Forumindex › Forums › Modellen › Vectra, Signum › Vreemde geluiden
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
1 maart 2010 om 21:43 #17218100
Hallo,
Ik rijd sinds 4 weken een Vectra 1.9 dcti 150pk V-Line uit 2006 met 140k op de teller.
Aangezien ik nooit geen Opel heb gereden en wat vreemde dingen hoor ben ik terug gegaan naar de garage en gevraagd of de problemen verholpen kunnen worden.
Vreemd genoeg zegt men dat voor een aantal punten het bekende problemen zijn. Maar waar niks aangedaan kan worden. Uiteraard maak ik me zorgen! Kan er iemand misschien antwoord geven of heeft dezelfde problemen ook?
– De krakende voorvering heb ik ook maar is duidelijk een opel probleem. Diverse forumgangers herkennen dit.
– Bij het ontkoppelen en/of loslaten van het gaspedaal hoor ik regelmatig een raar schavend geluid. Zover ik het heb kunnen vaststellen is dit tussen de 2000 en 3000 toeren. Ook meen ik dat het van rechtsvoor komt. Uiteraard is dit niet continue en dus niet altijd reproduceerbaar. In de garage kan men niks vinden omdat het maar af en toe voorkomt.
– Bij het lostlaten van het gaspedaal op de snelweg en weer gas geven gaat er een behoorlijke bonk bij gepaard. De heftigheid hiervan is afhankelijk van de snelheid en de versnelling waar je inzit. In de garage zegt men dat alles inorde is met betrekking tot de motorrubbers. Doordat de motor veel vermogen heeft is dit soms sterk te voelen zegt men.Ik hoor graag van jullie als iemand dit ook herkent, een eventuele oplossing voor de problemen zou ook erg fijn zijn.
2 maart 2010 om 10:17 #17623036Hallo Lupkens,
Punt 1 zijn je stabilisatorstangrubbers. Ingreep van een uurtje, rubbers kosten 10 euro oid.
Punt 2 ken ik ook (denk ik). Doet dit zich alleen in de tweede versnelling voor? Mijn 120pk CDTi uit 2005 ‘hikt/stottert’ dan namelijk ook, voornamelijk rond 2600-2900 toeren. Niet alleen bij ontkoppelen, maar ook bij gas lossen, en dan nog eens niet altijd. Schijnt een hickup te zijn in het motormanagement, te verhelpen door een update of chiptuning.
Punt 3 herken ik ook. Vandaag wordt mijn achterste motorsteun vervangen, de voorste is al vernieuwd. Ben benieuwd of dit uitsluitsel biedt. Zo niet, dan is het probleem waarschijnlijk toe te schrijven aan speling op het vliegwiel of speling in je cardan.
2 maart 2010 om 10:33 #17623037Punt 1: Zijn zoals al genoemd de stabilisatorstang rubbers. €5 euro per stuk en eenvoudig te vervangen
Punt 2: Kunnen je vliegwiel zijn of koppeling, die van mij is ook rond die kilometerstand vervangen (€1500), maar dat wist ik toen ik hem kocht heb ook een goede korting gekregen.
De garage waar je hem gekocht hebt zal er natuurlijk niet zo happig op zijn om die onder garantie te vervangen, dus kunnen ze niets vinden.Punt 3: Herken ik idd ook wel. Afhankelijk van hoe lomp ik het gas los laat en weer gas geef klapt mijn versnellingsbak ook nog wel eens. Die van mij krijg eind deze week een grote beurt, zal ook eens naar de motorsteunen laten kijken.
2 maart 2010 om 15:35 #17623038Welkom hierzo.. foto’s zijn altijd welkom !!
Allereerst…. Hij heeft het over de VOORvering…. niet de achtervering. De achtervering kraakt over het algemeen door de stabilisatorrubbers. FF invetten en klaar ( zo doet Opel het ook ! )
De voorveren kunnen ook je veren zelf zijn. Kan komen door de kou. Wacht daar anders mee tot het warmer wordt. Het gaat geheid over !!Ten tweede…Je bedoeld dat je als je je koppeling los laat ( of alleen gasgeeft in zijn vrij ) dat een soort ‘trrrrrrrrrr’ ratel hoort ??
Dat komt omdat het een common-rail motor is en dat is normaal ! Maar klinkt idd erg raar , als je de auto net hebt.En als laatste…. Die ‘kloenk’ hoorde ik in het begin ook, maar na 8 maanden niet meer. En omdat de auto zoveel koppel heeft moet je er ff mee leren omgaan, ‘t is immers een monster van een motor. Dit is een kwestie van tijd !
Veel plezier met je vec en nogmaals………………….:kewlpics
2 maart 2010 om 15:39 #17623039Bij mij kraakte de VOORvering ook en daarop hebben ze de VOORSTE stabilisatorstangrubbers vervangen ;)
2 maart 2010 om 15:43 #17623040Echt waar joh ?! :P
Ik zie net op Tis waar die rubbertjes zitten bij de voorophanging…. das niet zo makkelijk om daar bij te komen !
2 maart 2010 om 15:43 #17623041Jep, ik heb de factuur hier liggen..
2 maart 2010 om 19:30 #17623042Ik moet ok nog steeds de stab. rubbers laten vervangen…
Hoop dat dat het lawaai is ben er wel klaar mee.
Hoe lang ben je de wagen kwijt voor de reparatie?2 maart 2010 om 20:12 #17623043Het geluid doet zich voor bij het loslaten van het gaspedaal……..ik denk dat het eigenlijk meer daar van komt. Dat ik het ook hoor bij het ndrukken van het kolppelingspedaal is natuurlijk omdat het voetje van het gaspedaal afgaat.
Heb geprobeerd om bij een bepaald toerental het gas los te laten en dan hoor ik het geluid ook. Dus denk dat het verhaal van de koppeling komt te vervallen………….2 maart 2010 om 21:08 #17623044Ik wil je niet bang maken, maar …..
Als je het echt voornamelijk hoort bij het gaspedal loslaten dan is is je vliegwiel langzaam op weg naar zijn laatste rustplaats. Over een tijdje zal je ook de drukgroep van je koppeling gaan horen omdat deze vakkundig door je vliegwiel uit elkaar gerammelt wordt. (Hoorbaar bij licht indrukken van koppeling)
Bekend euvel bij de moderne hoog vermogens diesels.
Helaas worden auto’s tegenwoordig uitgerust met Duo Massa Vliegwielen, en slijten die dingen gewoon. Afhankelijk van je rijstijl gaan ze tussen de 150.000 en 250.000km mee.Je kan proberen je garage het vliegwiel onder garantie te laten vervangen, maar aangezien hij nog neit op is, en het een slijtage deel is is de kans klein dat ze hier op in gaan.
Ik zou rekenen op een reparatie van ca €1500 binnen de komende 12 maanden. (€800 voor dmf en koppeling, rest uurloon)
(Trouwens hele kleine kans dat het de spanroldemper is, maar hoop er maar niet op)
2 maart 2010 om 22:10 #17623045punt 2 heb ik ook, het schijnt zo te horen dat geluid.
2 maart 2010 om 23:19 #17623046Heb jij het dan ook af en toe Spacejam? Is het dan ook niet zo als het vliegwiel versleten is dat je het continue zou moeten horen. yzf1kr zegt dat het vliegwiel aan zijn laatste adem is begonnen. Spanrol kan ook probleem zijn, maar de distributieriem en diverse andere onderdelen zijn vervangen 2 weken geleden…..vervelend kunt beter hebben dat het gewoon kapot gaat eigenlijk………………
2 maart 2010 om 23:29 #17623047mja ik hoor het af en toe maar het is niet afhankelijk van welke versnelling ofzo.
3 maart 2010 om 06:41 #17623048origineel gepost door lupkens
yzf1kr zegt dat het vliegwiel aan zijn laatste adem is begonnen.Laatste adem is een beetje overdreven.
Die ratel zijn meer de eerste symtomen van een versleten vliegwiel, je kan er nog best lang mee doorrijden.
Ik heb mijn auto gekocht met 135.000 km, en toen had hij die ratel al. Pas een half jaar later bij 160.000km heb ik toen alles laten vervangen omdat de drukgroep wel erg hard begon te ratelen.Zo lang jouw koppeling in orde blijft kan je naar mijn mening nog wel even rond blijven rijden met dat vliegwiel.
Omdat diesels in nederland naar verhouding weinig voorkomen is er weinig over dit item bekend. Ga je op de duitse en engelse forums kijken, waar 70 – 80% dieselrijder is, dan staat het vol met vliegwiel problemen.
3 maart 2010 om 07:58 #17623049ik zei het trouwens verkeerd. Het geluid doet zich voor als je je gaspedaal loslaat. hoor je het als je auto in z’n vrij staat?? dat je op het laatste stuk een ratel hoort ??
En doe je deur eens open en zet je motor uit, dan hoor je de zelfde ratel.Als dit zo is, dan hoort dat gewoon ! Dat hadden ze al toen ze uit de fabriek reden !
Ik heb het gevraagd bij 2 Opel dealers en bij mijn eigen garage ( omdat ik me , toen ik hem net had, een beetje zorgen maakte )
Inmiddels ben ik ruim 20D km verder en er is niks veranderd ( teller staat nu op216.xxx km )3 maart 2010 om 08:15 #17623050Jaja, natuurlijk zeggen ze dat. Maar dat geluid maken ze echt niet al vanaf de fabriek. Die van mij deed het voorheen ook, sinds mijn vliegwiel vervangen is niet meer.
Zoals ik al zei is dit geen reden om je zorgen te maken, je kan er vrij lang mee doorrijden. Pas als de drukgroep van je koppeling gaat verslijten hoef je hem te vervangen.
3 maart 2010 om 08:44 #17623051Waarom zou mijn eigen garage het zeggen?? is ntb een vriend van me ( die voorheen bij opel werkt , maar nu voor zichzelf werkt )
Maargoed….. de tijd zal het leren.
3 maart 2010 om 08:53 #17623052Nee het geluid doet zich af en toe voor. Als de motor stationair draait en gas geeft en loslaat hoor je niks. Hij doet het 30% van de tijd zeg maar. Ook tijdens het rijden hoor je niks…gelukkig….
Je krijgt ook wel schrik natuurlijk met het horen van die prijzen……….3 maart 2010 om 15:31 #17623053laatste update………..
vandaag heb ik mijn vekje aan de kant moeten zetten…..slippende koppeling…..dus dat betekent dat alles nagekeken moet worden. Wel errug toevallig allemaal, maar ik hou jullie op de hoogte van wat er uiteindelijk kapot is.
Wel al de discussie gehad dat de garage alleen maar doet repareren wat kapot is, en ik eventueel andere onderdelen die vervangen moeten worden zelf moet bekostigen. Maar ik heb gelukkig bovag garantie dus moet ik me daar in verdiepen om te zien wat ik moet betalen….
Lastig want hoe weet ik nu wat er wel en niet kapot is………………?3 maart 2010 om 17:36 #17623054Hmmmm… dat is balen.
Nu weet je ook wat dat schurende geluid was.Je post van vanmorgen duidde al niet op het vliegwiel.
Bovag garantie is maar beperkt, het dekt maar maximaal 890 euro (of zoiets) en men hoeft geen nieuwe onderdelen te gebruiken. (Ik spreek uit ervaring)
Spreek duidelijk van te voren af wat de kosten gaan worden, en anders kan je misschien beter de koop ontbinden en op zoek gaan naar een andere Vec.
3 maart 2010 om 18:03 #17623055Ontbinding van het koopcontract?
Is dat nog mogelijk na aankoop van een wagen waar je al bijna een maand in rond rijdt?
Verneem het graag als je er meer van weet!!:hmmz3 maart 2010 om 18:05 #17623056Andere vraag nog snel even….advies…..
Denken jullie dat het verstandig is dat ik alle materialen los van de koppelingsplaten dan zelf moet gaan betalen om te vervangen? Hoe groot is de kans dat het vliegwiel naar zijn grootje gaat……….scheelt wel een enorme buidel met geld als het later alsnog moet gebeuren…..alleen is mijn buidel leeg na aanschaf van ons vekje……3 maart 2010 om 20:18 #17623057Google is your friend: http://www.anwb.nl/auto/kiezen-en-kopen/tips-en-advies,/klachten-en-geschillen/Klachten-na-aankoop.html
Heb je rechtsbijstand? Bel die ook eens op.
Op je andere vraag.
Normaal zou ik zeggen vervang ze beide gelijktijdig.
Het hele subframe, versnellingsbak etc moeten onder de auto uit. Daar zitten flink wat uren in, dus in verhouding kost het je dan maar een “beetje” extra. Als is €400 euro meer nog een hoop geld.Laat ze de prijs voor het vliegwiel opvragen en shop zelf eens rond. Ik zie ze al op ebay.co.uk staan voor rond de €400 euro en een set van vliegwiel en koppeling voor ca €600.
4 maart 2010 om 09:54 #17623058Zo de opel garage maar eens gebeld.
Druklager € 265,00 drukgroep en platen € 337,00 vliegwiel €780,00………goedemorgen…………….
Tip van yzf1kr ebay!! Parts2clear alles bij elkaar voor € 550,00 inclusief verzendkosten vliegwiel is van Sachs en de rest van LUK :wors
Moet chassisnummer mailen hun kijken of parts kloppen en dan kan ik bestellen. Nu nog met garage in onderhandeling. Maar zullen er wel uitkomen.
Wat is eigenlijk de gemiddelde levensduur van een vliegwiel? Begrijp van de opel dat ze maar meteen alles vernieuwen…..begrijp ze wel met die prijzen……maar is het nodig?5 maart 2010 om 07:01 #17623059Of het nodig is weet ik niet.
Het kan best zijn dat je vliegwiel nog in orde is, maar van de andere kant zit het wel allemaal aan elkaar vast. En als je koppelling versleten is, dan zal je vliegwiel ook wel een opdonder gehad kunnen hebben.En de dealer vervangt ze ook best graag in 2x voor je hoor.
Maar besef wel dat je dan ook 2x bijna 1000 euro aan arbeidsloon kwijt bent. -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.