Forumindex › Forums › Techniek › C20let / z20let(2.0 16v turbo) › Turbo vervangen
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
19 januari 2010 om 00:51 #17216381
Ik wil binnenkort mijn turbo vervangen omdat hij koelvloeistof lekt. Dit heeft de garage geconstateerd nadat ze de koppakking vervangen hebben. Kan hij via de turbo veel koelvloeistof lekken? want moet hem om de 500-600km bijvullen.
Heb een z20let blok en wil daar een z20leh turbo in hebben.
waar moet je opletten bij het vervangen van de turbo? want had ergens gelezen dat je de koelvloeistofslangen net andersom zaten als bij een z20let turbo, klopt dit? en welke pakkingen heb ik allemaal nodig? Zou graag het artikel nummer willen hebben als dat kan (GM nummer).
heb de turbo besteld via courteney…alvast bedankt!
19 januari 2010 om 11:12 #17596018Je turbo zal wel niet lek zijn , maar je aansluitingen van de waterkoeling denk ik eerder aan.
Lekkage hangt natuurlijk af v/d plaats en grote van het gat/scheur (moet je zelf in de gaten houden)
Als je de orginele Let turbo er nog op hebt kun je deze eenvoudig weg zo omwisselen voor de Leh versie , de waterkoelingsslangen en leidingen passen er direct op (er bestaat wel een cool pakket via M-Tech wat een H koelleiding versie is)
Hooguit moet je een plu omzetten op de turbo afhankelijk welke koelleidingen je gebruikt
Je hebt idd uitlaat pakking nr 00849522 nodig.
En volgens mij moet je je software ook laten aanpassen , dit kun laten doen bij EDS of nu ook bij M-tech nadat ie mijn software van EDS gekopieerd had en mij een slechtere stage “whatever” weer meegaf (en nog steeds niet goed)19 januari 2010 om 11:18 #17596019software behoeft niet omgezet te worden. Mits je auto maar standaard is. Als hij niet meer standaard is dan wel om laten zetten.
En software kopieren van iemand anders is geen goede optie omdat iedere motor weer anders is, de kernvelden zijn gewoon anders.
19 januari 2010 om 12:40 #17596020Dat zal goed kunnen OPCdriver maar je kunt het van buitenaf niet zien dat hij lek is (dmv druktest). Dus dan lekt hij via de binnenkant naar mijn inlaat of uitlaat of kan dit niet?
je bedoelt dit pakket van M-tech “Gemodificeerd koelslangpakket tbv Turbolader van Z20LET motoren. (Betere waterkoeling)”? dit geld toch alleen voor de Z20let turbo’s of ook voor de andere die ik erop zet? en is dit noodzakelijk? want had gehoord dat de z20leh turbo’s toch iets langer meegaan dan de let versie.
en wat bedoel je met een ‘plu’ omzetten? neem aan gewoon de koelleidingen omwisselen?
auto is verder nog helemaal origineel maar na montage van de turbo ga ik naar EDS in Duitsland om er meteen een fase 1 chip erin te gooien :D Verder verander ik: grotere aanzuigmond, luchtfilter wat meer lucht doorlaat en voor kat vervanger. Hoeveel PK en Nm zou je hier uit kunnen halen met een fase 1 chip?
bedankt voor de reacties!
19 januari 2010 om 18:07 #17596021De Z20LEH turbo heeft die modificatie qua koeling al, dus dat set moet je niet hebben, alleen de slangen dus (dealer).
19 januari 2010 om 18:16 #17596022Dat zou betekenen dat je turbo inwendig gescheurd zou zijn , lijkt mij niet waarschijnlijk , ik heb er op diverse forums nog niet over gelezen.
En idd dat koelpakket bedoel ik , maar het past ook op je nieuwe uitwendig identieke turbo , de noodzaak vind ik moeilijk te beoordelen ik heb het er wel opgezet toen nog mijn Let turbo maar heeft hem/mij niet van een lekke oliekeering kunnen behoeden.:(
Sorry ik bedoelde PLUG , je moet een waterplug omzetten voor de montage v/d koelset.
Ik heb zelf geen slechte ervaring met de mensen van EDS , ik zou er ook inmiddels voor gaan.:thumbup
Je vermogenswinst hangt een beetje per auto hoe deze erop reageert maar fase 1 van EDS zou je richting 240 pk moeten zitten.20 januari 2010 om 10:49 #17596023Vrijdag middag besteld en vandaag is alles binnen gekomen! goede snelle service :D
welke slangen zou ik dan moeten bestellen Baas J? heb je een GM nummer?
dus met die plug om te zetten heb ik niets van doen?
Dus alles wat ik nodig heb om deze turbo erop te zetten zijn:
-uitlaat pakking (GM nr. 00849522)
-koelslangen (GM nr. ?)de olieleidingen kan ik dus zo omwisselen en hoef ik niks aan te doen?
alvast bedankt weer!
20 januari 2010 om 11:11 #17596024Je hebt je turbo van courtenay al zo snel in huis? :o
Hoe ging dat met betalen en kosten enzo?
Nummers weet ik niet van die slangen, maar weet de dealer wel..
20 januari 2010 om 11:49 #17596025Heb met creditcard van visa betaald. lekker makkelijk :D
rekening overigens nog niet binnen maar ze nemen gewoon de wisselkoers van die dag.die slangen heb ik persee nodig dan? Hoe kan ik dan uitleggen welke slangen ik dan nodig heb? Koelslangen van een Z20leh turbo en op welke auto zitten die of weet jij een betere uitleg?
en wat kosten deze ongeveer dat ik dalijk weet dat ik de goede heb besteld.alvast bedankt weer!
20 januari 2010 om 13:11 #17596026Gewoon vragen om de slangen van een astra H, degene die naar je koelvloeistof reservoir gaan, die 2 kleine dunne zijn dat.
20 januari 2010 om 15:33 #17596027Ben bij de dealer geweest en hij kan niet precies zeggen welke het zijn. hij heeft gezocht bij een astra H met Z20LEH motor. Ik kon met het plaatje meekijken maar kon er ook geen wijs uit. Is het noodzakelijk om deze erop te monteren of passen de oude slangen van met Z20let motor ook nog gewoon?
de dealer dacht dat het deze twee onderdelen waren:
– GM nr 1337849
– GM nr 1337773kan jij kijken of dit de goede zijn of heb jij hier ook niks aan?
20 januari 2010 om 15:35 #17596028Je hebt die slangen niet perse nodig je orginele passen direct.
Voor de Leh setup heb je de slangen nodig zoals het plaatje bij M-Tech toont bij die koelset.
En om die te plaatsen moet je 1 plugje eruit draaien en op een ander plaats (je oude positie van je koelslang/leiding weer terug zetten)
Gr Marcel.:agent20 januari 2010 om 17:38 #17596029Post anders es ff wat fotos Marcel.
21 januari 2010 om 08:59 #17596030Heb gisteren de turbo vervangen en hij was idd gescheurd aan de binnenzijde. Hoop dat dit ook het koellek probleem was.
Nu een afspraak maken bij EDS om nieuwe software en phase 1 erop te zetten en het monteren van de voorkat vervanger
Ik hou jullie op de hoogte
21 januari 2010 om 21:28 #17596031origineel gepost door Baas J.
Post anders es ff wat fotos Marcel.Wordt een beetje moeilijk bij mijzelf (zie nieuwe foto)
Die scheur heeft niets met je koelvloeistof verliest te maken op die plek komt geen koelvloeistof nl.
De scheur op de “wastegate” plek komt veel voor bij de oude LET spruitstukken.
(ik heb eventueel nog goeie als je hem repareren zou willen)
Succes Marcel21 januari 2010 om 21:41 #17596032Ik weet nog niet of ik hem wil repareren, ga hem zelf toch niet meer gebruiken en voor de verkoop is het ook niks.
De scheur zou toch kunnen doorlopen naar de koelkanalen? of kan ik hem openschroeven om te zien waar hij gelekt heeft ALS de turbo het probleem is…want als het nu nog niet opgelost is ben ik bang dat het in het blok zit en dan ben ik verder van huis….
heb maandag om 11 uur afspraak bij EDS….
heb gelezen dat je na chip tuning het beste euro 98 kan tanken….klopt dit? zo ja, is het dan beter dat er euro 98 inzit voordat ik naar EDS ga?
21 januari 2010 om 21:53 #17596033Je kunt het uitlaat(spruitstuk) eraf schroefen.
De turbo bestaat feitelijk uit drie delen a de inlaatturbine b het middenstuk met de as en uitlaatturbine en c het uitlaatspruitstuk.
En alleen in dat middenstuk zit zowel de waterkoeling en oliesmering dus als je water verliest zou het daar moeten zijn. (nogmaals nog nergens gelezen bij ook andere forums niet)
Wat ik wel heb vernomen is dat het koelopvang/vul reservoir wel eens geniepig een scheurtje ontwikkeld aan de bevestigingspunten , schijnt zelfs alleen met druk erop te lekken dus lastig te traceren.
Euro 98 kan geen kwaad zowieso , die is klopvaster dan de 95 en vaak ook schoner qua toevoegingen.
Veel plezier bij EDS , vertel ons even hoe jij het ervaren hebt en hoe je bevindingen zijn.
Succes Marcel:thumbup22 januari 2010 om 02:45 #17596034Als je bij EDS bent moet je echt wel de benzinetank vol hebben met euro 98 want ze gaan daar geheid naar kijken aangezien euro 95 nogal voor problemen kan zorgen tijdens het afstellen van de software…
Ik heb een motorcode Z20LEL (200pk) dus vergelijkbaar met jouw Z20LET (200pk) heb zelf ook een LEH turbo erop zitten met een Phase 1 chip & grotere luchttoevoer + voorkatvervanger en de motor produceert nu 257,3pk en 354nm… Dus alleen al de LEH turbo is goed voor zo’n 20pk!!! (Phase 1 chip is namelijk goed voor 237pk)
Veel succes!
Gr,
Steven
22 januari 2010 om 10:31 #17596035kga hem binnenkort openschroeven en ga dan kijken of ik iets kan vinden…
Zo’n setup heb ik ook ongeveer Astranomic alleen dan een Z20let blok….dus ben benieuwd hoeveel ze hier uit kunnen halen….
Wou de grotere luchttoevoer monteren maar dit is nog best veel werk omdat de radiateur in de weg zit….Dus laat ik het door de mannen van EDS monteren. of weten jullie een idee om dit het beste te doen?
dacht ik namelijk ook dat ze daar naar gaan kijken ivm afstellen enz. dus dan maar nu meteen 98 erin….
Ik hou jullie op de hoogte
22 januari 2010 om 19:35 #17596036De turbo krijg je (zover ben ik) alleen het uitlaatdeel (foto) los , het inlaatdeel krijg ikzelf na losmaken v/d 4 schroeven niet uitelkaar , ik heb het gevoel dat de turbine groter is dan het gat waar hij uit moet en ik wilde het niet forceren , dus pas op daarmee.
De grotere luchttoevoer moet toch niet zo’n probleem zijn om erin te krijgen , maar zij weten ervan dus als zij het voor je willen doen , prima toch.
Succes ermee Marcel.24 januari 2010 om 08:04 #17596037Ben zeer benieuwd naar, hoe het is gegaan met het vervangen van je turbo ….
Heb zelf een Zafira opc en ben bang dat ik er zeer binnenkort aan moet geloven, als ik stop voor het stoplicht komt er een oliewalm naar binnen waar je niet vrolijk van word.
Heb olie vervangen door 10w60 en het lijkt wel of de olie geur alleen maar erger is geworden …Ben dus zeer benieuwd of je nog voor verassingen bent komen te staan en of de slangetjes, pakking,bestelnummers e.d. klopte / paste.
Ben van plan om het zelf te gaan doen ,dus alle advies is welkom.
Gr Edwin
24 januari 2010 om 08:15 #17596038origineel gepost door edwin bar
Ben zeer benieuwd naar, hoe het is gegaan met het vervangen van je turbo ….
Heb zelf een Zafira opc en ben bang dat ik er zeer binnenkort aan moet geloven, als ik stop voor het stoplicht komt er een oliewalm naar binnen waar je niet vrolijk van word.
Heb olie vervangen door 10w60 en het lijkt wel of de olie geur alleen maar erger is geworden …Ben dus zeer benieuwd of je nog voor verassingen bent komen te staan en of de slangetjes, pakking,bestelnummers e.d. klopte / paste.
Ben van plan om het zelf te gaan doen ,dus alle advies is welkom.
Gr Edwin
Dit hoeft niet de turbo te zijn hoor, zou ook kunnen dat ie olie lekt op het uitlaatspruitstuk. Dan ruik je het binnen idd. Heb dit ook gehad bij mijn edition xer.
Zou eerst eens controleren of ie nergens lekt in de motorruimte.27 januari 2010 om 15:40 #17596039Maandag was de grote dag, we gaan naar EDS in Duitsland!
Door het slechte weer in Duitsland (sneeuw) waren we iets later op de bestemming dan gepland. We moesten de autopapieren laten zien en de autosleutel inleveren. Na 1,5-2 uur zou de voorkat vervanger en de grotere aanzuigmond erop zitten en kon hij op de testbank :D….Echter na mijn verbazing hadden ze de grotere aanzuigmond vergeten te monteren :(…Dit heeft Sebastiaan (die ons zou helpen bij de testbank) alsnog gemonteerd. Super! Auto goed vastzetten met spanbonden en het testen kon beginnen. Na het warmdraaien kon de echte test beginnen….Zie hieronder het resultaat!!
278,2PK en 349,8Nm :thumbupEchter vind ik de grafiek zelf tegenvallen omdat hij maar doorloopt tot 5500 1/min en daarna afzakt. en mijn koppelkromme loopt ook niet constant of is dit normaal?
na 15min onderweg naar Nederland konden we weer terug omdat ze vergeten waren mijn cruise control weer in te schakelen :( Sebastiaan had vergeten de nieuwe software eroverheen te zetten zodat mijn cruise control weer ingeschakeld was.
Maar ik moet je zeggen het is een wereld van verschil, standaard of fase 1 chip!!
Al met al goeie ervaring hier gehad….27 januari 2010 om 15:58 #17596040hoi,
vreemde verhouding bijna 280pk en 350 nm
ik heb fase 1 met 250 pk en 400 nm…..heb jij de aangepaste fase 1 ivm een koppeling van het jaar 2004 of nieuwer?
grtz,
martijn
eds fase 1
27 januari 2010 om 16:07 #17596041nee volgens mij ligt er nog de normale koppeling in….tenminste als de vorige eigenaar er niks anders heeft ingegooid!
bouwjaar van opel astra coupe is 11-2001dus jij denkt dat de koppeling al slipt of wat bedoel je te zeggen?
Kan je misschien jouw grafiek ook ff posten dat ik kan vergelijken….?
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.