Forumindex › Forums › Techniek › C20xe (2.0 16v) › Distributieriem C20XE M2.8 (dis) Hij zit erop… Vraag over
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
19 februari 2010 om 19:48 #17217667
Hallo,
Ik wou de riem op men C20XE leggen maar dat wou niet omdat de riem tekort is volgens mij..
Ik kan echter nergens de artikelnummers vinden van de riemen.
Ik heb een originele riem ( van GM dus ) daarvan is het nummer: 90 530 598 39
Nou kan ik nergens vinden wat het nummer hoort te zijn van de riem voor deze motor. Ik ben via H-base wel te weten gekomen dat de riem 176tandjes moet hebben. En dat heeft ie ook ( jaja ik heb ze allemaal geteld :jerry )
Maargoed, iemand anders nog een idee waarom hij niet past ?
Ohjah en ik heb de spanrol uiteraard gelost.
Ik kan eventueel foto’s maken van de distributie en de riem enzovoort.
19 februari 2010 om 20:54 #17618314Welke looprollen horen erop te zitten ? horen deze beiden even groot te zijn ?
Ik vond op h-base dit:
1 met een diameter van 52mm en 1 met 63..
Ik neem aan dat dat hoort ?
19 februari 2010 om 21:04 #17618315je hebt 2 soorten riemen 1 met rechte tanden en 1 met ronde tanden
heb je dat wel goed ?19 februari 2010 om 21:11 #17618316Ik heb op mijn blok ook het nieuwe type riem…
Die met die trapezium tandjes.Heb een complete set van Gates er op liggen. Kan wel ff voor je kijken en meten morgen, want de deksel ligt er toch af…
Kom je veel te kort dan?
edit…had nog een foto van mijn situatie…
2 rollen, 1 groter als de ander,past maar op 1 manier…en een spanrol.
Diameters kan ik je morgen doorgeven.
mijn riem is ook 176 tanden..
(let niet op de foute bouten, deze zijn inmiddels vv voor ori spul)19 februari 2010 om 21:52 #17618317@ a manta turbo,
Ik heb de riem met trapesiumtanden dat klopt dus ook :)
@ fearless,
Als ik het zo bekijk heb ik gewoon de goede span en looprollen..
Heb helaas nog ff geen foto van mijn motor.Maare de riem van mij is niet van Gates maar origineel Opel, bij de dealer weg dus. Deze moet gewoon goed zijn omdat hij 176tandjes heeft.
Ik weet van de oude C20XE types dat je met de waterpomp het zaakje kan voorspannen. Dit kan niet bij de M2.8 types toch ? ik zag een uitsparing in de metalenkap achter de distributie..
Wat ik mis is niet veel maar ook niet weinig tjah kan niet goed zeggen hoeveel. Ik zal daar morgen ook eens een foto van maken.
19 februari 2010 om 21:54 #17618318De waterpomp heeft een nokje, die valt links in de achterkap van de distributie. Das ff goed kijken.
Als dat niet goed staat kom je ook al niet uit.De spanrol moet je naar links zetten om zo de riem het slapst te krijgen.
Mijne ging dr ook met een beeeeetje moeite om, maar t zit goed zo.
19 februari 2010 om 21:58 #17618319Nog een foto, had laatst een verslag voor school gemaakt, vandaar dat k dr fotos van heb :P
19 februari 2010 om 21:59 #17618320origineel gepost door Fearless
De waterpomp heeft een nokje, die valt links in de achterkap van de distributie. Das ff goed kijken.
Als dat niet goed staat kom je ook al niet uit.De spanrol moet je naar links zetten om zo de riem het slapst te krijgen.
Mijne ging dr ook met een beeeeetje moeite om, maar t zit goed zo.
Idd dat bedoel ik dan zit de waterpomp ook goed bij mij. Ik heb het spul zelf ook niet gemonteerd dat heeft degene gedaan die hem gereviceerd heeft. vandaar dat het ff kijken voor mij is :P
Spanrol naar links had ik idd ook gedaan. En iets met moeite hoort ook wel idd. Bij men C20XE met oud type distributie was het ook geen probleem. Ik wil de riem uiteraard ook niet forceren.
Morgen ga ik nog maar ff proberen een fototje maken en even goed naar de spanrol kijken. Dat lijkt me echt het enigste waar het aan kan liggen. De rest zit allemaal op een vast punt dusja..
Edit: foto gezien en het zit bij mij net zo dus dat zal ook wel goed zitten.
20 februari 2010 om 16:37 #17618321Nou heb nog even gekeken maar ik krijg em er echt niet op. ik snap er vrij weinig van.. ik heb een fototje gemaakt. die zal ik vanavond even uploaden.
20 februari 2010 om 20:28 #17618322Neem aan dat je wel de goeie nokkenastandwielen hebt. En het bijbehorende krukas tandwiel? Nieuw type zijn kleiner
20 februari 2010 om 20:32 #17618323origineel gepost door youri_corsa_gsi
Neem aan dat je wel de goeie nokkenastandwielen hebt. En het bijbehorende krukas tandwiel? Nieuw type zijn kleinerHet zijn trapezium tandwielen dus het zou wel goed moeten zijn denk ik. Krukastand wiel kan ik niet echt goed zien.
Weet je zo hoeveel tanden deze moeten hebben van het nieuwe type ? Ik heb hier nog een oud type XE liggen, kan ik ze wel vergelijken maar je weet dat zeker dat ze kleiner horen te zijn ? want dan zou de krukastandwiel ook kleiner moeten zijn toch ivm de verhouding tussen de krukastandwiel en de nokkenastandwielen
Hier een foto van men distributie met de riem.
20 februari 2010 om 21:06 #17618324krukas tandwiel is heel makkelijk te herkennen, ook die moet de trapezium tanden hebben….
of je stopt met klooien, haalt morgen een andere riem bij de automaterialenzaak. en kijkt of die past.
zo niet, heb je een probleem lijkt me
20 februari 2010 om 21:57 #17618325origineel gepost door sjoerdie
krukas tandwiel is heel makkelijk te herkennen, ook die moet de trapezium tanden hebben….of je stopt met klooien, haalt morgen een andere riem bij de automaterialenzaak. en kijkt of die past.
zo niet, heb je een probleem lijkt me
Jah idd ik neem morgen ff een zaklamp mee :’) men ogen zijn niet zo best namelijk als ik me teveel concentreer :jerry
Maargoed dat kan ook. maargoed dan krijg ik er toch wel 1 met ook 176tanden. dan heb ik precies het zelfde gedoe weer. lijkt me niet dat die ineens langer is dan.
Moet ergens anders inzitten lijkt mij.
Ohwjah en morgen is het zondag hea :P
20 februari 2010 om 22:43 #17618326of je hebt een verkeerde spanrol
141 tandsriem heeft spanrol met diameter van 67 mm
176 tandenriem heeft een spanrol met een diameter van 59 mm20 februari 2010 om 22:51 #17618327origineel gepost door syl-astra
of je hebt een verkeerde spanrol141 tandsriem heeft spanrol met diameter van 67 mm
176 tandenriem heeft een spanrol met een diameter van 59 mmDe spanrol van het oude type past niet op het nieuwe type. Op de foto is ook de zien dat de goede erop zit :)
20 februari 2010 om 22:54 #17618328Ik heb precies hetzelfde gehad, bij mij zat de waterpomp niet goed.
Maar na dat ik deze goed had gemonteerd, was het nog lastig.succes
20 februari 2010 om 23:04 #17618329origineel gepost door Mr. Bone
Ik heb precies hetzelfde gehad, bij mij zat de waterpomp niet goed.
Maar na dat ik deze goed had gemonteerd, was het nog lastig.succes
Waterpomp kan er toch maar op 1 manier op… Is jou XE wel een Dis dan ?
Ik zit nu ff de foto’s van Fearless en mij te bekijken maar het waterpomp tandwiel ziet er wel anders uit.. Daar maar eens verder in zoeken.
21 februari 2010 om 11:27 #17618330De waterpomp kan er op verschillende manieren in, alleen er is maar 1 goede manier.
Bij mij zat die de eerste keer dus ook verkeerd.
Ik heb een 2.8 in me Astra en ben met een 2.5 bezig voor me Kadett.Enn nieuwe riem kopen is onzin, 176 tanden is 176 tanden dus dat maak geen ruk uit.
Als je zeker weet dat je rollen goed zijn, blijf er maar 1 ding over en dat is die waterpomp.
Ik kan eventueel de nummers erbij pakken van mijn bonnen van de spullen die ik toen gebruikt heb.
21 februari 2010 om 12:28 #17618331zit dus ook verschil in de waterpompen he, van oud type en nieuw type c20xe
Ook te herkennen aan de trapezium vormige tandjes
Succes Glenn!21 februari 2010 om 15:38 #17618332De waterpomp heeft trapezium tandjes en zit goed gemonteerd :)
De riem ligt er nu ook op ! was wel een heel gekloot. De uitlaatnokkenas stond ook nog een tandje verkeerd. Dus riem er weer afgehaald en het spul goed gezet.
Zie hier hoe het nu staat. Vind het wel een beetje een butt systeem met die hapjes in de kleppendeksel. Tis niet zo heel duidelijk en precies.
Inlaatnokkenas.
Uitlaatnokkenas
Krukastandriempoulie
En de v-snaar poulie derop.Heb al heel wat meer riemen gedaan ( c20ne/20seh en een hoop renaults en vw’s ) maar deze was toch wel heel irritant.
Heb het spul ook gespannen. Het wijzertje op ”new” gezet, maar nu als ik de motor een paar keer rond draai dan staat het wijzertje ineens anders ??
21 februari 2010 om 15:43 #17618333Ohjah en weet iemand het moment waarmee de versnellingsbak bouten mee aangetrokken moeten worden ? kan het nergens vinden. Meestal doe ik het gewoon vast=vast maar aan deze motor heb ik eigenlijk alles op het originel moment vast gedraait.
21 februari 2010 om 15:47 #1761833490 nm…
Althans dat doe ik voor de meeste bouten die wat dikker zijn…Volgens mij stond het ook zo voorgescheven..
21 februari 2010 om 15:58 #17618335origineel gepost door corsaboy
90 nm…
Althans dat doe ik voor de meeste bouten die wat dikker zijn…Volgens mij stond het ook zo voorgescheven..
Ok thnx ! :) dan ga ik die zo ff aantrekken is dat ook weer klaar.
21 februari 2010 om 20:35 #17618336Dat over dat spannen dat klopt wel.
Ik doe altijd spannen, 2 x rond en dan overnieuw spannen.
Scheelt soms iets…21 februari 2010 om 21:29 #17618337origineel gepost door Fearless
Dat over dat spannen dat klopt wel.Ik doe altijd spannen, 2 x rond en dan overnieuw spannen.
Scheelt soms iets…Dat heb ik nu ook gedaan idd en nu is het beter. Voordat ie in men auto gaat kijk ik het nog wel een keertje na :)
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.