Forumindex › Forums › Modellen › Astra › Even duidelijkheid over motorombouw in astra G
- Dit onderwerp bevat 53 reacties, 15 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 21 oktober 2019om 21:15 door Haasje17.
-
AuteurBerichten
-
24 februari 2010 om 15:46 #17217861
Na een paar maanden rond rijden in mijn trage 1.6 8 klapper heb ik er wel genoeg van. Er komt definitief een 1.6 16v in (x16xel).
Het 8 kleppertje nu gebruikt veel olie, stottert/hikt en heeft veel kuren met stationair draaien waarbij het niet echt een vlotte motor is.Mijn keuze staat vast maar nu heb ik even wat vraagjes. Ik wil er straks gewoon een astra 1.6 16v met schade ofzo naast zetten om alles over te schroeven.
In de tussentijd wil ik een x16xel blok kopen om op te frissen. Maar past een x16xel ook in de astra? Ik bedoel zijn de motorsteunen, sensoren en bak aansluiting etc gelijk?
Hoe zit dit met de bekabeling en startonderbreker aan het dashboard? Is dit een kwestie van alleen de andere onderbreker ertussen of moet het compleet omgegooit worden?
Welk verschil hebben de 8 klepper (x16szr) en x16xel kwa benzine toevoer? Zijn de koppelingen hetzelfde? Lever de pompen evenveel druk?
Zo nee is de pomp van de 16v zo over te zetten of is dit een hoop soldeer werk?En nee ik koop geen andere auto. Toen ik deze kocht heeft de vorige eigenaar veel geld besteed aan het uiterlijk dus dit wil ik houden.
Als ik dit weet denk ik wel dat ik eruit moet komen. Ik het trouwens gekozen voor de x16xel omdat ik dan nog altijd een 1.6 op kenteken heb en wil er stiekem wat meer uithalen.
Iemand ervaring met dbilas thottle bodies? ;)24 februari 2010 om 16:29 #17620548gooi etr gewoon wat zwaarder in dan een 1.6
voor de kosten van het keuren bij de rdw hoef je het niet te laten en is net zo veel werk24 februari 2010 om 16:32 #17620549Was ik dus al bang voor dat ik deze reactie ging krijgen..
Dit gebeurt niet. Er komt een 1.6 16v is punt uit!Het blijft een astratje zonder abs en met trommeltjes achter dus extreem hoeft het niet.
24 februari 2010 om 16:34 #17620550lekker zinloos dus :P
24 februari 2010 om 20:19 #17620551Niets zinloos aan. Voor jou misschien, niet voor mij.
Ik zou graag reacties krijgen van mensen met een zinning antwoord.
24 februari 2010 om 20:24 #17620552als je een paar euro meer uitgeeft kun je er veel leukere dingen mee doen dan een standaard 1.6 erin klappen.
Achterboel ombouwen is niet eens een noodzaak.
Maar een leuke 1.8 of een 2.0 zou kunnen
24 februari 2010 om 20:26 #17620553als je er een exacte astra naast zet, dan bouwje toch gewoon alles over, dan moet het wel lukken. maar niet alleen het motorblok, maar ook kabelboom, ECU en zo. een 16V ecotec blok bevat meer elektronica dus dat zal allemaal mee omgebouwdt moeten worden. Het is niet alleen het motorblokje
maar die reacties kun je verwachten van een 1.6 8V naar 1.6 16V, je besteed er een hoop moeite en geld in, voor heel weinig PK’s meer, daarnaast vind ik de loopcultuur van de 8V véél beter dan een 16V, wij hebben ze allebei hier thuis. 1.6 16V is een prima motor, maar ook erg rauw.
Maar als jij denkt dat het een goede besissing maakt dan moet je dat zeker doen, maar de reacties van anderen zijn natuurlijk niet voor niets… vergeet dat niet.
24 februari 2010 om 22:04 #17620554Ik heb met beide motoren gereden en de 16v rijd vele malen beter en fijner al de mijne nu. Ik wil er gewoon een 1.6 16v in vandaar deze vraag.
Voor een 1.8 word het waarschijnlijk een coupe met schade. past dit dan gewoon??
Er komt zowiezo een complete wagen langs te staan zodat alles alleen maar overgeschroeft hoeft te worden. Ik zie het alleen niet zitten om de complete kabelboom binnnen te vervangen.
24 februari 2010 om 23:09 #17620555AnoniemLid sinds:
1 January 1970origineel gepost door syl-astra
lekker zinloos dus :PLekker zuinig bedoel je;) Ik heb ook een x16xel in mn vectra, en is een goed blok hoor. Rij zelf met een nieuwe inlaat/uitlaat spruitstuk en sportnokken. En zit nu rond de 140pk
25 februari 2010 om 00:03 #17620556Hey maar ik geloof niet dat hier om advies gevraagd word welk blok, maar ik denk dat ie gewoon wel weten of je zonder geouwehoer een blok kan overschroeven. Ik voorzie met de overstap van 1.6 naar 1.8 en groter een punt, alle assen 1.8-en e.d. zijn standaard 5 gaats op een G. Hebben grotere remdiameters e.d. Dus kwa assen enzo kom je dan weer heel apart uit. Maar als je een 1.6 8v voor een 1.6 8v vervangt of je krijgt nu de mogelijkheid om er zonder al teveel gedonder een 16v in te zetten kan ik me dat best voorstellen, en een 16v loopt wel wat rauwer, koud net een diesel, maar is voor normaal vlot rijden echt wel afdoende hoor.
25 februari 2010 om 05:57 #17620557Juistem, vandaar dat ik deze vragen stel. Rauw lopen heb ik geen moeite mee zolang het maar goed loopt. De 16v zal een stuk zuiniger worden dan de 8v nu.
Maar past een blok uit een vectra dus 1 op 1 kwa motorstuenen etc.?
Graag zou ik antwoord op mn vragen hebben uit de 1e post..
25 februari 2010 om 09:11 #17620558je zal sowieso de kabelboom ook over moeten bouwen,die is bij een 16V anders als bij een 8V.
Als je inderdaad een auto ernaast heb staan is het allemaal prima te doen,wel een hoop werk.
Dat is wat de anderen bedoelen,een 1.8 of 2.0 16V erin is eigenlijk net zoveel werk,maar als je graag een 1.6 16V erin wilt is dat natuurlijk je goed recht.
Bedenk wel dat het niet van die hele beste motoren zijn,dus dat je met een x16xel ook grote kans op olieverbruikt hebt!
En meer vermogen uit een xel kan wel,ik meen met zo’n mantzel powerbox,die heeft wim V6 (die ongetwijfeld ook gaat reageren:P) in zijn combo erin zitten en dat ding schijnt nog knap hard te gaan.
volgens mij moet een 1.8 van een coupe dan ook gaan passen,je zal waarschijnlijk wel het schutbord aan moeten passen,maar daar zitten delen in die je eruit kan schroeven dus allemaal wel te doen!25 februari 2010 om 09:29 #17620559Ehh, ombouw:
– Makkelijkst is ombouwen naar 1.6 16V (X16XEL) en 1.8 16V (X18XE1) zijn de makkelijkste ombouw, dit zijn bijde namelijk Small block motoren.
en de X16SZR is ook een smallblock motor.
Je gaat wel van single point motor naar multipoint motor.
dan moet je aanpassen:
– Benzine pomp (moet een hoge druk pomp in)
– leidingen bij blokWillem
25 februari 2010 om 10:31 #17620560kabelboom is ook anders toch??
Samen met de ecu.25 februari 2010 om 11:26 #17620561Kijk hier heb ik wat aan. Olie verbruiken kan natuurlijk elke motor. De motor krijgt zowiezo een opfrisbeurtje dus het zal wel mee vallen.
In hoeverre moet de kabelbouw overgelegt worden? Is deze vanuit de motorruimte binnen aan te sluiten of moet ook alles achter het dashboard omgegooit worden?
Het benzine verhaal is duidelijk dat komt goed.
Maar past een vectra x16xel ook in de astra? (met de astra motorsteunen natuurlijk).
25 februari 2010 om 14:42 #17620562motorboom, dus alles wat er aan de motor en computer zit..
De 16V modellen hebben vaak de computer op het inlaat zitten.
Dan heb je dus een motor nodig met kabelboom computer slotring en transponder, een benzine pomp, in (ook luchtfilterbak) en uitlaat systeem.
Willem
25 februari 2010 om 15:04 #17620563wim . . . vergeet je geen versnellingsbak ;).
op de 16v small blocks zit een F15 of F17 bak terwijl op de 8v een F13 zit.
zal zeg maar nie voor niks zijn :PHey bluns, hoe erg ben jij gesteld op je astra?
Ik denk nl dat het goedkoper is om een andere te kopen.Volgens mij kom je al snel aan een 1000 euro gaat aan onderdelen.
Ik weet niet of je het zelf kan, anders komen er ook nog arbeidskosten bij.25 februari 2010 om 15:13 #17620564dat is ook weer zo, alhoewel een F13 het prima doet op een X16XEL / X18XE1.
de F13 is ook iets langer of even lang qua verhoudingen als de F15CR / F17CR.
Willem
25 februari 2010 om 15:23 #17620565ja maar toch nie zo heel sterk zeg maar
ik heb er al eens een F17 uit getrapt in de vec, maar dat is toch geen pretje zeg maar.25 februari 2010 om 16:46 #17620566De F17’s gaan dan ook wel vaker kapot als de F13 in het algemeen.
heb laatst nog een F17 bak vervangen, met een uitgelopen lager van de Secundaire As aan de koppelings zijde.
door de rondvliegende lagers was bijna elk tandwiel beschadigd, zelfs de sateliet wielen.
Willem
25 februari 2010 om 18:03 #17620567Ehm ja ik ben nogal gesteld op mn astratje.
Het is ook een one of a kind auto die volledig naar mn zin is..Ik ga zowiezo geen andere kopen, ben zelf monteur dus ik kan het zelf. Er komt gewoon een schade assie langs te staan voor de onderdelen. Heb geen zin in zo’n grote zoektocht ;)
Maar nu is de vraag alsnog is de vectra x16xel hetzelfde als de astra x16xel??
Even voor de duidelijkheid:
25 februari 2010 om 18:48 #17620568volgens mij wel.
je zou er ook een x16xe in kunnen zetten van een corsa GSi.
Verschil zit um in het inlaat traject en daar door een paar pk’tjes meer.
Verder is die identiek.25 februari 2010 om 18:48 #17620569Maar nu is de vraag alsnog is de vectra x16xel hetzelfde als de astra x16xel??
ja, maar je hebt wel andere motorsteunen nodig.
tis wel een mooie astra dat je hebt,:thumbup maar is het niet mogelijk om er een rode astra er bij te kopen en de overige zaken over te bouwen?
voor en achterbumper, lampjes, spiegels, uitlaatje. is in 1 dag werk allemaal te doen, een compleet motorblok uitbouwen en een ander type inbouwen dan ben je wel even verder.zo’n 1.6 16V is dan wel iets krachtiger, het koppel komt veel later vrij waardoor je hem wat meer in toeren moet houden. Ik ben met mijn astra F van een 2.0 8V naar een 1.6 16V gedaan, Dat viel mij zó tegen dat dat de hoofdreden was om hem weg te doen. Riem moest om de 60.000 vervangen worden ipv 90.000 bij een 8V, daarnaast had ik gezeur met EGR klep en zo wat die 8V niet had
25 februari 2010 om 19:11 #17620570Nope de auto blijft. Op de foto’s zie je het niet goed maar deze is vorig jaar compleet over gespoten in het metallic rood. Niet dat doffe originele rood van opel zelf. Dus de bumpers overzetten etc is geen optie.. Ook het interieur is volledig aan gepast dus dit vergt iet wat meer als een dagje om over te bouwen. Er komt dus gewoon een ander blok in..
Ik weet hoe een 16v rijd, op toeren maar veel fijner als mijn 8v nu..
Nu kan ik goedkoop aan een vectrablok komen die ik dan in de tussentijd opfris en opnieuw opbouw. De bedoeling is dat er ook een powerbox, nokkenassen, goed uitlaat systeem etc. op komt.
Het is ook gewoon voor de hobby hoor het mag gerust wat geld kosten en ik wil het ook in 1x goed doen..
25 februari 2010 om 19:14 #17620571origineel gepost door AsconaC20NE
Ik ben met mijn astra F van een 2.0 8V naar een 1.6 16V gedaan,
Dat is wel iets anders als van een 1.6 8v naar een 1.6 16v he ;)
De 2.0 8v is gewoon een hele fijne motor..
Als je vermogen moet inleveren is dat altijd wennen/klote..Ik had eerst een 1800 16v gsi waarna is deze gekocht heb. Deze 1.6 motor blijkt toch niet zo zuinig met olie en benzine als ik gedacht had.. Daarom ga ik voor een ombouw naar 1.6 16v..
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.