Forumindex › Forums › Modellen › Manta › vervangen achterveren>gelukt, maar nog een vraag
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
31 maart 2010 om 16:33 #17219410
Van mijn Manta B is de rechter achterveer gebroken.
Zijn de veren achter makkelijk te vervangen?
Of heb je speciale apparatuur nodig?
Veerklemmer of zoiets?
Bedankt alvast voor tips!
31 maart 2010 om 16:36 #17649732is heel simpel, schokbrekers achter los, panhard stang aan een kant los( schuine stang die van de as naar de carrosserie loopt) en dan de auto rustig aan opkrikken en dan til je zo de carroserie op en blijft de achteras op de grond en dan pak je zo de achterveer ertussen uit:D
31 maart 2010 om 16:37 #17649733bouten van de schokbreker los maken en de auto opkrikken tot je de veren er tussen uit kunt pakken..
makkelijk dus..
gereedschap 2x sleutel 17 (of 19) en een krik..
31 maart 2010 om 17:16 #17649734skokbrekers hebben ook wel eens 14/15 waar ze mee vast zitten :D:D
31 maart 2010 om 17:20 #17649735Kwartier tot 30 minuten werk.
Ik zet een krik onder het differentieel,
Krik de auto op.
Zet twee assteunen onder de achterste balken (net voor het achterwiel).
Draai alleen de schokdempers los aan de bovenkant (even meten hoeveel schroefdraad er boven de moer uitsteekt, zodat je ze op dezelfde spanning weer monteert).Dan de krik (met achter-as) laten zakken (let op de remslang tussen de carrosserie en de achter-as).
Nu kun je de veren er zo tussenuit pakken en de nieuwe monteren.
Daarna de achter-as weer opkrikken en de schokdempers weer vast zetten.
De krik verder omhoog en de as-steunen verwijderen en vervolgens de auto laten zakken.Succes !!!! :D :D :thumbup :thumbup
31 maart 2010 om 22:46 #17649736Nou, bedankt voor de tips. :thumbup:thumbup
Zo te lezen kan zelfs ik dat!31 maart 2010 om 23:05 #17649737Kijk, dás nou eens service op en top :thumbup
1 april 2010 om 12:42 #17649738origineel gepost door postbusmanta
Kwartier tot 30 minuten werk.Ik zet een krik onder het differentieel,
Krik de auto op.
Zet twee assteunen onder de achterste balken (net voor het achterwiel).
Draai alleen de schokdempers los aan de bovenkant (even meten hoeveel schroefdraad er boven de moer uitsteekt, zodat je ze op dezelfde spanning weer monteert).Dan de krik (met achter-as) laten zakken (let op de remslang tussen de carrosserie en de achter-as).
Nu kun je de veren er zo tussenuit pakken en de nieuwe monteren.
Daarna de achter-as weer opkrikken en de schokdempers weer vast zetten.
De krik verder omhoog en de as-steunen verwijderen en vervolgens de auto laten zakken.Succes !!!! :D :D :thumbup :thumbup
Waarom maak je ze eigenlijk aan de bovenkant los?
Ik pak altijd de onderste bout+moer eigenlijk1 april 2010 om 15:34 #17649739Klinkt idd simpel!
Is de vooras net zo makkelijk?
1 april 2010 om 15:54 #17649740origineel gepost door Stender
Klinkt idd simpel!Is de vooras net zo makkelijk?
nee helaas niet, voor moet je de stabistang, fusee als je pech hebt, stuurstang, remmen en schokdemper loshalen en dan nog krijg je de veer er met moeite tussenuit…
1 april 2010 om 19:09 #17649741origineel gepost door Kale gek
origineel gepost door Stender
Klinkt idd simpel!Is de vooras net zo makkelijk?
nee helaas niet, voor moet je de stabistang, fusee als je pech hebt, stuurstang, remmen en schokdemper loshalen en dan nog krijg je de veer er met moeite tussenuit…
Ook als je degelijke veerspanner hebt?
1 april 2010 om 19:30 #17649742De meeste veerspanner krijg je er niet tussen, omdat daar erg weinig ruimte is.
Ik heb zelf een paar veerklemmen gemaakt, die er wel tussen passen.
1 april 2010 om 19:38 #17649743neem om je het makkelijk te maken de onderste bout los van de schokbreker.
anders heb je soms 2 man nodig om je schokbreker weer door die kleine gaatjes te krijgen
1 april 2010 om 20:47 #17649744Draaien jllie maar lekker die grote roestige bout aan de onderkant los.
Ik hou m’n handen wel schoon en buig voorover de kofferbak in :P :P
Eerst opkrikken onder het differentieel:
Assteunen onder de achterste balkjes:
Schokdemper loshalen aan de bovenkant:
Achteras laten zakken d.m.v. de krik:
Ene veer verwijderen en de nieuwe monteren:
2 april 2010 om 06:12 #17649745:wors:worsking:
2 april 2010 om 10:28 #17649746origineel gepost door postbusmanta
Draaien jllie maar lekker die grote roestige bout aan de onderkant los.Ik hou m’n handen wel schoon en buig voorover de kofferbak in :P :P
Als ie zo roestig is kun je er meteen een mooie nieuwe in draaien :P:P
2 april 2010 om 15:46 #17649747@postbusmanta:
Geweldig, die foto’s erbij. Nou kan het niet meer mis gaan!
Toppie:thumbup:thumbup9 april 2010 om 13:20 #17649748Het is gelukt!
Was toch nog een heel gedoe. Bij mij zaten bij de schokbrekers maar 1 moer ipv de 2 op de foto van Stefan.
Dus draaide de schroefdraad mee. Onderaan zat alles natuurlijk vastgeroest.
Toen maar zelf een extra moer op de bovenkant en met veel gepiel, gevloek en heel veel geduld kwam de onderste moer toch los.
Toen de eerste veer gelukt was, ging de tweede al makkelijker.Maar het is me gelukt:P:P
9 april 2010 om 13:26 #17649749origineel gepost door McLambo
origineel gepost door Kale gek
origineel gepost door Stender
Klinkt idd simpel!Is de vooras net zo makkelijk?
nee helaas niet, voor moet je de stabistang, fusee als je pech hebt, stuurstang, remmen en schokdemper loshalen en dan nog krijg je de veer er met moeite tussenuit…
Ook als je degelijke veerspanner hebt?
Als je de auto omhoog hebt op een bokje of wat dan ook, dan even krikje onder de onderste draagarm, alles losdraaien, en dan krikje langzaam laten zakken. Wel even uitkijken bij originele veren, die staan wat meer onder spanning. Heb het zelf bij verlaginsveren gedaan (4cm geloof ik). Toen gaf ik hem nog ff een tikje, en was ie los. Originele veren wellicht wat in bedwang houden zodat ze niet ineens door de ruit van je huis ligt ofzoiets :hmmz
9 april 2010 om 15:30 #17649750goed om te horen John
ik zag je nog voor de zaak langs blazen:jerry:D
9 april 2010 om 19:18 #17649751klopt, even testen of de veren er niet onderuit zou springen bij het rijden:P
10 april 2010 om 13:34 #17649752Veren zitten er nu mooi onder, maar het lijkt of hij nou achter hoger staat dan voor. Komt dat door de nieuwe veren? Oftewel zakt het nog? Of zijn deze veren langer dan de vorige? Heb aantal ringen nageteld, zijn volgens mij hetzelfde. Of kan het aan de schokbrekers liggen? Heb ik die misschien te strak aangeschroefd?
Iemand een idee.Bijgaand wat foto’s ter verduidelijking
10 april 2010 om 15:05 #17649753die veren zakken meestal nog wat in. na een tijdje
10 april 2010 om 15:25 #17649754Maar niet zoveel dat ie net zo hoog wordt als voor. Waren de nieuwe veren ook korter dan de oude?
10 april 2010 om 15:38 #17649755oude en nieuwe achterveren zijn even lang (als ik goed geteld heb), namelijk 9 ringen.
maakt het nog uit hoe strak de moer op de schokbrekers zit?zag trouwens op een foto van toen ik hem net gekocht had, dat de achterkant wat hoger stond dat voor.
zie foto: -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.