Forumindex › Forums › Techniek › C20xe (2.0 16v) › Krukas verslijpen
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
23 maart 2010 om 20:49 #17219072
Ik heb eens gehoord dat je een krukas kan verslijpen zodat je de slag van de motor kan aanpassen en hierdoor een motor met een hoge, strakke bijna constante koppel kan maken?
Iemand hier ervaring mee of iemand weet die zoiets kan maken?23 maart 2010 om 20:58 #17646229ik heb er al eens van gehoord maar weet niet wie dat kan doen hoor en leer er graag meer over :thumbup
23 maart 2010 om 21:24 #17646230lijkt mij niet,
dan zal het een compleet ander krukas worden.
maar je slag verandere… dus je compressie aanpassen.
dat kan ook met zuigers
23 maart 2010 om 21:27 #17646231origineel gepost door sjoerdie
lijkt mij niet,dan zal het een compleet ander krukas worden.
maar je slag verandere… dus je compressie aanpassen.
dat kan ook met zuigers
ja vertel maar eens hoe je en wat je dan moet doen???
23 maart 2010 om 21:44 #176462322.3 bouw je toch ook met een andere/verslepen as?
23 maart 2010 om 22:42 #17646233Wangen aanpassen om de krukas lichter te maken heb ik wel eens gezien….
Maar de slag daardoor wijzigen?23 maart 2010 om 22:51 #17646234Denk dat sommige het verslijpen van een nokkenas en krukas door elkaar halen.
En je slag word bepaald door je krukas niet door je zuigers of drijfstangen.
Ik zie met geen mogelijkheid een manier om door het verslijpen van je krukas de slaglengte te veranderen.
Maar misschien kan het wel?23 maart 2010 om 23:19 #17646235origineel gepost door stoppelflieger
Denk dat sommige het verslijpen van een nokkenas en krukas door elkaar halen.
En je slag word bepaald door je krukas niet door je zuigers of drijfstangen.
Ik zie met geen mogelijkheid een manier om door het verslijpen van je krukas de slaglengte te veranderen.
Maar misschien kan het wel?Lagere zuigers, of kortere drijfstangen is een andere slag. lijkt me…
24 maart 2010 om 04:57 #17646236De zuigers en drijfstangen hebben geen invloed op de slag, alleen op de compressie verhouding. De krukas kan excentrisch verslepen worden waardoor je een andere slag kunt krijgen. Hierdoor word de krukas wel zwakker. Voor een 2.3 worden er ook stalen krukassen gemaakt. Of je gaat voor een x22xe..
24 maart 2010 om 08:46 #17646237origineel gepost door Fearless
origineel gepost door stoppelflieger
Denk dat sommige het verslijpen van een nokkenas en krukas door elkaar halen.
En je slag word bepaald door je krukas niet door je zuigers of drijfstangen.
Ik zie met geen mogelijkheid een manier om door het verslijpen van je krukas de slaglengte te veranderen.
Maar misschien kan het wel?Lagere zuigers, of kortere drijfstangen is een andere slag. lijkt me…
lijkt me niet je maakt zelfde slag alleen in ander deel van de cilinder dus lager of hoger
gaat om afstand bigend ten op zichte van de krukas en dit keer 2 is de slag.
dus je zal echt andere krukas moeten voor andere slag lijkt mij zo.
iemand andere mening laat me graag wetenmvg Jarno
24 maart 2010 om 15:21 #17646238origineel gepost door GerardH
De zuigers en drijfstangen hebben geen invloed op de slag, alleen op de compressie verhouding. De krukas kan excentrisch verslepen worden waardoor je een andere slag kunt krijgen. Hierdoor word de krukas wel zwakker. Voor een 2.3 worden er ook stalen krukassen gemaakt. Of je gaat voor een x22xe..Hoeveel aan extra inhoud kun je hiermee verkrijgen?
Ik heb er nog nooit van gehoord maar kan me er wel iets bij voorstellen.
Alleen lijkt het me kwa kosten niet interessant en ik verwacht dat je er ook niet veel inhoud mee kan halen.
Je zult dan ook speciale drijfstangen moeten maken omdat de boring dan ook anders wordt.
Je kunt beter een X22XE onderblok pakken.24 maart 2010 om 18:51 #17646239Ik had het zo horen vertellen dat ze die excentrisch slijpen en dat ze daardoor heel veel koppel kregen over het ganse toerengebied!
Of zijn er andere manieren voor om dit te bekomen?25 maart 2010 om 17:40 #17646240Verwacht er maar niet heel veel koppel van als ze hem verslijpen.
Zoveel inhoud kun je er niet mee halen.
Je kunt ook voor hoge compressie zuigers gaan.
Ik heb er al verschillende gebouwd. Je kunt echt veel koppel eruit krijgen wanneer je de
cilinderkop op de juiste manier bewerkt en de juiste nokkenassen kiest in combinatie met de zuigers.26 maart 2010 om 05:18 #17646241Dat ben ik volgens mij een keer op een af andere engelse site tegen gekomen. Weet zo ook niet meer welke
26 maart 2010 om 12:04 #17646242AnoniemLid sinds:
1 January 1970hmmm
krukas verslijpen wordt die zwakker van
dus dat in cmobi met meer koppel lijkt me
t perfecte scenario voor motor schadeworden niet voor niets krukas verstevigings platen gebruikt onder dikke let motoren
das al met een onverslepen kruk;)
wat moet je dan bij n verslepen krukas
een veel grotere slag zal t nooit geven
dan maar beter investeren in een stalen krukas;)en inderdaad de krukas is het enige onderdeel in je motor die de slag bepaalt
geen zuigers of drijfstangen of piston pennen
of what effer
;)26 maart 2010 om 12:37 #17646243Meestal wordt de krukastap opgelast, en daarna excentrisch verslepen, hierdoor is een langere slag mogelijk. Dit wordt wel eens gedaan door dragracers, slag kan hierdoor wel 4mm langer worden. Bij een 8 liter v8 motor oid, kan dit een mooie inhouds winst opleveren.
26 maart 2010 om 13:30 #17646244origineel gepost door Govers
Meestal wordt de krukastap opgelast, en daarna excentrisch verslepen, hierdoor is een langere slag mogelijk. Dit wordt wel eens gedaan door dragracers, slag kan hierdoor wel 4mm langer worden. Bij een 8 liter v8 motor oid, kan dit een mooie inhouds winst opleveren.:thumbup:thumbup
29 maart 2010 om 07:29 #17646245origineel gepost door geert666
origineel gepost door Govers
Meestal wordt de krukastap opgelast, en daarna excentrisch verslepen, hierdoor is een langere slag mogelijk. Dit wordt wel eens gedaan door dragracers, slag kan hierdoor wel 4mm langer worden. Bij een 8 liter v8 motor oid, kan dit een mooie inhouds winst opleveren.:thumbup:thumbup
Dan wordt dus het big end iets verder naar buiten verplaatst? Anders kom je nooit aan een grotere slag.
29 maart 2010 om 11:31 #17646246origineel gepost door *Jurgen*
origineel gepost door geert666
origineel gepost door Govers
Meestal wordt de krukastap opgelast, en daarna excentrisch verslepen, hierdoor is een langere slag mogelijk. Dit wordt wel eens gedaan door dragracers, slag kan hierdoor wel 4mm langer worden. Bij een 8 liter v8 motor oid, kan dit een mooie inhouds winst opleveren.:thumbup:thumbup
Dan wordt dus het big end iets verder naar buiten verplaatst? Anders kom je nooit aan een grotere slag.
Klopt
30 maart 2010 om 18:52 #17646247je kunt ook een kleinere bigend lager diameter (drijfstang) gebruiken icm excentrisch slijpen , bv sommige honda lagers die een kleinere diameter hebben
Het grootste probleem zit hem in het opnieuw behandelen van de nieuw geslepen lagertap, om te zorgen dat hij voldoene slijtvast wordt
Ik ken helaas niet veel bedrijven in nederland die dat fatsoenlijk kunnen31 maart 2010 om 13:05 #17646248Ik zeg niet aan beginnen.
Als je wel een grotere slag wil, neem dan een krukas van een X22XE ofzo.
slijpen en lassen aan je krukas kan financieel echt niet uit, en het blijft altijd een verzwakking als je aan je krukas gaat lassen.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.