koude motor?

Forumindex Forums Modellen Astra koude motor?

  • Dit onderwerp is leeg.
16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Auteur
    Berichten
  • #17216725
    CeeHaaKaa
      Lid sinds:
      27 January 2010

      ik rijd sinds vorige week in een Astra 1995 (model F gefacelifted) met 1.6i motor. Nu lijkt de temperatuurmeter kapot OF er is iets in de motor zelf kapot, waardoor de motor niet warm wordt. Ik denk zelf het eerste (meter doet helemaal niets, ook niet een klein beetje), maar het valt me ook op dat de temperatuur in het interieur slechts langzaam stijgt (veel langzamer dan in mijn andere auto, maar dat kan natuurlijk per auto verschillen) of heeft dat te maken met de koude winter?

      Wie kan hier iets zinnigs over zeggen?

      #17600417
      Nick-GSI
      Deelnemer
        Lid sinds:
        30 June 2004

        ik denk eerlijk gezegt dat de thermostaat open blijft staan. Deze zal vervangen moeten worden dan

        #17600418
        CeeHaaKaa
          Lid sinds:
          27 January 2010

          als ik de thermostaat laat vervangen, is dat een dure klus (voor een dealer / voor een algemene garage)?

          #17600419
          JFHSas
            Lid sinds:
            13 March 2008

            Motorcode??

            #17600420
            Nick-GSI
            Deelnemer
              Lid sinds:
              30 June 2004

              ligt idd aan de motor code bij de 8v motoren C16NZ, X16SZ, X16SZR dit ie achter de distributie kap.
              bij de 16V motoren X16XEL zit ie voorop het blok met 3 schroefjes

              #17600421
              CeeHaaKaa
                Lid sinds:
                27 January 2010

                het type motor (8 of 16 kleppen) bepaalt of het een simpele of een complexe (dure) klus wordt? Hoe kom ik daar achter, hoe kom ik aan de motorcode?

                #17600422
                j.pons
                  Lid sinds:
                  6 January 2007

                  Kijk ff op je kentekenpapieren,
                  Daar staat/ c1.6nz of x1.6xel of iets dergelijks.

                  origineel gepost door CeeHaaKaa
                  het type motor (8 of 16 kleppen) bepaalt of het een simpele of een complexe (dure) klus wordt? Hoe kom ik daar achter, hoe kom ik aan de motorcode?

                  #17600423
                  bjornspiering
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    18 August 2009

                    ik heb een 1.6 16v XEL dus lekker goedkoop dus :P haha

                    #17600424
                    CeeHaaKaa
                      Lid sinds:
                      27 January 2010

                      Op mijn kenteken staat X16SZ (E2). Het gaat dus om een 8 klepper, maar wat zegt mij dit over dit probleem en de oplossing daarvan?

                      #17600425
                      Bart Hoedemaker
                        Lid sinds:
                        12 February 2007

                        origineel gepost door CeeHaaKaa
                        ik rijd sinds vorige week in een Astra 1995 (model F gefacelifted) met 1.6i motor. Nu lijkt de temperatuurmeter kapot OF er is iets in de motor zelf kapot, waardoor de motor niet warm wordt. Ik denk zelf het eerste (meter doet helemaal niets, ook niet een klein beetje), maar het valt me ook op dat de temperatuur in het interieur slechts langzaam stijgt (veel langzamer dan in mijn andere auto, maar dat kan natuurlijk per auto verschillen) of heeft dat te maken met de koude winter?

                        Wie kan hier iets zinnigs over zeggen?

                        Je zou eerst kunnen kijken of het stekkertje wat zorgt voor aflezing van je temperatuur op je dashboard er nog wel op zit, kan ook zijn dat ie gecorrodeerd is, dan ff nieuw stekkertje eraan maken.

                        Thermostaathuis zit er boven, waar de slang op zit. Die foto, ze zitten beide bij elkaar.

                        #17600426
                        wim-v6
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          12 August 2005

                          Temperatuur zender voor de temperatuurmeter zit tussen de dynamo en de motor in de 1e inlaatbuis.

                          kijk eens of de stekker erop zit..

                          LET OP!! een auto motor warmt ook langzamer op, wanneer direct bij koude motor de kachel volledig warm word gezet!! dit ivm de koelvloeistof die door de kachelradiateur loopt, Direct word gekoeld door de koude lucht welke aangevoerd word door de kachelventilator.

                          Waarschijnlijk is de thermosstaat kapot.

                          Deze zit achter het nokkenashuis. hiervoor zou het nokkenaswiel los moeten en dus de distributie riem los moeten..

                          Daarom raad ik meestal aan de thermosstaat mee te vervangen met de distribuitie riem..

                          dan is het opeens geen dure klus meer, daar deze riem dan toch los moet.

                          Willem

                          #17600427
                          b07
                            Lid sinds:
                            24 February 2009

                            origineel gepost door wim-v6
                            Temperatuur zender voor de temperatuurmeter zit tussen de dynamo en de motor in de 1e inlaatbuis.

                            kijk eens of de stekker erop zit..

                            LET OP!! een auto motor warmt ook langzamer op, wanneer direct bij koude motor de kachel volledig warm word gezet!! dit ivm de koelvloeistof die door de kachelradiateur loopt, Direct word gekoeld door de koude lucht welke aangevoerd word door de kachelventilator.

                            Waarschijnlijk is de thermosstaat kapot.

                            Deze zit achter het nokkenashuis. hiervoor zou het nokkenaswiel los moeten en dus de distributie riem los moeten..

                            Daarom raad ik meestal aan de thermosstaat mee te vervangen met de distribuitie riem..

                            dan is het opeens geen dure klus meer, daar deze riem dan toch los moet.

                            Willem

                            http://www.opel-forum.nl/viewthread.php?tid=119688

                            in deze topic vertelden dat je de thermostaat kan vervangen zonder dat het nokkenaswiel er af moet.
                            als dat lukt schilt het een hoop tijd en moeite ,zelf haal ik ook altijd het nokkenaswiel eraf ,de volgende keer wil zeker is proberen of het te doen is met het nokkenaswiel er op.

                            #17600428
                            JFHSas
                              Lid sinds:
                              13 March 2008

                              Klopt! In slechts één geval heb ik het tandwiel ff iets moeten ‘lossen’ om een paar mm extra ruimte te krijgen. Misschien net een iets andere vorm termostaathuis!?

                              #17600429
                              wim-v6
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                12 August 2005

                                ander type kap (astra-G / Vectra-B X16SZR bijvoorbeeld), dan moet ie los!!

                                Willem

                                #17600430
                                b07
                                  Lid sinds:
                                  24 February 2009

                                  oke dus als ik het goed begrijp kan bij de X16SZR het kapje waar de thermostaat achter zit er alleen afgeschoven worden als het nokkenaswiel er af is omdat deze rondom de as is afgesloten en ,bij ander type’s kan je deze kap er af halen zonder demontage van het nokkenaswiel?

                                  #17600431
                                  wim-v6
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    12 August 2005

                                    latere X16SZ, sommige C16NZ hebben ook afgesloten kappen. zo ook bij de 1400jes verschillende kappen geleverd.

                                    bij mijn Combo-B 1.4 ook een dichte kap erop X14SZ van ’98

                                    Willem

                                  16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
                                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.