Forumindex › Forums › Modellen › Zafira, Sintra (MPV’s) › egr klep (opgelost thanks all)
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
22 januari 2010 om 15:22 #17216527
Ik heb een probleem dat het oranje motorlampje brand.
Nu denk ik dat het aan de egr klep ligt is die schoon te maken of moet er een nieuwe op. Het gaat om een zafira 2.2 benzine 2000 edition met 88000 op de teller.22 januari 2010 om 17:32 #17598058schoon maken kan wel maar meestal gaat ie daarna wel weer branden
ik zou m eerst uit laten lezen kan van alles zijn
22 januari 2010 om 17:35 #17598059Heb ik gedaan en hij geeft inderdaad de egr klep aan,
22 januari 2010 om 17:40 #17598060Eerst schoon maken. Daarna verder kijken.
Maar welke code geeft ie aan?23 januari 2010 om 12:27 #17598061Ik weet de code niet maar heb hem uit laten lezen bij de opel dealer en die zei dat het aan de egr klep lag.
Maar nu is mijn vraag of het rendabel is om hem schoon te maken of te vervangen. Ik heb ook geen idee wat een nieuwe egr klep kost. Dus wat is het beste optie.24 januari 2010 om 15:27 #17598062Hi Marmul
Een EGR probleem bij een benzine motor komt niet vaak voor, echter heeft Opel voor de latere 2.2 modellen de EGR van de motor gehaald.
Wanneer het motor lampje brand duidt dit op een emissie probleem, een mechanisch EGR probleem geeft GEEN EGR foutcode alleen gevolg codes.
De foutcode die je zal zien zal duiden op de registratie van de O2 sensor die aangeeft dat de geregistreerde waarde buiten de EURONORM komt.
Nagenoeg alle monteurs vervangen de O2 sensor gezien dit de goedkoopste oplossing is.
Dat neemt niet weg dat het niet de O2 sensor kan zijn natuurlijk of een O2 sensor gerelariveerde klacht zoals een lek of draad schade.
Het beste wat je kunt doen is de foutcode en het SYMPTOOMBIT (dat zijn de 2 cijfer/letter combilatie achter de foutcode) die verklappen waarom de foutcode ontstaan is te laten ophalen uit de ECM.
Aan de hand daarvan is een veel betere diagnose te stellen.Dat is mijn advies voor een snelle en correcte afhandeling van deze klacht.
Het is beter dan te gissen wat het kan zijn, als je het verkeerde deel vervangt en dan nog eens een andere reparatie moet uitvoeren om de klacht te verhelpen ben je duurder uit.Ik hoop je met deze informatie van dienst geweest te zijn.
Clog24 januari 2010 om 15:50 #17598063sjee wat ingewikkeld allemaal als je er geen verstand van hebt.
24 januari 2010 om 20:06 #17598064Hi Marmul
Het lijkt allemaal abakadabra maar als je een mechanisch of electrisch probleem hebt is het niet moelijk, de uidaging begint pas echt als er een software probleem is, software updates komen zowat dagelijks uit om probleemen op te lossen.
Wanneer iemand zijn Opel naar een erkend Opel dealer brengt kijkt deze of er een software update is om te zien of het klacht gerelativeerd is.Je kunt de EGR afdichten om te zien of de klacht terug komt.
Groetjes
Clog25 januari 2010 om 09:26 #175980652 weken geleden bij mij de erg klep laten vervangen, het motor lampje brande bij mij ook.
kosten 357 euro, wel bij de opel dealer.25 januari 2010 om 18:03 #17598066Wat je ook kan doen is een goedje (te koop bij de opel-dealer) in de benzinetank doen.
Hiermee los je de vervuilde deeltjes op bij de EGR-klep.
Ik heb het ook gedaan bij mijn opel vectra vroeger en na 300 km ging het lampje vanzelf weer uit.
Het is het proberen waard.25 januari 2010 om 19:17 #17598067Heb je ook toevallig een naam van het goedje????
30 januari 2010 om 22:51 #17598068hallo mensen
De EGR kan door een amateur monteur vervangen worden, je hebt nog steeds 2 jaar garantie zolang je een Opel part koopt.
Clog
6 februari 2010 om 23:11 #17598069Hi allemaal
Wat Opel dealers gebruiken is Tune-up voor het schoon maken van injectoren en er zijn nog meer Tune-up producten.
Voor een diesel kan je het brandstof filter vullen met dit toevoegsel, de motor kan er op draaien.Gebruik NOOIT olie toevoegingen.
CS
18 februari 2010 om 12:44 #17598070Heb net een egr klep besteld maar oei goedkoop is het niet. 310 euro incl pakking vind ik nogal wat.
18 februari 2010 om 13:49 #17598071Ben net terug gebeld door de opel dealer.
En ze komen met een andere voorstel.
Aan de hand van de serie nummer was er een andere oplossing.
De EGR wordt afgedop en er komt nieuwe software in.
Is dit beter volgens jullie?????
Het is wel veel goedkoper ongeveer 80 euro.
Laat me jullie mening even weten?????????????20 februari 2010 om 18:47 #17598072ja, is beter.
Minder vervuiling en minder storings gevoelig.
En het milieu, tja screw them.
22 februari 2010 om 18:56 #17598073Nou gaat lekker vandaag.
Wordt ik gebeld door de opel dealer dat me afdop plaatje er is. Willen ze er ander software instaleren wil het op een één of ander manier niet. Heeft met het bouwjaar te maken of zo. Nu gaan ze uitzoeken waar het verkeerd zit. Volgens de Software wat er nu op zit, zit er al geen egr klep meer op maar wel dus. Beetje vreemd allemaal. Zal morgen weer gebeld worden hoe het nu verder moet.23 februari 2010 om 15:56 #17598074Zo ben weer gebeld en het kan niet worden afgedopt. Dus moet toch een nieuwe egr klep hebben en heb ik dan ook maar besteld.
26 februari 2010 om 16:36 #17598075Heb de egr klep binnen. Kan je deze er zo op plaatsen of moet ik toch de accu los gooien.
Misschien een overbodige vraag maar wil toch een beetje safe sleutelen.26 februari 2010 om 19:38 #17598076Je hoeft niet de accu los te gooien, als je dat wel doet moet je achteraf wat zaken programeren bv electrische ramen en de radio.
de ramen zijn makkelijk, waneer je de ramen omhoog doet hou de knop op tot je een click hoort dan is het raam ingeleerd.
Voor de radio heb je de radio code nodig.Echter hoeft de EGR nier geprogrammeerd te worden en is het loshalen van de accu niet echt nodig.
Het is jammer dat je niet de foutcodes hebt, ik zou je met de codes meer gerichte hulp kunnen bieden.
Het motor lampje duid op een emissie probleem, dit kan ook een O2 sensor zijn bv.Alhoewel ik niet de kans heb om regelmatig op het forum te zijn, post hoe het verlopen is en ik zal je helpen wanneer ik kan.
CS
26 februari 2010 om 20:01 #17598077origineel gepost door cloguk
Je hoeft niet de accu los te gooien, als je dat wel doet moet je achteraf wat zaken programeren bv electrische ramen en de radio.
de ramen zijn makkelijk, waneer je de ramen omhoog doet hou de knop op tot je een click hoort dan is het raam ingeleerd.
Voor de radio heb je de radio code nodig.Echter hoeft de EGR nier geprogrammeerd te worden en is het loshalen van de accu niet echt nodig.
Het is jammer dat je niet de foutcodes hebt, ik zou je met de codes meer gerichte hulp kunnen bieden.
Het motor lampje duid op een emissie probleem, dit kan ook een O2 sensor zijn bv.Alhoewel ik niet de kans heb om regelmatig op het forum te zijn, post hoe het verlopen is en ik zal je helpen wanneer ik kan.
CS
Ik heb hem bij de opel dealer laten uitlezen en neem aan dat die mensen er toch verstand van hebben. En die hebben gezegd dat er een nieuwe egr op moest, na enige twijfels of ie ook afgedopt kon worden is er toch een nieuwe besteld.
1 maart 2010 om 09:01 #17598078Zo de nieuwe EGR geplaatst en de motor is op het een of ander manier veel rustiger. En reageerd een beetje sneller op het gaspedaal.Maar het rijd allemaal net even soepeler.
Maar heb de oude met de nieuwe vergeleken. nu is me opgevallen dat de oude ongeveer 2mm open stond en ook niet verder meer dicht wil. Valt de oude nog schoon te maken of kan ie gelijk de container in. Het is tenslotten wel een dingetje van 300 euro.
Je kan er misschien altijd nog iemand helpen als ie in het nood zit.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.