Forumindex › Forums › Modellen › Senator, Monza en Commodore, Rekord, KAD › 95 of 98
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
25 maart 2010 om 15:59 #17219143
Heb nu eens euro 98 getankt om de motor iets meer smering te laten krijgen. Nu lijkt precies of de Monza er mooier op draait. Wat heeft een 3.0e nu nodig? euro95 of euro98? T’is al zo een dure sloeber en als ie dan nog eens altyd duur drinken wilt hebben :jerry
25 maart 2010 om 16:19 #17646973Ik gooi er altijd euro 98 in + loodvervanger
25 maart 2010 om 16:51 #17646974Gewoon euro 95 erin,98 met loodvervanger is onzin.
Ik kiep overal 95 in,mijn eigen blok dat een hogere compressie heeft als een 30E loopt perfect op 95.
Zolang der niks pingelt heeft 98 geen zin,octaan staat voor de klopvastheid van benzine dzw het punt van zelf ontbranding door hitte vorming van de compressie,als je geen pingelen constateert (wat niet gebeurt bij een 30E) hoef je geen benzine van een hoger octaan gehalte te gebruiken,het heeft 0.0 nut,zelf een 24V heeft een hogere compressie als de 30E en die loopt met dezelfde boring en slag en een kleinere verbrandingskamer op Euro 95.
En loodvervanger…..Haha wat mag dat dan op de kous hebben,ik heb jaren terug bij de motor revisie in Venlo stage gelopen en daar hadden ze nog nooit een motor gezien die kapot was gelopen door geen gelode benzine te gebruiken.
In de 2500E van een Monza behoort men super 98 met loodvervanger te gebruiken en de latere 25I in de Senator B liep op euro 95,en het was technisch kwa draaiend gedeelte hetzelfde blok,alleen had die 2500 van de Monza soms geen geharde klepzittingen,maar daar doet loodhoudende benzine ook niks voor.
25 maart 2010 om 18:54 #17646975dat het blok mooier loopt op euro98 is zeker.
hoe hoger het oktaan getal hoe stabieler de ontbranding van het mengsel.Ik heb zelf proefondervindelijk vastgesteld dat de motor er op vooruit ging, dwz:
– een rustigere regelmatigere loop van de motor
– hogere maximum snelheid (als je geen toerenbegrenzing hebt)
– en meer kilometers met een volle tank waardoor ik uiteindelijk zelfs goedkoper uit was dan met euro95ps de maximum snelheid ging niet met 50 omhoog of zo maar wel van 140 naar 160 km/h
en dat verhaal van GSE :o
Weinig opgestoken daar dan op school want hoger oktaan is wel degelijk beter.
in duitsland kun je zelf oktaan 100 tanken.
vooral bij hoge toerentallen zul je verschil merken tussen oktaan 95 en 98
de oktaan 95 zal eerder tot zelfontbranding over gaan wat merkbaar is als zijnde pingelen.
wat verder na verloop van tijd zelfs kan lijden tot verbrande zuigers en lagerschade aan krukas en drijfstangen.
het is maar dat je het weet.en wat betreft de loodvervanger, daar ben ik niet helemaal fan van. is een vervelend chemisch goedje maar werkt wel op de zelfde basis als lood.
het lood uit de gelode benzine zette af op de klepstelen en door de zelf-smerende werking van dit lood slijten de klepgeleiding en klepzittingen minder hard.
later werden de cylinderkoppen voorzien van harde klepzittingen waardoor dit smeren met lood overbodig werd en dus om milieuschade te beperken werd de benzine loodvrij gemaakt.
als je een cylinderkop tegenwoordig laat reviseren kun je voor een paar euri extra ook harde klepzittingen laten zetten waarmee je meteen verlost bent van alle stress betreffende wel/geen lood vervanger of ongelood.25 maart 2010 om 19:23 #17646976AnoniemLid sinds:
1 January 1970Op deze ‘toon’ kan er dus ook duidelijk uitleg worden gegeven,
zonder een ….blok te ‘slopen’ in een reactie, bedankt, MAD-MARC :thumbup:thumbup:thumbup25 maart 2010 om 19:36 #17646977ik heb motorolie als bloed en daarbij gewoon een hekel aan fijtelijke onwaarheden:P
op mijn 12e demonteerde ik met succes mijn eerst verbrandingsmotor en heb dit daarna nog vele malen mogen doen met plezier.
zelfs complete motoren herbouw van Caterpillar gedaan bij mijn vorige werkgever.
niet te repareren is flauwekul.
economisch niet meer rendabel te repareren, dat is weer een ander verhaal.25 maart 2010 om 19:38 #17646978AnoniemLid sinds:
1 January 1970de volgende vraag over 95/98 :o
Nu er steeds meer tankstations overgaan tot het ‘sluiten’
van de 98 versie, zie ik dat er een ‘vervanger’ op die
plaats is gekomen, extreme 95 [bij esso] of zoiets dergelijks,
is dat een goede vervanger voor onze bolides ?? :hmmz25 maart 2010 om 19:53 #17646979meestal is dit een chemische variant van euro 95 of het is bio.
als je toch 98 wil hebben zou je er beter aan doen om naar de betere motorcross-speciaalzaak (goed scrabbel woord met dubbele woordwaarde) te gaan, daar verkopen ze flesjes met octaanbooster.
dan kun je elk oktaan gehalte zelf samenstellen.
dit word ook wel vaker gedaan met zwaar getunede motoren om pingelen te voorkomen.
benzine van kleine vliegtuigjes is zelfs oktaan 11425 maart 2010 om 20:02 #17646980AnoniemLid sinds:
1 January 1970ik heb motorolie als bloed en daarbij gewoon een hekel aan fijtelijke onwaarheden
euh… ik zoek nog een olie-donor :D:D:D
bedankt voor je reactie, maar heb je er misschien
ook nog een berekening van, hoeveel octaan booster erbij moet/mag op een volle tank, of op basis van 50 liter benzine :hmmzgrtz ;)
25 maart 2010 om 20:17 #17646981de gegevens wat betreft mengverhouding die staan gewoon op het etiket.
ik moet je eerlijkheidshalve wel vertellen dat ik er zelf nog niets van gebruikt heb.
een kennis van me gebruikte het altijd voor de motorcross vandaar dus dat ik het ken.
maar wat betreft de euro 98 kun je waarschijnlijk nog het langste terecht bij de vrije pompen of anders tanken over de grens.25 maart 2010 om 20:20 #17646982AnoniemLid sinds:
1 January 1970heb de berekening al gevonden op het net :jerry
http://www.singapore-lube.com/singapore_engineperformance_g30.asp
Oktanbooster erhöht Oktanzahl bei Kraftstoffen mit
niedriger Oktanzahl oder bei Motoren mit
erhöhtem Oktanzahlbedarf ummindestens 8 Punkte.Schützt Ventilsitze bei bleifreiem Benzin.
Verbessert Startverhalten und Vollastantrieb.
Reinigt das gesamte Kraftstoffsystem.
Sorgt für gleichmäßigen und ruhigeren Leerlauf.
Beseitigt und verhindert Ablagerungen an Ventilen und Brennräumen.Anwendung
Eine Dose der Tankfüllung zugeben. Reicht für ca. 45 Ltr. Kraftstoff.btw: deze flesjes zijn ook te krijgen in onze omgeving,
wou graag een berekening, en deze site was het snelst :D;)
25 maart 2010 om 20:37 #17646983een goede automaterialen zaak zal ze inderdaad ook wel verkopen.
de oktaan berekening heb ik vroeger nog eens geleerd van een voormalig leraar van me,maar dat is al weer bijna een milennium geleden:P
wij moesten toen berekenen wat het oktaangehalte werd na bijmengen van petroleum.
petroleum heeft ook een hoger oktaangehalte.
maar hiervoor moet ik echt al mijn schoolspullen blad voor blad na kijken om dit weer te vinden,als ik het uberhoupt nog heb.
voorlopig ziet het er niet naar uit dat ik mijn schoolspullen weer oprakel.95 en 98 is trouwens het RON nummer (research octane number)
25 maart 2010 om 20:48 #17646984AnoniemLid sinds:
1 January 1970origineel gepost door MAD-MARC
de gegevens wat betreft mengverhouding die staan gewoon op het etiket.ik moet je eerlijkheidshalve wel vertellen dat ik er zelf nog niets van gebruikt heb.
een kennis van me gebruikte het altijd voor de motorcross vandaar dus dat ik het ken.
maar wat betreft de euro 98 kun je waarschijnlijk nog het langste terecht bij de vrije pompen of anders tanken over de grens.Heb idd hier nog een tankstation over de grens,
denk 5 km van mij, ga daar wel ff kijken of daar nog
de hogere octaan te verkrijgen is, zo niet, dan bestellen
we een kratje met die flesjes bij een kennis :thumbup:Dbtw: laat die boeken maar liggen, kheb er al genoeg gelezen:D
25 maart 2010 om 21:07 #17646985zeker weten heeft 98 voordelen met een 30E. Met 95 krijg ik ‘m niet in de toeren begrenzer. met 98 wel
25 maart 2010 om 21:13 #17646986MAD-MARC:
Welke zin heeft het om een motor op 98 te laten lopen als ie voor 95 gemaakt is??????????Niks 0.0 die 0,5kw die je misschien extra hebt bij een 100KW motor merk je niet.
Ik weet niet of je wel eens de auto week tests leest of iets in die geest daar worden wel eens auto,s en brandstoffen getest die van bv invloed hebben op het vermogen,ik dacht dat het grootste verschil 15KW was bij een Porsch met 300+KW,tussen de slechtste en beste kwaliteit brandstof,95/98/100 octaan
Die topsnel van 140 naar 160 verhogen vind ik een erg sterk verhaal want voor zo,n toename van 10% en meer heb je bij een gemiddelde auto 10 tot 15KW of iets in die geest meer vermogen voor nodig,en die krijg je van zijn lang zijn leve niet uit benzine met een octaan gehalte wat wat hoger is,als die motor goed liep op de benzine waar ie 140 mee liep en niet pingelde geeft dat zeker niet zo,n verhoging technisch gezien.
vooral bij hoge toerentallen zul je verschil merken tussen oktaan 95 en 98
de oktaan 95 zal eerder tot zelfontbranding over gaan wat merkbaar is als zijnde pingelen.
wat verder na verloop van tijd zelfs kan lijden tot verbrande zuigers en lagerschade aan krukas en drijfstangen.
het is maar dat je het weet.
(De latere versie van de 30E werd als een een motor uitgegeven die op Euro 95 liep,het is maar dat je het weet)Als een motor voor 95 is ontwikkeld en niet pingelt gaat der niks kapot,en heb je er geen merkbaar voordeel bij:
http://nl.wikipedia.org/wiki/KlopvastheidHier lees dit verhaal eens door:
http://www.bmwboxerclub.nl/html/techniek/octaan/benzine.htmDan snap je ook wel wat de ik bedoel,ik kon dat topic op het OHF niet vinden,waar ze uitvoerig besproken en tot de conclusie kwamen dat een 30E goed en lang schadeloos loopt op euro 95 en dat 98 geen echte voordelen had,enkel duurder was.
25 maart 2010 om 21:16 #17646987AnoniemLid sinds:
1 January 1970origineel gepost door DevilraY
zeker weten heeft 98 voordelen met een 30E. Met 95 krijg ik ‘m niet in de toeren begrenzer. met 98 wel:o:thumbup
ik nie,wou alleen m’n octaangehalte in m’n A1 op peil houden:D
daar denken we nu de ‘oplossing’ voor hebben gevonden,
nu steeds meer tankstations overgaan tot het
sluiten/verwijderen van de 98 :thumbdown25 maart 2010 om 21:26 #17646988CIH’s E en S blokken zijn ge-designed voor 98. Of het nu een 20E is in een Manta of een 30E in Monza. Ze lopen gewoon beter. Zeker als je torretje nog fris is. Ik heb ooit een afgetrapte 20s gehad, daar maakte het weinig uit, maar die miste dan ook aardig wat compressie. In een andere Manta had ik een 20E met net 60dkm en dat was dus een verschrikking op 95. kloppen vanaf 3250 RPM belast. En zoals gezegd ook die 30E in de Monza draait niet lekker op 95. Met 98 gewoon net wat meer te vertellen in de hoge toeren. Op LPG wordt het zelfs nog wat beter, maar ja dat is nog klopvaster dan 98
25 maart 2010 om 21:27 #17646989Voor degene die Duits kennen:
Het OHF topic over de brandstoffen aub goed doorlezen van A tot Z.:
http://www.opel-hecktriebler-forum.de/index.php?page=Thread&threadID=42323&pageNo=1&highlight=benzin+super25 maart 2010 om 21:34 #1764699095 is minder klopvast dan 98.
en alle motoren lopen op 98 maar niet alle op 95in mijn c-coupe mocht euro 95 en dan ging het echt maar 140 en geen meter harder. na een tankbeurt met 98 was het dus wel een echte hele 20 km harder. hier kan ik dan nog wel uren over steggelen en dat ben ik toch niet van plan.
om een motor geschikt te maken van 98 naar 95 kun je door de compressieverhouding te verlagen.
bij voorkeur beneden de 1:10.525 maart 2010 om 21:41 #17646991AnoniemLid sinds:
1 January 1970origineel gepost door GSE
Voor degene die Duits kennen:Het OHF topic over de brandstoffen aub goed doorlezen van A tot Z.:
http://www.opel-hecktriebler-forum.de/index.php?page=Thread&threadID=42323&pageNo=1&highlight=benzin+superHi Ben,
du befindest dich im spirituellen Teil des OHF,
hier geht es um Empfindungen, Einbildungen und Glauben,Fakten sind an dieser Stelle sicher unerwünscht!:o
25 maart 2010 om 21:46 #17646992Ja hehe dat weet ik zelf ook wel een 30E is 9,4:1 en een 24V is iets rond de 10:1.
Je schrijft zelf dat 95 benzine nare gevolgen kan hebben voor een 30E zoals pingelen en zuiger schade,maar dat krijg je zeker niet door 95 te tanken,ik doe dit al jaren,en als een 24V met een nog hogere compressie hier prima op loopt dan geeft het bij de 30E al zeker geen schade….
En wat je zegt dat 98 een hoger ontbrandings punt heeft klopt helemaal,maar je creeert met een serie motor niet die temperaturen om zelf onbranding/pingelen te krijgen,dan heb je ook geen risico op verbrande zuigers enz enz.
Dat een motor op 98 mooier loopt is na mijn idee iets wat tussen de oren zit:De latere Opel 3 liter 12V de C30NE had een compressie verhouding die ietsje lager lag als de 30E en 9,4:1 tegenover 9,2:1 en die motor werd verkocht als een EURO 95 lopende motor zonder klopsenors…Rarararara Technisch 99% dezelfde motor op andere kleppen na en een miniscuul grotere verbrandingskamer.
En de 2500E in een Monza moet 98 hebben aldus Opel en in de Sennie B moet hetzelfde blok 95 hebben,alleen heeft ie in de Sennie geharde klepzittingen..25 maart 2010 om 21:51 #17646993als jij daar geen verschil merkt,vraag ik me af of je wel gevoel hebt voor mechanische techniek.en dat je die zelfontbrandings temperatuur niet zou kunnen berijken,makkelijk zat.
25 maart 2010 om 21:52 #17646994Nee ik merk geen verschil in vermogens winst en technisch weet ik ook waarom:
De kracht waarmee benzine ontbrand is niet hoger enkel de de temp wanneer zelf ontbranding onstaat.En weet je wat ik weet het nog spannerder te maken,als jij zegt dat het wel zo is,dan zet je handel maar op de testbank en als je meer als 10KW winst behaalt met een 30E op 98 te stoken krijg je van mij de testbank kosten betaalt en 50€ zo niet wil ik er van jou 20€
25 maart 2010 om 22:05 #1764699595 voor je opel
98 voor je ferrari25 maart 2010 om 22:10 #17646996als de motoren voor 98 gemaakt zijn dan tank jij maar lekker euro 95. ga vooral je gang.
maar adviseer dit niet aan anderen die hier geen weet van hebben waardoor deze mensen een defekte motor op kunnen lopen.
je lult echt uit je nek als je verklaart dat er bij pingelen geen zuigerschade kan optreden.PREDETONATIE (ook wel pingelen genaamd) IS ONGECONTROLEERDE ZELFONTBRANDING EN TREEDT DUS OP VOOR DE B OUGIE GEVONKT HEEFT met alle nare gevolgen van dien.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.