Forumindex › Forums › Techniek › C20xe (2.0 16v) › Nokkenassen 280°
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
16 januari 2010 om 11:49 #17216237
Hallo,
Een vraagje over nokkenassen. Hoeveel lift Bdp kan je hebben met Originele zuigers? Ik heb gelezen 1.5mm maar er zijn er ook die zeggen 2mm. Gegevens van deze nokkenassen zijn:
280° Max lift 10.26mm en lift in bdp = 2mm
Zou ik deze eventueel kunnen laten lopen op 1.5mm lift?Groeten
16 januari 2010 om 13:01 #17590450Hangt ervan af hoeveel je kop gevlakt is (als hij ooit is gereviseerd) en of je blok ook als is een keer is gevlakt.
17 januari 2010 om 13:49 #17590451Het onderblok is nog niet gevlakt. Van de kop denk ik dat hij nu voor het eerst gevlakt wordt.
Maar welke effect krijg je als je de lift in bdp minder maakt dan in de specs?
17 januari 2010 om 15:09 #17590452Ik zou het gewoon proberen, ik heb ook assen van 2.0mm in BDP en gaat perfect,
Assen op 1.5 afstellen is geen optie, dan kan je beter de uitsparingen in de zuigers wat groter freezen, of gewoon andere assen…17 januari 2010 om 15:22 #17590453Heb je jouw nokkenassen op punt gezet met verstelbare tandwielen?
Als de kleppen en zuigers kusjes beginnen uit te delen.
Is er niet meer veel te proberen.Maar wat gebeurt er dan als ik te weinig opening zet?
18 januari 2010 om 18:28 #17590454origineel gepost door patje
Maar wat gebeurt er dan als ik te weinig opening zet?
Als de kop niet te ver is gevlakt kun je deze nokkenasse monteren.
Nokkenassen met 2.0mm in bdp. heb ik al verschillende keren gemonteerd zonder problemen.
Ik heb pas één keer gehad dat hij te weinig ruimte had.Maar als je toch verstelbare nokkenastandwielen gaat monteren (anders kun je ze niet op 1,5mm zetten)
kun je toch ff kijken hoeveel spelling je hebt?Je kunt niet echt zeggen wat er gebeurt wanneer je de nokkenassen op 1,5mm bdp zet.
De standaard regel:
Als je de inlaat nokkenas later zet (minder overlap) dan krijg je meer vermogen bovenin.
Voor de uitlaatnokkenas heb je niet een echte regel. Deze zet je op de rollenbank goed
wanneer je aan de inlaatnokkenas loopt te draaien.Maar uiteindelijk gaat het om de hele opbouw van de nokkenas.
Dus op de rollenbank zul je pas zien wat het uitmaakt.19 januari 2010 om 12:10 #17590455origineel gepost door Miruni
Als je de inlaat nokkenas later zet (minder overlap) dan krijg je meer vermogen bovenin.
Dat betekent minder lift in BDP voor die as?
Bedankt voor alle info.
19 januari 2010 om 16:50 #17590456Ik zit hier bijna, blok nog net niet klaar.
@ meruni : bedoel je met 2 mm in BDP mogelijk zonder
de uitsparingen in de zuigers dieper te maken?De assen die ik zal gaan gebruiken moeten ook op 2mm BDP
komen maar hebben wel een max lift van 12 mm.Ivan
19 januari 2010 om 19:35 #17590457@hillclimber, Ik heb ook assen van 2mm in BDP en max lift 12mm en dit gaat goed, maar als je teveel het zitten vlakken misschien niet meer…
19 januari 2010 om 21:37 #17590458Van welk merk zijn de assen die je gebruikt?
Dit is voor mij de eerste keer dat ik met assen probeer
(ik weet het ik ben nog een maagdje) en probeer hier
en daar een beetje de ervaringen bijeen te rapen
wat mij moet overrtuigen dat ik de goede weg op ga.Ivan
19 januari 2010 om 23:55 #17590459origineel gepost door Miruni
origineel gepost door patje
Maar wat gebeurt er dan als ik te weinig opening zet?
Als de kop niet te ver is gevlakt kun je deze nokkenasse monteren.
Nokkenassen met 2.0mm in bdp. heb ik al verschillende keren gemonteerd zonder problemen.
Ik heb pas één keer gehad dat hij te weinig ruimte had.Maar als je toch verstelbare nokkenastandwielen gaat monteren (anders kun je ze niet op 1,5mm zetten)
kun je toch ff kijken hoeveel spelling je hebt?Je kunt niet echt zeggen wat er gebeurt wanneer je de nokkenassen op 1,5mm bdp zet.
De standaard regel:
Als je de inlaat nokkenas later zet (minder overlap) dan krijg je meer vermogen bovenin.
Voor de uitlaatnokkenas heb je niet een echte regel. Deze zet je op de rollenbank goed
wanneer je aan de inlaatnokkenas loopt te draaien.Maar uiteindelijk gaat het om de hele opbouw van de nokkenas.
Dus op de rollenbank zul je pas zien wat het uitmaakt.Als je de inlaat nokkenas later zet krijg je toch meer overlap?? Of zie ik het verkeerd?
Ik heb trouwens ook nokkenassen gehad met 2mm lift op bdp. Maar mijn kop was te ver gevlakt en ik moest mijn klepuitsparingen uitfrezen. Maar dan zou je even moeten meten hoeveel kleplift je max. kan hebben op bdp dan weet je het gelijk. Of de hoogte van de kop opmeten. Volgens mij is die, uit mijn hoofd 158,65mm (origineel) maar weet niet zeker meer is al een tijd geleden.
20 januari 2010 om 17:30 #17590460origineel gepost door youri_corsa_gsi
origineel gepost door Miruni
origineel gepost door patje
Maar wat gebeurt er dan als ik te weinig opening zet?
Als de kop niet te ver is gevlakt kun je deze nokkenasse monteren.
Nokkenassen met 2.0mm in bdp. heb ik al verschillende keren gemonteerd zonder problemen.
Ik heb pas één keer gehad dat hij te weinig ruimte had.Maar als je toch verstelbare nokkenastandwielen gaat monteren (anders kun je ze niet op 1,5mm zetten)
kun je toch ff kijken hoeveel spelling je hebt?Je kunt niet echt zeggen wat er gebeurt wanneer je de nokkenassen op 1,5mm bdp zet.
De standaard regel:
Als je de inlaat nokkenas later zet (minder overlap) dan krijg je meer vermogen bovenin.
Voor de uitlaatnokkenas heb je niet een echte regel. Deze zet je op de rollenbank goed
wanneer je aan de inlaatnokkenas loopt te draaien.Maar uiteindelijk gaat het om de hele opbouw van de nokkenas.
Dus op de rollenbank zul je pas zien wat het uitmaakt.Als je de inlaat nokkenas later zet krijg je toch meer overlap?? Of zie ik het verkeerd?
Ik heb trouwens ook nokkenassen gehad met 2mm lift op bdp. Maar mijn kop was te ver gevlakt en ik moest mijn klepuitsparingen uitfrezen. Maar dan zou je even moeten meten hoeveel kleplift je max. kan hebben op bdp dan weet je het gelijk. Of de hoogte van de kop opmeten. Volgens mij is die, uit mijn hoofd 158,65mm (origineel) maar weet niet zeker meer is al een tijd geleden.
Als je de inlaat nokkenas later zet krijg je minder overlap aan de inlaatzijde.
Als je de uitlaatnokkenas later zet krijg je meer overlap aan de uitlaatzijde.Je moet het ff uittekenen dan begrijp je het sneller en is het makkelijker.
22 januari 2010 om 07:27 #17590461Waar kan ik mijn originele nokkenassen laten verslijpen?
24 januari 2010 om 21:40 #17590462Als ik nu de kop met kleppen( 1 inlaat en 1 uitlaat klep) zonder veren gemonteerd op het blok leg, de zuiger in BDP plaats dan kan ik toch meten hoe diep de klep valt op de zuiger?
Dus de afstand meten tussen gesloten klep en klep rustend op de zuiger. als die bvb in totaal 3mm is dan heb ik met mijn nokkenassen van 2mm in BDP 1mm speling niet?De man van het revisie bedrijf vertelde mij min 1.5mm speling
over te houden ivm hogere toerentallen.Ben ik goed bezig?
Ivan
25 januari 2010 om 10:33 #17590463Dat is de manier idd. Ik dacht zelf dat 1mm speling genoeg was, maar als de specialisten 1,5 zeggen zou ik daar maar vanuit gaan. En anders moet je je kleppockets iets uitfrezen
25 januari 2010 om 10:47 #17590464De onderblok en de zuigers zijn nog bij het revisie
bedrijf, in eerste instantie had ik ze opdracht gegeven
de zuigers 1,5 mm in te frezen.
Maar dan zag ik hier dat met 2mm lift BDP het misschien niet
nodig zou zijn.
Daarom heb ik nu besloten van ze nog niet te laten infrezen
en alles eens proef monteren.
Hoe meer je uit de zuigers haal heo slechter voor de compressie.In school heeft men wel 1000 keer gezegd METEN IS WETEN.
Misschien volgend weekend eens proef monteren.
25 januari 2010 om 16:21 #17590465Ik heb Dbilas nokassen gehaald en volgens hun moet er minimaal 1mm ruimte zijn!
25 januari 2010 om 17:00 #175904661mm is idd wat door de meeste bedrijven geadviseerd wordt..
25 januari 2010 om 17:19 #17590467Waarschijnlijk de bedrijven die jullie bedoelen
hebben mischien meer ervaring met competitie motoren
Waar ik mijn blok binnen doe is eigenlijk een revisie
bedrijf voor alles wat ronddraait.
Leveren heel precies werk maar zijn niet echt bezig
met prestatie.
Daar moet je zelf voor zorgen.
Ze kunnen wel alles uitvoeren zoals zuigers infrezen
al meerdere malen gezien daar.
Ik vertrouw gewoon die persoon op zijn kwaliteit.25 januari 2010 om 17:33 #17590468En nog een weetje:
Het alle kritische punt is iets van 7 Grd. voor en na B.D.P.
Op dat moment staan de kleppen het dichts bij de zuiger dus niet in B.D.P. zoals velen denken.25 januari 2010 om 18:10 #17590469Ik hoor toch dat het best is een proefmontage te doen
en een beetje plasticine op de zuiger om precies de speling
te controlleren na een volledige omwenteling van de motor25 januari 2010 om 19:55 #17590470Originally posted by hillclimber16V
Ik hoor toch dat het best is een proefmontage te doen
en een beetje plsticine op de zuiger om precies de speling
te controlleren na een volledige omwenteling van de motoridd dat is de manier..
Ik doe het altijd met van die niet hard wordende klei welke kinderen ook leuk mee spelen..werkt perfect en kan zo perfect zien hoe en wat.. king:
27 januari 2010 om 23:13 #17590471hmm interessant. mijn motor gaat volgende maand volledig uit elkaar maar kop is al vrij ver afgevlakt. onderblok niet is niks aan gedaan. blijf rijden met originele ziugers en drijfstangen maar plaats wel schrick 276° nokkenassen erin.
Zou ik dan best ook even nazien of ze niet gaan raken? heb wel de dikste joint cullas besteld. En heb een endoscoop ter beschikking is makkelijker om alles even na te zien bij montage. of kan dit niet zoveel kwaad bij deze assen?28 januari 2010 om 12:01 #17590472Je moet vooral weten wat de lift in het BDP bedraagd
en naruurlijk controlleren of hij niet blokkerd net voor
en na BDP. Het is daar dat de kleppen kunnen raken.
Normaal krijg je een gegevenslijst bij de assen of vind je ze terug op de site van het merk.Met de endoscope is het misschien moeilijk in te schatten
hoeveel speling er precies tussen klep en zuiger over blijft
maar als je kop er niet echt af moet is het een mogelijkheid.28 januari 2010 om 13:08 #17590473Waar zou ik mijn originele nokkenassen kunnen laten verslijpen?
Zouden mijn 280° assen niet gaan.
Ik ben op zoek naar DDv telefoonnummer of website maar vindt deze niet.
Werkt ie nog? -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.