Forumindex › Forums › Modellen › Senator, Monza en Commodore, Rekord, KAD › Monza gasdempers
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
22 februari 2010 om 18:56 #17217781
Hier is misschien al een topic over geweest maar ik kon het niet vinden.
Weet iemand waar ik nieuwe gasdempers voor de achterklep van mijn Monza GSE kan bestellen ?
22 februari 2010 om 19:42 #17619476bij mij:):)
22 februari 2010 om 19:57 #17619477u2u
23 februari 2010 om 07:35 #17619478origineel gepost door opelforever
bij mij:):)Inkoppertje.;);)
Is er overigens verschil tussen de gasdempers van een standaard monza en een GSE??
De GSE heeft immers de spoiler waardoor deze de klep zwaarder wordt, dus normaal gesproken zouden de gasdempers wat zwaarder moeten zijn.23 februari 2010 om 07:57 #17619479Volgens mij heb je versterkte versies van de dempers, die je dus overal op kunt gebruiken.
23 februari 2010 om 10:40 #17619480die versterkte zoek ik eigenlijk, maar waar… :hmmz
23 februari 2010 om 11:42 #17619481Als je de gegevens van een demper hebt kun je ze overal bestellen zoals hier: gasveren
Zo zijn er nog veel meer. Er zijn overigens ookgasveren met een ventiel. Deze worden dan op druk gezet en m.b.v. het ventieltje kun je gas eruit laten zodat ze slapper worden.
23 februari 2010 om 21:40 #17619482hoi
de gasveren die ik heb zijn voor de monza met spoiler gemaakt
kunnen dus ook op een a1 moet je even wat harder drukken
gr rob
23 februari 2010 om 21:48 #17619483AnoniemLid sinds:
1 January 1970Zonder spoiler waren de gasveren nog prima op de A2,
de zwaartekracht van de spoiler op het eind van de achterklep
doet meer dan het gewicht van de spoiler doet denken :thumbdownDus die versterkte versie zoek in nu ook,
de huidige veertjes zijn niet meer opgewassen om dat gewicht te houden. :D:mad:24 februari 2010 om 07:44 #17619484origineel gepost door opelforever
hoide gasveren die ik heb zijn voor de monza met spoiler gemaakt
kunnen dus ook op een a1 moet je even wat harder drukken
gr rob
Kijk hier heb je ze. Ik zou zeggen bestellen en monteren.
Laatst nog een setje rubbers voor de voorwielophanging besteld bij Rob. Was zelfs voor de carnaval binnen, Superrr.
Rob heb je toevallig ook nog een nieuw dopje voor op het koelvloeistof reservoir?
24 februari 2010 om 08:05 #17619485Ik heb nog effe de onderdelen fiche gecheckt. Hierin zie ik dat alleen de linker demper anders is.
De rechter demper: Cat-num. 1 32 683 Ond.num. 90054041 vanaf F 11165384
De linker demper: Cat.num. 1 32 690 Ond.num. 90060128 met schakelaar vanaf F 11165384
De linker demper: Cat.num. 1 32 697 Ond.num. 90192479 GSE met schakelaar
De linker demper: Cat.num. 1 32 698 Ond.num. 90192478 GSE zonder schakelaar
Je hebt dus eigenlijk maar 1 zwaardere demper en dat is de linker van een GSE. Let ook even op of je een schakelaar op de demper of in de balk bij de sluiting hebt zitten. Anders heb je kans dat je binnen verlichting niet meer aangaat bij het openen van de klep.
24 februari 2010 om 20:28 #17619486AnoniemLid sinds:
1 January 1970bedankt voor de info, Wil :thumbup
tijdens het zoeken naar die achterlichten en tussenpanelen,
heb ik nog een setje gasveren gevonden,
die zaten toendertijd aan die klep met die GSE spoiler,
moek alles ff van de kant halen en naar die nummers kijken :mad::thumbupedit: idd, De linker demper: Cat.num. 1 32 697 Ond.num. 90192479 GSE met schakelaar
De [rechter] demper: Cat.num. 1 32 698 Ond.num. 90192478 GSE zonder schakelaar
deze had ik er nog liggen, gaan we die ff proberen :o
thnx nogmaals ;)
25 februari 2010 om 08:55 #17619487Let wel even op,
De rechter demper is van alle monza’s gelijk.
Deze heeft nummer cat.num. 1 32 683 ond.num. 90054041Het verschil zit alleen in de linker dempers welke zwaarder uitgevoerd zijn.
De linker demper: Cat.num. 1 32 697 Ond.num. 90192479 GSE met schakelaar als die niet op je carosserie zit.of
De linker demper: Cat.num. 1 32 698 Ond.num. 90192478 GSE zonder schakelaar als die op je carosserie zit.
Pak je beide GSE dempers dan valt de klep in elk geval zeker niet in je nek .;);)
KLIK HIER OP DE LINK: GASVEREN ACHTERKLEP
25 februari 2010 om 15:41 #17619488AnoniemLid sinds:
1 January 1970Heb eerst de linker gasveer vervangen, en daarmee was het probleem bij m’n A2 opgelost :thumbup
Daarna voor de zekerheid de rechter gasveer ook vervangen,
voor nog iets meer zekerheid en stevigheid,
om er voorlopig dan geen probemen mee te krijgen. :thumbup:thumbupgrtz Ron ;)
25 februari 2010 om 15:54 #17619489Heb er net ook 2 nieuwe besteld bij opel4ever, die koffer weegt een ton om zo op te heffen en tis een stom zicht om er telkens een borstel steel tussen te steken.
25 februari 2010 om 17:20 #17619490origineel gepost door MonzaRon
Heb eerst de linker gasveer vervangen, en daarmee was het probleem bij m’n A2 opgelost :thumbupDaarna voor de zekerheid de rechter gasveer ook vervangen,
voor nog iets meer zekerheid en stevigheid,
om er voorlopig dan geen probemen mee te krijgen. :thumbup:thumbupgrtz Ron ;)
Dan zou je achterklep wellicht nog sneller gaan uitzakken nu. Of heb je die op een of andere manier nu vastgezet.:thumbup
Ik krijg de achterklep van mijn monza niet echt mooi uitgelijnd, ik moet de gaten ietsje ruimer maken om het echt strak te krijgen. Ben nog iets aan het bedenken hoe ik de achterklep mooi op zijn plek kan houden dus als je wat weet???
25 februari 2010 om 19:00 #17619491AnoniemLid sinds:
1 January 1970de gasveren heb ik omgewisseld, geen verdere aanpassingen gedaan,
de klep fijn afstellen moet hier ook gedaan worden,
maar dat schijnt een euvel te zijn bij bijna alle Monza’s. :mad:Das geen werk voor 1 persoon,
belangrijk bij het afstellen is, dat de gasveren eerst losgekoppeld wordt,
voordat je met het afstellen kan gaan beginnen,
de gasveren zijn dan een echte ‘last’ :Dhebben al eens een poging gedaan bij m’n A1,
dat was een echte uitdaging, haha, hadden de klep er echt strak inliggen,
gasveren eronder, maar na een paar dagen weer 1 of 2 millimeter doorgezakt
en dat terwijl alle moeren/bouten vast zaten,
door de druk/spanning van de gasveren is de klep iets naar achteren ‘verschoven’ :hmmzuitfrezen gaten in het dak is geen beste optie,
zou het zelf niet doen, kan zijn dat onderkant scharnier
je dakrand gaat raken. :crywe gaan er nog mee bezig,
misschien dat er hier nog iemand is met een gouden tip :thumbupgrtz Ron ;)
25 februari 2010 om 19:33 #17619492Ja dat uitfrezen zat mij al niet lekker, ik dacht ga er eerst eens een paar nachtjes over slapen en wellicht dat er op het forum iemand is die e.e.a. al verholpen heeft.
Ik heb er overigens ook al eens aan gedacht om de scharnieren met lijm vast te zetten. Alleen als je het dan los moet hebben dan heb je een echt probleem.:swearMaar de golden Monzaron king: heeft hier dus nog geen oplossing voor.:D
25 februari 2010 om 21:06 #17619493AnoniemLid sinds:
1 January 1970oplossing: misschien door de gasveren te demonteren ?:hmmz
of je daar blij mee bent, dat zal blijken :D:D
25 februari 2010 om 21:21 #17619494Ik heb er even over moeten nadenken maar de gasveren weglaten is volgens mij niet zo’n goede oplossing.
Ik denk dat je beter de scharnieren kunt weglaten.:thumbup
26 februari 2010 om 10:36 #17619495Ik heb in het verleden ook de achterklep wel eens weer uitgelijnd, maar na een tijdje zakt deze inderdaad weer een beetje. Je kunt hem uitlijnen met de gasdempers erop, maar je hebt inderdaad 2 man nodig. Eentje om de boutjes weer vast te draaien, en eentje die de klep aanduwt en uitlijnt. Nog mooier is drie personen (2 om te duwen aan elke kant van de klep).
Ook met de gedachte gespeeld, om de boutjes te fixeren met bijvoorbeeld Loctite, maar dan krijg je de boutjes niet meer lekker los, mocht de klep toch weer uitzakken.
Een andere optie zou kunnen zijn, om tussen de boutjes en het dak van die fixeerringen (die gekartelde) te plaatsen, alleen ben ik dan weer bang voor beschadiging aan de binnenkant van het dak, met roestvorming en alle andere ongein.
Dus ik laat het maar zo. Ik kan er mee leven, vooral in de wetenschap, dat de meeste Monza’s aan hetzelfde “euvel” lijden. En echt storend vind ik het niet. Daarnaast merk ik, dat de klep maar tot een bepaald punt verzakt, verder gaat tie niet.
Valt me net binnen… Misschien kan je ook iets doen met de twee sloten in combinatie met de slothaken van de klep. Deze zijn iets verplaatsbaar las ik in het WPHB.
26 februari 2010 om 10:58 #17619496Volgens mij heeft loctide geen zin. Goede onderlegringen zou wellicht wel een mogelijkheid zijn omdat je dan het afschuifvlak vergroot. Dit i.c.m. een hoger atrekkoppel van de moeren zou moeten helpen.
29 april 2010 om 17:46 #17619497AnoniemLid sinds:
1 January 1970origineel gepost door opelforever
bij mij:):)Wat kosten deze dan? Kan ze niet vinden op je site.
En heb je deze nieuw op voorraad liggen
4 oktober 2010 om 10:04 #17619498op ebay heb ik ze van de week gekocht :D
ze hebben ook de versie voor de achterklep zonder spoiler. Passen perfect en werken super! echt een aanrader. Enige nadeel is dat er geen oogjes meer aanzitten om je hoedenplank mee omhoog te trekken, hier moet ik nog iets creatiefs op verzinnen
€36,70 per stuk dus €73,40 per set. Verzendkosten naar Nederland zijn €12, dus voor €85,40 ben je klaar.
4 oktober 2010 om 10:54 #17619499AnoniemLid sinds:
1 January 1970ik heb goede kennis een keer uit de brand geholpen,
z’n pa heeft bij toerval een……veren fabriek :okan ze voor mezelf voor niets krijgen,
maar ja, kheb ze al en ast nodig is, ff aanbellen.:worsmaar zal ter info ff vragen wat ze daar gaan kosten,
as ik daaro in de buurt ben.
zijn dan wel merkloos, maar hebben dezelfde spanning as org.:thumbupas je fotootje wil plaatsen, ken m’n kennis
zo zien of ze bij z’n pa vandaan komen :Dtis mosterd na de maaltijd voor je,
maar as ik die prijs zie……………..zal ik het toch ff proberen :hmmz -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.