Forumindex › Forums › Modellen › Corsa › Olie verbruik opel Corsa 1.4
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
9 juni 2011 om 17:29 #17219273
Beste leden
Sinds kort heb ik een Opel Corsa 1.4 Eco Swing van 1994
Ik merk dat de auto iets olie verbruikt. Hoe kan ik dit oplossen?Groetjes Ruud
9 juni 2011 om 17:42 #17648318verbruik of lekkage,
verbruik zal niet gemakkelijk op te lossen zijn 1-2-3,
9 juni 2011 om 17:45 #17648319Hij lekt niet. Er zit nu 10 W 30 in. ( volgens mij niet de goede)
Komt ook heeel ietjes rook uit de olievuldop als je um open draaid.10 juni 2011 om 07:13 #17648320Ten eerste…. Elk blok verbruikt olie. Dat kan niet anders, want anders krijgt het de boel niet gesmeerd en gekoeld.
Soms lijkt het, dat een blokje geen olie verbruikt, vooral als me kortere stukjes rijdt, maar dan zit er vaak “water” erbij (van de condensvorming, want het blok komt niet op temp.) Ga je dan wel eens een keertje een lang stuk rijden, dan verdampt het water, en dan zakt het oliepeil ineens erg hard. Maar het verbruik was altijd al daar.Normaal hoort er 10W40 olie in te zitten, maar je zou kunnen experimenteren met een wat dikkere olie. Maar niet TE dik, want dan krijg je problemen met je hydraulische klepstoters. Of een betere kwaliteit olie (en dat hoeft dan geen full-syntheet te zijn). En daarnaast zijn er additieven te koop, die olieverbruik enigszins tegen gaan. De ene helpt wel, en de andere weer niet. Daar zijn de ervaringen verschillend in.
Vebruik van 1 liter op de 1000 kilometer is nog acceptabel te noemen (mag volgens de Opel boekjes). Maar het is normaler, dat een blok een litertje op de 3000 Km verbruikt. Ik ben in mijn gehele Opel leven nog nooit een Opelblok (of een ander merk overgens) tegengekomen, dat geen olie verbruikt. De ene wat meer, de andere wat minder. En ik rij door de bank heen altijd lange afstanden (50 Km of meer).
Als er echt sprake is van bovenmatige slijtage, dan zal het blok gerevisseerd moeten worden. En of dat economisch nog haalbaar is? Of een ander blokje opsnorren, waarvan je zeker weet, dat het goed is.
10 juni 2011 om 07:18 #17648321ik neem aan c14nz of een se?
10 juni 2011 om 13:07 #17648322Euhm laat de TS eerst is posten wat hij olieverbruik vindt….
voordat we met zijn allen iets gaan schreeuwen110 juni 2011 om 17:42 #17648323Mee eens Corsa_GSi.
Defineer eerst eens wat “verbruik” is.Maar er even vanuit gaande dat het teveel is, toch even wat ideetjes.
-Slechte koppakking, waardoor meer olie dan normaal bij de verbrandingskamer komt. (goed op te lossen, maar veel werk, dus veel arbeidsloon)
-Gare klepsteel rubbers. Daardoor gaat olie vanuit het nokkenas-huis langs de klepstelen naar beneden de verbrandingskamer in. Wil nog wel eens voorkomen bij 8valve blokjes. (verschrikkelijk kutwerk, veeeeel loonkosten want de rubbers kosten geen ruk)
-Slechte carter ontluchting. Daardoor gaat olie via de carteronluchtings-slang naar de inlaat en zo de verbrandingskamer in (makkelijk te fixen. ff kleppendeksel loshalen, filter die er in zit even schoonmaken (weken in terpentine ofzo) en de slang uitspoelen)
-Gare zuigerveren, waardoor de olie die de zuigers moet smeren niet goed onder de zuiger blijft en eveneens weer in de verbrandingskamer terecht komt. (Dat wordt een dikke revisie. kijk dan maar uit naar een nieuw motorblok…)Rook uit de oliedop is niet zo erg, dat is gewoon waterdamp. Doet elke auto, zeker als hij pas gestart is of net aan het afkoelen is.
En je zegt dattie niet lekt, maar defineer dat eens. Dat je geen druppels onder de auto ziet liggen zegt niet dattie niet lekt.
Als een pakking (b.v. de kleppendeksel pakking, komt vaker voor) lek is, kan het prima dat er miniscule beetjes olie uit komen, die door de warmte aan de buitenkant van het blok opdrogen.
Je krijgt dan een dikke laag aangekoekt zwartkleurig vet.
Dus kijk eens langs de randen van de pakkingen of er aangekoekte zwarte smurrie zit. Dat is al een lek namelijk.
@Kiyamizio: 1994 moet idd een 8valve zijn. Denk geen C14SE ivm “Eco” uitvoering. Denk een X14SZ, gezien dat een Ecotec 8v blok is.
En anders een C14NZ, want die werden in dat jaar ook nog geleverd.10 juni 2011 om 17:59 #17648324x14sz is ook multi point zeker heel veel eco zijn toch ook multipoint injectie
11 juni 2011 om 05:04 #17648317@kiyamizio wrote:
x14sz is ook multi point zeker heel veel eco zijn toch ook multipoint injectie
X14SZ is geen multipoint ;) Die is nagenoeg gelijk aan een C14NZ, maar dan met DIS ontsteking, een EGR klep en iets hogere compressie doormiddelvan andere zuigers.
Je kan trouwens een hoop te weten komen over een motor aan z’n code ;)
Eerste letter is de “euro norm” ofwel de emissie regels waar de motor aan voldoet, zodat die “schoner” is. C heeft alleen een katalysator en eventueel een lambdasensor nodig, X heeft daarbij ook dingen als een EGR klep.
Cylinder inhoud als getal had je al wel door.
De eerste letter na de cylinderinhoud is het compressie nivo. Met meer compressie, heb je in de regel minder benzine nodig om hetzelfde werk te doen. (daarom werkt drukvulling met een turbo, je doet dan alvast wat compressie van buitenaf zodat de motor dat niet zelf hoeft te doen).
Tweede letter na de cylinder inhoud is het benzinesysteem. Z staat voor “Zentral Einspritzung” oftewel, monopoint injectie. E staat voor “Elektronischer Einspritzung”, en dat is voor zover bekend altijd multipoint.
Dan is er eventueel nog een derde letter om opties aan te geven, zoals T voor Turbo.Kortom, waarschijnlijk gaat het om een X14SZ, omdat die aan een hogere euronorm voldoet (schoner dan de voorganger, dus is het “Eco”), en er nog geen X14XE geleverd werd in een B Corsa van 1994.
C14SE is volgens mij nooit geleverd in de B Corsa, maar dat kan ik fout hebben. Maar puur op basis van de euronorm denk ik niet dat die ooit een opdruk “Eco” zou krijgen.11 juni 2011 om 15:53 #17648325let op, VEEL C motoren hebben ook een EGR klep, maar dan wel Vacuum gestuurd!!
deze gaan dan meer open staan bij gaslos en deellast rijden, daar dan pas vacuum optreed.
De X14SZ is inderdaad een Singlepoint motor, met electrische EGR en DIS ontsteking, en is GEEN Ecotec motor
heb laatst aan een C14NZ staan knutselen, daar zat een Vacuum EGR op (Astra-F)
en damp uit de oliedop:
kan zijn dat de Carterventilatie werking niet goed is (dunneslangetje op zijkant nokkenashuis heeft vaak geen doorlaat daar het pijpje op nokkenashuis of inlaat verstopt zit, dit kan carterdruk en olieverbruik veroorzaken.
Willem
11 juni 2011 om 17:05 #17648326@wim-v6 wrote:
[knip]
De X14SZ is inderdaad een Singlepoint motor, met electrische EGR en DIS ontsteking, en is GEEN Ecotec motor
[/knip]Willem
Wedje leggen? ;)
Onder de kap van de Corsa B (1996) van m’n vriendin ligt echt een X14SZ waar Ecotec op staat ;) Ze bestaan, maar waarschijnlijk niet veel.Edit: Owjah, en even voor de volledigheid: Ecotec is er niet later op gezet, uiteraard. Is helemaal origineel.
11 juni 2011 om 17:24 #17648327Je hebt het vaker gezegd, maar maak eens een foto, ben wel beneiuwd.
By the way, een Ecotec klepdeksel maakt nog geen Ecotec motor.
Ecotec op 8kleppers is standaard geweest op niet in NL geleverde motoren (oostblok en zuid amerika).
dus de klepdeksels bestaan
Origineel X14SZ kleppendeksel:
Willem
11 juni 2011 om 19:06 #17648328Zal ik doen zodra ik weer onder de motorkap moet duiken. :)
Btw, je redenering van “er staat wel ecotec op maar het is geen ecotec” snap ik niet.
Opel heeft blijkbaar reden gevonden om het een Ecotec te noemen, ookal issie exact gelijk aan de versie waar het niet op staat.
Hij zal wel hebben voldaan aan bepaalde regelgeving waardoor het zinnig voor de verkoop is geweest oid.11 juni 2011 om 19:11 #17648329zelfs de 8V motoren die aan de nieuwe normen van 2002 moesten voldoen (Z16SE voor NL) zijn nooit als ECOTEC omgedoopt..
deze staan bij opel ook bekend als de non-ecotec motoren..
De Veel schonere Z16SE motor:
Willem
11 juni 2011 om 19:12 #17648330Hallo allemaal,
Bij olie verbruik of lekkage, flesje LecWec toevoegen aan de olie.
Dit dicht keerringen en pakkingen en is universeel toepasbaar voor alle olie-houdende onderdelen
(stuurpomp/motor/versnellingsbak etc) kost +/- 20,- euro
Een echt werkend wonder middel. -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.