kop reviseren of ander motor blok

Forumindex Forums Modellen Tigra kop reviseren of ander motor blok

  • Dit onderwerp is leeg.
24 berichten aan het bekijken - 1 tot 24 (van in totaal 24)
  • Auteur
    Berichten
  • #17219115
    ivar1985
      Lid sinds:
      12 October 2009

      Beste,

      Ik zit met een dilemma en wil graag van jullie je mening // advies.

      Ik heb een mooie paarse Tigra 1.4 uit 1995.
      Recent heb ik de waterpomp vervangen en met mijn “stomme kop:swear” de distributieriem niet goed op tijd gezet. (hiervoor mogen jullie mij best een stomme lul noemen:wtf).

      gevolg:
      uitlaatkleppen staan niet meer scheef maar ze zijn recht geduwd door de cilinder. er zit dus een mooie S in de stangetje waar de kleppen aan zitten.

      Dilemma:

      Ik heb inmiddels de kop er dus af en een revisie kost tot maximaal ongeveer 500 euro plus alle bijkomstige kosten (koppakking etc.).
      De motor heeft er reeds 220.000 km op zitten maar de cilinders/zuigers zien er super goed uit. ik heb er olie in gegooid om te kijken of dit weg zou lopen en zelfs nu na 3 dagen is er niets tot nauwelijks wat uit gelopen. zou dus zeggen dat de motor op zich nog in goede staat is.

      een goeie motor voor de Tigra met een kilometerstand van rond de 120.000 km (voor zo ver je dat kan geloven van een willekeurige autosloop) kost rond de 500 euries. het is natuurlijk altijd maar afwachten wat je dus krijgt.

      wat ik wil weten:
      wat zouden jullie doen? andere motor of kop laten reviseren?
      weet iemand misschien een goeie plek om de kop tegen een goeie prijs te laten reviseren? lieft in de buurt van Ede (gelderland)

      alvast bedankt voor jullie raad!!!
      :wors :wors:wors

      #17646641
      Dominic
        Lid sinds:
        17 December 2009

        ja dat is een goeie.. als je een goede 2e handse kan kopen…..?
        pak dan gelijk een 1.6 16V ;)

        220.000km is vrij veel.. maar als ie goed onderhouden is maakt dat
        ook niet heel veel uit..

        ik zou het niet weten joh…:hmmz

        #17646642
        Fearless
        Deelnemer
          Lid sinds:
          9 January 2005

          Andere motor is altijd een gok, je weet niet hoe het blok inwendig is.
          Straks koop je een motor waarvan binnenkort de koppakking vv moet worden.

          Dan deed ik toch liever een koprevisie…

          #17646643
          Maus010
            Lid sinds:
            30 June 2004

            Haal je oude blok er uit en strip alle goede onderdelen er vanaf.
            Koop een frisser blok met minder km’s en maak van de 2 blokken 1 goede ;)
            Zo zou ik het doen.

            #17646644
            ivar1985
              Lid sinds:
              12 October 2009

              :hmmz gemengde reacties tot nu toe….. (bedankt hiervoor)

              Ik denk dat ik dan toch maar voor de koprevisie ga. lijkt me toch de makkelijkste oplossing. zie het niet helemaal zitten om van 2 motoren 1 te maken.
              ik sprak vandaag nog iemand van de opel garage en die zegt dat als ik de kop laat reviseren en verder gewoon onderhoud blijf doen het blok zeker nog 3 ton kan hebben. schijnen sterke motoren te zijn.

              iemand nog suggesties waar ik de kop voor een zacht prijsje kan laten reviseren?

              #17646645
              corsaboy
              Deelnemer
                Lid sinds:
                30 June 2004

                wel even een opmerking..
                olie op de zuigers mikken is natuurlijk niet echt super..

                Olie is vrij dik vanzichzelf.. Iets wat er veel makkelijker langsheen loopt is remmenreiniger..

                zelf zou ik ff nieuwe zuigerveren en olieschrapers monteren,.
                met een handhoon door de cilinders en nieuwe lagerschalen erin..

                kop netjes maken en gaan met de banaan..

                #17646646
                ivar1985
                  Lid sinds:
                  12 October 2009

                  :hmmz remmenreiniger op de zuigers mikken? :hmmz

                  is dat wel een goed idee? aangezien je de boel dan heel erg ontvet (wat de bedoeling is van remmenreining). dan haal je dus de complete smering weg…….:thumbdown

                  Daarnaast is het volgens mij nooit mogenlijk dat staal op staal volledig afdicht toch?:hmmz

                  #17646647
                  Fearless
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    9 January 2005

                    ik doe het met diesel…:)

                    maar net wat marcel zegt..nieuwe zuigerveren en lagerschalen nu je toch bezig bent..
                    Dat kost niet heel veel meer en jehebt weer een fris blok!

                    #17646648
                    corsaboy
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      30 June 2004

                      Originally posted by ivar1985
                      :hmmz remmenreiniger op de zuigers mikken? :hmmz

                      is dat wel een goed idee? aangezien je de boel dan heel erg ontvet (wat de bedoeling is van remmenreining). dan haal je dus de complete smering weg…….:thumbdown

                      Daarnaast is het volgens mij nooit mogenlijk dat staal op staal volledig afdicht toch?:hmmz

                      sorry hoor maar wat wil je nou, zien of je zuiger veren nog afdichten of de cilinders vet houden..

                      ik maak alles schoon met remmenreiniger.
                      Wanneer ik de zuigers opnieuw monteer pak ik nieuwe frisse olie en vet alles lekker in..

                      Maar goed je zult het wel beter weten joh… :thumbdown:thumbdown

                      Neem maar nix van mij aan king:

                      #17646649
                      ivar1985
                        Lid sinds:
                        12 October 2009

                        sorry. ik bedoelde het niet verkeerd :wors

                        wil gewoon zeker zijn dat ik het goed doe en niet zo een hele boel geld weg gooi!
                        ik ben dankbaar voor iedere reactie die ik krijg. je kunt tenslotte nooit genoeg feedback krijgen toch?:thumbup:thumbup:thumbup:thumbup

                        maar even ter info ik maak ook heel veel met remmenreiniger schoon is super :afro maar verdamt remmenreiniger niet te snel om te zien of het wegloopt?

                        #17646650
                        corsaboy
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          30 June 2004

                          nope.. hoeft er geen dagen op te staan.
                          als je er genoeg inspuit en het blijft liggen dan zijn ze vrij ok..

                          Maar ik zou persoonlijk toch de zuigerveren en lager schalen vervangen…
                          en niet vergeten de handhoon door de cilinders te halen..

                          kan die er weer tegenaan

                          #17646651
                          ivar1985
                            Lid sinds:
                            12 October 2009

                            hoi iedereen,
                            Ik wil iedereen bedanken voor de reacties,
                            Heb de kop laten reviseren en er in gezet vandaag , hij doet het weer maar nu brand het motorlampje.
                            Dus nog maar ff laten staan en ff uitzoeken wat kan zijn, anders moet ik de auto maar naar de garage brengen en laten uitlezen en laten checken. (doe het het liefst zelf natuurlijk)
                            Als iemand een idee heeft wat dat kan zijn of suggesties heeft. ik hoor het graag:D

                            #17646652
                            CommoCruiser
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              23 March 2007

                              Heb je de zuigerveren en kruk- en drijfstanglagers nou ook nog vervangen?
                              Qua kosten valt dat heel erg mee, en je hele blok is meteen weer fris.
                              Zou zonde zijn als je dit niet gedaan hebt.

                              Je kan iig je accupolen een minuutje los gooien, dan is de computer gereset.
                              Nog eens starten en kijken of het lampje nog gaat branden.
                              Zo ja, uitlezen. Kan je zelf, effe zoeken op het forum (knippercodes).

                              #17646653
                              ivar1985
                                Lid sinds:
                                12 October 2009

                                Sorry, heb alleen de kop gereviseert en de pakkingen, filters, distributie en v snaar vervangen. ben verder niet gegaan.

                                maar ik blijf nu dus met de fout codes zitten en kom er niet achter wat ik fout heb gedaan. ik heb hem inmiddels wel uit gelezen met de paperclip metode.

                                ik krijg de volgende foutcode’s:

                                19, 22, en 29
                                tevens doet mijn claxon het nu niet meer:swear

                                iemand een idee wat dit kan zijn? stekkertje vergeten ofzo?

                                #17646654
                                wim-v6
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  12 August 2005

                                  19: toerental sensor onjuist signaal, kan komen omdat de motor uit staat

                                  22: Gasklep positie schakelaar, laag voltage

                                  29: brandstofpomp relais, voltage laag.

                                  Lijkt op een slechte verbinding, oid.

                                  Willem

                                  #17646655
                                  Fearless
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    9 January 2005

                                    Smerige massadraadjes op het inlaatje…
                                    T zijn rot motoren om aan te sleutelen, een draadje komt dan snel ergens klem tussen…

                                    #17646656
                                    ivar1985
                                      Lid sinds:
                                      12 October 2009

                                      zou het zin hebben om een extra massa draad vanaf de inlaat (rechts onder?) rechtstreeks naar de accu te leggen?
                                      of moet ik de huidige massa draad nalopen op breuken?

                                      alvast bedankt voor de hulp!:wors

                                      #17646657
                                      ivar1985
                                        Lid sinds:
                                        12 October 2009

                                        Hoi,
                                        ik heb er inmiddels een paar stukjes in gereden en ik loop nu tegen het probleem aan dat het heel moeilijk is een snelheid vast te houden. als je de motor (ook in zn vrij) op ongeveer 3000 toeren probeert te houden hij steeds terug valt naar 2000 toeren en dan weer op klimt naar 3000 en dan weer naar 2000 enz. enz.
                                        tevens is het verschil tussen geen gas en heel voorzichtig gas geven erg groot (schokkerig)

                                        Dit heb ik gedaan.
                                        Heb 3massapunten op de moter doorgemeten deze zijn alle goed.
                                        Heb ook de massa van de sensor rechts op de inlaat gemeten en deze is ook goed.
                                        HELP:o hoop dat jullie weten wat het kan zijn.:wtf

                                        #17646658
                                        ivar1985
                                          Lid sinds:
                                          12 October 2009

                                          oja, zou wel goed kunnen dat dit probleem met de storing te maken heeft toch?
                                          Daar ga ik in ieder geval wel van uit:P

                                          #17646659
                                          corsaboy
                                          Deelnemer
                                            Lid sinds:
                                            30 June 2004

                                            controleer niet alleen de massa aansluitingen van de sensoren.
                                            alles heeft natuurlijk ook + nodig..
                                            Bekijk alle stekkers, en de bedrading rondom de stekkers..

                                            moet ergens iets niet goed zitten in de bedrading..
                                            Want de foutcodes kunnen zeker problemen geven die je omschrijft…

                                            #17646660
                                            ivar1985
                                              Lid sinds:
                                              12 October 2009

                                              ik neem aan dat bij alle sensoren gewoon 12V moet aankomen?
                                              en hoe zit het dan met bijvoorbeeld met die sensor tegen het schutbord? hier zitten 3 draden aan. (die met dat slangetje dr aan)

                                              #17646661
                                              corsaboy
                                              Deelnemer
                                                Lid sinds:
                                                30 June 2004

                                                d’r zijn ook heel wat sensoren die op 5volt werken…
                                                Hangt van de sensor af

                                                #17646662
                                                ivar1985
                                                  Lid sinds:
                                                  12 October 2009

                                                  De auto is eindelijk helemaal goed!!!
                                                  ik wil iedereen heel erg bedanken voor alle hulp en reacties!:wors:wors:wors:wors:wors

                                                  voor de geïntreseerde:
                                                  er zat onder de inlaat een 3-polig stekkertje los……. wat kun je daar lang naar zoeken zeg:D

                                                  in ieder geval dank aan allen die hulp hebben geboden!!!:thumbup:thumbup:thumbup

                                                  #17646663
                                                  Dominic
                                                    Lid sinds:
                                                    17 December 2009

                                                    weer een leer voor de volgende keer :D

                                                  24 berichten aan het bekijken - 1 tot 24 (van in totaal 24)
                                                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.