Forumindex › Forums › Modellen › Astra › nieuw motorprobleem z18xe
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
11 februari 2010 om 19:03 #17217362
Hallo
Nu ik eindelijk men dumpvalve weer in orde heb en dt de auto weer goed optrekt heb ik nu het volgende probleem ik starte vandaag de auto en hij schoot een stuk of 7boven de 3000rpm uit en bleef daar even hangen valt weer terug en dan weer na zoveel toeren. Ik dacht misschien van de kou ofzo maar hij deed dat vorige week ook al een keer en sinds vandaag brand men motor management lampje ook.
iemand die het probleem bekend voorkomt.?:hmmz11 februari 2010 om 19:54 #17614366Na wat speuren op internet ben ik tegengekomen dat het vaak een vervuilde gasklep is of de luchtmassa meter kan iemand deze info bevestigen:hmmz
11 februari 2010 om 21:42 #17614367Niemand
12 februari 2010 om 10:55 #17614368het zou kunnen dat deze onderdelen jouw probleem veroorzaken.
LMM kan je dan naar mijn beste weten niet testen maar je gasklephuis kun je schoonmaken.
12 februari 2010 om 14:59 #17614369Heb even wat getest ik heb de auto gestart de toeren schommelden wat heen en weer en motor liep er kloten nu heb ik tijdens het stationair draaien de stekker van de luchtmassameter eraf gehaald en er veranderde niets dus dan denk je toch snel aan een kapotte luchtmassa meter.?
Bij de garage kreeg ik de p0170 lean exhaust foutcode nu kan dit met elkaar in verband staant toch.?:hmmz12 februari 2010 om 19:15 #17614370arm mengsel, zou kunnen, kan ook met defecte lambda / vervuilde gasklep / verstopte injectoren / verstopte injector rails / verstopt benzine filer / valse lucht te maken hebben.
Willem
13 februari 2010 om 14:11 #17614371Ok vandaag nieuwe lmm erop gezet en gasklep schoongemaakt en geen verandering dus nu maar een nieuwe lambda sonde bestellen.
13 februari 2010 om 16:05 #17614372ik vond een stukje over hoe je de lambdasonde kan testen of die goed is misschien heb ie er wat aan.
zelf heb ik weleens een kapotte lambdasonde gehad en het enige waar ik dat aan merkte is dat me mm lampje ging branden.
Lambdasonde
De Lambdasonde is een sensor die in de uitlaatpijp gemonteerd is.
Deze meet het zuurstofgehalte in je uitlaatgassen.
De lambdasonde is een variabele weerstand die reageerd op zuurstof.
Als je een rijk mensel hebt dan geeft de sensor een spanning van 0,9 volt door aan de computer.
De computer rekent aan de hand van z`n kenvelden(in geprogrammerde software) hoeveel brandstof ie nu gaat inspuiten (in dit geval gaat ie dus verarmen.
Dan meet de lambdasonde ineens dat ie weer 0,1 volt is en dit betekend dat ie weer te arm is dus gaat ie weer verrijken.
De lambdasonde heeft een voorverwarming zodat ie snel reageerd bij koude motor.
De normale bedrijfstemperatuur van een lambdasonde is 600 graden en dan werkt hij pas optimaal.
De lambdasonde moet van 0,1 tot 0.9 volt heen en weer pendelen.Dit gebeurt normaal binnen een seconde.
Als je de lambdasonde loskoppeld van de computer dan neemt de computer een gemiddelde waarde en die is 0.45 volt.
Deze gemiddeldewaarde zit tussen arm en rijk.
De lambdasonde heeft eigenlijk maar 1 functie en dat is de Katalisator goed te laten werken.
Da’s beter voor het milieu…… toch. :rtfm:Storing……:jank:
Mijn Alfa loopt onregelmatig, schokt bij optrekken en bij rijden in 1ste,2e en 3e versnelling. En dat kan best aan de Lambdasonde liggen.Actie: controleer of de Lambdasonde goed werkt.
1. laat de motor tussen de 1500 en de 2000 tr/min draaien door het pretpedaal (gaspedaal) ligt in te drukken
2. let er op dat je de pretpedaal stabiel houdt, dus niet op en neer bewegen)
de motor zou nu zijn toerental stabiel moeten houden en mag dus niet schommelen!3. blijft de motor stabiel dan is er met de sonde niets aan de hand.
4. Bij stationair toerental werkt de sonde maar heel miniem en heb je een max aan verrijking, d.w.z een wagen vertbruikt het meeste op stationair toerental!! geloof het of niet. (volgens de specialisten) :rofl:
13 februari 2010 om 17:01 #17614373OK ik heb deze test gedaan op ongeveer 1900toeren hij schommelde van 2000 na 1800 klopt het nu dat 1van mijn lambdasondes stuk is en ik heb er 2 welke zou ik moeten vervangen had deze foutcode p0170 lean exhaust (002) not present
13 februari 2010 om 19:19 #17614374heb je de carter ontluchting van je gasklephuis ook schoon gemaakt?deze willen wel eens dicht zitten.
je lambdasonde kan je ook doormeten met draaiende motor, deze moet schomellen tussen de 0,1 en 0,9 volt als die hoger of lager is dan zal je lambdasonde kapot zijn ,zo kun je zien welke van de 2 kapot is .
14 februari 2010 om 09:56 #17614375lambda sonde meten Z18XE..
lambda sonde 1 (voor de kat dus)
meten tussen pin 2 en 4 voor lambda waarde.
deze moet bij STATIONAIR toerental tussen de 0,1 en 0,9 volt
bij koude draaiende motor meten tussen pin 1 en 3 om de verwarming te controleren
tussen pin 1 en 3 bij losgekoppelde stekker weerstand meten moet 9 ohm zijn.
Lambda sonde 2: (na de kat dus)
lambda waarde meten tussen pin 2 en 4
Waarde moet bij STATIONAIR draaiende motor constant op 0,6 volt blijven staan.
om verwarming van de lambda te controleren geld hetzelfde als lambda 1
Willem
14 februari 2010 om 20:22 #17614376OK zal hier eens mee aan de gang gaan om dit te meten ik laat het horen hoe het afgelopen is.
15 februari 2010 om 10:36 #17614377Vanmorgen auto gestart en mm lampje was verdwenen na 30km rijden nog steeds geen mm lampje te bekennen maar toch toen ik hem starte ging die wel iets met toeren heen en weer van 800tot 2000 ong. maar als die warm is doet ie dat niet meer. iemand die weet hoe dit zou kunnen.?
15 februari 2010 om 12:27 #17614378het mm lampje hoeft ook niet continu te branden ,toen ik een kapotte lambdasonde had ging me lampje alleen branden als ik harder als 130km ging.
15 februari 2010 om 15:59 #17614379Ok dan weet ik dat dus ook weer alleen wel vreemd want hij rijd nu verder wel normaal ook als ik 230 rij of 30 rij hij blijft goed nu alleen als die koud is bij starten gaat ie wat in toeren heen voor de rest geen problemen meer
16 februari 2010 om 07:27 #17614380Gisteravond lambdasonde vervangen en de auto rijd nu weer heerlijk:thumbup
25 februari 2010 om 20:29 #17614381Vandaag ging het mm lampje weer branden uit de uitlaat komt ook wat witte rook wat stinkt na benzine ,koelvloeistof en olie verbruikt die niet. Als die koud is dan loopt die ook wat beroerd en als die warm is loopt die goed bougie’s zijn ook net vervangen voor ngk iridium’s. Iemand een suggestie waar dit aan zou kunnen liggen.
25 februari 2010 om 21:12 #17614382temp sensor, iniectoren, brandstofdrukregelaar, LMM
25 februari 2010 om 21:28 #17614383Als ik de stekker van de luchtmassameter haal vind er geen verandering plaats.? zou deze dus stuk kunnen zijn.? is er eventueel een manier om deze door te meten
25 februari 2010 om 21:33 #17614384Luchtmassameter kun je het beste met uitleesapparatuur controleren.
Willem
25 februari 2010 om 21:46 #17614385meten LMM:
> Werkspanning:
– Stekker: Los
– meten tussen: Pin 4 en massa
– Contact: aan
– Motor: uit
– Te meten: spanning
– waarde: Accuspanning> Werkbereik / werking:
– Stekker: Vast
– Meten tussen: pin 2 en pin 3
– Contact: aan
– Motor: Uit
– te meten: Spanning
– Waarde: 0Volt– Stekker: Vast
– Meten tussen Pin 2 en pin 3
– contact: aan
– Motor: aan > Stationair
– te meten: Spanning
– Waarde: +/- 0,8 Volt– Stekker: Vast
– Meten tussen: Pin 2 en Pin 3
– Contact: aan
– Motor: aan (acceleratie)
– te meten: Spanning
– Waarde: 4 Volt bij kort gasgevenWillem
26 februari 2010 om 12:51 #17614386Hey wim heb even jou test gedaan
Bij stationair draaien geeft ie 0,9volt aan.
Bij kort vol gas geven komt die niet boven de 3volt uit.26 februari 2010 om 14:49 #17614387Ben net bij de garage geweest heb er nu een nieuwe lmm tussen volgens mijn gevoel is het nu beter maar moet maar even wachten tot de auto koud is en dan weer opnieuw starten kijken als die dan normaal stationair loopt
26 februari 2010 om 19:11 #17614388okeej
26 februari 2010 om 20:24 #17614389Nou heb de auto gestart en loopt direct goed geen geschommel meer in toeren ben blij dat het probleem opgelost is bedankt voor de tips wim:thumbup
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.