Distributieriem vervangen om de 4 jaar?

Forumindex Forums Modellen Corsa Distributieriem vervangen om de 4 jaar?

  • Dit onderwerp is leeg.
25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 27)
  • Auteur
    Berichten
  • #17217204
    wido
    Deelnemer
      Lid sinds:
      15 September 2004

      Mijn 1.4 sport/1998 rijdt zeer weinig.
      Bij 113.000 km is de distributieriem vervangen (januari 2005).

      Het boekje zegt dat de riem om de 60.000 km of om de 4 jaar vervangen moet worden.
      Deze auto rijdt dus zeer weinig. Is het dan echt nodig om de riem nu weer (4 jaar later dus) te vervangen?

      #17611517
      testdrive
      Deelnemer
        Lid sinds:
        12 November 2008

        ja want na vier jaar raakt hij uit gedroogt en is hij zijn kracht kwijt

        #17611518
        Dennis-Corsa-B
          Lid sinds:
          20 May 2008

          denk dat het goedkoper is om hem ff te vervangen dan dat hij breekt onder het rijden dan ben je meer geld kwijt :thumbup

          ik rijd ook zeer weinig km 10.000 in het jaar maar vervang tog af en toe gwoon zekerheid ;)

          #17611519
          TedMechanic
          Deelnemer
            Lid sinds:
            9 January 2007

            Bij een 16v zou ik het niet durven riskeren. Bij mijn auto ga ik gewoon op m’n eigen mening af van hoe die eruit ziet, hij ligt er al 4 jaar om, maar hij staat nog strak en ziet er versleten uit, dus ik laat ‘m nog wel even zitten.

            Als die breekt heb ik een reserve achterin liggen :P

            #17611520
            testdrive
            Deelnemer
              Lid sinds:
              12 November 2008

              origineel gepost door TedMechanic
              Bij een 16v zou ik het niet durven riskeren. Bij mijn auto ga ik gewoon op m’n eigen mening af van hoe die eruit ziet, hij ligt er al 4 jaar om, maar hij staat nog strak en ziet er versleten uit, dus ik laat ‘m nog wel even zitten.

              Als die breekt heb ik een reserve achterin liggen :P

              aan het uiterlijk valt niks tezien. ik heb snaren in me hand gehad die er nog nieuw uit zagen maar toch gebroken waren.
              maar als je toch een vrijloper heb kan je het wel reskeren:P
              mijn distributie had ik ook in 20 min verwisselt(voordeel als je ruimte heb)

              #17611521
              miraltje
              Deelnemer
                Lid sinds:
                29 June 2004

                de riem is vaak niet het probleem maar de span en geleide rollen deze lopen na 4 jaar “te soepel” wat duidt op ingesleten lagers.
                een nieuwe geleide/spanrol loopt”zwaar”omdat deze niet ingesleten zijn.
                de riem knapt als gevolg, de rollen zijn de oorzaak.
                en aangezien je een d-riem maar 1maal mag opspannen moet je de riem vervangen

                #17611522
                TedMechanic
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  9 January 2007

                  origineel gepost door miraltje
                  de riem is vaak niet het probleem maar de span en geleide rollen deze lopen na 4 jaar “te soepel” wat duidt op ingesleten lagers.
                  een nieuwe geleide/spanrol loopt”zwaar”omdat deze niet ingesleten zijn.
                  de riem knapt als gevolg, de rollen zijn de oorzaak.
                  en aangezien je een d-riem maar 1maal mag opspannen moet je de riem vervangen

                  Rollen heb ik al helemaal niet :P

                  #17611523
                  testdrive
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    12 November 2008

                    rollen?:P

                    #17611524
                    sjoerdie
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      19 September 2005

                      origineel gepost door TedMechanic
                      Bij een 16v zou ik het niet durven riskeren. Bij mijn auto ga ik gewoon op m’n eigen mening af van hoe die eruit ziet, hij ligt er al 4 jaar om, MAAR HIJ STAAT NOG STRAK EN ZIET ER VERSLETEN UIT, dus ik laat ‘m nog wel even zitten.

                      Als die breekt heb ik een reserve achterin liggen :P

                      huh??

                      je ziet dat ie versleten is, en toch wachten tot ie knapt.

                      ook al is et een vrijloper, das niet echt slim lijkt me.

                      #17611525
                      tcat
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        23 December 2004

                        Kijk das nou een vraag die ik ook wilde stellen, maar hij staat er al.
                        Ik heb dus het zelfde verhaal.

                        Die van mij is ook in 2005 vervangen.
                        Karweitje van 20 minuten staat er geschreven.
                        Maar….

                        Hoeft dan alleen de riem vervangen te worden en niet de rollen en waterpomp?
                        En kan je deze er dan zo omheen leggen?

                        Heb niet echt ervaring hiermee..

                        #17611526
                        Roderick
                          Lid sinds:
                          25 December 2009

                          origineel gepost door tcat
                          Kijk das nou een vraag die ik ook wilde stellen, maar hij staat er al.
                          Ik heb dus het zelfde verhaal.

                          Die van mij is ook in 2005 vervangen.
                          Karweitje van 20 minuten staat er geschreven.
                          Maar….

                          Hoeft dan alleen de riem vervangen te worden en niet de rollen en waterpomp?
                          En kan je deze er dan zo omheen leggen?

                          Heb niet echt ervaring hiermee..

                          Bij ons in de garage, word vaak de riem en de rollen vervangen, en soms de riem de rollen en de waterpomp.

                          Ik heb echter al 2 keer meegemaakt dit jaar dat door een vastgelopen water pomp de riem knapte, je zou denken bij een 8klepper maakt dat niet zo veel uit, hij raakt de zuigers tog niet(alleen bij benzine) vorige week had ik er 1, waarbij zelfs de tandwielen van de nokkenas eraf geslagen waren en de rollen verbrand waren. Dit was een 8klepper.

                          Kortom: ik zou het risico niet lopen

                          #17611527
                          testdrive
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            12 November 2008

                            snaar rollen en waterpomp moet je altijd vervangen.
                            en dat van die 20 min is bij een kadett met alleen een snaar vervangen. meestal ben je toch wel anderhalf uur bezig bij een normale auto.

                            #17611528
                            Bart Hoedemaker
                              Lid sinds:
                              12 February 2007

                              Gewoon vervangen!

                              Distributie setje 8V 65 euro excl waterpomp a 60 euro
                              Distributie setje 16V 110 euro excl waterpomp a 60 euro

                              #17611529
                              TedMechanic
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                9 January 2007

                                origineel gepost door sjoerdie

                                huh??

                                je ziet dat ie versleten is, en toch wachten tot ie knapt.

                                ook al is et een vrijloper, das niet echt slim lijkt me.

                                Foutje, ik bedoelde “nog niet versleten”, maar blijkbaar dacht ik sneller dan dat ik typte :P

                                Ik heb ‘m de laatste keer overigens zonder waterpomp vervangen, het is een wonder dat die nog niet lekt :P

                                En het is echt niet dat ik wacht tot die breekt hoor, ik vervang ‘m gewoon als die 40.000 km oud is. Met een waterpompje erbij.

                                De vorige keer had ik ‘m ook na 4 jaar vervangen, maar zelfs die riem ziet er ook nog keurig uit, die ligt nu achterin als reserve ;)

                                #17611530
                                wido
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  15 September 2004

                                  origineel gepost door Bart Hoedemaker
                                  Gewoon vervangen!

                                  Distributie setje 8V 65 euro excl waterpomp a 60 euro
                                  Distributie setje 16V 110 euro excl waterpomp a 60 euro

                                  Samenvattend: Wat is concreet de totale materalenlijst die vervangen moet worden met de riem en hoeveel uur werk is het ongeveer?

                                  #17611531
                                  Bart Hoedemaker
                                    Lid sinds:
                                    12 February 2007

                                    Heb je een 8V of 16V? In principe alleen zo’n setje met een waterpomp en wat werk.

                                    #17611532
                                    corsaracer
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      1 January 2005

                                      origineel gepost door TedMechanic

                                      origineel gepost door sjoerdie

                                      huh??

                                      je ziet dat ie versleten is, en toch wachten tot ie knapt.

                                      ook al is et een vrijloper, das niet echt slim lijkt me.

                                      Foutje, ik bedoelde “nog niet versleten”, maar blijkbaar dacht ik sneller dan dat ik typte :P

                                      Ik heb ‘m de laatste keer overigens zonder waterpomp vervangen, het is een wonder dat die nog niet lekt :P

                                      En het is echt niet dat ik wacht tot die breekt hoor, ik vervang ‘m gewoon als die 40.000 km oud is. Met een waterpompje erbij.

                                      De vorige keer had ik ‘m ook na 4 jaar vervangen, maar zelfs die riem ziet er ook nog keurig uit, die ligt nu achterin als reserve ;)

                                      voor die 2 tientjes wat die riem kost zou ik die ouwe gewoon weggooien en een nieuwe kopen….waarom die ouwe bewaren????

                                      #17611533
                                      Famempeters
                                        Lid sinds:
                                        8 March 2008

                                        een distributie riem als reserve ????????

                                        hoe doe je dat als hij onder weg breekt ????

                                        het is niet het ouderwetse v snaartje van de dynamo hup eff een andere er om .

                                        en het is zeker geen 20 min werk maak er anderhalf tot 2 uur van .

                                        en zeker vervangen loop/spanrol en liefst je waterpompje mee vervangen voor die € 60 wil je niet weer aan de gang gaan.

                                        Let op bij enkele distributie kits zit een vervangbout(gebolde tork als vervanger zeskant sl 13) gebruik die wel anders loopt de zooi aan (ervaring mee STOM HE )

                                        bert

                                        bert

                                        #17611534
                                        testdrive
                                        Deelnemer
                                          Lid sinds:
                                          12 November 2008

                                          origineel gepost door Famempeters

                                          het is niet het ouderwetse v snaartje van de dynamo hup eff een andere er om .

                                          en het is zeker geen 20 min werk maak er anderhalf tot 2 uur van .

                                          heb jij ooit wel eens de snaar bij een kadett vervangen.gaat als volgt.
                                          v-snaar eraf 1min
                                          distributiekap 10 sec
                                          krukas poelie eraf 2min
                                          daarna alles ff optijd zetten 1 min
                                          dan je snaar eraf trekken en andere snaar erop ik heb alleen een waterpomp geen spanrol , snaar kan ik er zo op doen zonder de waterpomp los te maken en ja de snaar staat dan ook goed opspanning.
                                          daarna controleren of hij nog goed op tijd staat en afbouwen.
                                          en ja ik weet dat de waterpomp ook vervangen moet worden maar ik heb het nu over de snaar dat ie in 20 min omgewisselt kan zijn.

                                          #17611535
                                          Bart Hoedemaker
                                            Lid sinds:
                                            12 February 2007

                                            Daarom is ketting of stoterstang zo leuk :D

                                            #17611536
                                            TedMechanic
                                            Deelnemer
                                              Lid sinds:
                                              9 January 2007

                                              origineel gepost door Famempeters
                                              een distributie riem als reserve ????????

                                              hoe doe je dat als hij onder weg breekt ????

                                              het is niet het ouderwetse v snaartje van de dynamo hup eff een andere er om .

                                              en het is zeker geen 20 min werk maak er anderhalf tot 2 uur van .

                                              en zeker vervangen loop/spanrol en liefst je waterpompje mee vervangen voor die € 60 wil je niet weer aan de gang gaan.

                                              Let op bij enkele distributie kits zit een vervangbout(gebolde tork als vervanger zeskant sl 13) gebruik die wel anders loopt de zooi aan (ervaring mee STOM HE )

                                              bert

                                              bert

                                              Die riem ligt er zo op hoor, ik heb maar een ouwe Corsa he. Geen spanrollen, geen looprollen, kwestie van v-snaar eraf, distributiekapjes eraf, krukaspoulie los, riem eraf trekken, nieuwe erop alles terug bouwen en klaar. Waterpomp lekker vanaf blijven als die lekt of geluid maakt. Heb niet meer nodig dan een sleuteltje 10, 13 en een goede kruissleutel met een eventueel verlengstuk.

                                              Het is heus niet de eerste keer dat ik een riempje vervang hoor.

                                              #17611537
                                              Bart Hoedemaker
                                                Lid sinds:
                                                12 February 2007

                                                Idd, kan best.

                                                #17611538
                                                wim-v6
                                                Deelnemer
                                                  Lid sinds:
                                                  12 August 2005

                                                  1.4 is GEEN vrijloper, en heeft kromme kleppen, dan ben je verder van huis als alleen een keertje complete set vervangen, zeker qua kosten.

                                                  Vervangen bij distrbutie riem:

                                                  – Distributieriem
                                                  – Loop/spanrol
                                                  – Waterpomp

                                                  Advies:

                                                  – Thermosstaat (nu kan je er normaal bij, en de kosten wegen niet op tegen het plezier)
                                                  – Multisnaar / V-snaar die heb je nu toch los.

                                                  willem

                                                  #17611539
                                                  Bart Hoedemaker
                                                    Lid sinds:
                                                    12 February 2007

                                                    Ach ” dat kan best nog wel ff ” a.k.a 3rd wereld land stijl lolz :thumbup

                                                    #17611540
                                                    wido
                                                    Deelnemer
                                                      Lid sinds:
                                                      15 September 2004

                                                      Is mijn Corsa (X1.4 SZ uit 1998) eigenlijk een 8 of 16 klepper?

                                                    25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 27)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.