'88 Kadett 1.6i (automaat) – af en toe stationair afsla

Forumindex Forums Techniek Overige motor types '88 Kadett 1.6i (automaat) – af en toe stationair afsla

  • Dit onderwerp is leeg.
2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
  • Auteur
    Berichten
  • #17216057
    BBM
      Lid sinds:
      24 July 2008

      Van de 1 op de andere dag heb ik een stationair / lage toeren probleempje.

      Normaal start ik ‘s ochtends de auto en ga daarna de ruiten schoonkrabben.
      Nu afgelopen vrijdagmiddag na m’n werk de koude auto gestart en weer ruitenkrabben. Na een tijdje ging de motor slechter lopen en sloeg toen af.
      Ik terug in de auto en ‘m weer gestart. Niets aan de hand verder en gewoon goed aanslaan. Maar naarmate de motor stationair liep zakte deze in toerental en ging weer slechter lopen, om kort daarna weer af te slaan.
      Ik merkte dat als ik de auto in Drive zet, dat deze dan beter bleef lopen waarschijnlijk vanwege het verhoogd stationaire toerental denk ik.

      De zaterdag even de garage in geweest en bougies vervangen en rotorkap, kabels en rotor schoongemaakt.
      Ook de EGR-klep nagekeken. Deze zag er goed schoon uit, membraan was nog heel en alles bewoog nog prima. Behalve het vacuumslangetje, dat was wat hard geworden en ietwat ingescheurd. Slangetje verwijderd en het tuitje op de carburateur afgedopt.
      Auto gestart en getest. Deze bleef stationair goed lopen en geen foutcodes te zien.
      Half uur gereden en thuis neergezet.

      Zondag niet gereden en nu maandagochtend ik de auto weer gestart en ramenkrabben.
      En ja hoor, de motor ging weer even sputteren en sloeg weer af.
      Contact uit en weer aan en hij liep weer als een zonnetje.
      Onderweg naar m’n werk sloeg ie nog 2 af tijdens langzaam rijden en stationair draaien.

      Zodra ik voel dat de motor slecht gaat lopen dan kan ik deze niet meer op gang houden door gas te geven oid. Hij gaat dan hoe dan ook afslaan.
      Als ik dan het contact uitzet en weer de motor weer start dan lijkt er niets aan de hand weer en kan ik vaak gewoon weer wegrijden.

      De auto heeft geen lambda-sonde.
      Wat oh wat kan er nog aan de hand zijn hier?
      Thanks!

      #17588073
      BBM
        Lid sinds:
        24 July 2008

        Best druk, in je eentje… :hmmz :D

        De motor is trouwens een E16NZ.
        Vanavond heb ik even de Map-sensor op ongegeneerde wijze ‘betast’ en bij stationair toerental merkte ik dat de motor ineens mooi strak ging lopen als ik het slangetje simpelweg dichtkneep bij de map-sensor.
        Maar helaas was dit maar van korte duur want plots sloeg de motor alsnog ineens uit. Maar de motor slaat ook uit als ik dat niet doe, dus er moet toch iets anders aan de hand zijn.

        De map-sensor regelt de vervroeging van de ontsteking op basis van het motorvacuum, denk ik?

        Ik heb daarbij het idee dat de motor bij stationairtoerental simpelweg ‘te laat’ staat.
        In de uitlaat hoor je puffende geluiden af en toe en dat lijkt erger te worden vlak voordat de motor gaat afslaan lijkt het.

        Kan alsnog de map-sensor de boosdoener zijn als deze bijvoorbeeld het vacuumsignaal niet goed meer kan voelen?

        Ik heb tevens de temp-sensor vervangen in het inlaatmanifold met de oude originele die ik nog had liggen.
        De huidige ging trouwens stuk tijdens het losdraaien dus had weinig keus dan de oude er weer in terug te zetten.
        Probleem is onveranderd gebleven.

        In de hoop iets beter met de auto te kunnen rijden heb ik de ontsteking handmatig een tikje vroeger gezet zodat ie stationair iets ‘frisser’ loopt.

        Morgen gaan we maar weer ‘blind’ onderdeeltjes kopen dan maar en hopen dat de juiste erbij zit.
        Klote electronica in die moderne autootjes ook. Dit is mijn laatste dailydriver met dit soort irritante sensortjes die alles maar denken te moeten bepalen wat ook gewoon met een stelschroefje gedaan kan worden… :mad:

      2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
      • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.