Waar dienen precies deze tellers voor

Forumindex Forums Modellen Tigra Waar dienen precies deze tellers voor

  • Dit onderwerp is leeg.
21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)
  • Auteur
    Berichten
  • #17216039
    miketigra
      Lid sinds:
      28 December 2009

      Hallo

      Ik heb 3 tellers op me dashbord en heeft allemaal met olie te maken..

      Het zit in een Opel Tigra met een Dbilas Turbo Kit heeft er mishien ook wel wat mee te maken..

      Maar wou eigelijk even weten waar ze precies voor dienen de middelste begrijp ik wel een beetje. maar die der naast en de 3e.

      heb maar ff een fototje gemaakt.

      Gr: MikeTigra…

      #17587874
      RonaldH
        Lid sinds:
        30 June 2004

        turbodruk olietemp oliedruk

        #17587875
        miketigra
          Lid sinds:
          28 December 2009

          Jaa ok maar zoals die Olie druk (rechter teller) die staat altijd bij mij boven in…
          wat zal het dan betekenen als die bijvoorbeeld op 3 staat…

          en die turbo druk teller (rechter) die cijfers zullen denk ook wel bepaalde waardens hebben denk ik…

          Heb je eigelijk nog wat aan deze tellers of is die meer voor het mooie…?

          #17587876
          opelvssn
            Lid sinds:
            30 June 2004

            heb jij die tigra uit apeldoorn gekocht?… bij zuidbroekauto’s?…
            ben er toen ook wezen kijken, maar heb m toen laten staan, aangezien koppakking lek was, olielekkage had, en beroerd liep. weet niet als ze dat voor je gefixt hebben?..

            verder over de tellers: turbodruk is altijd wel handig, oliedruk lijkt mij kapot te zijn aangezien die op de foto ver boven 7 staat. en olie temperatuur is altijd wel handig aangezien je dan kan zien wanneer het gas er echt op kan :P

            #17587877
            Counterstrike
              Lid sinds:
              2 November 2005

              Oliedruk hoeft niet per se kapot te zijn.. Ik heb al 2 van die Raid drukpotjes versleten omdat ze foute waardes boven de 7 bar aangaven.

              Alhoewel bovenstaand verhaal tevens op de meer serieuzere oorzaak kan wijzen.

              #17587878
              opelvssn
                Lid sinds:
                30 June 2004

                ik zie dat andere topic ook net ja :P blij dat ik hem heb laten staan toen,

                @ mike, teruggaan naar zuidbroek neem aan dat je garantie heb ?

                #17587879
                miraltje
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  29 June 2004

                  dat de olie druk max aangeeft wordt vaak veroorzaakt door een slechte massa van het druksensor, ook is de kabeldikte van belang tussen de druksensor en de meter. bij een te dunne kabel doorsnede geeft hij ook afwijkende waarden aan

                  #17587880
                  miketigra
                    Lid sinds:
                    28 December 2009

                    De auto komt inderdaad van garagezuidbroek.
                    Het klopt inderdaad dat die olie lekt een paar garage monteurs kunnen bijna met zekerheud zegge dat het de krukas keering is..

                    Ik vind de auto niet egt beroerd lopen alleen was het stationair niet goed maar dat is ook weer opgelost.

                    Ik heb nog gekeken naar de koppakking maar ik kan geeb lekage vinden

                    #17587881
                    Powercorsa
                      Lid sinds:
                      26 October 2007

                      Een koppakking kan ook intern lekken, daar hoef je aan de buitenkant niets van te zien ;)

                      Mogelijk lekt jou pakking naar een oliekanaal waardoor je die hoge druk op de olie hebt.
                      Laat anders eens een compressie test doen :thumbup, eventueel door een andere garage ;)
                      Het zou eventueel zelfs de lekage langs de kering kunnen veroorzaken, als je er genoeg druk op zet zal deze kunnen gaan lekken.

                      #17587882
                      miketigra
                        Lid sinds:
                        28 December 2009

                        Ok bedankt ik zal wel een compressie test laten doen..
                        Maar als die koppaking intern lek is moet hetdan toch ook betekenen dat hij beroerd loopt tijdens het rijden…

                        En is het makkelijk om zo koppakking te vervangen..

                        #17587883
                        Powercorsa
                          Lid sinds:
                          26 October 2007

                          Hoeft niet perse dat de motor beroerder gaat lopen.
                          Makkelijk, niet bepaald.
                          Als je dezelf een distributie riem kan vervangen gaat het al een stuk makkelijker, maar ik zou in dat geval garantie claimen ;)

                          #17587884
                          miketigra
                            Lid sinds:
                            28 December 2009

                            Distrubutie riem vervangen..? Kan dat okk een oorzaak zijn dan..

                            En we hebbe onze auto ingeruilt voor die tigra en het is zonder garantie gedaan. Dus gekocht zoals die er stond.

                            Maar het is dus mogelijk dat die olie lekage kan komen doorr een kapote koppakking..?

                            Gr : miketigra

                            #17587885
                            opelvssn
                              Lid sinds:
                              30 June 2004

                              als de koppakking lek is, is het verstandig om de distributie en waterpomp gelijk mee te vervangen aangezien die dan toch losliggen,

                              olielekkage kan van heel veel plekken komen, ik zou in jouw geval een compressietest laten doen door een betrouwbare garage…

                              ik heb voor de kerst bij die tigra gekeken en toen liep die echt heel beroerd stationair… en na een kwartier kwam er nog steeds blauwe rook uit de uitlaat.

                              #17587886
                              Powercorsa
                                Lid sinds:
                                26 October 2007

                                Om de koppakking te vervangen moet de distributie riem los, als je dus nog nooit een riem hebt vervangen op dit type motor zou ik er zelf niet aan beginnen ;)

                                #17587887
                                miketigra
                                  Lid sinds:
                                  28 December 2009

                                  Ik ga maar eerst een compressie test laten doen bij een garage die wel vertrouw.

                                  Bij een koude start komt er inderdaad veel rook uit de uitlaat maar als die eenmaal warm is (en dat duurt best lang in deze tijd van het jaar) dan komt er niet egt veel rook uit de uitlaat.

                                  Het klopt ook ja dat die stationair erg beroerd liep hij ging bij ons de laatst week opeens tot wel de 4000 toeren.
                                  We hadden toen de stappen motor schoon gemaakt en terug gemonteerd.

                                  Nu doet die alleen bij het starten even tot 2000 toeren lopen en dan na een tijdje loopt die weer rustig terug naar 800 ongeveer.

                                  #17587888
                                  chefke1989
                                    Lid sinds:
                                    3 June 2008

                                    Heb ook nog achter deze tigra aangeweest maar vond het ook niet echt zuivere koffie vandaar dat ik toen een astra heb gekocht met een dbilas turbo kitking:

                                    #17587889
                                    miketigra
                                      Lid sinds:
                                      28 December 2009

                                      okok…

                                      Ja ik vond het een mooie auto.. hij werd apk afgeleverd en ze hebben ook nog de rem cilinders achter vervangen en nog een paar onderhoud dingetjes..

                                      dus ik dacht dat het allemaal wel goed zat…maar voor de rest is het een prima auto hoor alleen die olie lekaga.

                                      #17587890
                                      miraltje
                                      Deelnemer
                                        Lid sinds:
                                        29 June 2004

                                        koelvloeistof naar olie koppakking lekkage/doorslag komt nagenoeg niet voor.
                                        olie naar koelvloeistof komt vaker voor, bij de tigra is het echter in 99,9% van de gevallen een lekkage tussen cilinder en koelvloeistofkanaal.
                                        met name het deel tussen de vierde cilinder en de “hoofd”koelkanaal is een zwak punt er zitt tussen die 2 “kanalen amper 5 mm materiaal waardoor het juist daar kwetsbaar is.
                                        die kwetsbaarheid heb je des temeer bij de tigra omdat motor”ruimte” nu niet echt optimaal gekoeld wordt door oa het ontbreken van een gril.

                                        tijdens stationaar lopen ook bij koude start duid op een vacuumlek waardoor valse lucht wordt aangezogen.

                                        de olie lekkage hoemanifisteerd deze zich? aan zichtbare lekkage of juist niet, in het laatste geval kan dit ook duiden op versleten klepseals waardoor de olie wordt verbrandt wat zich uit in blauwe/zwarte rook uit de uitlaat metname bij acceleren.

                                        #17587891
                                        miketigra
                                          Lid sinds:
                                          28 December 2009

                                          Okok… De auto is naar een auto monteur geweest die ik vertrouw en die heeft gekeken en er worden straks een paar dingen vervangen zoals: kleppendeksel pakking deze was namelijk erg lek.. Er worden 3 keringen vervangen de krukas keering en nog 2 der boven?
                                          De distrubutie riem word ook meteen vervangen..

                                          En het stationair denk die niet aan de stappen motor maar aan de lapo sensor ( weet biet hoe je het spelt) maar het zit in iedergeval op de uitlaat..

                                          #17587892
                                          black-thing
                                            Lid sinds:
                                            23 October 2006

                                            lambda sensor:afro
                                            deze moet bij stationair pendelen tussen arm en rijk, misschien dat die van jou dan iets te rijk blijft staan.

                                            #17587893
                                            miketigra
                                              Lid sinds:
                                              28 December 2009

                                              Jaa precies die ja haha… Ze zjjde hier boven in een paar berichtjes dat de koppaking van die tigra van mij ook lek was….. Maaar kan het niet zijn dat jeje toevallig heb vergist met de kleppendeksel pakking wantdid is namelijk bijna rondom lek…??

                                              Gr:: mikeTigra

                                            21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)
                                            • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.