Forumindex › Forums › Modellen › Astra › 1.6 opleuken do's en don'ts ..
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
10 maart 2010 om 17:42 #17218465
Hallo allemaal,
Ik heb een opel astra 1.6i gekocht van 1997. In het begin reuze tevreden maar momenteel begint toch het besef te komen dat het ‘motortje’ niet zo zijn best doet vergeleken met mijn ‘felle’ corsa a..
Het gaat ome en 1.6 8klepper van 55kW.Mijn eerste gedacht was verkopen, maar aangezien dat momenteel geen storm loopt, en ik hem binnen 3maanden niet voor 500euro verlies wil verkopen is dat niet echt een optie. Dan is de motor kietelen wellicht een interessante optie.
Nu heb ik al lopen rondzoeken.. En hoor ik de ene reactie, niks aan doen.. is alleen maar slecht (powerfilter enzo). Ook veelvuldig vermeld beter een motorswap want je kan er veel geld in pompen en dan zit je nog op het std vermogen van een 2.0.
Aan de andere kant lees ik ook dingen dat er wat ‘kleine’ dingetjes te doen zijn om hem toch iets sneller te maken.. Al was het maar van 75 naar 90pk en een iets fellere reactie..
Wat is nu echt iets interessants om te doen bij dit type blok? Let wel, hij is nu compleet standaard.
alvast bedankt!
10 maart 2010 om 17:51 #176278231.6 is idd erg weinig voor en veel nut zal het ook niet hebben. Ik vond mijn 1.8 16V ook niet snel genoeg, maar ivp die te kietelen heb ik er een 2.0 16V ingelegt met 150 pk en die gekieteld. En tot op de dag van vandaag geen spijt van gehad
10 maart 2010 om 17:53 #17627824Het blijft maar een 1600 8 kleps:sleeping
En pas op tunen kost ook geld en 500 E zit je ook zo aan.
Beste oplossing : auto kopen die snel is , maar dit hangt natuurlijk af van je budget:cry
Astra met 1800 of 2 ltr of 2.2 lijken mij de kandidaten. :hmmz
groet Marcel10 maart 2010 om 17:59 #17627825in mijn cabrio zat eerst ook een 1.6 8v met 55 kw
wat je kan doen is er een multipoint injectie op bouwen. dit zal je rond de 25 pk meer geven..
(heb ik ook gedaan, zo ongeveer) maar dan heb je nog geen koppel. en was mijn kadett nog niet echt voor uit te branden laat staan een vectra.
nu rij ik 2.0 8v gsi motor c20ne.. en die heeft wel een beetje vermogen en koppel, en hier ben ik tevreden over :)
motoren zijn te vinden voor 150 a 250 euro.. en dan heb je nog een multipoint benzienepomp nodig en besluiten hoe je het met de aandrijflijn wilt gaan doen :)
heb elders gelezen dat je een koppeling van een f15 bak kan monteren en dan kan je je huidige versnellingsbak aandrijf assen en veerpoten gebruiken.
of alles pakken van een voorwiel aangedreven 2.0 astra vectra of calibra
10 maart 2010 om 18:09 #17627826Mja groot gelijk allemaal.. Maar helaas woon ik thuis en is vaders niet bepaalt blij met een motorombouw (heb er 3jaar lang bij mn corsa a om gezeurt) en zal dit ook niet gaan gebeuren..
Maar de grappen van een powerfilter voor wat meer koppel gaat niet echt op geloof ik hé?
Net als ander spruitstukje en uitlaat?10 maart 2010 om 18:28 #17627827Powerfilter is VERLIES!! zeker bij deze motoren.
spagetti spruitstuk zal nauwelijks merkbaar wat op kunnen leveren.
Chip is zonder geld
al met al zal het weinig helpen.
Ja er zijn maar 2 opties over dan:
Zo blijven rijden is de voordeligste
Andere motor, maar dat ging al niet makkelijk zei je zelf.Ombouw naar Multipoint zal ook niet veel opleveren, daar de kop en cilindervorm voor de 75pk singlepoint motor is ontwikkeld.
Willem
10 maart 2010 om 18:31 #17627828Persoonlijk bedenk ik me dit soort dingen vaak juist bij of voor de aanschaf van de auto, en ja toen ik net mijn rijbewijs had vond ik de 75pk kadett die ik had geweldig!!
tot ik een 100pk kocht, en later een 115pk Astra-F, en nu in een 180pk Vectra-B en dat is nu ook weer gewoon geworden.
Ik zal dan nu ook niet zonder reden een 75pk Opel aanschaffen, omdat ik meer gewend ben, en ik zeker weet dat die 75pk mij snel gaan vervelen en eerder een ergernis worden…
Daarbij komt dat velen 16V’s gewoon weg zuiniger zijn dan de 1.6 8klepper..
de 1.6 16V loopt al aardig zuiniger (bij normaal gebruik) dan de 1.6 8V simpel weg om de modernere techniek en door het meer vermogen hoeft de motor minder moeite te doen om zijn snelheid te halen en te houden..
na het ombouwen van mijn Combo van 60pk 1.4 naar 120pk 1.6 is deze ook zuiniger geworden, daar komt ook nog een vracht aan rijplezier bij..
Willem
10 maart 2010 om 18:32 #17627829multipiont injectie is wel een optie, alles hangt er van af hoeveel geld!!
je kan natuurlijk ook alles tunen of de kleine dingentje, bestaat erg geen powerbox voor zon ding of is dat ook weer alleen multipiont.
10 maart 2010 om 18:35 #17627830Er bestaat geen Powerbox voor deze motor, is een CENTRAAL ingespoten motor.
het beste voor een Multipoint is een complete 1.6 Multipoiint erin te lepelen, daar de verbrandingsruimte, nokkenas, en kop zijn aangepast voor de Multipoint motor met 100pk.
Willem
10 maart 2010 om 19:02 #17627831wat misschien een paar pk meer oplevert is een katvervanger
10 maart 2010 om 19:16 #17627832Oké, helemaal duidelijk Willem!
Ben stom geweest bij de aanschaf (of te verwent met dat corsaatje) en zal nu een tijdje op de blaren moeten zitten:)
10 maart 2010 om 19:18 #17627833Gewoon wachten tot je een Astra F met 2 liter 8 of 16v tegen komt waar de motor uit gaat.
Dan heb je alles compleet.10 maart 2010 om 19:30 #17627834@ robertzone: Vat het niet te Bot op hoor…
Ik ben opjacht naar de de auto die ik nu heb, Heel veel auto’s gezien en gereden..
en ook met lichte motorisering.
Daarvan wist ik zeker dat die ging vervelen en dat ik daar spijt van ging krijgen.
toen ook veel naar revieuws van bepaalde auto’s met bepalde motoren gekeken.
en zo kwam ik erachter dat een grotere motor niet per definitie duurder hoeft te rijden (grotendeels afhankelijk van je rijstijl uiteraard).
Ik was op zoek naar een Astra-F station in de uitvoering CDX met werkende airco en 4x elektrische ramen..
meeste waren X16SZR..
totdat ik eens verder keek als de Astra en zo op de Vectra stuitte, en zo veel meer auto vond voor de zelfde aanschafprijs.
zodoende rijdt ik nu een Vectra-B1 2.5 V6 handbak in de CDX uitvoering..
Ik rijdt gemiddeld 1 op 10 zo in de winter.
heb er geen minuut spijt van gehad.
Willem
11 maart 2010 om 14:56 #17627835Had het niet bot opgevangen Willem,
Het is meer een teleurstelling bij iets wat ik stiekem wel al wist :P.
In ieder geval bedankt voor de antwoorden..
11 maart 2010 om 22:22 #17627836Er een hele vette turbo stikker op plakken. :wors
Of een 2.2 16v orginele plakke van een vectra. :wors:wors:kewlpics
Heeel flauw allemaal natuurlijk:jerry:jerry,
Maar het antwoord staat hier boven. Ik zou lekker je geld in de zak houden, en het wegzetten. Dan over een paar maandjes gewoon een dikkere auto uitzoeken en deze leuk in proberen te ruilen. Kreeg voor m’n astra ook nog 550 van de handelaar. En om nou te zeggen dat die heel netjes was…
11 maart 2010 om 22:25 #17627837origineel gepost door tmug
Er een hele vette turbo stikker op plakken. :worsOf een 2.2 16v orginele plakke van een vectra. :wors:wors:kewlpics
Heeel flauw allemaal natuurlijk:jerry:jerry,
Maar het antwoord staat hier boven. Ik zou lekker je geld in de zak houden, en het wegzetten. Dan over een paar maandjes gewoon een dikkere auto uitzoeken en deze leuk in proberen te ruilen. Kreeg voor m’n astra ook nog 550 van de handelaar. En om nou te zeggen dat die heel netjes was…
dat 2.2 embleem is zowel bij de Vectra-B, Omega-B als Astra-G geleverd welliswaar alleen zonder 16V
dat had alleen de sintra, die is ook nog eens flink aan de maat..
:jerry:jerry:jerry-offtopic-offtopic-offtopic:jerry:jerry:jerry-offtopic-offtopic-offtopic
11 maart 2010 om 22:26 #17627838Z20LET
:cool:
11 maart 2010 om 22:36 #17627839origineel gepost door wim-v6
Er een hele vette turbo stikker op plakken. :wors
het 2.2 embleem is zowel bij de Vectra-B, Omega-B als Astra-G geleverd welliswaar alleen zonder 16V
dat had alleen de sintra, die is ook nog eens flink aan de maat..
:jerry:jerry:jerry-offtopic-offtopic-offtopic:jerry:jerry:jerry-offtopic-offtopic-offtopic
Bedankt voor deze uitgebreide uitleg op deze avond :wors:afro
Dan van die lekkere ordinaire tuningshop letters er op met 16V, of die van een astra g 2.016v gebruiken.
11 maart 2010 om 22:43 #17627840kan allemaal haha..
alleen een beetje jammer als je bij het stoplicht vol goede moet weg knalt en je zoekgereden word door een Combo-B haha..
Willem
11 maart 2010 om 22:46 #17627841LOL!
11 maart 2010 om 22:48 #17627842achterop nog het 1.4 logo dat zegt hier ligt een 60pk sterke 1.4 8klepper in..
had laatst een A3 TDi te pakken met het apparaat..
Willem
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.