Hoe je dat weet? Ervaringen met bepaalde maten helpen veel, en anders met een meetlat gaan kijken.
Als je dezelfde rol omtrek wil houden zal je even een tire-size calculator erbij moeten pakken. Die rekent uit op welke maat banden je moet rijden bij een velgdiameter om dezelfde omtrek te hebben als origineel.
Doe je dat niet, dan wijkt je teller af en zal je die moeten laten ijken.
Verder zit je natuurlijk met de breedte. Je moet de maten van je huidige velg weten, en dan meten hoeveel ruimte je nog hebt van het wiel tot het dichtst bijzijnde punt waar hij tegenaan zou kunnen lopen (b.v. binnenkant wielkas of veerpoot).
Dan is het rekenen verder simpel.
Velgen worden in inches breed gemeten (6J bijvoorbeeld, 6inch).
Dat door twee, plus de ET waarde is hoeveel ruimte het wiel nodig heeft. Is dat meer dan de ruimte die je hebt, dan loopt hij aan ;)
Uiteraard ook even rekening houden met de wielkast randen wanneer je er ook nog bij wil verlagen. Dan mogen ze absoluut niet uitsteken, tenzij je de wielkasten laat uitrollen of er een verbreding aan gaat lassen.