Achterruitverwarming Monza A2

Forumindex Forums Modellen Senator, Monza en Commodore, Rekord, KAD Achterruitverwarming Monza A2

  • Dit onderwerp is leeg.
25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 35)
  • Auteur
    Berichten
  • #17216913
    Ruud B
      Lid sinds:
      25 October 2004

      De achterruitverwarming van mijn Monza doet het niet.

      Ik meet met de multimeter maar 2 volt op het pennetje bij de telescoop. Vreemde constructie overigens met de plus via de telescoop.

      Dus waarschijnlijk is het relais ook niet meer fris.

      Ik twijfel ook over of het in de klep wel goed zit, omdat ik begrepen heb dat de telescoopveren vervangen zijn.

      Weet iemand hoe het in de klep hoort te zitten?

      #17602739
      Opel_Bjorn
      Deelnemer
        Lid sinds:
        4 May 2008

        Wat bedoel je met telescoop veren? Zijn dat de zuigers die het koffer omhoog houden? Ik heb ook het probleem gehad dat de achteruit verwarming het niet of zéér slecht deed. Bij mij was het gewoon een kwestie van alle contacten eens zuiver te maken met een schuurpapiertje. Deze waren allemaal geoxideert. Nu doet die het weer zéér goed.

        #17602740
        Ruud B
          Lid sinds:
          25 October 2004

          origineel gepost door Goossens Bjorn
          Wat bedoel je met telescoop veren? Zijn dat de zuigers die het koffer omhoog houden?

          Ja, dat bedoel ik.

          origineel gepost door Goossens Bjorn
          Ik heb ook het probleem gehad dat de achteruit verwarming het niet of zéér slecht deed. Bij mij was het gewoon een kwestie van alle contacten eens zuiver te maken met een schuurpapiertje. Deze waren allemaal geoxideert. Nu doet die het weer zéér goed.

          welke contacten heb je dan schoongemaakt/geschuurd?

          Aan de andere kant, 2 volt op het draadje dat uit de c-stijl komt is gewoon te weinig.

          #17602741
          Opel_Bjorn
          Deelnemer
            Lid sinds:
            4 May 2008

            gewoon alle contacten die ik kon vinden, maar bij mij loopt de bedrading in het koffer via 3 pinnen naar de ruit. (3 pinnen maken contact als het koffer sluit). Ook vooraan bij de zekering de boel opgefrist en de schakelaar heb ik ook opengehaald en wat opgeschuurd. Ik heb wel een Monza A maar ik denk toch niet dat het véél verschilt met de A2 (buiten de dashboardschakelaar)

            #17602742
            obelix
            Deelnemer
              Lid sinds:
              8 November 2005

              origineel gepost door Ruud B
              De achterruitverwarming van mijn Monza doet het niet.

              Ik meet met de multimeter maar 2 volt op het pennetje bij de telescoop. Vreemde constructie overigens met de plus via de telescoop.

              Dus waarschijnlijk is het relais ook niet meer fris.

              Ik twijfel ook over of het in de klep wel goed zit, omdat ik begrepen heb dat de telescoopveren vervangen zijn.

              Weet iemand hoe het in de klep hoort te zitten?

              relais gaan vaak kapot
              heb het bij men monza en rekord bijde gehad
              de achteruitverwarming werkt alleen als je de klep dicht hebt

              naast het slot heb je een of 3 van de koperen plaatjes waar de penetjes op vallendie op de klep zitten en dan pas contact maken

              #17602743
              astraminator
              Deelnemer
                Lid sinds:
                13 August 2004

                Het contact op de gasveren is van de interieurverlichting. SOmmige monza zijn hiermee uitgevoerd. Andere monza’s hebben gewoon een schakelaar op de achterklep.

                #17602744
                Ruud B
                  Lid sinds:
                  25 October 2004

                  origineel gepost door ckad
                  Het contact op de gasveren is van de interieurverlichting. SOmmige monza zijn hiermee uitgevoerd. Andere monza’s hebben gewoon een schakelaar op de achterklep.

                  Aha, is dat daar voor.

                  Ik dacht dat de drie pinnen voor de ruitenwisser waren.
                  Dan ga ik die maar eens goed schoon maken en eens doormeten.

                  #17602745
                  postbusmanta
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    5 July 2004

                    Werkt je kofferbakverlichting wel normaal?

                    Bij mij gaat deze niet uit als de klep dicht is. (daarom was het lampje eruit gehaald).

                    Dat komt omdat de klep naar achter is geschoven (door het gewicht) in de scharnieren. (Monza-probleempje).
                    Dan wordt die lip aan de gasveren niet goed opgetild en maakt deze constant contact met massa.

                    #17602746
                    rinus de boer
                      Lid sinds:
                      2 July 2004

                      Je kunt de klep makkelijk zelf stellen. Binnenin in het plafond de 2 afdekplaatjes loshalen, de twee boutjes (per schanier) wat lossen. Dan is het het mooiste, als iemand de klep “omhoog” duwt, en iemand anders op de achterbank zit om de bouten weer aan te draaien. Ligt de klep weer in lijn met het koetswerk, dan de bouten weer aandraaien. Om te voorkomen, dat de klep weer gaat schuiven, kun je de bouten borgen met locktite (of iets dergelijks).

                      Oorzaak van het schuiven is, dat de klep eigenlijk te zwaar is voor de scharnierconstructie (door het gewicht van de enorme achterruit).

                      De pennetjes in de klep schuren, en de tegenoverliggende contactjes om de zoveel tijd schoonmaken helpt veel storingen te voorkomen. De pennen zijn voor de achterruitwisser en de achterruit verwarming. Contactje op de telescoopstang voor de verlichting, zoals reeds gezegd.

                      #17602747
                      astraminator
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        13 August 2004

                        Borgen met loctite zal niet voldoende zijn. Het is namelijk niet zo dat de moeren los lopen.

                        #17602748
                        obelix
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          8 November 2005

                          origineel gepost door ckad
                          Borgen met loctite zal niet voldoende zijn. Het is namelijk niet zo dat de moeren los lopen.

                          ik had er ool vaak last van
                          als ik hem weer naar boven stelde
                          lag die met een paar maanden weer lager
                          en ik heb er gewoon van die borgringetjes met van die karteltjes tussen gedaan
                          en ligt nu al bijna een jaar op de plek

                          #17602749
                          Ruud B
                            Lid sinds:
                            25 October 2004

                            origineel gepost door postbusmanta
                            Werkt je kofferbakverlichting wel normaal?

                            Bij mij gaat deze niet uit als de klep dicht is. (daarom was het lampje eruit gehaald).

                            Dat komt omdat de klep naar achter is geschoven (door het gewicht) in de scharnieren. (Monza-probleempje).
                            Dan wordt die lip aan de gasveren niet goed opgetild en maakt deze constant contact met massa.

                            Ja, verlichting in de kofferbak werkt normaal.

                            Gaat de klep wel goed in het slot als hij verschoven is?
                            Waar kan je het aan zien dat de klep is verschoven?

                            #17602750
                            rinus de boer
                              Lid sinds:
                              2 July 2004

                              Dan ligt de achterkant van de klep niet in lijn met de rest van het koetswerk. M.a.w. de klep steekt dan een beetje uit naar achteren toe.

                              #17602751
                              Opel_Bjorn
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                4 May 2008

                                maar dat is toch een bekende fout van deMonza dat de achterkleppen van het fabriek af al wat naar achter staken. Mijn achterklep steekt ook een aantal mm achter de wagen uit, maar alles werkt perfect.

                                #17602752
                                Anoniem
                                  Lid sinds:
                                  1 January 1970

                                  Ik was al een uur aan het passen en meten bij m’n A1 achterklep. :hmmz

                                  moest teveel spanning opbouwen om de lijn achter goed te krijgen,
                                  haha, maar na een week weer het zelfde euvel :D:D:D

                                  Hij is waterdicht, das toch het belangrijkste,
                                  ik wist toen niet dat het een standaard euveltje was ;)

                                  grtz Ron

                                  #17602753
                                  rinus de boer
                                    Lid sinds:
                                    2 July 2004

                                    Klopt, het is gewoon een standaard ingebouwde fout lijkt het wel. Ik heb de mijne gesteld, tot aan de nokjes toe, die dan tegen de dakrand aanvallen, en dan nog ligt de klep niet helemaal precies in lijn met de rest. Ik moet ook zeggen, dat ik weinig Monza’s zie, waar dit echt goed is. Heb je striping op je auto zitten, valt dit fenomeen des te meer op.

                                    #17602754
                                    Ruud B
                                      Lid sinds:
                                      25 October 2004

                                      origineel gepost door Goossens Bjorn
                                      maar dat is toch een bekende fout van deMonza dat de achterkleppen van het fabriek af al wat naar achter staken. Mijn achterklep steekt ook een aantal mm achter de wagen uit, maar alles werkt perfect.

                                      Ik heb gisteravond even gekeken en bij mij steekt ie ook een paar mm uit. Was me nog niet eerder opgevallen.

                                      De ruitenwisser werkt wel.

                                      De ruitensproeier van de achterruit niet.
                                      Ik had begrepen uit het instructieboekje dat er bij het reserve wiel een reservoir zou zitten, maar dat is bij mij niet het geval.

                                      #17602755
                                      rinus de boer
                                        Lid sinds:
                                        2 July 2004

                                        origineel gepost door Ruud B

                                        Ik heb gisteravond even gekeken en bij mij steekt ie ook een paar mm uit. Was me nog niet eerder opgevallen.

                                        De ruitenwisser werkt wel.

                                        De ruitensproeier van de achterruit niet.
                                        Ik had begrepen uit het instructieboekje dat er bij het reserve wiel een reservoir zou zitten, maar dat is bij mij niet het geval.

                                        En die hoort daar toch echt te zitten. Rechts in de reservewielbak.

                                        #17602756
                                        Ruud B
                                          Lid sinds:
                                          25 October 2004

                                          Okay, dan ga ik nog maar eens goed kijken.

                                          Als ie er niet zit omdat iemand hem weggehaald heeft, dan zou je op zijn minst nog iets van slangen en 12v-aansluiting moeten aantreffen.

                                          #17602757
                                          Ruud B
                                            Lid sinds:
                                            25 October 2004

                                            Ik ben vandaag met de multimeter aan het meten geweest, en inderdaad loopt de achterruitverwarming via de middelste pen van de drie.

                                            En er staat gewoon 12 vlot op als ik de achterruitverwarming aanzet. Op zich mooi, want dan is het relais niet kapot.

                                            Het bijbehorende pennetje ziet er wel wat vreemd uit, heeft een wat puntig uitstulpinkje, wat erop gesoldeerd lijkt.

                                            Waarschijnlijk is al eens eerder iemand bezig geweest het werkend te krijgen, en is die er vanuit gegaan dat de pen te kort is. Zoals ik het zie lijkt me dat het probleem niet, de pennen zijn evenlang en de ruitenwisser doet het ook gewoon.

                                            Wel zie ik dat de schroef waar de massadraad aan de klep vastzit heel erg roestig is, dat lijkt me ook niet goed.

                                            Verder vraag ik me af of de klep nog verder geaard wordt aan de auto. Of gaat dat via het slot als de klep dicht zit?

                                            #17602758
                                            Ruud B
                                              Lid sinds:
                                              25 October 2004

                                              origineel gepost door rinus de boer

                                              origineel gepost door Ruud B

                                              Ik had begrepen uit het instructieboekje dat er bij het reserve wiel een reservoir zou zitten, maar dat is bij mij niet het geval.

                                              En die hoort daar toch echt te zitten. Rechts in de reservewielbak.

                                              Net nog even een keer goed gekeken, kabelboompje zit er en een waterslangetje maar geen reservoir…

                                              #17602759
                                              Ruud B
                                                Lid sinds:
                                                25 October 2004

                                                origineel gepost door Ruud B
                                                Ik ben vandaag met de multimeter aan het meten geweest, en inderdaad loopt de achterruitverwarming via de middelste pen van de drie.

                                                En er staat gewoon 12 vlot op als ik de achterruitverwarming aanzet. Op zich mooi, want dan is het relais niet kapot.

                                                Wel zie ik dat de schroef waar de massadraad aan de klep vastzit heel erg roestig is, dat lijkt me ook niet goed.

                                                Vandaag maar weer eens gekeken en inderdaad met de klep dicht op achterbank zitten gemeten met de multimeter.

                                                En de verrassing was dat er op de ruit gewoon 12 volt staat.
                                                Massa had ik genomen vanaf de telescoopstangbout in de carrosserie.

                                                Wel 12 volt op de ruit en het dan toch niet doen betekent toch een probleem met de massa van de achterruitverwarming?

                                                Of kan het toch nog iets anders zijn?

                                                #17602760
                                                postbusmanta
                                                Deelnemer
                                                  Lid sinds:
                                                  5 July 2004

                                                  Als je dan nu ook nog de massa meet op de andere stekker van de achterruitverwarming en je meet dan geen 12 volt spanningsverschil, dan heb je het euvel!!

                                                  Ik denk dat je op de goede weg zit. :thumbup

                                                  #17602761
                                                  Ruud B
                                                    Lid sinds:
                                                    25 October 2004

                                                    Hoe meet ik dan de massa?

                                                    de massa aansluiting op de klep kan je niet bij als de klep dicht is

                                                    #17602762
                                                    postbusmanta
                                                    Deelnemer
                                                      Lid sinds:
                                                      5 July 2004

                                                      Je hebt de vorige keer gemeten tussen 1 aansluiting op de ruit en op de bout van de telescoop-stang.

                                                      Kun je niet gewoon meten op beide aansluitingen op de achterruit?

                                                      Anders kun je nog de multimeter op weerstand (Ohm) zetten.
                                                      Dan meten met losgetrokken stekkers waar de massa vandaan moet komen.
                                                      Dus de andere stekker als waar je 12 volt hebt gemeten (heel voorzichtig) lostrekken. Hierop 1 meetpen zetten. met de andere meetpen gaan zoeken naar welk punt de kabel loopt. Wellicht inderdaad die roestige aansluiting waar jij het over had.
                                                      De multimeter moet dan “nul” aangeven. (hetzelfde als wanneer je de twee meetpennen tegen elkaar aan houdt).

                                                    25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 35)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.