en randjes dan geschuurd.
grote oppervlakken dat snap ik wel.groeten.
4 april 2010 om 16:35 #17651208Kleine hoekjes en randjes is gewoon een kwestie van met de hand schuren. Met een mouse oid. kan je ook al behoorlijk ver komen alleen je zal altijd stukjes overhouden die met de hand moet doen.
Belgom alu haal ik gewoon bij de automaterialen zaak maar ik vind als je eerst met een lappenschijf en polijstpasta hebt gepoets en daarna met belgom aan de gang gaat, wordt de glans minder. Maar dit is ook afhankelijk van het materiaal.
Het giet alu van zo’n kleppendeksel is vrij hard en gaat belgom niet zo mooi blinken terwijl mijn velgen van mijn ktm sm juist hele mooie diepe glans krijgen van belgom.
Dat is temminste mijn ervaring. -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.