Forumindex › Forums › Modellen › Zafira, Sintra (MPV’s) › Type olie zafira 1.6
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
8 januari 2010 om 08:47 #17215932
Hallo,
Wie kan mij antwoord geven op de volgende vraag
Ik heb een zafira A 1.6 benzine uit 2000
Op dit moment gebruik ik motorolie 15w40 volgens opel moet ik er 5w30 of 5w40 in doen.
Aangezien mijn klepseals vermoedelijk licht versleten zijn en dus licht lekken gebruik ik dikkere olie.
Is dit schadelijk voor de motor of kan ik hier mee doorgaan.Groet Marcel
8 januari 2010 om 09:43 #17585450Ik heb je topic maar naar het Zafira gedeelte verplaatst ;)
Nu heb je meer kans op antwoorden
Voor de juiste olie kan je alijd kijken op:
Kenteken invoeren je ziet wat goed is voor je auto :thumbup
8 januari 2010 om 10:02 #17585451Ik heb zelf ook de Emperol 5w40 gebruikt aan de hand van kroon-oil.com
Maar, net als de TS ben ik benieuwd of je toch maar wat dikkere olie moet gebruiken als er slijtage is. Of ik überhaupt slijtage heb? Ik weet het niet. Na zo’n 2000 km stevig rijden moet ik ongeveer een halve liter aanvullen.
Geen vuiligheid in de koelvloeistof en de smeeroliedop is ook schoon.
Ik heb zelf ook een 1.68 januari 2010 om 11:44 #17585452Bedankt Jerk voor het verplaatsen..
correctie ….ik vertelde dat ik 15w40 gebruikte ..maar het is 10w40 wat er nu in zit. merk is Unil.
ACEA A3/B3/B4
API SJ/CF/EC semisyntheet.
Ik ben bang als ik er een dunnere olie in doe dat het verbruik hoog wordt.
Ik vul nu ongeveer 1 liter per 4000 a 5000 km bij8 januari 2010 om 12:59 #17585453Moderne (of zelf minder moderne) motorolie is altijd een multigrade. Meest gebruikt is b.v. SAE 10w-40. SAE is hoe het wordt gekeurd (zie google als je het exact wilt weten ;) ), 10w is de dikte bij lage temperatuur, 40 de dikte bij warme olie.
Naarmate een monograde olie warmer wordt, wordt ook de stroperigheid lager. De olie wordt dunner zogezegd. Een 10w-40 gedraagt zich bij lage temperaturen als een dunne olie (monograde 10) en bij hoge temperaturen als een dikkere olie (monograde 40). Gevolg is dat de dikte van de olie over een groot temperatuurbereik minder uiteenloopt dan met een monograde.
Te dikke olie is niet goed ivm smering op de wat minder goed bereikbare plekken, te dunne olie is niet goed ivm smering op zwaar belaste plekken. Met een multigrade zit je over een veel breder temperatuurbereik goed dan met een monograde.
Belangrijk is het 2e getal: het beste kan je je imho hier aan de aanbevelingen van de fabrikant houden. Het getal voor koude olie 5w, 10w of 15w kan je wel lager houden, bij voorkeur niet hoger. Zeker met dit weer is een 5w beter bij een koude start dan een 10w en zeker een 15w.
Greetz, Dutch
8 januari 2010 om 17:57 #17585454bij de Opel dealer gebruiken we 5w30 VOL synteet voor deze auto’s
10 januari 2010 om 19:49 #17585455origineel gepost door Opelkees
bij de Opel dealer gebruiken we 5w30 VOL synteet voor deze auto’sTja, voor welke auto nou niet. Kwam ik achter alles van Shell…
12 januari 2010 om 17:44 #17585456nee hoor
van elf krijgen wij het
staat voor elke moderne Opel voorgeschreven behalve de Vivaro’s, Movano’s en Antara’s met roetfilter
18 januari 2010 om 19:22 #17585457ik rij zelf een zafira a z16xe 2002
olie verbruik volgens boekje 1ltr op 1000km bij konstant 6000 toeren
ik vul zelf 1/2ltr olie per 2500km bij
comma 10w40 semi syntetisch18 januari 2010 om 19:42 #17585458Opel moet een vol synteet in
24 januari 2010 om 19:34 #17585459Hi Marcel
Ongeacht de toestand van de motor is het best de voorgeschreven olie te gebruiken.
Beter is het om de klacht te verhelpen, het gebruik van verkeerde olie kan wel degelijk meer problemen veroorzaken dan deze oplost.Clog
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.