Manta B op gas

Forumindex Forums Modellen Manta Manta B op gas

  • Dit onderwerp is leeg.
25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 26)
  • Auteur
    Berichten
  • #17217493
    remcoarets
      Lid sinds:
      15 February 2010

      Hallo,
      Ik ben nieuw op het forum en sinds vorige week trotse eigenaar van een MAnta B op gas.
      Nu heb ik de auto gekocht zonder enig probleem. Bij thuiskomst begon hij opeens bij de uitlaat te ploffen. Ik dacht dat het aan het gas lag en heb met de afstelling wat geprobeerd, zonder resultaat. Ik heb de instelling vervolgens terug gezet zoals ik dacht dat het was.
      Nu zag ik onder de kap dat hij uitlaatgassen lekt bij de overgang van het spruitstuk naar de eerste demper.
      Zou het kunnen zijn dat dit het ploffen veroorzaakt?

      Verder merk ik nu dat als hij moeite heeft met wegrijden (inhouden) als hij warm is gelopen en ik helemaal stop voor een verkeerslicht. Moet hij dan armer of rijker worden ingesteld?

      Alvast bedankt!

      #17616060
      Sheto
        Lid sinds:
        14 December 2009

        mijne plofte ook toen mijn uitlaat los hing jah

        #17616061
        remcoarets
          Lid sinds:
          15 February 2010

          Ok, dat dacht ik al.

          Nu vroeg ik me alleen nog af of ik hem rijker of armer moet stellen.

          #17616062
          DevilraY
          Deelnemer
            Lid sinds:
            10 January 2005

            Even aan de CO meter hangen. LPG kan je niet op het ‘gevoel’ afstellen. Ja, als je aardig wat ervaring hebt met CIH’s en LPG kom je een heel eind, maar dan nog, gewoon even een CO meter hangen, betere afstelling in minder tijd.
            en (laten) afstellen bij stationair toerental en bij een toerental van 2500-3000rpm

            #17616063
            manta1
              Lid sinds:
              25 October 2009

              ontsteking nagekeken?? nooit zomaar aan je lpg afstelling draaien.

              #17616064
              remcoarets
                Lid sinds:
                15 February 2010

                Tsja, het zelf ff bijstellen was niet het meest briljante plan wat ik ooit had :hmmz . Ik ben hem nu op gevoel terug aan het zetten en volgende week kijkt een bevriende automonteur hem ff na.
                Hij slaat nu bij stilstaan al iets minder snel af. Heb hem dan ook wat rijker gezet.

                Ik bedacht me dat de auto ook kan afslaan door de uitlaatgassen die hij lekt bij de overgang spruitstuk/middendemper.
                Ik kan me voorstellen dat bij stilstand er in verhouding veel gassen onder de kap blijven hangen waardoor hij geen geen frisse lucht maar uitlaatgas opneemt. Dit kan natuurlijk ook voor het stilvallen zorgen, niet?

                #17616065
                remcoarets
                  Lid sinds:
                  15 February 2010

                  Trouwens is 2500 tot 3000 toeren niet erg hoog voor stationair? Ik heb een automaat dus heb helaas geen toerenteller.

                  #17616066
                  sik
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    1 July 2004

                    origineel gepost door DevilraY
                    Even aan de CO meter hangen. LPG kan je niet op het ‘gevoel’ afstellen. Ja, als je aardig wat ervaring hebt met CIH’s en LPG kom je een heel eind, maar dan nog, gewoon even een CO meter hangen, betere afstelling in minder tijd.
                    en (laten) afstellen bij stationair toerental en bij een toerental van 2500-3000rpm

                    LEZEN :vertag :P

                    #17616067
                    Rekord-Rob
                      Lid sinds:
                      23 March 2007

                      Als je hem redelijk wil afstellen voordat je met co meter kan doen.:

                      Gewoon even grootte schroef op slang helemaal dicht draaien paar slagen open. Even stukje vol gas geven (rijdend dus niet onbelast) dan voel je datie inhoud. Dan schroef verder open draaien net zolang tot de motor niet meer meer inhoudt en dan nog een kwart tot halve slag verder voor de zekerheid dan staatie ongeveer wel goed.

                      Op stationair is lastig zonder CO meter dit doe je met het kleine schroefje op verdamper. Als je niet aan de gasklepafstelling hebt gezeten gewoon draaien tot hij mooi stationair loopt.

                      PS
                      Wat zijn de waardes voor CO ??

                      #17616068
                      remcoarets
                        Lid sinds:
                        15 February 2010

                        Ik heb alleen aan de schroef op de grote slang gezeten. Ik ben nu met bij met de schroef open aan het draaien.
                        Hij loopt nu lekker zonder dat hij inhoud.

                        Ik denk dat het snelle afslaan bij stationair lopen dan meer te maken heeft met de lekke uitlaat. Als ik hem laat uitrollen, bij bijv het einde van de snelweg dan ploft hij aardig. Zodra hij stil staat slaat hij meteen af, ook als ik hem neutraal zet (is een automaat). Dit deed hij bij aanschaf niet en toen was de uitlaat ook nog in orde.

                        Iemand anders nog een idee?

                        #17616069
                        Rekord-Rob
                          Lid sinds:
                          23 March 2007

                          Wat voor motor heb je carb injectie ?

                          Ploffen in de uitlaat is meestal toch dat de ontsteking te laat staat of dat de vacuüm vervroeging los zit van ontsteking. En dan trek je valse lucht wat er weer voor kan zorgen dat de motor uitvalt stationair.

                          Injectie is ander verhaal ..

                          #17616070
                          Tomvt
                            Lid sinds:
                            2 July 2004

                            eerst zorgen dat de in en uitlaat gas dicht zijn anders valt er nix af te stellen of te meten…

                            #17616071
                            remcoarets
                              Lid sinds:
                              15 February 2010

                              Het is een carb.
                              Ik denk dat ik inderdaad de uitlaat ff luchtdicht moet krijgen en dan is de rest vanzelf af te stellen. Ik kan in ieder geval weer snelweg cruisen zonder problemen. Die 4 verkeerslichten die ik tegen kom overleef ik wel voor een week.

                              #17616072
                              mantadevil
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                30 June 2004

                                post eens een foto van je manta:D
                                wel off topic maar ben wel benieuwd over welke manta we het hebben

                                #17616073
                                eddepet007
                                  Lid sinds:
                                  11 February 2005

                                  zorg eerst dat ie op benz goed loopt dan gas er zo naar heen stellen

                                  #17616074
                                  remcoarets
                                    Lid sinds:
                                    15 February 2010

                                    Als het goed is ga ik hem morgen even pekelvrij maken. Hierna zal ik een foto maken en posten. Wellicht komt hij bekend voor. Is een blauwe manta B met Irmscher koplampen. Stond niet zo lang geleden op marktplaats

                                    #17616075
                                    deziggy
                                      Lid sinds:
                                      3 January 2006

                                      best altijd de problemen die je al kent oplossen (uitlaat), dan alles op punt stellen, kleppen,kontaktpunten, ontstekingstijdstip, …..

                                      dan kan je pas zoeken naar een probleem…. als het er dan nog is.

                                      grtz ziggy

                                      #17616076
                                      remcoarets
                                        Lid sinds:
                                        15 February 2010

                                        Vandaag weer mijn standaard km gereden totdat hij echt iedere keer afsloeg met remmen. Uiteindelijk kreeg ik hem niet meer aan het rijden. Hij startte wel maar als ik hem in de drive zette sloeg hij af.
                                        De auto over gezet op benzine, hierna wilde hij niet totaal niet meer starten. Uiteindelijk uit pure frustratie de ANWB gebeld. Bleek het het contactpuntje te zijn. Deze stond geheel dicht en moest op 4 mm staan (??). Nu moet ik alleen de groeven nog invetten om te voorkomen dat dit nog eens gebeurd.
                                        Met mijn vorige auto (c kadett) heb ik nooit problemen met het contactpuntje gehad dus denk dat ik me hier eens wat meer in moet verdiepen. Is hier op dit forum nog een naslag over?
                                        Zal morgen eens wat foto’s maken.

                                        #17616077
                                        manta19sr
                                          Lid sinds:
                                          24 July 2007

                                          0,4 mm is dat meen ik,
                                          was dit aant lezen en had zo iets eerder verwacht dan afstelling van gas,als je uitlaat lekt,valt hij zomaar niet stil,tenzei je geen spruitstuk er op hebt zitten:)
                                          al in eht ebzit van werkplaatshandboek?altijd makkelijk,staat ook uitgebreid stukken over in over de ontsteking,
                                          gebruik eht boek zelden,maar moet ik even een bepaalde afsteling weten van het 1 of ander dan pak ik het boek er bij,altijd ideaal.

                                          #17616078
                                          remcoarets
                                            Lid sinds:
                                            15 February 2010

                                            Klopt ja, 0.4 mm.
                                            Een spruitstuk heb ik er nog gewoon op zitten, zo te zien en te horen, haha! Ik moet nog een werkplaatshandboek scoren. Ik vind het nadeel van deze boeken dat er alleen in staat hoe iets moet. Er staat geen gedeelte (zo ver ik weet) waar je een gevolg kan linken naar een mogelijk probleem.
                                            Ik heb gisteren foto’s gemaakt maar moet ze nog ff op de pc uploaden.

                                            #17616079
                                            Rekord-Rob
                                              Lid sinds:
                                              23 March 2007

                                              Hier staat nog een werkplaats handboek zo te downloaden net als een vraagbaak voor Manta A:

                                              http://www.mantaparts.nl/techniek

                                              #17616080
                                              remcoarets
                                                Lid sinds:
                                                15 February 2010

                                                BIj deze nog een paar foto’s van mn manta. Staat nu op winterbanden met wieldoppen. De velgen ook maar ff op de foto gezet. :agent

                                                #17616081
                                                mantadevil
                                                Deelnemer
                                                  Lid sinds:
                                                  30 June 2004

                                                  oke das een leuk ding
                                                  heb hem dacht ik inderdaad op MP zien staan ja of op speurders

                                                  #17616082
                                                  remcoarets
                                                    Lid sinds:
                                                    15 February 2010

                                                    De foto’s zijn ff snel met mn gsm genomen dus niet van top kwaliteit. Nu wachten op het smelten van de laatste sneeuw en dan de zomervelgen eronder. Ziet echt stukken beter uit!
                                                    Ik heb trouwens 2 verschillende spiegels. Links een grote rechthoek en rechts een kleine die ik ook op mn c kadett had (loopt iets spits uit).
                                                    Welke van deze 2 is orgineel voor een manta uit 78?

                                                    #17616083
                                                    mantadevil
                                                    Deelnemer
                                                      Lid sinds:
                                                      30 June 2004

                                                      zo even op de foto lijkt bestuurders kant origineel
                                                      zit de bijrijders kant op de deur of ook in de stijl

                                                    25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 26)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.