Forumindex › Forums › Modellen › Astra › Acculampje constant branden/Nooit meer branden?
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
15 maart 2010 om 09:40 #17218670
Hallo,
Zal me eerst eens voorstellen aangezien ik nieuw ben op dit forum.
Ik ben Rob uit amsterdam en bezit een Astra X1.6SZ Sedan uit 1995
Nu mijn probleem:
Afgelopen zaterdag vanuit uithoorn onderweg naar amsterdam. Bijna aangekomen op de bestemming gaat mijn acculampje branden tijdens het rijden en gaat feller branden als ik gas geef.
In het boekje gekeken en blijk een dynamoprobleem te zijn.
Een uur of 3 later de auto weer starten met de hoop dat ik veilig terug in uithoorn kwam waar ik zou overnachten.
Auto startte gewoon en kon uithoorn halen met het af en toe uitgaan van het lampje.Volgende ochtend weer naar amsterdam met een brandend acculampje maar halverwege gaat deze uit.
Het vreemde is dat het lampje nu ook niet meer brand bij het contakt maken.Nu… het lijkt mij duidelijk dat er een probleem metmijn dynamo is en ga dat ook zsm laten reparen/vervangen.
Of… kan het gewoon een kabelbreukje zijn of iets anders? Lampje gewoon stuk mischien?Hoop dat iemand mij kan vertellen wat ik het beste kan doen.
Bvd
15 maart 2010 om 09:44 #17630190Meten is weten, hoeveel Volt heb je als de auto loopt? Als het goed is moet hij dan rond de 14 volt zitten. Kan je rechtstreeks op de dynamo of accu meten. En lampje er idd ff uithalen en doormeten/vervangen.
15 maart 2010 om 09:45 #17630191Ohja en uiteraard WELKOM!
15 maart 2010 om 09:48 #17630192Ik heb net een multimeter geregeld en ga dat vanavond even doormeten. En dat lampje achter mn dash vandaan pielen… lijkt me een flinke opgave of niet? Ben best handig maar dat gekl**t met lampjes achter mn dash word ik kriegel van.
Bedankt! :)
15 maart 2010 om 12:23 #17630193Heb m dus net even kunnen doormeten op de accu (44ah-210A accu weet niet of dit ook belangrijk is?.
Motor uit komt hij op 13.4 volt
Met lopende motor is dit 15.7 voltDus te hoog… wat kan dit betekenen?
15 maart 2010 om 13:54 #17630194ik vermoed dat de spanningsregelaar kapot is ,als het goed is zit die op de dynamo bovenop de koolborstels.
15 maart 2010 om 14:05 #17630195Spanningsregelaar naar de haaien en waarschijnlijk je koolborstels ook ten eind . (lampje brandt als je koolborstels geen of slecht contact meer maken met je rotor )
Beide ff vervangen en meteen je lagering ff controleren . Je kan natuurlijk ook een revisiedynamo kopen maar is wel een stuk duurder .groet fanskar
15 maart 2010 om 15:45 #17630196he franskar :
spanningsregelaar en koolborstels zitten toch aan elkaar vast die koop je toch als 1 geheel?ik heb ze ooit is vervangen bij een golf, kosten 30 euro daar zaten de koolborstels en spaningsregelaar inelkaar als 1 geheel
is dit bij een opel anders?
omdat je het heb overbeide vervangen.15 maart 2010 om 16:10 #17630197Spanning Te hoog!! ..
niet meer mee rijden, de overige elektronica kan kapot gaan.
hoe meer toeren hoe meer spanning..
je hebt mazzel dat de motorcomputer kapot is
– Ook vervangen dus
– Teller uitbouwen, en lampje vervangen voor een 3w T10 steeklampjeDynamo (accu) lampje brand niet meer omdat deze door de VEEL TE HOGE spanning is doorgebrand.
Het is dan ook niet verstandig in het vervolg door te rijden met een brandend dynamo lampje, voordat de spanning is gecontroleerd.
Dit probleem komt vaker voor..
Willem
16 maart 2010 om 08:59 #17630198niet gaan klooien aan zo,n dynamo .
heb bovestaande ook gehad en samen met Wim opgelost door ff een oud beestje van een corsa er achter te hangen ,nadien een nieuwe besteld bij huizen electric in huizen voor 115€ 2 jaar garrantie daar een ruiler op 130€ kwam met een jaar garantie..
mijn dynamo had de rekening nog van de vorige eigenaar was 6 maanden oud.jong stuk verkoold noem maar op,maar bij Opel daar de garrantie op vergeet het maar rekening €583 inkl btw orgineel bij de dealer vervangen voor een geplaatst nieuwe delco dynamo achteraf was het een valeo revisie dynamo bleek bij uit monteren ,heb hem nog liggen ..
Bert
16 maart 2010 om 11:36 #17630199Ja hoor , is 1 geheel maar losse borstels zijn ook te koop . ( moet je wel een zware soldeerbout hebben ) Beroepshalve heb ik met electromotoren en dynamo`s gewerkt waar deze (borstels en spanningsregelaar) dus gewoon gescheiden zijn ( bij motorfietsen ook trouwens)maar dit maakt voor het geheel niet uit natuurlijk ;)
Wordt het alleen maar makkelijker van :thumbuporigineel gepost door b07
he franskar :
spanningsregelaar en koolborstels zitten toch aan elkaar vast die koop je toch als 1 geheel?ik heb ze ooit is vervangen bij een golf, kosten 30 euro daar zaten de koolborstels en spaningsregelaar inelkaar als 1 geheel
is dit bij een opel anders?
omdat je het heb overbeide vervangen.16 maart 2010 om 11:45 #17630200Hoezo niet aan klooien ? :hmmz stelt niet zoveel voor hoor om ff je regelaar en borstels te vervangen . Eventueel nog 1 of 2 lagertjes er bij . Ga ik er wel van uit dat je wikkelingen nog goed zijn ;)
groet fanskar
origineel gepost door Famempeters
niet gaan klooien aan zo,n dynamo .heb bovestaande ook gehad en samen met Wim opgelost door ff een oud beestje van een corsa er achter te hangen ,nadien een nieuwe besteld bij huizen electric in huizen voor 115€ 2 jaar garrantie daar een ruiler op 130€ kwam met een jaar garantie..
mijn dynamo had de rekening nog van de vorige eigenaar was 6 maanden oud.jong stuk verkoold noem maar op,maar bij Opel daar de garrantie op vergeet het maar rekening €583 inkl btw orgineel bij de dealer vervangen voor een geplaatst nieuwe delco dynamo achteraf was het een valeo revisie dynamo bleek bij uit monteren ,heb hem nog liggen ..
Bert
16 maart 2010 om 12:37 #17630201origineel gepost door Ropel
Heb m dus net even kunnen doormeten op de accu (44ah-210A accu weet niet of dit ook belangrijk is?.
Motor uit komt hij op 13.4 volt
Met lopende motor is dit 15.7 voltDus te hoog… wat kan dit betekenen?
Blijft ie 15 , 7 volt als je meer toeren maakt dan stationair of loopt ie veel verder op ? . Loopt ie echt veel verder op……. regelaar naar de kloten . (echt niet mee rijden ) Blijft ie ongeveer gelijk ….regelaar waarschijnlijk nog heel maar fout in je meting met de multimeter ( niet betrouwbaar goedkoop ding uit de 5 eurobak bij de gamma ) . Neemt niet weg dat je koolborstels waarschijnlijk niet fris meer zijn .
ijk anders je meter ff op een andere spanningsbron , dan weet je het zeker .groet fanskar
17 maart 2010 om 12:31 #17630202ok.. bedankt voor de rakties in ieder geval. Dynamo ligt op dit moment bij de revisieboer.
Heb de hoop dat na de revisie het probleem verholpen is en mn lampje ook weer doet wat hij moet doen.
Zo niet… zal ik dus het lampje vervangen. En wat lees ik over een motorcomputer Wim-v6? Kan het zijn na het reviseren van mn dynamo dat ik dat dus ook nog moet gaan doen? En hoe weet ik of mn motorcomputer ook naar de kl*ten is?
17 maart 2010 om 12:36 #17630203origineel gepost door fanskar
origineel gepost door Ropel
Heb m dus net even kunnen doormeten op de accu (44ah-210A accu weet niet of dit ook belangrijk is?.
Motor uit komt hij op 13.4 volt
Met lopende motor is dit 15.7 voltDus te hoog… wat kan dit betekenen?
Blijft ie 15 , 7 volt als je meer toeren maakt dan stationair of loopt ie veel verder op ? . Loopt ie echt veel verder op……. regelaar naar de kloten . (echt niet mee rijden ) Blijft ie ongeveer gelijk ….regelaar waarschijnlijk nog heel maar fout in je meting met de multimeter ( niet betrouwbaar goedkoop ding uit de 5 eurobak bij de gamma ) . Neemt niet weg dat je koolborstels waarschijnlijk niet fris meer zijn .
ijk anders je meter ff op een andere spanningsbron , dan weet je het zeker .groet fanskar
Dit heb ik dus niet meer kunnen testen helaas. Maar het was geen multimeter uit de 5 euro bak in ieder geval.
17 maart 2010 om 14:46 #17630204Denk dat dat wel meevalt . Straks je dynamo er weer op en grote kans dat alles gewoon weer werkt . Als je lang doorgereden hebt met een kapotte regelaar kan de spanning wel oplopen tot 18 volt en meer . Dat is niet goed voor elektronika iig en kan je je ecu kosten . KAN zeg ik met nadruk , hoeft niet . Gewoon kijken wat ie doet . Als alles normaal werkt is er niks aan het handje . Krijg je allemaal rare dingen dan is er meer aan de hand . Vergeet bij het monteren van je dynamo iig niet je aarde draad naar het blok .( als ie er opzit , meestal wel ) Kan ook rare storingen geven .
groet fanskar
origineel gepost door Ropel
ok.. bedankt voor de rakties in ieder geval. Dynamo ligt op dit moment bij de revisieboer.Heb de hoop dat na de revisie het probleem verholpen is en mn lampje ook weer doet wat hij moet doen.
Zo niet… zal ik dus het lampje vervangen. En wat lees ik over een motorcomputer Wim-v6? Kan het zijn na het reviseren van mn dynamo dat ik dat dus ook nog moet gaan doen? En hoe weet ik of mn motorcomputer ook naar de kl*ten is?
17 maart 2010 om 17:02 #17630205Wel Controle lampje van Dynamo vervangen!!!
deze is 100% kapot..
willem
19 maart 2010 om 15:57 #17630206OK…
Dynamo laten reviseren… lampje vervangen… en hijs weer als nieuw :)
Bedankt iedereen voor de reakties en hulp!!
21 maart 2010 om 11:39 #17630207origineel gepost door wim-v6
Wel Controle lampje van Dynamo vervangen!!!deze is 100% kapot..
willem
Jah idd aangezien dit lampje de fuctie heeft om je dynamo in te schakelen anders sta je straks met een lege accu haha
Greetz wes
21 maart 2010 om 14:43 #17630208:hmmz :hmmz :hmmz :hmmz :hmmz .
Hoop niet dat dit een serieuze opmerking is toch ??origineel gepost door zetos
origineel gepost door wim-v6
Wel Controle lampje van Dynamo vervangen!!!deze is 100% kapot..
willem
Jah idd aangezien dit lampje de fuctie heeft om je dynamo in te schakelen anders sta je straks met een lege accu haha
Greetz wes
21 maart 2010 om 14:46 #17630209Ok , ecu nog heel dus ;) . Mooi dat ie het weer doet :thumbup
groet fanskar
origineel gepost door Ropel
OK…Dynamo laten reviseren… lampje vervangen… en hijs weer als nieuw :)
Bedankt iedereen voor de reakties en hulp!!
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.