Koppeling

Forumindex Forums Modellen Manta Koppeling

  • Dit onderwerp is leeg.
13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Auteur
    Berichten
  • #17215822
    googempie
      Lid sinds:
      2 April 2006

      Gister tijdens het rijden de koppeling doorgetrapt. Even een snelle controle geeft de volgende resultaten.

      1. koppelingskabel is heel
      2. koppelingsplaat is goed en koppeling blijft gekoppeld.
      3. Pedaal heeft nog maar een klein beetje weerstand op het eind van de slag.

      Omdat mn koppeling al zwaar ging en omdat ontkoppelen moeizaam was (ook na nastellen van de hevel). Vermoed ik dat mn drukgroep het begeven heeft. Echter zoek ik mensen die even met me meedenken voor ik de hele zwik nieuw bestel en het dalijk iets anders blijkt te zijn.

      Het gaat om een A manta met 1900s motor en 4 bak erachter. Geloof dat het nog allemaal origineel is.

      #17583304
      postbusmanta
      Deelnemer
        Lid sinds:
        5 July 2004

        Kijk eens goed naar de plaats waar je koppelingskabel de motorruimte in gaat. (even de buitenkabel vanuit het schutbord trekken)

        Ik weet het niet zeker, maar bij de Commodore zit daar een borgringetje en deze was gebroken.
        Oplossing kostte 25 cent!!

        Voor de rest heb je nog de mogelijkheid dat de kogelbout in het koppelingshuis is losgetrild. Deze wordt geborgt door een contra-moer en deze kan er wellicht afgelopen zijn.

        Aan de ene kant van de hevel heb je dus je kabel, halverwege het druklager, en aan de andere kant steunt de hevel op een kogelbout. Deze is verstelbaar.

        #17583305
        googempie
          Lid sinds:
          2 April 2006

          Ja idd dacht zelf ook aan die zaken. De kogelbout moet ik morgen even controleren maar geloof dat die moer er nog opzat zat echt muurvast de laatste keer dat ik erbij moest en ik draai zelf ook altijd alles vaster aan dan me lief is. Maar dat borgringetje (wat de buitenkabel borgt en waar je je pedaalhoogte mee kan stellen) zit nog op zn plek. Helaas dat dat het probleem niet is.

          #17583306
          manta2
          Deelnemer
            Lid sinds:
            1 July 2004

            3. Pedaal heeft nog maar een klein beetje weerstand op het eind van de slag.

            Omdat mn koppeling al zwaar ging en omdat ontkoppelen moeizaam was

            Zou toch de koppelingkabel eens goed nakijken.
            De binnenkabel kan nog met enkelle draadjes vastzitten, daaron nog een klein beetje weerstand bij het het geheel indrukken koppelings pendaal.

            #17583307
            googempie
              Lid sinds:
              2 April 2006

              ja ken het gevoel van een kapotte kabel daarom is deze van de zomer nog vervangen. Die is echt goed en nagekeken

              #17583308
              googempie
                Lid sinds:
                2 April 2006

                Bout is goed en de moer is nog bevestigd. Lijkt me dat het dan de drukgroep moet zijn???

                #17583309
                postbusmanta
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  5 July 2004

                  Of de verbinding tussen je hevel en je druklager, maar daarvoor moet ook de boel uit elkaar.

                  Let op:
                  Bij een A-Manta kun je de bak bijna niet met koppelingshuis tesamen onder de auto vandaan krijgen.

                  Het is bijna minder werk om de motor eruit te halen.

                  Hoe denken anderen hierover?

                  #17583310
                  googempie
                    Lid sinds:
                    2 April 2006

                    Ja precies. In iedergeval geen zaken waar ik zo bij kan.
                    Ik was al van plan om de motor en bak samen uit de manta te halen. Wil meteen ook even wat nieuwe keerringen in het blok zetten en het carter opnieuw afdichten. Ook staat de manta buiten en heb ik de komende tijd geen plek om m binnen te zetten. Blok loshalen en dan ermee naar binnen is dan wel prettig.

                    Bedankt voor de hulp. Ik kom er voorlopig zelf weer even uit. Als ik zo ver ben komen er wel foto’s en mogelijk andere vragen in dit topic.

                    GRT leon

                    #17583311
                    manta1988
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      18 January 2008

                      ik had t zelfde probleem als jij, en was ook de drukgroep. heb de motor er met bak en al uitgehaald, dat stelt niet zoveel voor. ik heb wel een b manta maar mag niet zoveel uitmaken denk ik.

                      #17583312
                      postbusmanta
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        5 July 2004

                        Bij een B-Manta kun je de bak er wel achter vandaan halen.

                        #17583313
                        Emiel-Manta
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          23 January 2007

                          het kan wel,
                          alleen is 1 bout bij de startmotor altijd zo lastig!
                          daar heb ik een snede in gezaagd zodat ik hem vanuit het motorruim met een schroevendraaier los kan draaien op ‘t moment dat ik de moer een slag los heb gedraaid.

                          en eraan hangen is ook wat lastig,
                          persoonlijk haal ik liever motor & bak tegelijk er uit.
                          wel even opletten met de pook.

                          #17583314
                          postbusmanta
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            5 July 2004

                            Ik laat (bij de B-Manta) de achterkant van de versnellingsbal zoveel mogelijk zakken (denk aan de uitlaat). Daarna werk ik met 4 lange verlengstukken op de ratel. Het verlengstuk waar de dop op zit, is voorzien van zo’n kogel-kop.

                            #17583315
                            googempie
                              Lid sinds:
                              2 April 2006

                              En dat vind je makkelijker??? weet van het afstellen van de kogelbout dat dat niet makkelijk was van onder de auto.

                            13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
                            • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.