nieuw motorprobleem z18xe

Forumindex Forums Modellen Astra nieuw motorprobleem z18xe

  • Dit onderwerp is leeg.
25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 28)
  • Auteur
    Berichten
  • #17217362
    chefke1989
      Lid sinds:
      3 June 2008

      Hallo

      Nu ik eindelijk men dumpvalve weer in orde heb en dt de auto weer goed optrekt heb ik nu het volgende probleem ik starte vandaag de auto en hij schoot een stuk of 7boven de 3000rpm uit en bleef daar even hangen valt weer terug en dan weer na zoveel toeren. Ik dacht misschien van de kou ofzo maar hij deed dat vorige week ook al een keer en sinds vandaag brand men motor management lampje ook.
      iemand die het probleem bekend voorkomt.?:hmmz

      #17614366
      chefke1989
        Lid sinds:
        3 June 2008

        Na wat speuren op internet ben ik tegengekomen dat het vaak een vervuilde gasklep is of de luchtmassa meter kan iemand deze info bevestigen:hmmz

        #17614367
        chefke1989
          Lid sinds:
          3 June 2008

          Niemand

          #17614368
          tijgetje57
          Deelnemer
            Lid sinds:
            7 July 2004

            het zou kunnen dat deze onderdelen jouw probleem veroorzaken.

            LMM kan je dan naar mijn beste weten niet testen maar je gasklephuis kun je schoonmaken.

            #17614369
            chefke1989
              Lid sinds:
              3 June 2008

              Heb even wat getest ik heb de auto gestart de toeren schommelden wat heen en weer en motor liep er kloten nu heb ik tijdens het stationair draaien de stekker van de luchtmassameter eraf gehaald en er veranderde niets dus dan denk je toch snel aan een kapotte luchtmassa meter.?
              Bij de garage kreeg ik de p0170 lean exhaust foutcode nu kan dit met elkaar in verband staant toch.?:hmmz

              #17614370
              wim-v6
              Deelnemer
                Lid sinds:
                12 August 2005

                arm mengsel, zou kunnen, kan ook met defecte lambda / vervuilde gasklep / verstopte injectoren / verstopte injector rails / verstopt benzine filer / valse lucht te maken hebben.

                Willem

                #17614371
                chefke1989
                  Lid sinds:
                  3 June 2008

                  Ok vandaag nieuwe lmm erop gezet en gasklep schoongemaakt en geen verandering dus nu maar een nieuwe lambda sonde bestellen.

                  #17614372
                  b07
                    Lid sinds:
                    24 February 2009

                    ik vond een stukje over hoe je de lambdasonde kan testen of die goed is misschien heb ie er wat aan.

                    zelf heb ik weleens een kapotte lambdasonde gehad en het enige waar ik dat aan merkte is dat me mm lampje ging branden.

                    Lambdasonde

                    De Lambdasonde is een sensor die in de uitlaatpijp gemonteerd is.
                    Deze meet het zuurstofgehalte in je uitlaatgassen.
                    De lambdasonde is een variabele weerstand die reageerd op zuurstof.
                    Als je een rijk mensel hebt dan geeft de sensor een spanning van 0,9 volt door aan de computer.
                    De computer rekent aan de hand van z`n kenvelden(in geprogrammerde software) hoeveel brandstof ie nu gaat inspuiten (in dit geval gaat ie dus verarmen.
                    Dan meet de lambdasonde ineens dat ie weer 0,1 volt is en dit betekend dat ie weer te arm is dus gaat ie weer verrijken.
                    De lambdasonde heeft een voorverwarming zodat ie snel reageerd bij koude motor.
                    De normale bedrijfstemperatuur van een lambdasonde is 600 graden en dan werkt hij pas optimaal.
                    De lambdasonde moet van 0,1 tot 0.9 volt heen en weer pendelen.Dit gebeurt normaal binnen een seconde.
                    Als je de lambdasonde loskoppeld van de computer dan neemt de computer een gemiddelde waarde en die is 0.45 volt.
                    Deze gemiddeldewaarde zit tussen arm en rijk.
                    De lambdasonde heeft eigenlijk maar 1 functie en dat is de Katalisator goed te laten werken.
                    Da’s beter voor het milieu…… toch. :rtfm:

                    Storing……:jank:
                    Mijn Alfa loopt onregelmatig, schokt bij optrekken en bij rijden in 1ste,2e en 3e versnelling. En dat kan best aan de Lambdasonde liggen.

                    Actie: controleer of de Lambdasonde goed werkt.

                    1. laat de motor tussen de 1500 en de 2000 tr/min draaien door het pretpedaal (gaspedaal) ligt in te drukken

                    2. let er op dat je de pretpedaal stabiel houdt, dus niet op en neer bewegen)
                    de motor zou nu zijn toerental stabiel moeten houden en mag dus niet schommelen!

                    3. blijft de motor stabiel dan is er met de sonde niets aan de hand.

                    4. Bij stationair toerental werkt de sonde maar heel miniem en heb je een max aan verrijking, d.w.z een wagen vertbruikt het meeste op stationair toerental!! geloof het of niet. (volgens de specialisten) :rofl:

                    #17614373
                    chefke1989
                      Lid sinds:
                      3 June 2008

                      OK ik heb deze test gedaan op ongeveer 1900toeren hij schommelde van 2000 na 1800 klopt het nu dat 1van mijn lambdasondes stuk is en ik heb er 2 welke zou ik moeten vervangen had deze foutcode p0170 lean exhaust (002) not present

                      #17614374
                      b07
                        Lid sinds:
                        24 February 2009

                        heb je de carter ontluchting van je gasklephuis ook schoon gemaakt?deze willen wel eens dicht zitten.

                        je lambdasonde kan je ook doormeten met draaiende motor, deze moet schomellen tussen de 0,1 en 0,9 volt als die hoger of lager is dan zal je lambdasonde kapot zijn ,zo kun je zien welke van de 2 kapot is .

                        #17614375
                        wim-v6
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          12 August 2005

                          lambda sonde meten Z18XE..

                          lambda sonde 1 (voor de kat dus)

                          meten tussen pin 2 en 4 voor lambda waarde.

                          deze moet bij STATIONAIR toerental tussen de 0,1 en 0,9 volt

                          bij koude draaiende motor meten tussen pin 1 en 3 om de verwarming te controleren

                          tussen pin 1 en 3 bij losgekoppelde stekker weerstand meten moet 9 ohm zijn.

                          Lambda sonde 2: (na de kat dus)

                          lambda waarde meten tussen pin 2 en 4

                          Waarde moet bij STATIONAIR draaiende motor constant op 0,6 volt blijven staan.

                          om verwarming van de lambda te controleren geld hetzelfde als lambda 1

                          Willem

                          #17614376
                          chefke1989
                            Lid sinds:
                            3 June 2008

                            OK zal hier eens mee aan de gang gaan om dit te meten ik laat het horen hoe het afgelopen is.

                            #17614377
                            chefke1989
                              Lid sinds:
                              3 June 2008

                              Vanmorgen auto gestart en mm lampje was verdwenen na 30km rijden nog steeds geen mm lampje te bekennen maar toch toen ik hem starte ging die wel iets met toeren heen en weer van 800tot 2000 ong. maar als die warm is doet ie dat niet meer. iemand die weet hoe dit zou kunnen.?

                              #17614378
                              b07
                                Lid sinds:
                                24 February 2009

                                het mm lampje hoeft ook niet continu te branden ,toen ik een kapotte lambdasonde had ging me lampje alleen branden als ik harder als 130km ging.

                                #17614379
                                chefke1989
                                  Lid sinds:
                                  3 June 2008

                                  Ok dan weet ik dat dus ook weer alleen wel vreemd want hij rijd nu verder wel normaal ook als ik 230 rij of 30 rij hij blijft goed nu alleen als die koud is bij starten gaat ie wat in toeren heen voor de rest geen problemen meer

                                  #17614380
                                  chefke1989
                                    Lid sinds:
                                    3 June 2008

                                    Gisteravond lambdasonde vervangen en de auto rijd nu weer heerlijk:thumbup

                                    #17614381
                                    chefke1989
                                      Lid sinds:
                                      3 June 2008

                                      Vandaag ging het mm lampje weer branden uit de uitlaat komt ook wat witte rook wat stinkt na benzine ,koelvloeistof en olie verbruikt die niet. Als die koud is dan loopt die ook wat beroerd en als die warm is loopt die goed bougie’s zijn ook net vervangen voor ngk iridium’s. Iemand een suggestie waar dit aan zou kunnen liggen.

                                      #17614382
                                      wim-v6
                                      Deelnemer
                                        Lid sinds:
                                        12 August 2005

                                        temp sensor, iniectoren, brandstofdrukregelaar, LMM

                                        #17614383
                                        chefke1989
                                          Lid sinds:
                                          3 June 2008

                                          Als ik de stekker van de luchtmassameter haal vind er geen verandering plaats.? zou deze dus stuk kunnen zijn.? is er eventueel een manier om deze door te meten

                                          #17614384
                                          wim-v6
                                          Deelnemer
                                            Lid sinds:
                                            12 August 2005

                                            Luchtmassameter kun je het beste met uitleesapparatuur controleren.

                                            Willem

                                            #17614385
                                            wim-v6
                                            Deelnemer
                                              Lid sinds:
                                              12 August 2005

                                              meten LMM:

                                              > Werkspanning:

                                              – Stekker: Los
                                              – meten tussen: Pin 4 en massa
                                              – Contact: aan
                                              – Motor: uit
                                              – Te meten: spanning
                                              – waarde: Accuspanning

                                              > Werkbereik / werking:

                                              – Stekker: Vast
                                              – Meten tussen: pin 2 en pin 3
                                              – Contact: aan
                                              – Motor: Uit
                                              – te meten: Spanning
                                              – Waarde: 0Volt

                                              – Stekker: Vast
                                              – Meten tussen Pin 2 en pin 3
                                              – contact: aan
                                              – Motor: aan > Stationair
                                              – te meten: Spanning
                                              – Waarde: +/- 0,8 Volt

                                              – Stekker: Vast
                                              – Meten tussen: Pin 2 en Pin 3
                                              – Contact: aan
                                              – Motor: aan (acceleratie)
                                              – te meten: Spanning
                                              – Waarde: 4 Volt bij kort gasgeven

                                              Willem

                                              #17614386
                                              chefke1989
                                                Lid sinds:
                                                3 June 2008

                                                Hey wim heb even jou test gedaan

                                                Bij stationair draaien geeft ie 0,9volt aan.
                                                Bij kort vol gas geven komt die niet boven de 3volt uit.

                                                #17614387
                                                chefke1989
                                                  Lid sinds:
                                                  3 June 2008

                                                  Ben net bij de garage geweest heb er nu een nieuwe lmm tussen volgens mijn gevoel is het nu beter maar moet maar even wachten tot de auto koud is en dan weer opnieuw starten kijken als die dan normaal stationair loopt

                                                  #17614388
                                                  wim-v6
                                                  Deelnemer
                                                    Lid sinds:
                                                    12 August 2005

                                                    okeej

                                                    #17614389
                                                    chefke1989
                                                      Lid sinds:
                                                      3 June 2008

                                                      Nou heb de auto gestart en loopt direct goed geen geschommel meer in toeren ben blij dat het probleem opgelost is bedankt voor de tips wim:thumbup

                                                    25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 28)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.