95 of 98

  • Dit onderwerp is leeg.
25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 80)
  • Auteur
    Berichten
  • #17219143
    Opel_Bjorn
    Deelnemer
      Lid sinds:
      4 May 2008

      Heb nu eens euro 98 getankt om de motor iets meer smering te laten krijgen. Nu lijkt precies of de Monza er mooier op draait. Wat heeft een 3.0e nu nodig? euro95 of euro98? T’is al zo een dure sloeber en als ie dan nog eens altyd duur drinken wilt hebben :jerry

      #17646973
      charlois187
      Deelnemer
        Lid sinds:
        24 June 2009

        Ik gooi er altijd euro 98 in + loodvervanger

        #17646974
        GSE
        Deelnemer
          Lid sinds:
          5 August 2006

          Gewoon euro 95 erin,98 met loodvervanger is onzin.

          Ik kiep overal 95 in,mijn eigen blok dat een hogere compressie heeft als een 30E loopt perfect op 95.

          Zolang der niks pingelt heeft 98 geen zin,octaan staat voor de klopvastheid van benzine dzw het punt van zelf ontbranding door hitte vorming van de compressie,als je geen pingelen constateert (wat niet gebeurt bij een 30E) hoef je geen benzine van een hoger octaan gehalte te gebruiken,het heeft 0.0 nut,zelf een 24V heeft een hogere compressie als de 30E en die loopt met dezelfde boring en slag en een kleinere verbrandingskamer op Euro 95.

          En loodvervanger…..Haha wat mag dat dan op de kous hebben,ik heb jaren terug bij de motor revisie in Venlo stage gelopen en daar hadden ze nog nooit een motor gezien die kapot was gelopen door geen gelode benzine te gebruiken.

          In de 2500E van een Monza behoort men super 98 met loodvervanger te gebruiken en de latere 25I in de Senator B liep op euro 95,en het was technisch kwa draaiend gedeelte hetzelfde blok,alleen had die 2500 van de Monza soms geen geharde klepzittingen,maar daar doet loodhoudende benzine ook niks voor.

          #17646975
          MAD-MARC
            Lid sinds:
            1 May 2006

            dat het blok mooier loopt op euro98 is zeker.
            hoe hoger het oktaan getal hoe stabieler de ontbranding van het mengsel.

            Ik heb zelf proefondervindelijk vastgesteld dat de motor er op vooruit ging, dwz:
            – een rustigere regelmatigere loop van de motor
            – hogere maximum snelheid (als je geen toerenbegrenzing hebt)
            – en meer kilometers met een volle tank waardoor ik uiteindelijk zelfs goedkoper uit was dan met euro95

            ps de maximum snelheid ging niet met 50 omhoog of zo maar wel van 140 naar 160 km/h
            en dat verhaal van GSE :o
            Weinig opgestoken daar dan op school want hoger oktaan is wel degelijk beter.
            in duitsland kun je zelf oktaan 100 tanken.
            vooral bij hoge toerentallen zul je verschil merken tussen oktaan 95 en 98
            de oktaan 95 zal eerder tot zelfontbranding over gaan wat merkbaar is als zijnde pingelen.
            wat verder na verloop van tijd zelfs kan lijden tot verbrande zuigers en lagerschade aan krukas en drijfstangen.
            het is maar dat je het weet.

            en wat betreft de loodvervanger, daar ben ik niet helemaal fan van. is een vervelend chemisch goedje maar werkt wel op de zelfde basis als lood.
            het lood uit de gelode benzine zette af op de klepstelen en door de zelf-smerende werking van dit lood slijten de klepgeleiding en klepzittingen minder hard.
            later werden de cylinderkoppen voorzien van harde klepzittingen waardoor dit smeren met lood overbodig werd en dus om milieuschade te beperken werd de benzine loodvrij gemaakt.
            als je een cylinderkop tegenwoordig laat reviseren kun je voor een paar euri extra ook harde klepzittingen laten zetten waarmee je meteen verlost bent van alle stress betreffende wel/geen lood vervanger of ongelood.

            #17646976
            Anoniem
              Lid sinds:
              1 January 1970

              Op deze ‘toon’ kan er dus ook duidelijk uitleg worden gegeven,
              zonder een ….blok te ‘slopen’ in een reactie, bedankt, MAD-MARC :thumbup:thumbup:thumbup

              #17646977
              MAD-MARC
                Lid sinds:
                1 May 2006

                ik heb motorolie als bloed en daarbij gewoon een hekel aan fijtelijke onwaarheden:P
                op mijn 12e demonteerde ik met succes mijn eerst verbrandingsmotor en heb dit daarna nog vele malen mogen doen met plezier.
                zelfs complete motoren herbouw van Caterpillar gedaan bij mijn vorige werkgever.
                niet te repareren is flauwekul.
                economisch niet meer rendabel te repareren, dat is weer een ander verhaal.

                #17646978
                Anoniem
                  Lid sinds:
                  1 January 1970

                  de volgende vraag over 95/98 :o

                  Nu er steeds meer tankstations overgaan tot het ‘sluiten’
                  van de 98 versie, zie ik dat er een ‘vervanger’ op die
                  plaats is gekomen, extreme 95 [bij esso] of zoiets dergelijks,
                  is dat een goede vervanger voor onze bolides ?? :hmmz

                  #17646979
                  MAD-MARC
                    Lid sinds:
                    1 May 2006

                    meestal is dit een chemische variant van euro 95 of het is bio.
                    als je toch 98 wil hebben zou je er beter aan doen om naar de betere motorcross-speciaalzaak (goed scrabbel woord met dubbele woordwaarde) te gaan, daar verkopen ze flesjes met octaanbooster.
                    dan kun je elk oktaan gehalte zelf samenstellen.
                    dit word ook wel vaker gedaan met zwaar getunede motoren om pingelen te voorkomen.
                    benzine van kleine vliegtuigjes is zelfs oktaan 114

                    #17646980
                    Anoniem
                      Lid sinds:
                      1 January 1970

                      ik heb motorolie als bloed en daarbij gewoon een hekel aan fijtelijke onwaarheden

                      euh… ik zoek nog een olie-donor :D:D:D

                      bedankt voor je reactie, maar heb je er misschien
                      ook nog een berekening van, hoeveel octaan booster erbij moet/mag op een volle tank, of op basis van 50 liter benzine :hmmz

                      grtz ;)

                      #17646981
                      MAD-MARC
                        Lid sinds:
                        1 May 2006

                        de gegevens wat betreft mengverhouding die staan gewoon op het etiket.

                        ik moet je eerlijkheidshalve wel vertellen dat ik er zelf nog niets van gebruikt heb.
                        een kennis van me gebruikte het altijd voor de motorcross vandaar dus dat ik het ken.
                        maar wat betreft de euro 98 kun je waarschijnlijk nog het langste terecht bij de vrije pompen of anders tanken over de grens.

                        #17646982
                        Anoniem
                          Lid sinds:
                          1 January 1970

                          heb de berekening al gevonden op het net :jerry

                          http://www.singapore-lube.com/singapore_engineperformance_g30.asp

                          Oktanbooster erhöht Oktanzahl bei Kraftstoffen mit
                          niedriger Oktanzahl oder bei Motoren mit
                          erhöhtem Oktanzahlbedarf ummindestens 8 Punkte.

                          Schützt Ventilsitze bei bleifreiem Benzin.
                          Verbessert Startverhalten und Vollastantrieb.
                          Reinigt das gesamte Kraftstoffsystem.
                          Sorgt für gleichmäßigen und ruhigeren Leerlauf.
                          Beseitigt und verhindert Ablagerungen an Ventilen und Brennräumen.

                          Anwendung
                          Eine Dose der Tankfüllung zugeben. Reicht für ca. 45 Ltr. Kraftstoff.

                          btw: deze flesjes zijn ook te krijgen in onze omgeving,
                          wou graag een berekening, en deze site was het snelst :D

                          ;)

                          #17646983
                          MAD-MARC
                            Lid sinds:
                            1 May 2006

                            een goede automaterialen zaak zal ze inderdaad ook wel verkopen.
                            de oktaan berekening heb ik vroeger nog eens geleerd van een voormalig leraar van me,maar dat is al weer bijna een milennium geleden:P
                            wij moesten toen berekenen wat het oktaangehalte werd na bijmengen van petroleum.
                            petroleum heeft ook een hoger oktaangehalte.
                            maar hiervoor moet ik echt al mijn schoolspullen blad voor blad na kijken om dit weer te vinden,als ik het uberhoupt nog heb.
                            voorlopig ziet het er niet naar uit dat ik mijn schoolspullen weer oprakel.

                            95 en 98 is trouwens het RON nummer (research octane number)

                            #17646984
                            Anoniem
                              Lid sinds:
                              1 January 1970

                              origineel gepost door MAD-MARC
                              de gegevens wat betreft mengverhouding die staan gewoon op het etiket.

                              ik moet je eerlijkheidshalve wel vertellen dat ik er zelf nog niets van gebruikt heb.
                              een kennis van me gebruikte het altijd voor de motorcross vandaar dus dat ik het ken.
                              maar wat betreft de euro 98 kun je waarschijnlijk nog het langste terecht bij de vrije pompen of anders tanken over de grens.

                              Heb idd hier nog een tankstation over de grens,
                              denk 5 km van mij, ga daar wel ff kijken of daar nog
                              de hogere octaan te verkrijgen is, zo niet, dan bestellen
                              we een kratje met die flesjes bij een kennis :thumbup:D

                              btw: laat die boeken maar liggen, kheb er al genoeg gelezen:D

                              #17646985
                              DevilraY
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                10 January 2005

                                zeker weten heeft 98 voordelen met een 30E. Met 95 krijg ik ‘m niet in de toeren begrenzer. met 98 wel

                                #17646986
                                GSE
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  5 August 2006

                                  MAD-MARC:

                                  Welke zin heeft het om een motor op 98 te laten lopen als ie voor 95 gemaakt is??????????Niks 0.0 die 0,5kw die je misschien extra hebt bij een 100KW motor merk je niet.

                                  Ik weet niet of je wel eens de auto week tests leest of iets in die geest daar worden wel eens auto,s en brandstoffen getest die van bv invloed hebben op het vermogen,ik dacht dat het grootste verschil 15KW was bij een Porsch met 300+KW,tussen de slechtste en beste kwaliteit brandstof,95/98/100 octaan

                                  Die topsnel van 140 naar 160 verhogen vind ik een erg sterk verhaal want voor zo,n toename van 10% en meer heb je bij een gemiddelde auto 10 tot 15KW of iets in die geest meer vermogen voor nodig,en die krijg je van zijn lang zijn leve niet uit benzine met een octaan gehalte wat wat hoger is,als die motor goed liep op de benzine waar ie 140 mee liep en niet pingelde geeft dat zeker niet zo,n verhoging technisch gezien.

                                  vooral bij hoge toerentallen zul je verschil merken tussen oktaan 95 en 98
                                  de oktaan 95 zal eerder tot zelfontbranding over gaan wat merkbaar is als zijnde pingelen.
                                  wat verder na verloop van tijd zelfs kan lijden tot verbrande zuigers en lagerschade aan krukas en drijfstangen.
                                  het is maar dat je het weet.
                                  (De latere versie van de 30E werd als een een motor uitgegeven die op Euro 95 liep,het is maar dat je het weet)

                                  Als een motor voor 95 is ontwikkeld en niet pingelt gaat der niks kapot,en heb je er geen merkbaar voordeel bij:
                                  http://nl.wikipedia.org/wiki/Klopvastheid

                                  Hier lees dit verhaal eens door:
                                  http://www.bmwboxerclub.nl/html/techniek/octaan/benzine.htm

                                  Dan snap je ook wel wat de ik bedoel,ik kon dat topic op het OHF niet vinden,waar ze uitvoerig besproken en tot de conclusie kwamen dat een 30E goed en lang schadeloos loopt op euro 95 en dat 98 geen echte voordelen had,enkel duurder was.

                                  #17646987
                                  Anoniem
                                    Lid sinds:
                                    1 January 1970

                                    origineel gepost door DevilraY
                                    zeker weten heeft 98 voordelen met een 30E. Met 95 krijg ik ‘m niet in de toeren begrenzer. met 98 wel

                                    :o:thumbup

                                    ik nie,wou alleen m’n octaangehalte in m’n A1 op peil houden:D

                                    daar denken we nu de ‘oplossing’ voor hebben gevonden,
                                    nu steeds meer tankstations overgaan tot het
                                    sluiten/verwijderen van de 98 :thumbdown

                                    #17646988
                                    DevilraY
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      10 January 2005

                                      CIH’s E en S blokken zijn ge-designed voor 98. Of het nu een 20E is in een Manta of een 30E in Monza. Ze lopen gewoon beter. Zeker als je torretje nog fris is. Ik heb ooit een afgetrapte 20s gehad, daar maakte het weinig uit, maar die miste dan ook aardig wat compressie. In een andere Manta had ik een 20E met net 60dkm en dat was dus een verschrikking op 95. kloppen vanaf 3250 RPM belast. En zoals gezegd ook die 30E in de Monza draait niet lekker op 95. Met 98 gewoon net wat meer te vertellen in de hoge toeren. Op LPG wordt het zelfs nog wat beter, maar ja dat is nog klopvaster dan 98

                                      #17646989
                                      GSE
                                      Deelnemer
                                        Lid sinds:
                                        5 August 2006

                                        Voor degene die Duits kennen:

                                        Het OHF topic over de brandstoffen aub goed doorlezen van A tot Z.:
                                        http://www.opel-hecktriebler-forum.de/index.php?page=Thread&threadID=42323&pageNo=1&highlight=benzin+super

                                        #17646990
                                        MAD-MARC
                                          Lid sinds:
                                          1 May 2006

                                          95 is minder klopvast dan 98.
                                          en alle motoren lopen op 98 maar niet alle op 95

                                          in mijn c-coupe mocht euro 95 en dan ging het echt maar 140 en geen meter harder. na een tankbeurt met 98 was het dus wel een echte hele 20 km harder. hier kan ik dan nog wel uren over steggelen en dat ben ik toch niet van plan.

                                          om een motor geschikt te maken van 98 naar 95 kun je door de compressieverhouding te verlagen.
                                          bij voorkeur beneden de 1:10.5

                                          #17646991
                                          Anoniem
                                            Lid sinds:
                                            1 January 1970

                                            origineel gepost door GSE
                                            Voor degene die Duits kennen:

                                            Het OHF topic over de brandstoffen aub goed doorlezen van A tot Z.:
                                            http://www.opel-hecktriebler-forum.de/index.php?page=Thread&threadID=42323&pageNo=1&highlight=benzin+super

                                            Hi Ben,
                                            du befindest dich im spirituellen Teil des OHF,
                                            hier geht es um Empfindungen, Einbildungen und Glauben,

                                            Fakten sind an dieser Stelle sicher unerwünscht!:o

                                            #17646992
                                            GSE
                                            Deelnemer
                                              Lid sinds:
                                              5 August 2006

                                              Ja hehe dat weet ik zelf ook wel een 30E is 9,4:1 en een 24V is iets rond de 10:1.

                                              Je schrijft zelf dat 95 benzine nare gevolgen kan hebben voor een 30E zoals pingelen en zuiger schade,maar dat krijg je zeker niet door 95 te tanken,ik doe dit al jaren,en als een 24V met een nog hogere compressie hier prima op loopt dan geeft het bij de 30E al zeker geen schade….

                                              En wat je zegt dat 98 een hoger ontbrandings punt heeft klopt helemaal,maar je creeert met een serie motor niet die temperaturen om zelf onbranding/pingelen te krijgen,dan heb je ook geen risico op verbrande zuigers enz enz.

                                              Dat een motor op 98 mooier loopt is na mijn idee iets wat tussen de oren zit:De latere Opel 3 liter 12V de C30NE had een compressie verhouding die ietsje lager lag als de 30E en 9,4:1 tegenover 9,2:1 en die motor werd verkocht als een EURO 95 lopende motor zonder klopsenors…Rarararara Technisch 99% dezelfde motor op andere kleppen na en een miniscuul grotere verbrandingskamer.
                                              En de 2500E in een Monza moet 98 hebben aldus Opel en in de Sennie B moet hetzelfde blok 95 hebben,alleen heeft ie in de Sennie geharde klepzittingen..

                                              #17646993
                                              MAD-MARC
                                                Lid sinds:
                                                1 May 2006

                                                als jij daar geen verschil merkt,vraag ik me af of je wel gevoel hebt voor mechanische techniek.en dat je die zelfontbrandings temperatuur niet zou kunnen berijken,makkelijk zat.

                                                #17646994
                                                GSE
                                                Deelnemer
                                                  Lid sinds:
                                                  5 August 2006

                                                  Nee ik merk geen verschil in vermogens winst en technisch weet ik ook waarom:
                                                  De kracht waarmee benzine ontbrand is niet hoger enkel de de temp wanneer zelf ontbranding onstaat.

                                                  En weet je wat ik weet het nog spannerder te maken,als jij zegt dat het wel zo is,dan zet je handel maar op de testbank en als je meer als 10KW winst behaalt met een 30E op 98 te stoken krijg je van mij de testbank kosten betaalt en 50€ zo niet wil ik er van jou 20€

                                                  #17646995
                                                  hillclimber16V
                                                  Deelnemer
                                                    Lid sinds:
                                                    24 November 2009

                                                    95 voor je opel
                                                    98 voor je ferrari

                                                    #17646996
                                                    MAD-MARC
                                                      Lid sinds:
                                                      1 May 2006

                                                      als de motoren voor 98 gemaakt zijn dan tank jij maar lekker euro 95. ga vooral je gang.
                                                      maar adviseer dit niet aan anderen die hier geen weet van hebben waardoor deze mensen een defekte motor op kunnen lopen.
                                                      je lult echt uit je nek als je verklaart dat er bij pingelen geen zuigerschade kan optreden.

                                                      PREDETONATIE (ook wel pingelen genaamd) IS ONGECONTROLEERDE ZELFONTBRANDING EN TREEDT DUS OP VOOR DE B OUGIE GEVONKT HEEFT met alle nare gevolgen van dien.

                                                    25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 80)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.